post image

۶ مزیت استفاده از خدمات ابری برای استارتاپ‌ها

کسب‌و‌کارهای نوپا می‌توانند با استفاده از خدمات رایانش ابری، فرآیندهای خود را بهبود دهند.


بسیاری از افراد بر این باورند که رایانش ابری (Cloud Computing) تکنولوژی جدیدی است، در حالی که سال‌ها از به وجود آوردن این تکنولوژی می‌گذرد. فناوری ابری مزایای بسیاری را برای کسب‌و‌کارها به همراه آورده؛  تا جایی که می‌توان گفت اکنون بسیاری از شرکت‌ها در سراسر دنیا به سمت استفاده از پلتفرم‌های ابری روی آورده‌اند. در این میان، کسب‌و‌کارهای نوپا و استارتاپ‌ ها نیز از قابلیت‌ها و امکانات خدمات رایانش ابری بی‌بهره نیستند.

هر استارتاپ می‌تواند از خدمات ابری استفاده و فرآیندهای کسب‌وکار خود را متحول کند؛ چرا که استفاده از سرویس‌های ابری باعث کارایی بیشتر عملیات‌های مختلف در شرکت می‎‌شود. برای مثال، کارکنان شرکت‌ها می‌توانند از بسترهای ابری برای تعامل با یکدیگر استفاده کنند. این راهکار می‌تواند برای میزبانی و ارائه سرویس‌های دورکاری پرسنل نیز بسیار مفید واقع شود.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد مزایای رایانش ابری برای استارتاپ ‌ها بیشتر بدانید.

۱. امنیت بالاتر

/wp-content/uploads/2021/03/77-e1615018581627.jpg

محافظت از شبکه در برابر حملات سایبری کار ساده‌ای نیست. ممکن است تصور کنید استارتاپ‌ها یا کسب‌و‌کارهای کوچک، بابت حفظ امنیت اطلاعات محرمانه خود چندان نگران نیستند. از طرفی ممکن است برخی افراد تصور کنند که برقراری امنیت شبکه و جلوگیری از دستبرد هکرها به اطلاعات، هرگز به طور قطعی امکان‌پذیر نیست. اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد این است که هکرها تمایل بیشتری به هک کردن شبکه اطلاعاتی شرکت ‌های کوچکتر و استارتاپ‌ها دارند، زیرا معمولا این شرکت‌ها از امنیت شبکه بالایی برخوردار نیستند.

استفاده از خدمات ابری می‌تواند به عنوان یک راهکار امن برای پردازش و ذخیره ‌سازی اطلاعات در استارتاپ‌ها تلقی شود. اغلب پلتفرم‌های ابری، امکان مانیتورینگ لحظه‌ای شبکه، کنترل و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی را برای مشتریان خود فراهم می‌کند و همچنین از سازوکارهای امنیتی بهره می‌گیرد که در لحظه از دستبرد به اطلاعات جلوگیری می‌کند.

 

۲. مقیاس پذیری

/wp-content/uploads/2021/03/78-e1615018639609.png

استارتاپ‌ها در آینده‌ای نه چندان دور رشد می‌کنند، در نتیجه رفته رفته با توجه به مقیاس توسعه خود به منابع و زیرساخت‌های گسترده‌تری نیاز خواهند داشت. مقیاس پذیری، یکی از ویژگی‌های قابل توجه استفاده از خدمات ابری است. توسعه خدمات و زیرساخت‌های ابری در هر زمان به‌راحتی امکان پذیر است و هر استارتاپ‌ متناسب با نیاز خود به آن دسترسی پیدا می‌کند. این موضوع در مورد کاهش مقیاس استفاده از این خدمات نیز صدق می‌کند.از طرفی، مدل پرداخت در بیشتر سرویس‌های ابری، Pay-as-You-go است، به این مفهوم که مشتری تنها به میزان استفاده از خدمات ابری، هزینه پرداخت می‌کند. این موضوع می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود.

 

۳. پایداری و دسترس‌پذیری

استارتاپ‌ها نیازمند آن هستند که به طور مستمر به اطلاعات یا نرم‌افزارهای خود دسترسی داشته باشند.  خدمات ابری این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که در هر زمان و هر مکان از طریق اینترنت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

این در حالی است که برخی شرکت‌ها از سرورهای اختصاصی برای ذخیره ‌سازی اطلاعات خود استفاده می‌کنند که ثبات کمتری دارند. برای مثال، در صورت بروز حوادثی مانند قطعی برق، این سرورها از دسترس خارج و به اصطلاح Down می‌شوند. در این صورت امکان دسترسی به اطلاعات وجود نداشته و استارتاپ‌ها دچار ضرر و زیان خواهند شد. استفاده از سرورهای ابری از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و به کسب‌وکارهای نوپا این اطمینان را می‌دهد که بتوانند بدون نگرانی از عدم دسترسی به اطلاعات و متضرر شدن از لحاظ مالی، به صورت پایدار از این خدمات بهره‌مند شوند.

 

۴. بازیابی اطلاعات

/wp-content/uploads/2021/03/79-e1615018708460.jpg

توانایی مقابله با اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی یکی از نیازهای اساسی استارتاپ‌ها است. هک شدن شبکه توسط هکرها یا بروز حوادث طبیعی و خطاهای انسانی ، از جمله مثال‌هایی در این زمینه هستند. در صورتی که این شرکت‌ها از پیش اقداماتی در این حوزه انجام نداده باشند، ممکن است اطلاعات خود را برای همیشه از دست بدهند و در معرض فروپاشی قرار بگیرند.

استفاده از خدمات ابری به استارتاپ‌ها امکان می‌دهد تا یک نسخه پشتیبان یا بک‌آپ از اطلاعات خود را ذخیره کنند و در زمان بروز بحران، دغدغه‌ای بابت از دست دادن اطلاعات نداشته باشند. این در حالی است که بعضی از مدیران استفاده از سرورهای اختصاصی را ترجیح می‌دهند. اما نباید از این نکته غافل بود که این افراد باید یک نیروی متخصص تمام وقت به‌همراه راهکار و تجهیزات مورد نیاز برای پشتیبانی را مدنظر قرار دهند.

 

۵. پایداری زیست محیطی

/wp-content/uploads/2021/03/74.png

پایداری زیست محیطی یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات ابری است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت خدمات ابری، فناوری دوستدار محیط زیست است. نشان دادن این موضوع که یک کسب‌وکار نسبت به حفظ محیط زیست احساس مسئولیت می‌کند، نظر مشتریان زیادی را به خود جلب خواهد کرد. با استفاده از خدمات ابری، به میزان کمتری گاز کربن آزاد می‌شود؛ چرا که در این صورت تمام اطلاعات و تراکنش‌ها به صورت دیجیتالی ذخیره و در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌شود. عدم نیاز به ساخت و احداث دیتاسنترهای جداگانه، کاهش مصرف انرژی، بهینه‌سازی استفاده از منابع و بهره‌وری بالاتر تجهیزات و استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد نیاز سرویس‌های ابری، از دیگر مزایای این خدمات در راستای هدایت یک استارتاپ به مسیر پایداری هستند.

 

جمع‌بندی

با پیشرفت تکنولوژی استفاده از خدمات ابری در بسیاری از کسب‌وکارها رواج یافته است. استارتاپ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و می‌توانند از مزایای آن مانند امنیت، مقیاس‌پذیری، پایداری، دریافت خدمات با ثبات، بهبود دسترسی و همچنین امکان بازیابی اطلاعات بهره‌مند شوند.

به طور کلی می‌توان گفت استفاده از خدمات مبتنی بر ابر، مقرون‌به‌صرفه و چابک بوده و به مشاغل اجازه می‌دهد هزینه‌های IT و زیرساخت خود را بهتر مدیریت کنند و به سمت تحول دیجیتال گام بردارند.

واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل نیز بر ارائه مجموعه‌ای از خدمات همگام با فناوری‌های روز دنیا متمرکز است که اثربخش و در عین حال ساده و مقرون‌به‌صرفه ‌باشد. در همین راستا، مدل IaaS یا زیرساخت به عنوان سرویس در بستر Cloud و به‌صورت Pay-as-You-go توسط ایرانسل ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر با این راهکار می‌توانید در وب‌سایت سازمانی ایرانسل به بخش خدمات ابری مراجعه کنید.

 

منبع:

https://bleuwire.com/

 

3.9 19 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4312

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4171

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3567