1. شرکت امداد خودرو سایپا (سهامی خاص):
بعنوان حلقه تکمیلی در شبکه خدمات پس از فروش گروه خودرو سازی سایپا و با هدف پاسخ به نیاز امدادرسانی به خودروهای گروه سایپا، در سال 1381 تأسیس شد. این شرکت در سال 1389 اقدام به بازنگری چشم انداز و مأموریت سازمان نمود که نتیجه آن، شکل گیری رویکردی جدید به بحث امداد رسانی میباشد.
با ایجاد شدن رویکرد جدید در امداد خودرو طی چند سال گذشته، ارتباط مستمر با پرسنل سیار شرکت در کنار نیازهای کنترلی و گزارش گیری سریع، به چالشهای عمده این شرکت در خدمت رسانی به مشتریان تبدیل گردید. امداد خودرو با درک تقاضای مشتریان برای رسیدگی سریع به خرابی خودروهایشان، تلاش خود را برای بکارگیری راهکارهایی که این خواسته مشتریان را برآورده سازد، آغاز نمود.
همکاری با ایرانسل:
در طی مذاکراتی که میان ایرانسل و شرکت امداد خودرو سایپا انجام شد، راهکارهایی که از سوی کارشناسان ایرانسل برای رفع چالشهای امداد خودرو مطرح گردید، مورد مورد توجه این شرکت قرار گرفت و همین امر، زمینه ساز شروع همکاریهای دو جانبه این دو شرکت گردید. امداد خودرو سایپا با بکارگیری بستر GPRS، اطلاعات موقعیتی خودروهای امداد را به مرکز منتقل کرده و به این ترتیب، امکان کنترل و مدیریت ناوگان امداد رسانی امداد خودرو فراهم گردید.
از دیگر نتایج این تعامل دو سویه، انتخاب سرویس MVPN برای برقراری ارتباط شرکت با امداد رسانان میباشد. اگرچه امداد خودرو در حال حاضر تنها از بعضی قابلیتهای MVPN استفاده مینمایند، با اینحال، قابلیتهایی مانند تخفیف ارتباطات درون شبکه و اختصاص کد کوتاه به هر سیم کارت، بهبود ارتباطات شرکت و امداد رسانان را سبب شده است.
آنچه امداد خودرو بدست آورد:
با استفاده از سرویسهای ایرانسل، علاوه بر کاسته شدن از هزینههای ارتباط با امداد رسانان، ارتباطات با این افراد نیز تسهیل گشته است که انتظار میرود بر میزان رضایت مشتریان شرکت، اثر مثبتی داشته باشد
2. شرکت فناوری ارتباطات و اطلاعات پاسارگاد آرین (فناپ):
در سال 1384 و با هدف اجرای پروژههای ICT برون سپاری شده بانک پاسارگاد، با مشارکت گروه مالی پاسارگاد و جمعی از متخصصان و کارآفرینان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت سهامی خاص تأسیس شد. نیاز به پیشرو بودن در عرصه رقابت در ارائه خدمات بانکی، بانک پاسارگاد را با چالش راهکارهای نوین در ارائه خدمات بانکی مواجه کرد. به این منظور از سال 1389 فناپ راهکارهای ارائه خدمات بر بستر موبایل را مورد بررسی قرار داد.
فناپ پس از بررسی ارائه دهندگان راهکار، به دلیل چابکی، رویکرد بین المللی، پایبندی به قواعد کسب و کار، استقبال از ایدههای جدید و شناخت بازار، ایرانسل را به عنوان شریک تجاری خود در ارائه خدمات انتخاب کرد. این همکاری تجاری به شکل گیری راهکار «امپاد» منتهی شد که با استفاده از بسترهای USSD و SMS ایرانسل ایجاد گردید. انتقال الکترونیک وجه، پرداخت قبوض و دریافت موجودی، از موارد استفاده از سیستم امپاد میباشد.
«پرداخت امن پاسارگاد» که در سال 1390 راه اندازی شد، از دیگر خدماتی بود که بر بستر راهکارهای ایرانسل ایجاد گردید و امکان خرید امن با استفاده از کلیه کارتهای شتاب را برای مشتریان فراهم آورد. راهکار پرداخت امن در سال 1391، با ارائه امکان Top–Up از سوی ایرانسل به مشتریان بانک پاسارگاد، کامل گردید. تعامل فناپ و ایرانسل کماکان ادامه داشته و زمینه ساز ارائه خدمات ارزش افزوده تخصصی توسط فناپ بر بستر تلفن همراه و همچنین شکل گیری باشگاه مشتریان بانک گردیده است.
مشکلات حقوقی و خلاء های قانونی که در جریان ارائه انواع خدمات شرکت فناپ از سوی بانک مرکزی و رگولاتوری تلفن همراه مطرح گردید، با همکاری دو جانبه ایرانسل و فناپ و ارائه مستندات مختلف، پشت سر گذاشته شده است.
شراکت با ایرانسل:
«پرداخت امن پاسارگاد» که در سال 1390 راه اندازی شد، از دیگر خدماتی بود که بر بستر راهکارهای ایرانسل ایجاد گردید و امکان خرید امن با استفاده از کلیه کارتهای شتاب را برای مشتریان فراهم آورد. راهکار پرداخت امن در سال 1391، با ارائه امکان Top–Up از سوی ایرانسل به مشتریان بانک پاسارگاد، کامل گردید. تعامل فناپ و ایرانسل کماکان ادامه داشته و زمینه ساز ارائه خدمات ارزش افزوده تخصصی توسط فناپ بر بستر تلفن همراه و همچنین شکل گیری باشگاه مشتریان بانک گردیده است.
مشکلات حقوقی و خلاء های قانونی که در جریان ارائه انواع خدمات شرکت فناپ از سوی بانک مرکزی و رگولاتوری تلفن همراه مطرح گردید، با همکاری دو جانبه ایرانسل و فناپ و ارائه مستندات مختلف، پشت سر گذاشته شده است.
مزایای شراکت استراتژیک برای فناپ:
کاهش هزینه ارائه خدمات بانکی به هر مشتری، افزایش جذابیت و رونق خدمات الکترونیک بانکی، افزایش رضایت مشتریان و در نهایت افزایش درآمد بانک، همگی از مزایای این شراکت استراتژیک برای شرکت فناپ است.
3. شرکت گلستان:
در سال 1332 با هدف بسته بندی چای در داخل کشور، شروع به فعالیت نمود. در سالهای متمادی فعالیت در بازار صنایع غذایی، گلستان بازار خود را گسترش داده و علاوه بر بسته بندی چای، به تولید و بسته بندی محصولاتی متنوع اقدام نموده و این محصولات را تحت برندهای متفاوتی روانه بازار نموده است. شرکت گلستان در حال حاضر با دارا بودن بیش از 2000 نفر پرسنل و بیش از 300 محصول، جزو بزرگترین شرکتهای ایرانی فعال در صنایع غذایی میباشد.
سیستم توزیع مویرگی گلستان، پیش از این بصورت دستی مدیریت میگردید؛ با افزایش بازار و تنوع محصولات گلستان، به مرور بر پیچیدگیهای این سیستم افزوده شد. حجم بالای اطلاعات مربوط به فروش، در کنار کنار سیستم مدیریت دستی، گلستان را با مشکلات مختلفی در زمینه کنترل، هدایت و گزارش گیری به موقع از بازار مواجه نموده بود.
همکاری با شرکت ایرانسل:
این مشکلات گلستان را به استفاده از تکنولوژی برای کاهش پیچیدگیهای این سیستم سوق داد. با هدف دریافت لحظهای اطلاعات از اجزای سیستم فروش، در فاز دوم این پروژه، گلستان با تحقیق در مورد شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطی، ایرانسل را به عنوان شریک تجاری خود برگزید. به این ترتیب با مجهز نمودن دستگاههای مختلف همراه فروشندگان به سیم کارتهای ایرانسل که دارای قابلیت APN بودند، ارتباط دائمی و امن این نیروها و سرور مرکزی شرکت برقرار گردید.در حال حاضر شرکت گلستان، نزدیک به 1000 سیم کارت APN فعال داشته که به کمک آنها، ارتباط فروشندگان خود را با دفتر مرکزی برقرار نموده است.
مزایا، نتایج و منافع عملی اجرای راهکار:
دریافت مستمر اطلاعات، ردگیری ماشینها و نیروهای توزیع، افزایش سرعت واکنش به نیازهای بازار و امکان مدیریت بهتر سیستم فروش مویرگی، در عین تأمین امنیت انتقال اطلاعات، از جمله مزایایی است که شرکت گلستان، با استفاده از راهکار ارائه شده ایرانسل به آن دست یافته است.
4. بیمه ایران:
در سال 1314 به عنوان اولین شرکت بیمه کشور ثبت گردید. این شرکت در حال حاضر علاوه بر دارا بودن شعب در سراسر کشور، در کشورهای اروپایی و آسیایی نیز شعبه داشته و در خاور میانه نامی آشناست. هم اکنون بیمهی ایران با بیش از 300 شعبه و 8000 نمایندگی، بزرگترین شرکت بیمهای کشور محسوب میشود.
چالش ارتباطی بیمه ایران:
فزایش سفرها و جابجایی در سطح کشور، شعب بیمه ایران را با مشکل دسترسی سریع به اطلاعات بیمه شدگان مواجه نمود. به همین دلیل بیمه ایران تصمیم گرفت تا اطلاعات بیمه گذاران را در یک پایگاه داده مرکزی تجمیع نماید. چالش اصلی در اجرای این طرح، برقراری ارتباط مستمر نمایندگیها با این پایگاه داده بود.
همکاری با ایرانسل:
برای رفع این چالش، بیمه ایران، شرکت ایرانسل را به عنوان شریک تجاری خود انتخاب نمود. با استفاده از سرویس وایمکس ایرانسل، ارتباط اینترنتی پرسرعت نمایندگیهای بیمه ایران با سرور مرکزی این شرکت فراهم آمد. هچنین برای اتصال نمایندگان بیمه ایران از خارج از دفاتر نمایندگی به این سرور، ایرانسل سرویس APN خود را به بیمه ایران پیشنهاد نمود. پس از انجام تستهای مختلف و اطمینان حاصل نمودن از مناسب بودن ارتباط ایجاد شده و امنیت بالای تبادل اطلاعات بر بستر APN، بیمه ایران اقدام به استفاده از این سرویس در سطح کشور نمود.
منافع این همکاری برای بیمه ایران:
ا استفاده از راهکار ایرانسل، دریچه جدیدی از تعامل با مشتریان برای بیمه ایران حاصل شده و صدور آنی بیمه نامه در محل مشتری امکان پذیر گشته است؛ سودآوری، بهبود ارتباط با مشتریان، ارتباط مستمر نمایندگیها با دفتر مرکزی بیمه ایران و امنیت ارتباطات از مزایایی است که این راهکار برای بیمه ایران به همراه داشته است.