post image

رایانش ابری چگونه بر سازوکار موسسات مالی بین‌المللی تاثیر گذاشته است؟

تکنولوژی رایانش ابری چگونه عرصه مبادلات مالی جهان را متحول کرده است؟


رشد فناوری ابری

/wp-content/uploads/2022/06/77-e1655012888456.jpg

در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری ابری در حوزه‌های مختلف، گسترش چشمگیری داشته و موجب تغییرات و تحولاتِ کوچک‌ و بزرگ بسیاری شده است. این تغییرات را در نقاط مختلف جهان، از حوزه بهداشت و درمان گرفته تا حوزه آموزش می‌توان دنبال کرد. یکی از حوزه‌هایی که استفاده از خدمات ابری تغییرات مثبت بسیاری برای آن رقم زده است، حوز‌ه‌ تبادلات مالی بین‌المللی است.

به‌دلیل گرایش بسیاری از مؤسسات مالیِ بزرگ به استفاده از فناوری رایانش ابری، شاهد بروز تغییراتی در نحوه اداره بازارهای سرمایه‌ای در جهان هستیم. برای مثال؛ در آبان امسال گروه مالی CME به‌منظور انتقال زیرساخت‌های آی‌تی این شرکت بر بستر فضای ابری، وارد یک شراکتِ ده‌ساله با گوگل شد. CME بر این باور است که با انتقال زیرساخت‌های خود به فضای ابری، سرعت ارائه محصولات و خدمات خود را بهبود خواهد بخشید.

چند هفته پس از اعلام خبر همکاری گروه مالی CME با گوگل، خبر تازه‌ای از همکاری شرکت Nasdaq و آمازون برای انجام پروژه‌ای مشابه، در نشریات منتشر شد، با این مضمون که وب‌سرویس آمازون با کمک Nasdaq در پی آن است که بازارهای مستقر در آمریکای شمالی را به فضای رایانش ابری منتقل کند.

بیشتر بخوانید:

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید.

 

آدریان پول، رئیس واحد خدمات مالی گوگل‌کلود در کشور انگلستان می‌گوید: بنگاه‌های مالی سنتی نیز کم‌کم به سمت زیرساخت‌های ابری روی خواهند آورد، چراکه این تغییر باعث می‌شود تا به بازارهای بزرگ‌تری دسترسی داشته باشند و انجام عملیات‌های مالی برای آن‌ها ساده‌تر شود.

پول می‌افزاید که به‌کاربستن فناوری  رایانش ابری تنها یک تغییر کوچک برای بهبود زیرساخت نیست بلکه هم‌اکنون شرکت‌های بزرگی مانند CME با استفاده از قدرت پردازشِ بیشتر در بستر رایانش ابری، خدمات بهتری ارائه می‌دهند و با بالابردن سطح انتظار مشتریان، از رقیبان پیشی می‌گیرند.

مزیت‌های استفاده از زیرساخت ابری

/wp-content/uploads/2022/06/7777-e1655012927810.jpg

رایانش ابری چنان قدرت پردازشی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که گویی تحلیل داده‌ها‌ با سرعت نور انجام می‌پذیرد. بعضی از تحلیل‌های سنگین مانند تحلیل‌های موردنیاز در مدیریت ریسک، اکنون با استفاده از این فناوری به شکل لحظه‌ای، قابل استخراج است و این اطلاعات می‌تواند به شرکت‌های مالی و بورسی برای تصمیم‌گیری‌های سریع کمک کند. در سال‌های گذشته شرکت‌های فعال در حوزه بورس و تبادلات مالی به یکی از اهداف اصلی حملات سایبری تبدیل شده‌اند. باتوجه‌به این تهدید انتقال زیرساخت‌ها به فضای ابری می‌تواند راهکاری برای محافظت از داده‌های حساس و ارزشمند باشد.

بیشتر خوانید:

تحول رایانش ابری با تکنولوژی بلاک‌چین

 

شرکت Spectrum Markets که یکی از مراکز اصلی تبادل اوراق بهادار در اروپا محسوب می‌شود، از رایانش ابری برای ذخیره و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده می‌کند. نیکی مان مدیر اجرایی این شرکت در این زمینه می‌گوید: «انتقال به فضای ابری برای شرکت‌ها امکان بهره‌برداری از ظرفیت وسیع زیرساخت‌های دیجیتال را به‌راحتی فراهم می‌کند و مسیر رشد کسب‌و‌کار آن‌ها را هموارتر می‌سازد.»

/wp-content/uploads/2022/06/777777-e1655012968838.jpg

زیر ساخت‌های دیجیتالی که سازمان‌ها به شکلی سنتی در محیط شرکت فراهم می‌کردند، هم فضای فیزیکی زیادی را اشغال می‌کرد و هم افزایش ظرفیت آن نیازمند فضا و زمان بیشتر بود، در صورتی که با استفاده از خدمات ابری هر زمان که یک سازمان بخواهد می‌تواند زیرساخت بیشتری را در اختیار بگیرد. این کار را به راحتی به شکل اتوماتیک نیز می‌توان انجام داد، به‌طوری‌که خود سیستم در صورت نیاز به فضای ابری بیشتر ، بتواند آن را تهیه کند.

زیرساخت‌های دیجیتالی که سازمان‌ها برای ذخیره داده‌ها تهیه می‌کنند بعد از مدتی نیازمند به‌روزرسانی می‌شود و این مسئله می‌تواند هزینه زیادی را به سازمان تحمیل کند، از طرفی جابه‌جایی داده‌ها از زیرساخت قدیمی، نگرانی ازدست‌رفتن داده‌های ارزشمند را با خود به همراه دارد در‌صورتی‌که با استفاده از فضای ابری دیگر چنین نگرانی‌هایی نخواهید داشت.

 

آینده با فناوری ابری

بسیاری بر این باورند که تکنولوژی‌های نویدبخش دیگر مانند هوش مصنوعی و  رایانش کوانتومی بر بستر فضای ابری گسترش پیدا خواهد کرد، از آنجاکه پیش‌بینی می‌شود این تکنولوژی‌ها تا ده سال آینده از مهم‌ترین ابزارها برای موفقیت کسب‌وکارها باشند، می‌توان نتیجه گرفت به‌مرور زمان بر مزیت‌های فضای ابری افزوده خواهد شد تا جایی که استفاده از زیرساخت ابری، گرایش غالب تمام کسب‌وکارها باشد.

بیشتر بخوانید:

 ۱۱ مزیت برتر خدمات رایانش ابری

 

کلام آخر

تغییر در جهان امروز به‌سرعت رقم می‌خورد و همواره شاهد ظهور تکنولوژی‌های جدیدی هستیم که به نحو متفاوتی می‌توانند بر فضای کسب‌وکارها اثر بگذارند. فناوری فضای ابری نیز از همین دسته تکنولوژی‌ها محسوب می‌شود که به‌سرعت در حال رشد است. استفاده از فناوری ابری به کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کند بدون صرف هزینه‌های سنگین بتوانند از امکانات دیجیتال بهره‌مند شوند و همچنین استفاده از فناوری ابری باعث می‌شود، نیاز شرکت‌های بزرگ که با داده‌های انبوه سروکار دارند به راحتی و با صرف هزینه اندک برآورده شود. به نظر می‌رسد حرکت به‌سوی فضای ابری آغاز شده است و طولی نخواهد کشید تا به شکل وسیع در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف به کار بسته شود.

یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازهای راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز همراهی با کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال و مجهز کردن آن‌ها به پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال است. راهکارهایی مثل اینترنت اشیا، شهر هوشمند، زیرساخت ابری تنها چند مورد از خدماتی هستند که راهکارهای سازمانی برای قرار دادن کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال ارائه می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات و محصولات به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://www.ft.com/content/40e51620-3da6-4bc6-9d43-05236c7daa93

4.4 7 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4285

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4126

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3548