post image

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما


رایانش ابری یا Cloud Computing به سرویس انجام خدمات محاسباتی بر بستر اینترنت گفته می‌شود که به صورت آنی و در لحظه اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. از انواع فعالیت‌های انجام‌شده توسط سرویس رایانش ابری می‌توان به پردازش اطلاعات، میزبانی وب‌سایت‌ها، ایجاد اپلیکیشن‌ها و خدمات نرم‌افزاری جدید اشاره کرد. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که این سرویس چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟

آشنایی با نحوه عملکرد رایانش ابری

/wp-content/uploads/2020/07/12-e1670143986392.jpg

با خرید سرویس‌های رایانش ابری، علاوه‌بر دسترسی به پایگاه داده و زیرساخت‌های محاسباتی، تمامی اطلاعات اپلیکیشن‌ها و فضای ذخیره‌سازی ابری نیز در اختیار کارکنان سازمان‌ها قرار می‌گیرد. یکی از مزایای این سرویس، کاهش هزینه‌های خرید و نگهداری از تجهیزات و زیرساخت‌های IT است؛ چراکه با وجود سرویس‌های ابری، سازمان‌‌ها تنها به‌ازای خدمات دریافتی هزینه می‌پردازند.

از دیگر کاربردهای رایانش ابری، می‌توان به سرویس ذخیره پشتیبان‌ (Backup) فایل‌های موجود در تلفن همراه، امکان میزبانی کلیه داده‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

۶ مزیت استفاده از خدمات ابری برای استارتاپ ‌ها

تحول رایانش ابری با تکنولوژی بلاک ‌چین

 

انواع روش‌های پیاده‌سازی رایانش ابری

هریک از خدمات رایانش ابری ماهیتی متفاوت دارند و  برای دسته‌ای از کسب‌وکارها مناسب‌اند؛ ازاین‌رو پیش از هرچیز لازم است مناسب‌ترین نوع برای پیاده‌سازی خدمات ابری (معماری رایانش ابری) را که سرویس‌های ابری بر روی آن پیاده‌سازی می‌شوند، تعیین کنید.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی رایانش ابری در خدمت مدیریت ناوگان حمل‌ و نقل

بهبود امنیت و کیفیت خدمات بانکی با سرویس رایانش ابری

به‌طور کلی برای پیاده‌سازی خدمات ابری، ۳ نوع متفاوت ابر عمومی (Public Cloud)، ابر اختصاصی (Private Cloud) و ابر ترکیبی (Hybrid Cloud) وجود دارد. اما این سه چه تفاوتی با هم دارند؟ در ادامه مقاله به‌طور خلاصه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

• ابر عمومی یا Public Cloud

/wp-content/uploads/2020/07/123-e1670144085474.png

مالکیت و اداره ابرهای عمومی، بر عهده شخص ثالث، یعنی ارائه‌‌دهندگان خدمات ابری است و کلیه نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و زیرساخت‌های پشتیبان تحت مالکیت آن‌ها هستند. در این حالت، مشتریان از طریق اینترنت به خدمات ابری و اکانت شخصی خود دسترسی داشته و می‌توانند آن را مدیریت کنند. از مهم‌ترین مزایای ابر عمومی می‌توان به امکان ارتقا سریع سرویس‌ها و کم‌هزینه بودن آن اشاره کرد.

 

  • ابر اختصاصی یا Private Cloud

ابرهای اختصاصی، آن دسته از منابع رایانش ابری هستند که به صورت انحصاری توسط یک کسب‌وکار یا یک سازمان استفاده می‌شوند. ابر اختصاصی می‌تواند به صورت فیزیکی در پایگاه داده شرکت قرار گیرد. همچنین، برخی شرکت‌ها، میزبانی ابر اختصاصی خود را به یک شرکت‌ ثالث ارائه‌کننده خدمات، برون‌سپاری می‌کنند. در این مدل، سرویس و زیرساخت در یک شبکه خصوصی باقی می‌مانند و به همین دلیل در مقایسه با مدل ابر عمومی از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

• ابر ترکیبی یا Hybrid Cloud

/wp-content/uploads/2020/07/12334-e1670144150481.jpg

ابر ترکیبی، دربرگیرنده هر دو نوع ابر عمومی و ابر اختصاصی است. در این مدل، ابرهای اختصاصی با ابرهای عمومی از طریق تکنولوژی خاصی به هم متصل می‌شوند تا امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اپلیکیشن‌ها میان آن‌ها فراهم شود؛ ازاین‌رو، مدل ابر ترکیبی، کسب‌وکارها را منعطف‌تر می‌کند، گزینه‌های بیشتری برای توسعه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و به بهینه‌سازی زیرساخت‌های موجود و افزایش امنیت کمک می‌کند.

انواع خدمات رایانش ابری

خدمات رایانش ابری را می‌توان در قالب ۳ دسته IaaS و PaaS و SaaS تعریف کرد که در زیر به معرفی هر یک از خدمات و مزایای آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

۱۱ مزیت برتر خدمات رایانش ابری

 

  • زیرساخت به عنوان سرویس یا IaaS

یکی از مهم‌ترین انواع سرویس رایانش ابری، زیرساخت به عنوان سرویس یا IaaS (Infrastructure as a Service) است. گفتنی است که با مدل IaaS می‌توانید زیرساخت‌ها و اساس خدمات رایانش ابری را که شامل سرورهای فیزیکی یا مجازی، فضاهای ذخیره‌سازی داده و شبکه‌بندی هستند، از تامین‌کننده اجاره کنید. مدل IaaS برای آن دسته از شرکت‌ها، مانند توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، که می‌خواهند تمام عناصر تحت‌کنترل خودشان باشد، بسیار کارآمد است. لازم به ذکر است که این کار نیازمند توانایی و دانش فنی شرکت‌ها برای هماهنگ شدن با این خدمات است.

طبق پژوهش‌های انجام شده توسطOracle ، بیش از نیمی از استفاده‌کنندگان IaaS بر این باور هستند که استفاده از زیرساخت‌های آنلاین، باعث رشد و پرورش خلاقیت آنها شده است؛ چراکه می‌توانند زمان خود را به جای نگهداری و تعمیرات زیرساخت‌های فیزیکی، صرف تمرکز بر توسعه اپلیکیشن‌ها و ایده‌پردازی برای ارائه خدمات جدید کنند و همین امر به‌طور چشم‌گیری سبب کاهش هزینه‌های سازمان نیز شده است.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، افزایش ثبات کسب‌وکار، تسریع روند حل مشکلات زیرساختی، افزایش چابکی و انعطاف‌پذیری، اطمینان از پشتیبانی فنی، امنیت بالاتر و… از مزایای استفاده از این سرویس است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با زیرساخت ابری ایرانسل

• پلتفرم به عنوان سرویس یا PaaS

/wp-content/uploads/2020/07/12344566-e1670144229779.png

پلتفرم به عنوان سرویس یا PaaS (Platform as a Service)  به آن دسته از خدمات رایانش ابری گفته می‌شود که فضایی را به‌صورت کامل، جهت توسعه و ایجاد نرم‌افزارها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.  PaaS در حقیقت لایه دوم خدمات رایانش ابری است و علاوه‌بر سرورهای مجازی، زیرساختی برای ذخیره‌سازی و شبکه‌بندی است و ابزارها و نرم‌افزارهایی را شامل می‌شود که توسعه‌دهندگان برای ایجاد اپلیکیشن به آن نیاز دارند. این ابزارها شامل سیستم‌های مدیریت پایگاه داده، سیستم‌عامل‌ها، ابزارهای توسعه، Middleware و خدمات هوش تجاری (BI) است. مدل PaaS به منظور پشتیبانی از چرخه کامل طول عمر یک اپلیکیشن که شامل مراحل ساخت، تست، توسعه، مدیریت و به‌روزرسانی است، طراحی شده است و کاربر، تنها مدیریت اپلیکیشن و توسعه خدمات خود را بر عهده دارد و ارائه‌دهنده خدمات ابری، مسئولیت دیگر بخش‌ها را به عهده می‌گیرد.

به‌طور کلی از مزایای این سرویس می‌توان به کاهش زمان کدنویسی، صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید مجوز نرم‌افزارها، دسترسی به زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایجاد اپلیکیشن، افزایش قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رشد و توسعه کسب‌وکار، استفاده مقرون‌به‌صرفه از ابزارهای پیچیده و… اشاره کرد.

• نرم‌افزار به عنوان سرویس یا SaaS

/wp-content/uploads/2020/07/111111111-e1670144284660.png

در مدل SaaS (Software as a Service) یک اپلیکیشن کامل به عنوان سرویس ابری در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. به‌احتمال زیاد، بسیاری از شما به عنوان کاربری عادی، روزانه از این نسخه خدمات رایانش ابری استفاده می‌کنید. ایمیل‌‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تقویم‌ها یا ابزارهای آنلاین گوگل مانند Google Docs از جمله مثال‌های پرکاربرد این نوع سرویس ابری هستند.

کاربران با پرداخت هزینه‌ای اندک و دسترسی به اینترنت، پس از ساخت حساب کاربری به اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی ارائه شده توسط تامین‌کنندگان خدمات ابریSaaS ، دسترسی خواهند داشت.

استفاده از خدمات ابری در مدل SaaS، برای شرکت‌ها نیز، کارایی بسیار بالایی دارد. آن‌ها می‌توانند با پرداخت مبالغ تعیین‌شده، دسترسی اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مربوط را به کارکنان خود بدهند. نرم‌افزارهایی مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در این گروه قرار می‌گیرند.

از مزایای اصلی این سرویس می‌توان به دسترسی آسان به برنامه‌های پیچیده، استفاده رایگان از نرم‌افزارها، پرداخت بر مبنای سطح استفاده از خدمات، دسترسی به دیتاهای موردنیاز در هر مکان و زمانی و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

رایانش ابری چگونه بر ساز و کار موسسات مالی بین ‌المللی تاثیر گذاشته است؟

چگونه رایانش ابری، شیوه‌‌های مدیریتی را تغییر می‌ دهد؟

خدمات ابری ایرانسل، پاسخی مناسب به چالش ‌‌های کسب و کار

 

کلام آخر

اکنون که با مفهوم رایانش ابری (Cloud Computing) و انواع مزایا و مدل‌های پیاده‌سازی آن آشنا شدید، بیش از پیش لزوم استفاده از خدمات ابری در کسب‌وکار خود را درک خواهید کرد.

سرویس خدمات ابری که شامل زیرساخت ابری و خدمات دیتا سنتر و میزبانی می‌شود، یکی از کارآمدترین راهکارهای سازمانی شرکت ایرانسل است. انعطاف‌پذیری و قدرت پردازش بالا ، هزینه کم، امنیت بالا و دسترسی آسان به اطلاعات، خدمات ابری ایرانسل را به راهکاری ایده‌آل به عنوان زیرساخت و بستر ذخیره‌سازی اطلاعات کسب و کارها تبدیل کرده است.

ایرانسل همچنین به مشترکین دائمی و اعتباری خود این امکان را می‌دهد تا با شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۳ مربع (#3*) به تمامی راهکارهای سازمانی ایرانسل دسترسی داشته باشند. با استفاده از این کد دستوری (USSD) از مشاوره رایگان و اطلاعات تکمیلی هر یک از راهکارهای موبایل سازمانی (MVPN)، سیستم بی‌سیم واکه، اینترنت اشیا، خدمات دیجیتال و… بهره‌مند خواهید شد. توجه داشته باشید که برای ارسال نظرات و پیشنهادات خود نیز می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.zdnet.com/

/b/8739/%d9%87%d8%b1-%d8%a2%d9%86%e2%80%8c%da%86%d9%87-%da%a9%d9%87-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%b4-%d8%a7%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%af

4.1 20 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4313

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4173

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3567