post image

نقش کلیدی رایانش ابری در صنعت بانکداری!

تحلیل چالش‌ها و ترسیم چشم‌اندازهای رایانش ابری در صنعت بانکداری و تحول دیجیتال این صنعت


محاسبات ابری به طور فزآینده‌ای در حال نفوذ به تمام صنایع است. درحالی‌که بسیاری از کسب‌وکارها به خدمات ابری روی آورده‌اند، صنعت بانکداری هنوز در حال بررسی و سنجش این فناوری نوین است. ورود رایانش ابری در صنعت بانکداری دریچه‌ای نو به سوی آینده‌ای روشن برای این صنعت می‌گشاید و ابعاد مختلف این صنعت را، از امنیت تا تجربه مشتری متحول می‌کند. در این مقاله به بررسی تمام جنبه‌های ورود رایانش ابری در صنعت بانکداری نوین می‌پردازیم.

اهمیت و ضرورت ورود رایانش ابری در صنعت بانکداری

/wp-content/uploads/2024/04/8-1-e1713937174680.jpg

تجربه پاندمی کرونا، ضرورت ارائه خدمات آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها را بیش از پیش آشکار کرد. در عصر حاضر مشتریان انتظار دارند که از طریق تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی خود به طیف وسیعی از خدمات بانکی بدون محدودیت‌ زمانی دسترسی داشته باشند.

بانک‌ها با استفاده از رایانش ابری و به‌روزرسانی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود می‌توانند به این نیاز مشتریان پاسخ دهند. این فناوری نوین، امکان ارائه خدمات بانکی را در بستری امن و به صورت آنلاین فراهم می‌کند. استفاده از رایانش ابری در صنعت بانکداری می‌تواند زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را در این صنعت به یک نسخه متفاوت از آنچه امروزه هستند تبدیل کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی اثرات تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی

 

مزایای استفاده از رایانش ابری در صنعت بانکداری

استفاده از رایانش ابری در صنعت بانکداری دریچه‌ای نو به سوی ارتقا عملکرد بانک‌ها می‌گشاید. این فناوری نوین، مزایای متعددی را برای این صنعت به ارمغان می‌آورد که  آگاهی از آن‌ها برای بانک‌ها امری ضروری است. این مزایا عبارت‌اند از:

  • سرعت پردازش سریع‌تر

حجم انبوه از داده‌های مشتریان، چالش‌هایی را در زمینه سرعت پردازش اطلاعات و ارائه خدمات به مشتریان برای بانک‌ها ایجاد کرده است. این چالش‌ها هنگام نیاز به ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان نمود بیشتری پیدا می‌کنند؛ در این شرایط استفاده از محاسبات ابری در بانکداری با سرعت بخشی به عملیات بانکی در برآورده کردن نیازهای مشتریان بسیار کارآمد است.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در امور مالی، از بانکداری سنتی تا موبایل بانک‌ها!

• یکپارچکی سیستم‌ها و داده‌های کسب‌وکار

/wp-content/uploads/2024/04/88-1-e1713937237842.jpg

به واسطه ورود رایانش ابری در صنعت بانکداری، بانک‌ها می‌توانند اطلاعات خود را به‌ سادگی و با امنیت بالا میان سیستم‌ها و بخش‌های مختلف به اشتراک بگذارند و از طریق ایجاد داده‌های متمرکز و جمع‌آوری اطلاعات در یک مکان، به یک منبع واحد و قابل اعتماد از داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های خود دسترسی داشته باشند.

 

 

 

  • مدیریت بحران

در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر است بانک‌ها با فرصت‌ها و چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. از یک سو نیاز به پاسخ‌گویی سریع به مشتریان و ارائه خدمات نوآورانه و از سوی دیگر بروز حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند بلایای طبیعی و حملات سایبری می‌تواند امنیت و ثبات سیستم‌های بانکی را به خطر اندازد. در این شرایط محاسبات ابری به‌عنوان یک راه‌حل قدرتمند برای بانک‌ها مطرح می‌شود. یکی از مزایای کلیدی استفاده از رایانش ابری در صنعت بانکداری، مدیریت بحران است؛ به واسطه این قابلیت، بانک‌ها می‌توانند در صورت بروز هرگونه حادثه، داده‌ها و سیستم‌های خود را به آسانی بازیابی کنند.

 

  • امنيت داده ها

محاسبات ابری در بخش مالی به‌طور مداوم هر جنبه از سیستم را برای شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی بررسی می‌کند. این امر به موسسات مالی اجازه می‌دهد تا به‌روزرسانی‌ها و راه‌حل‌های امنیتی را در صورت نیاز به‌طور موثر پیاده‌سازی کنند و امنیت داده‌های خود را تامین کنند.

• دسترسی به قابلیت های قدرتمند مدیریت داده و اکوسیستم API

/wp-content/uploads/2024/04/888-1-e1713937378122.jpg

محاسبات ابری به‌‌‌‌‌‌ بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا به قابلیت‌های قدرتمند مدیریت داده‌ها و اکوسیستم API دسترسی پیدا کنند. این فناوری رابط کاربری ساده و امکان دسترسی از طریق دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند و از این طریق تجربه مشتریان و کارکنان را ارتقا می‌دهد.

 بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال را به کمک API ها در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم؟

 

  • بهبود تجربه مشتری

رایانش ابری در صنعت بانکداری دریچه‌ای نو به سوی ارتقا تجربه مشتری گشوده است. با اتکا به این فناوری، شرکت‌ها می‌توانند از طریق تجزیه‌وتحلیل پیشرفته شناخت بهتری نسبت به رفتار مشتریان به‌دست آورند. دسترسی به نتایج تحلیل داده‌ها بانک‌ها را قادر می‌سازد رویکردی شخصی‌سازی شده در پیش گرفته و تجربه‌ای بی‌نظیر برای مشتریان خود رقم بزنند و در نهایت این امر باعث ایجاد روابط پایدار با مشتری می‌شود.

  • کاهش هزینه ها

به‌کارگیری رایانش ابری در صنعت بانکداری، تحولی شگرف در کاهش هزینه‌ها به ارمغان آورده است. این فناوری با حذف نیاز به سرمایه‌گذاری در تیم تخصصی برای مدیریت و نگهداری زیرساخت‌ها علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها امکان تمرکز بر وظایف حیاتی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی چیست و چه مزایایی دارد؟

 

کاربردهای رایانش ابری در صنعت بانکداری

رایانش ابری تحولات عظیمی در صنعت بانکداری به‌وجود آورده است، همچنین با ارائه زیرساختی انعطاف‌پذیر و امن فرصت‌های جدیدی را برای بانک‌ها فراهم کرده است تا به سطوح جدیدی از کارایی و کسب رضایت مشتری دست پیدا کنند. از جمله کاربردهای مهم رایانش ابری در صنعت بانکداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص و پیشگیری از تقلب

تشخیص و پیشگیری از تقلب چالشی همیشگی برای موسسات مالی بوده است. برای مقابله با این چالش ترکیبی از رایانش ابری و تخصص متخصصان بانکی سرعت شناسایی و جلوگیری از فعالیت‌های جعلی را بهبود بخشیده و آن را آسان‌تر می‌کند. موسسات مالی به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، از فضای ابری خود برای تجزیه‌وتحلیل حجم گسترده‌ای از داده‌های جمع‌آوری شده در شناسایی و رسیدگی به رفتارهای مشکوک استفاده می‌کنند.

  • تحليل داده

بانک‌ها از خدمات محاسبات ابری برای به‌کارگیری تکنیک‌های پیشرفته تحلیل داده استفاده می‌کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا الگوهای خاص را در داده‌های مشتریان خود درک کرده و از الگوهای رفتاری آن‌ها آگاه شوند. تحلیل عمیق داده‌ها به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا پیش‌بینی‌های دقیقی از واکنش مشتریان خود به محصولات و خدمات مالی به‌دست آورند؛ همچنین این اطلاعات آن‌ها را در مسیر توسعه راهکارهای نوآورانه برای برآورده کردن خواسته‌ها و نیازهای مشتریان یاری می‌کند.

• مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

/wp-content/uploads/2024/04/888888-1-e1713937471213.jpg

بانک‌ها به‌طور فزاینده‌ای از سیستم‌های ارتباط مشتری (CRM) مبتنی بر رایانش ابری برای مدیریت تعاملات و داده‌های مشتریان خود استفاده می‌کنند. این امر به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا هر تعاملی را با مشتری صرف‌نظر از زمان یا مکان آن پیگیری کنند. استفاده از رایانش ابری در صنعت بانکداری به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که خدمات خود را به‌طور دقیق‌تر و بر اساس ترجیحات مشتری شخصی‌سازی کنند و رضایت مشتریان را جلب کنند.

 

 

چالش های رایانش ابری در صنعت بانکداری

رایانش ابری در صنعت بانکداری به‌عنوان یک فناوری نوین، فرصت‌های جدیدی را برای صنعت بانکداری فراهم کرده است. باوجود مزایای متعدد، استفاده از رایانش ابری در بانکداری با چالش‌هایی نیز همراه است. این چالش‌ها شامل موارد زیر است:

  • امنیت

امنیت عاملی چالش‌انگیز است که میزان استفاده از محاسبات ابری توسط بانک‌ها را کاهش می دهد. هنگامی که یک بانک از ابر برای ذخیره داده‌ها یا برنامه‌های میزبان استفاده می‌کند، دسترسی فیزیکی به سرور را از دست می دهد که این موضوع باعث می شود که اطلاعات حساس و محرمانه در برابر حملات سایبری آسیب پذیرتر شوند.

  • انطباق

بانک‌ها باید از قوانین و مقررات متعددی پیروی کنند. استفاده از رایانش ابری می‌تواند چالش‌های جدیدی را در زمینه انطباق با قوانین و مقررات به وجود آورد.

  • کارایی

هنگامی که رایانش ابری در صنعت بانکداری وارد می‌شود، عملکرد بانک‌ها به شدت به سیستم عامل‌های ابر متکی خواهد بود. این موضوع باعث می شود مدیران در انتخاب این فناوری تردید کنند.

 

کلام آخر

در دنیای امروز، رایانش ابری به‌عنوان یک فناوری نوین و تحول‌آفرین، نقشی کلیدی در صنعت بانکداری ایفا می‌کند. این فناوری با ارائه مزایایی مانند کاهش هزینه‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود مقیاس‌پذیری و افزایش امنیت فرصت‌های جدیدی را برای بانک‌ها فراهم می‌کند.

با وجود چالش‌هایی مانند وابستگی به اینترنت و مسائل امنیتی، استفاده از رایانش ابری در حال افزایش است و به‌نظر می‌رسد این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت. بدون‌شک رایانش ابری نقشی حیاتی در تحول صنعت بانکداری و ارائه خدمات بهتر و کارآمدتر به مشتریان ایفا خواهد کرد.

بنابراین بانک‌ها باید در راستای تحول دیجیتال تلاش کنند و در این راه می‌توانند از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات بهتر و کارآمدتر به مشتریان خود استفاده کنند.

در راستای کمک به تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای فعال در صنعت بانکداری در ایران راهکارهای سازمانی ایرانسل با استفاده از فناوری‌های نوین سرویس‌های مختلفی مانند سرویس موبایل سازمانی(MVPN)، سرویس VPN سازمانی و …ارائه کرده است.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات کامل در زمینه تمام سرویس‌های ارائه شده توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شماره‌گیری کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره و انتخاب راهکار مناسب کسب‌وکار خود از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.knowledgehut.com/blog/cloud-computing/cloud-computing-for-banks#benefits-of-cloud-computing-in-the-banking-sector%C2%A0

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4322

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4184

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3577