نمیتوان دنیا را بدون صنعت ترابری و پست تصور کرد، زندگی روزمره ما و بسیاری از سازمانها به دریافت و ارسال بستههای پستی گره خورده است. بنا به اعلام شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، این سازمان روزانه بیش از ۳ میلیون بسته پستی را در سراسر ایران جابهجا میکند.
مطمئناً رساندن این تعداد بسته به سراسر ایران بدون یاریگرفتن از تکنولوژیهای بهروز دیجیتال کاری دشوار و ناممکن خواهد بود. به همین دلیل سازمانهای پستی در سرتاسر جهان سعی دارند از بهروزترین فناوریها و تجهیزات برای ارائه خدمات بهتر مشتریان بهره بگیرند.
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز از سازمانهای پیشرو در زمینه استفاده از فناوریهای نوین است و همواره در تلاش بوده است تا در مسیر تحول دیجیتال گام بردارد. در بلاگ حاضر به بررسی چالشهای شرکت پست ملی ایران و تأثیر راهکارهای سازمانی ایرانسل در رفع مشکلات این شرکت خواهیم پرداخت.
بیشتر بخوانید:
تجربه کانون ایران نوین در استفاده از سرویس موبایل سازمانی ایرانسل (MVPN)
آشنایی با شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۷ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و هدف اصلی آن دستیابی عموم مردم به خدمات پستی در عرصه ارتباطات بود. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از بیش از ۱۶ هزار نیروی انسانی، ۲۹ هزار نقطه تماس، ۵هزار مسیر مبادله پستی و جابهجایی روزانه بیش از ۳ میلیون مرسوله، بهعنوان سازمانی پویا و کارآمد با تجربهای طولانی و شناخت دقیق از نیازهای روزافزون و روبهتحول مشتریان، با اجرای برنامه جامع و زیربنایی، موفق شده است همپای جامعه جهانی پستی، خدمات گوناگون پستی را با استفاده از آخرین تحولات عرصه فناوری ارتباطات به مشتریان ارائه دهد.
چالشهای شرکت ملی پست در تحویل مرسولات پستی
تا پیش از به کار گرفتن سرویس VPN سازمانی یا سرویس شبکه امن همراه ایرانسل در شرکت ملی پست ایران از دستگاه PDA یا Personal Digital Assistant استفاده میشد تا بهوسیله آن آدرس مرسولههای پست را ذخیره کنند و در هنگام تحویل بتوانند امضا و تائید اشخاص تحویلگیرنده را در آن وارد کنند. این تجهیزات در واقع یک کامپیوتر کوچک و لمسی قابلحمل بود که برای ذخیره دادههای مربوط به مرسولههای پستی استفاده میشد. اگرچه با وجود این تجهیزات، در تحویل بستههای پستی دیگر نیاز به برگههای نبود، استفاده از دستگاههای PDA چند چالش به همراه داشت. این دستگاهها نیاز داشتند تا در مراکز پستی اطلاعات را بارگیری کنند و پس از تحویل محمولهها دوباره با اتصال به پایگاه داده، اطلاعات تازه را وارد پایگاه داده اداره پست نمایند، پس یک فاصله زمانی برای بهروزرسانی دادههای شرکت ملی پست وجود داشت. از طرف دیگر کارکنان همچنان مجبور بودند همیشه این دستگاه را همراه خود داشته باشند و در صورت آسیبدیدگی دستگاه به روزرسانی دادهها کار دشواری بود.
مهمترین چالش در استفاده از دستگاههای PDA این بود که هنگام خروج از مرکز باید ابتدا اطلاعات در آن بارگذاری میشد و تا زمان تحویل باید بهاندازه کافی شارژ میبود و همیشه زمان تحویل مرسولهها مأمور پست باید آن را به همراه خود میداشت. در این تجهیزات اطلاعات تنها داخل دستگاه ذخیره میشد و تا هنگامیکه آن را به پایگاهدادهها متصل نمیکردند اطلاعات آن وارد سیستم اداره پست نمیشد.
بیشتر بخوانید:
چرا بزرگترین کسبوکارهای کشور تصمیم به استفاده از سرویس VPN سازمانی ایرانسل گرفتند؟
معرفی سرویس VPN سازمانی ایرانسل
سرویس شبکه امن همراه APN
با استفاده از سرویس شبکه امن همراه (APN) گروهی از سیمکارتها در قالب یک شبکه خصوصی مجازی بر روی شبکه امن تلفن همراه ایرانسل با یکدیگر تبادل اطلاعات خواهند کرد. کسبوکارها با استفاده از این سرویس میتوانند از طریق سیمکارتهای ایرانسل، در یک کانال ارتباطی امن و اختصاصی بدون وابستگی به اینترنت، به شبکه داخلی خود در نقاط مختلف کشور متصل شوند و اطلاعات مورد نیاز را به سرورهای داخلی منتقل نمایند. در حال حاضر، این سرویس علاوهبر شبکه نسل دوم تلفن همراه، بر بستر کلیه فناوریهای شبکه پهن باند ایرانسل نیز ارائه میشود.
سرویس شبکه امن همراه +VPN
نسل ارتقا یافته سرویس APN که با عنوان سرویس شبکه امن همراه ٰ+VPN شناخته میشود، دستیابی به ویژگیهای جدید زیر را ممکن ساخته است که در نسل قبلی ممکن نبود و شرکت ملی پست هماکنون در حال بهرهبرداری از این سرویس است.
- امکان تخصیص يک IP ثابت و يا IP Subnet مطابق با توپولوژی شبکه مشترک
- ارائه توافقنامه تضمین سطح کیفیت (SLA) در سطوح طلایی، نقرهای و برنزی
- عدم وابستگی به حجم مصرف داده (حجم نامحدود)
- تضمين حداقل سرعت دسترسی به شبکه
- امکان استفاده از Shared Account برای سیمکارتهای سازمانی
- امکان استفاده از CPEهایی با قابلیت پشتیبانی همزمان از تکنولوژیهای TD ، FD ، 3G و 2G
- مديريت و مانيتورينگ شبکه و رصد لحظهای شبکه
استفاده از راهکار شبکه امن همراه APN و +VPN برای ذخیره اطلاعات مرسولات
با استفاده از سرویس شبکه امن همراه ایرانسل یا سرویس ویپیان سازمانی ایرانسل دیگر نیازی به حمل یک دستگاه مجزا نبود و مأموران پستی میتوانستند از طریق اپلیکیشنی که روی گوشیهای هوشمند آنها نصب شده است، اطلاعات لازم را به شکل آنلاین وارد پایگاه دادههای پستی نمایند و به این شکل اطلاعات شرکت ملی پست در هر لحظه بهروز میماند. دستگاههای PDA نیاز داشتند هر بار اطلاعات مرسولهها را در مرکز دریافت کنند و در بازگشت اطلاعات مرتبط با تحویل مرسولهها به پایگاه دادهها بازگردانند مطمئناً هنگامیکه این فرآیند با استفاده از VPN+ ایرانسل به شکل آنی و آنلاین انجام شود سرعت و کیفیت خدمات پستی نیز بهتر میشود.
مزیت دیگر سیستم APN و +VPN ایرانسل را باید امکان مشاهده موقعیت مأموران پستی هنگام ورود به اپلیکیشن دانست که فرآیند کنترل و نظارت بر تحویل مرسولههای پستی را بسیار آسانتر میکند. از سوی دیگر واردکردن اطلاعات از طریق اپلیکیشن که روی تلفن همراه نصب شده است ارائه خدمات از سوی مأموران پستی را آسانتر کرده و سرعت بخشیده است.
بیشتر بخوانید:
میزان رضایتمندی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران از سرویس شبکه امن همراه
در بازخوردهای دریافت شده از سوی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران میزان رضایتمندی از سرویس APN و +VPN ایرانسل بسیار خوب بوده است. تا جایی که این سازمان در حال گسترش استفاده از این سیستم در بسیاری از شهرستانهای ایران است، در گفتوگو با جناب آقای مهندس روحشاد، متخصص فناوری اطلاعاتِ شرکت ملی پست، صرفهجویی در هزینه تهیه تجهیزات، مدیریت بهتر نیروی انسانی، دریافت لحظهای اطلاعات تحویل بستهها و سهولت استفاده از این سرویس، بهعنوان مهمترین دلایل این رضایتمندی مطرح شد.
کلام آخر
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بهمنظور بهبود سرعت و کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و کاهش هزینههای جاری از سرویس شبکه امن همراه ایرانسل VPN بهره گرفته است و همچنان در حال گسترش استفاده از این سرویس است.
یکی از اهداف راهکارهای سازمانی ایرانسل تسهیل مسیر تحول دیجیتال برای کسبوکارها است، در این راستا بهروزترین خدمات، ابزارها و راهکارهای سازمانی دیجیتال را به کسبوکارها ارائه میدهد. راهکارهایی همچون؛ سرویس شبکه امن همراه یا همان سرویس VPN سازمانی، اینترنت اشیا،شهر هوشمند و زیرساخت ابری تنها چند مورد از خدماتی هستند که راهکارهای سازمانی برای قرار دادن کسبوکارها در مسیر تحول دیجیتال ارائه میدهد.برای آشنایی بیشتر با راهکارهای سازمانی ایرانسل میتوانید به وبسایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه فرمایید و اگر در سازمان خود ضرورت وجود چنین راهکارهایی را احساس میکنید برای دریافت مشاوره درباره انتخاب سرویس مناسبِ کسبوکار خود یه آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید
نظرات و پیشنهادات