post image

بررسی اثرات تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی!

بررسی چگونگی تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی و تغییرات پیش‌روی صنعت


«وجود بانک‌داری لازم است، اما وجود بانک‌ها لزوماً نه!» این جمله پیش‌بینی ۲۸ سال پیش بیل گیتس از صنعت مالی بود. جمله‌ای که تا امروز و با ظهور فین تک‌ها، ارزهای رمزنگاری‌شده و تراکنش‌های بدون پول نقد، تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی را ثابت کرد.

/wp-content/uploads/2023/12/123-e1701780624592.jpg

در چنین شرایطی، بانک‌های سنتی که سابقه‌ای طولانی دارند و در آزمون‌های دشواری مقاومت کرده‌اند، اگر تحول دیجیتال را فرا نگیرند و با تغییر نیازهای مشتریان سازگار نشوند، شکست خواهند خورد. از این گذشته، مصرف‌کنندگانی که در حوزه فناوری‌های دیجیتال پیشرو هستند، به شرکت‌های دیجیتالی نیاز دارند. اما سوال اصلی اینجاست که شرکت مالی شما چقدر دیجیتالی است؟ چه‌قدر برای تبدیل شدن به یک موسسه مالی دیجیتال عطش دارید؟

اگر شما نیز جزو موسسات و شرکت‌های مالی سنتی هستید و هنوز برای ورود به دنیای دیجیتال و آشنایی با تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی شک دارید، مقاله امروز را از دست ندهید.

 

تحول دیجیتال در خدمات مالی چیست؟

بهتر است با مثالی شروع کنیم؛ نمونه‌ای از تحول دیجیتال در بانکداری، بهینه‌سازی عملکردهایی مانند حسابداری با استفاده از فناوری برای ساخت سیستم‌عامل‌های کارآمد و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به مشتریان است.

یک شرکت مالی، باید به جنبه‌های مختلف کسب‌وکار خود نگاه کنید و حوزه‌هایی را شناسایی کنید که می‌توان از فناوری برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان استفاده کرد و منابع را براساس آن تخصیص داد.

بیشتر بخوانید:

ارتباطی امن میان شعب بانک گردشگری با استفاده از شبکه امن همراه VPN+  ایرانسل

 

حوزه های کلیدی تحول دیجیتال در خدمات مالی چیست؟

سریع‌تر و کارآمدتر شدن فرآیندهای صنعت پولی و مالی، یک تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی، محسوب می‌شود. در ادامه، به چالش‌هایی که پیاده‌سازی و اجرای تحول دیجیتال با آن‌ها مواجه است، اشاره می‌کنیم:

ارتقای مهارت نیروی کار: بخش قابل‌توجهی از نیروی کار شما باید خود را ارتقا دهد. از هر ۴ کارگر، ۳ نفر مهارت‌های دیجیتال مورد نیاز سازمان‌ها را ندارند. تحول دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی کار شما قدرت رفتن به‌دنبال راه‌حل را پیدا کند. آن‌ها باید بدانند که چگونه کارهای تکراری را خودکار کنند و زمان بیشتری را صرف انجام کارهای خلاقانه کنند.

در گذشته، دورکاری در صنعت مالی تقریبا غیرممکن محسوب می‌شد، اما همه‌گیری کرونا شرکت‌های مالی را مجبور کرد تا یک مدل کار از راه دور بهینه بسازند که در آن، نیروی کار برای دورکاری آماده باشد.

موسساتی مانند ولز فارگو (Wells Fargo) و بانک آمریکا در سال ۲۰۲۰ از حدود ۷۰ درصد کارمندان خود خواستند که از خانه کار کنند. این مؤسسات مالی از واقعیت مجازی برای آموزش کارکنان و کارآمدتر کردن آن‌ها در دوران دورکاری استفاده کردند.این شرکت‌ها کارمندان را در استفاده از ابزارهای دیجیتالی ماهر ساختند و آموزش دادند که چگونه در حین کار از راه دور، یک بازیکن تیمی باشند.

امنیت و انطباق: بانک‌ها و بازیگران مالی سنتی مستعد خطرات با امنیت بالا هستند. به‌عنوان یک شرکت خدمات مالی، شما با حجم زیادی از داده‌های شخصی و سوابق تراکنش سروکار دارید. از آن‌جایی که ریسک بالایی در این امر دخیل است، انتقال به فناوری‌های جدید یک چالش است.

/wp-content/uploads/2023/12/1234-e1701780713712.jpg

پرداخت‌های دیجیتال و بدون تماس: تا چند سال پیش، خرده‌فروشان مجبور بودند قابلیت‌های تجارت الکترونیک خود را برای فروش افزایش دهند. سالیان طولانی است که مشتریان به‌سمت خرید آنلاین روی آورده‌اند و پس از سال ۲۰۲۰، پرداخت‌های آنلاین به یک هنجار رایج تبدیل شد که تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی را به‌خوبی نشان می‌دهد. شرکت ویزا (Visa) تنها در ایالات متحده، افزایش شگفت انگیز ۱۵۰ درصدی در پرداخت‌های آنلاین را گزارش داد.

 

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در امور مالی، از بانکداری سنتی تا موبایل بانک ها!

 

تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی چگونه است؟

قطعاً انتقال به دنیای دیجیتال آسان نخواهد بود. با درنظر گرفتن اهداف کلیدی کسب‌وکار خود، موارد زیر را برای ایجاد و اجرای استراتژی‌های دیجیتال در خدمات مالی درنظر بگیرید.

۱. جمع آوری بینش و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها

داده ها باید تحول دیجیتال در خدمات مالی را هدایت کنند. حجم عظیمی از داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار را در نظر بگیرید که قبلاً از تعاملات مشتری در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی از مشتری خود دارید.

به‌عنوان مثال، بینش‌هایی که از گزارش‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌دست آورده‌اید، نشان می‌دهد که مشتریان شما ترجیح می‌دهند به جای مراجعه حضوری، در یک نرم‌افزار به تجارت بپردازند. در این صورت، ممکن است بخواهید بیشتر روی توسعه یک برنامه سرمایه‌گذاری کنید تا از تجربه کاربری مثبت با قابلیت‌های تلفن همراه بدون دردسر و چت زنده بی‌وقفه یا پشتیبانی ربات چت هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنید. تمام این موارد، به تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی مرتبط است.

 

۲. استفاده از قدرت رسانه‌های اجتماعی

مردم قبل از سرمایه‌گذاری زمان و پول برای یک برند، از تحقیق و خواندن نظرات استفاده می‌کنند. بازخوردها، نظرات، نگرانی‌ها و سؤالات در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. شما باید با مشتریان خود در این کانال‌های دیجیتال ملاقات کنید تا اطمینان حاصل کنید که فرصت‌هایی برای ایجاد روابط عالی خواهید داشت. به این ترتیب است که شما با ارائه حضور در کانال‌های متعدد، تجربیات عالی برای مشتری ایجاد می‌کنید.

 

۳. انتخاب فناوری مناسب

اجرای یک استراتژی دیجیتال در خدمات مالی، اغلب غیرممکن است. با قوانین بسیار زیادی که باید به آن‌ها پایبند باشید، داده‌هایی که باید بررسی شوند و ابزارهایی که انتخاب می‌کنید، باید راه‌حل مناسب را پیدا کنید.

اشتباهی که بسیاری از شرکت‌ها مرتکب می شوند این است که برای هر نیاز، راه‌حل متفاوتی انتخاب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نئوبانک ها در صنعت مالی چه مزیت هایی نسبت به بانکداری سنتی دارند؟

 

مزایای تحول دیجیتال در صنعت مالی چیست؟

در زیر پنج مزیت تحول دیجیتال در بانک‌ها و موسسات مالی آورده شده است:

تجربه بهتر مشتری: مشتریان از نظر دیجیتالی باهوش هستند و شما باید خود را به آن‌ها برسانید. تحول دیجیتال در خدمات مالی می تواند به شما کمک کند تا مشتریان را در زمان واقعی ردیابی کنید و در تعامل باشید. همچنین به شما در ارائه محصولات و خدمات شخصی کمک می‌کند.

/wp-content/uploads/2023/12/123456-e1701780866766.png

بهره‌وری عملیاتی بی‌عیب و نقص: تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی آن‌جایی خود را نشان می‌دهد که فرآیندها و عملیات‌های شما با خودکارسازی وظایف تکراری و ساده کردن داده ها بهینه می‌شود. اینگونه، در زمان و پول شما صرفه جویی خواهد شد.

مدیریت دقیق داده‌ها: جمع‌آوری، ذخیره و مدیریت داده‌ها در حال حاضر ساده‌تر است. می‌توانید از این داده‌ها برای جمع‌آوری اطلاعاتی که منجر به تصمیم‌گیری‌های بینش‌محور می‌شود، استفاده کنید.

هزینه‌های تراکنش کمتر: تراکنش‌های آنلاین به جریان اصلی تبدیل می‌شوند. این امر منجر به کاهش هزینه‌ تحویل پول نقد فیزیکی می‌شود.

فرآیند گزارش‌دهی هم‌زمان: با داده‌های لحظه‌ای در دسترس، برای رسیدگی به شکایات مشتریان و تشخیص زودهنگام مشکلات مجهزتر هستید.

بیشتر بخوانید:

سرویس شبکه امن همراه APN،راهکاری نوین برای حل چالش های شرکت فن‌آوا کارت!

 

ایجاد تحول دیجیتال در خدمات مالی، چه فرآیندهایی دارد؟

ما در مورد تغییر صحبت می‌کنیم و مطالعه آخرین روندهای صنعت، شما را در کسب‌وکار خود جلوتر نگه می‌دارد. در اینجا سه فرآیندی که در بانکداری دیجیتال وجود دارد را عنوان می‌کنیم:

فرآیند ۱: مشتریان آماده هوش مصنوعی هستند، اما ایجاد اعتماد ضروری است

/wp-content/uploads/2023/12/12345678-e1701780952153.jpg

تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی، بسیار زیاد است. حتی فین‌تک‌ها و بازیگران برتر در این صنعت به‌شدت روی هوش مصنوعی، خودکارسازی فرآیندها و امنیت سرمایه‌گذاری می‌کنند تا تجربیات بهتری به مشتریان ارائه دهند.

به‌عنوان یک بانک، باید نشان دهید که به مشتری خود اهمیت می‌دهید و تجربیات مثبت بیشتری در مورد فناوری ایجاد کنید. تنها در این صورت است که مشتریان شما احساس راحتی می‌کنند و در مورد مسائل مالی خود با یک چت‌بات که توسط شما مستقر شده است، صحبت می‌کنند.

 

فرآیند ۲: مردم فناوری را دوست دارند، اما ارتباطات انسانی هنوز اهمیت دارد

چت بات‌ها سرعت و کارایی را ارائه می‌دهند، اما وقتی مشتری شما ناامید می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آن‌ها فقط به راه‌حل‌های سریع نیاز ندارند، بلکه نیازمند یک فرد همدل برای گفت‌وگو هستند. اینجاست که نقش کارشناسان و مشاوران ارتباط با مشتری پررنگ‌تر از قبل می‌شود.

فرآیند ۳: در کشف نیازهای مشتری فعال باشید

فقط واکنش نشان ندهید یا منتظر بمانید تا مشتریان شما سوالاتی را مطرح کنند. در شناسایی نیازهای آن‌ها فعال باشید. از هر ۱۰ مشتری، ۹ نفر دوست دارند مشاوره شخصی در مورد امور مالی دریافت کنند، اما از هر ۱۰ مشتری، فقط ۳ نفر آن را دریافت می‌کنند. پیدا کردن شکاف‌های مشتری و رفع آن‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تجربیات عالی برای مشتری است.

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت به پرداخت ملت در استفاده از راهکار شبکه امن همراه ایرانسل

 

کلام آخر

درباره تاثیر تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی صحبت کردیم و مزایای آن را بررسی کردیم. اما اگر تا به‌حال به همراهی با تکنولوژی و نیازهای مشتری دقت نکرده‌اید، هنوز دیر نشده است. با سرمایه‌گذاری روی راهکارهای مناسب شروع کنید و از محصولاتی استفاده کنید که سفر تحول دیجیتال شما را آسان‌تر می‌کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل به‌عنوان همراه همیشگی بانک‌ها و موسسات مالی، سرویس‌های متنوع و نوآورانه‌ای مانند سرویس VPN سازمانی و سرویس موبایل سازمانی را به کسب‌وکارهای فعال در این صنعت ارائه می‌کند که می‌تواند حرکت شما در مسیر تحول دیجیتال را سریع‌تر کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از آخرین تغییرات در صنعت بانکداری، بیمه و بورس، به صفحه تخصصی صنعت پولی و مالی در وب‌سایت ما مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با سرویس‌ها و محصولات راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز می‌توانید از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید. البته راه ارتباطی ما با شما مشترکان ایرانسل نیز از طریق کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) فراهم شده است.

 

منبع:

https://www.sprinklr.com/blog/digital-transformation-financial-services/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8328

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7101

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478