post image

چگونه رایانش ابری، شیوه‌‌های مدیریتی را تغییر می‌دهد؟

افزایش سرعت و چابکی کسب‌و‌کار با رایانش ابری


معرفی تکنولوژی‌های جدید همواره به کسب‌وکارها کمک کرده تا شیوه‌های مدیریتی خود را بهبود بخشند. رایانش ابری از جمله این سرویس‌های نوآورانه است که سرعت انتقال داده‌ها را بالا برده و افراد زیادی را در اقصی ‌نقاط کره ‌زمین در زمینه‌های کاری مشترک به یکدیگر مرتبط کرده است؛ به این ترتیب داده‌ها و نرم‌افزارها در اختیار افراد بیشتری قرار می‌گیرد و به طور کلی شیوه‌های مدیریت کسب‌وکارها دگرگون می‌شود.

در ادامه به تاثیر سرویس رایانش ابری بر ساختار مدیریت کسب‌وکارها می‌پردازیم. 

سرویس‌های رایانش ابری،ایجاد تحول در شیوه مدیریت کسب‌وکارها

/wp-content/uploads/2020/10/2-4-e1602419996414.png

اطلاعات با استفاده از سرویس‌های رایانش ابری با سرعت بیشتری تبادل می‌شوند. سیستم‌های رایانشی به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا با انعطاف بیشتری، حجم بالاتری از کار را پیش ببرند.

اگر کسب‌وکارها از این سرویس‌ها استفاده کنند، ساختار کاری آن‌ها منعطف‌تر می‌شود؛ به این معنی که آسان‌تر و سریع‌تر قادر خواهند بود باکارمندانشان در نقاط مختلف در تماس باشند. با استفاده از سرویس‌های ارائه شده در رایانش ابری، فرآیند تعامل با مصرف‌کنندگان هم تسهیل می‎شود و به تبع آن کسب‌وکارها می‎توانند نیاز و علایق مشتریان خود را پیش‌بینی کرده و مطابق با آن‌ها پیش بروند. برای نمونه در کسب‌وکارهایی که محصولی طراحی و ارائه می‌شود، کارکنان بخش‌های مربوطه و مدیران، با دسترسی مستمر به دیتاهای به‌روز که از نوسانات بازار و علایق مصرف‌کنندگان به دست آورده‎اند، می‎توانند محصولی هر چه هماهنگ‌تر با سلیقه بازار طراحی کنند. یک مدیر با تعامل مداوم با کارمندان و درک نیاز مشتریان ، هم‌زمان می‌تواند از نیاز بازار و خواسته‌های کارمندان مطلع ‌شده و همچنین نوسانات بازار را سریع‌تر و بهینه‌تر مدیریت کند.

هم‌چنین، بخش‌های مختلف در کسب‌وکارها با استفاده از  رایانش ابری قادر خواهند بود در هر زمان و هر مکان به دیتاهای مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و از طرفی به همان سرعت داده‌ها و دست‌آوردها را با سایرین در میان بگذارند. همین امر به طور مستقیم بر شیوه مدیریت تاثیر می‌گذارد؛ به این صورت که دیگر نیازی به مدیریت مستمر نخواهد بود و در واقع مسئولیت‌های مدیریتی بین بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود و این بخش‌ها قادرند به صورت خودکار با دسترسی به دیتاهایی که نیاز دارند کار را پیش ببرند.

بهترین راه آگاه شدن از تغییراتی که سرویس‌های رایانش ابری به همراه دارند و تاثیری که بر عملکرد کسب‌وکارهای مختلف و در نتیجه شیوه مدیریتشان می‌گذارند، بررسی کار شرکت‌هایی است که مشتاقانه این شیوه‌ها را پیاده می‌کنند. شرکت پیرسون که در زمینه آموزش همگانی فعالیت می‌کند سال‌هاست که از این سرویس‌ها ارائه شده توسط شرکت‌هایی نظیر گوگل در کسب‌و کار خود استفاده می‌کند. مدیریت این کسب‌وکار جهانی با استفاده از این تکنولوژی نوآورانه به کلی دگرگون شده ‌است. از آن‌جایی‌که مدیران بخش‌های مختلف قادرند به سرعت از کوچکترین تغییرات و مشکلات اطلاع پیدا کنند، رسیدگی به امور بخش‌های مختلف آسان‌تر و سریع‌تر شده است.

مزیت‌ کلی استفاده از  زیرساخت‌های  ابری را می‌توان در تجربه به نسبت ارزان‌تر و کارآمدتر ذخیره‌سازی و به جریان انداختن اطلاعات خلاصه کرد. همین نکته به تنهایی دلیل و انگیزه‌ای کافی برای بسیاری از کسب‎وکارها بوده تا از این سرویس‌ها استفاده کنند.  با رشد تکنولوژی‌های مرتبط با سرویس‌های رایانش ابری، استفاده از این سرویس، کار را برای کسب‌و‌کارها آسان‌تر می‌کند. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سرویس‌های رایانش ابری امکان ذخیره‌سازی اطلاعات متفاوت نظیر عکس و صدا در حجم بالاست، در حالی‌که در هر لحظه به آسانی می‌توان به این اطلاعات دسترسی داشت. مدیریت و برنامه‌ریزی کمپین‌های مختلف با آگاهی دائمی از بازار آسان‌تر می‌شود، ارائه محصولات و خدمات جدید کسب‌وکارها هم سرعت و دقت بیشتری می‌یابد.

تکنولوژی‌های جدید، عامل تغییر در شیوه‌ مدیریت کسب‌وکارها

/wp-content/uploads/2020/10/3-1-e1602420058352.jpg

این دست قابلیت‌های سرویس‌های رایانش ابری که پیشتر نیز به آن‌ها اشاره شد باعث شده تا این سرویس‌ها اولین گزینه انتخابی بسیاری از کسب‌وکارها باشند.با حذف هزینه‌های مربوط به خرید سخت‌افزارهای مختلف و اجاره دفترکار، مدیریت استارت‌آپ‌ها به نحو چشمگیری آسان‌تر شده و امور مربوطه با دسترسی سریع به حجم بالای اطلاعات بسیار موثر‌تر پیش می‌روند.

برای مثال شرکت حمل‌و‌نقل اوبر که از پیشگامان استفاده از سرویس‌های رایانش ابری است از سیستم دوگانه خود در جمع‌آوری اطلاعات و آنالیز سریع آن با استفاده از این زیرساخت‌های ابری و رساندن سریع دیتا به کارمندان، از پیشبرد هرچه سریع‌تر فرآیند کار و هم‌چنین ارتباط بسیار محکم میان توسعه محصول و گسترش آن استفاده می‌کند. اوبر می‌تواند مدلی انتزاعی از ناوگان تاکسی‌های شخصی را از طریق مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای موبایلی، آنالیز اطلاعات گسترده و نقشه‌برداری ارائه دهد.

 

گذر زمان و تغییرات زیرساختی مولفه های کلیدی برای استفاده بهینه از رایانش ابری

تکنولوژی‌های جدید همواره بر مدیریت کسب‌وکارهای مختلف تاثیر گذاشته‌اند. زمانی که یک مدیر بتواند فرآیند پیش‌رویش را با دقت بسنجد، مدیریت و کنترل بهتری هم بر روند انجام آن خواهد داشت. زیرساخت‌های ابری در این راستا همراه و کمک بزرگی برای مدیران در سطوح مختلف هستند.

در این میان یک سوال همیشگی وجود دارد، سیستم‌های رایانش ابری چقدر زمان لازم خواهند داشت تا همه‌گیر شوند و جایگزینی برای پردازنده‌هایو رایانش‌های کلاینت-سرور باشند؟ در این‌جا مسئله زمان مطرح است. از آن‌جایی که با استفاده از سرویس‌های رایانش ابری روتین کاری کسب‌وکارها بهم می‌خورد، این کسب‌وکارها به زمان نیاز دارند تا بتوانند با این تکنولوژی نوآورانه آشنا شوند و به استفاده از آن‌ها عادت کنند و شیوه‌های صحیح و کارآمد استفاده از آن‌ها را بیاموزند.

/wp-content/uploads/2020/10/4-2-e1602420116609.jpg

با این حال بسیاری از متخصصین باور دارند که تکنولوژی‌های جدیدی مثل سرویس‌های رایانش ابری به دلیل ارزان‌تر بودنشان خیلی سریع‌تر توسط استارت‌آپ‌ها پذیرفته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌چنین نوآوری‌هایی نظیر این سرویس شاید از اولین تکنولوژی‌های نرم‌افزار‌محور باشند که به این سطح از رشد و همه‌گیری می‌رسند و این راه را برای کسب‌وکارها هموار می‌کند تا بتوانند کارها را ساده‌تر از قبل مدیریت کنند و با تسهیل فرآیند همکاری‌ها توسط سرویس‎هایی از این دست، محصولات و خدمات متنوعی تولید کنند.

در این‌که سرویس‌های رایانش ابری سرعت تکثیر کارها را ارتقا بخشیده‌اند شکی نیست، ولی تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوان گفت از این سرویس‌ها نهایت استفاده را می‌بریم، نیاز به گذر زمان بیشتری است.

تمرکز اصلی تغییرات ایجاد شده به دست این نوع از سرویس‎ها، بر سه محور نوآوری‌های سازمانی، سرمایه انسانی و تغییر در زیرساخت‌ها و مقررات سازمانی است. مشکل در حال حاضر در سازمان‌ها پیشی گرفتن تکنولوژی‌ها از نیروی کار است؛ به همین منظور مدیران بخش‌های مختلف سازمان‌ها باید در ابتدای امر زمان و سرمایه کافی برای آموزش نیروهای کار و بازنویسی قوانین و روتین‌های مربوطه اختصاص دهند.

حرکت کسب‌وکارها به سوی سرویس‌های ابر-بومی (Cloud-Native)

/wp-content/uploads/2020/10/5-1-e1602420162449.jpg

اهمیت استفاده از سرویس‌های رایانش ابری به هیچ‌وجه کمتر از زیرساخت‌های فیزیکی قدیمی نیست.

استفاده از نرم‌افزارهای ابربومی به نسبت ساده‌تر است چرا که فرآیندهای کاری کسب‌وکارها با تغییرات و چالش‌های کمتری مواجه می‌شوند. با استفاده از این سرویس‌ها نه تنها وظایف مدیریت بین بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود بلکه تعداد زیاد درخواست‌ها و یا وظایف به مقیاس کوچکتری تقسیم می‌شوند که به آسانی قابل کنترل و ردیابی هستند. هم‌چنین با استفاده از این سرویس‌ها کارها با صرف هزینه کم‌تری و سرعت بیشتر انجام خواهند شد. مدیران پروژه‌های مختلف قادر خواهند بود در کمترین زمان کارها را در اقصی‌نقاط کره زمین مدیریت و رصد کنند. این امور تاثیر مثبتی نیز بر کارمندان خواهد داشت و آن‌ها خود را مکلف خواهند دید که هر روز بیشتر و بیشتر با این تکنولوژی‌ها همگام شوند و میزان فعالیت خود را افزایش دهند.

این قابلیت به این معنی است که کارها در سطوح گسترده نیز می‌توانند به آسانی کنترل و مدیریت شوند، بدون این‌که زمان زیادی بگیرند یا  مشکلات و چالش‌های دیگری ایجاد کنند. شرکت گوگل با ارائه کوبرنتس    (Kubernetes)المان انعطاف را وارد سیستم‌های مدیریتی کسب‌وکارها در سراسر جهان کرد. سرویسی که در آن افراد تازه‌کار و باتجربه با هم کار می‌کنند و سرعت انجام کارها بسیار بالاتر از سرویس‌های قدیمی است. سرمایه‌گذاری و سوددهی‌های میلیون دلاری کوبرنتس گوگل نمایانگر موفقیت این سرویس رایانش ابری در سطح جهانی است.

 

جمع‌‌بندی

مسلما هر تکنولوژی نوپایی راه‌های جدید، آسان و متفاوتی را به کسب‌وکارهای مختلف ارائه می‌کند. همگام شدن با این تکنولوژی‌ها می‌توانند هم‌زمان،هم سرعت انجام کارها را بالا ببرد و هم گستره انجام امور را هر چه وسیع‌تر کند.واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل با ارائه سرویس‌های رایانش ابری، کسب‌وکارها را در مسیر نوآوری و انجام هرچه سریع‌تر و بهینه‌تر امور یاری می‌کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ابری ایرانسل ، می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به آدرس EB@mtnirancell.ir اقدام نمایید.

 

 

منبع:

https://hbr.org

2.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4284

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4126

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3548