post image

نئوبانک‌ها در صنعت مالی چه مزیت‌هایی نسبت به بانکداری سنتی دارند؟

آشنایی با ویژگی‌ها و مزایای بانکداری دیجیتال و نئوبانک‌ها در صنعت مالی


رای بررسی میزان موفقیت تحول دیجیتال در صنعت مالی، بهتر است اتفاقات اخیر این حوزه را مطالعه کنیم تا از این طریق متوجه شویم که بانک‌ها و موسسات مالی با این تغییرات چقدر همراهی کرده‌اند؟ برای مثال، در اوایل ورود صنعت مالی به دنیای دیجیتال و هنگامی‌که از اصطلاح «بانکداری دیجیتال» صحبت به‌میان آمد، معنای آن این بود که یک بانک به‌صورت آنلاین فعالیت کند.

/wp-content/uploads/2023/07/55-e1688992470131.jpg

در این سیستم مشتریان می‌توانستند موجودی حساب و تراکنش‌های خود را بررسی کنند و شاید حتی صورت حساب‌هایشان را پرداخت کنند. اما امروزه بانکداری دیجیتال تعریف بسیار گسترده‌تری پیدا کرده است.

پیدایش نئوبانک‌ها در صنعت مالی، حاصل همین تغییر نگرش بود. در این مقاله نگاه دقیق‌تری به تفاوت نئوبانک‌ها با بانکداری دیجیتال و بانک‌های سنتی می‌اندازیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

نئوبانک‌ها در صنعت مالی چه تعریفی دارند؟

نئوبانک‌ها در صنعت مالی شبیه بانک‌های دیجیتال هستند، اما با این تفاوت که هیچ شعبه فیزیکی ندارند و قابلیت‌های زیر را ارائه می‌کنند:

  • بانکداری آنلاین که شخصی‌سازی شده است.
  • فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی دارند.
  • به‌صورت ۲۴ ساعته کار می‌کنند.
  • مقرون‌به‌صرفه هستند.

/wp-content/uploads/2023/07/5555-e1688992526744.jpg

نئوبانک‌ها نسبت به بانک‌های دیجیتال، تجربه‌ای ساده‌تر و مشتری‌محورتر ارائه می‌کنند. آن‌ها همچنین تمایل زیادی به نوآوری دارند و ویژگی‌هایی مانند ابزارهای بودجه‌ریزی درون‌برنامه‌ای را ارائه می‌کنند. مزیتی که بانک‌های سنتی فاقد آن هستند.

نئوبانک‌ها در صنعت مالی، مشمول مقررات یکسانی با بانک‌های سنتی نیستند. این می‌تواند هم خوب و هم بد باشد. از یک سو، به نئوبانک‌ها این امکان را می‌دهد تا چابک‌تر باشند و با ویژگی‌های جدیدتر، به‌سرعت به‌روز شوند. از طرفی به این معناست که از نظر بیمه سپرده نیز به‌خوبی حمایت نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:

آینده ای درخشان برای صنعت مالی، با حرکت در مسیر تحول دیجیتال!

 

تفاوت نئوبانک‌ها با بانکداری دیجیتال و سنتی در چیست؟

اختلالاتی در سیستم‌های بانکداری سنتی وجود دارد که نئوبانک‌ها از طریق هوش مصنوعی (AI) و سایر فناوری‌ها، آن‌ها را اصلاح می‌کنند. شخصی‌سازی تجربه کاربر و ارائه مشاوره مالی از حساب، مثال‌های استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری دیجیتال هستند. برای اضافه کردن قابلیت‌های جدید مانند چت‌بات‌ها نیز از این فناوری استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، بانکداری دیجیتال، بانکداری را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در دسترس‌تر می‌کند، در حالی‌که بانک‌های سنتی هنوز در گذشته به‌نوعی گیر کرده‌اند.  گسترش تکنولوژی و فناوری، اکثر مشتریان را به استفاده از بانک‌های دیجیتال و نئوبانک‌ها در صنعت مالی سوق می‌دهد.

مزیت اصلی نئوبانک‌ها این است که آن‌ها مشتری‌محور هستند. به‌این معنی که آن‌ها برای ارائه تجربه بهتری نسبت به بانک‌های سنتی طراحی شده‌اند. کارمزدهای کمتر، یک امتیاز مثبت برای آن‌ها است. چراکه هزینه‌های سربار مشابه بانک‌های سنتی را ندارند و می‌توانند کارمزد کمتری دریافت کنند. به‌عنوان مثال، آن‌ها نیازی به شعبه‌های فیزیکی ندارند و می‌توانند از تکنولوژی برای خودکارسازی فرآیندهای خود استفاده کنند.

نئوبانک‌ها برای بسیاری از مصرف‌کنندگان جذاب هستند، زیرا آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ابتدا دیجیتالی باشند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند ویژگی‌های متنوعی را داشته باشند که سیستم بانکداری سنتی قادر به ارائه آن‌ها نیستند.

آیا بانک‌های دیجیتال و نئوبانک‌ها در صنعت مالی، امن و قابل اعتماد هستند؟

/wp-content/uploads/2023/07/5555555-1-e1688992729175.jpg

واقعیت این است که فناوری آنقدر پیشرفت کرده است که چندین لایه امنیتی هم برای بانک‌های دیجیتال و هم برای نئوبانک‌ها وجود دارد، در حالی‌که بانک‌های سنتی هنوز به یک قفل و یک کلید متکی هستند.

استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا، نئوبانک‌ها و بانک‌های دیجیتال را به‌طور باورنکردنی، قابل اعتماد کرده است.

بیشتر بخوانید:

ترندهای فناوری در صنعت بانکداری، موسسات مالی در مسیر تحول دیجیتال!

 

راهکارهای سازمانی ایرانسل چگونه تحول دیجیتال در صنعت مالی را رقم می‌زند؟

تحول دیجیتال در صنعت مالی، یک اتفاق تازه و جدید نیست. آغاز ظهور نئوبانک‌ها و بانکداری دیجیتال نیز در اوایل همین مسیر رخ داد. در کشور ما نیز صنعت مالی جزو صنایع پیشرو در مسیر ورود به دنیای دیجیتال بود که در ادامه شاهد پیشرفت‌های خوبی نیز بوده است.

ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل، با ارائه محصولات و سرویس‌های مبتنی‌بر فناوری‌های به‌روز دنیا، کسب‌وکارهای بانکی و مالی را همراهی کنیم. در ادامه با مهم‌ترین سرویس‌های فعال در این حوزه آشنا می‌شویم.

  • سرویس VPN سازمانی: سرویس VPN سازمانی، یک راهکار امن ارتباطی برای دستگاه‌های POS، خودپرداز ATM و ارتباط میان شعب بانکی محسوب می‌شود. شرکت‌های به پرداخت ملت و بانک گردشگری در راستای تامین امنیت و پایداری سیستم‌های خود، تصمیم به استفاده از این سرویس گرفتند و یک بستر امن ارتباطی را برای تبادلات مالی و بانکی خود فراهم کردند.
  • سامانه مدیریت هوشمند ناوگان: سامانه مدیریت هوشمند ناوگان نیز در این مسیر مفید است و به بانک‌ها کمک می‌کند تا موقعیت خودروهای حمل پول و همچنین وضعیت ناوگان خودرویی خود را به‌صورت لحظه‌ای پیگیری کنند.
  • سرویس موبایل سازمانی: باتوجه به ماهیت ساختار سازمانی گسترده بانک‌ها و تعدد شعب در سراسر کشور، دسترسی سریع و مطمئن به کارکنان در هر شعبه و باجه‌ای از بانک نیازی حیاتی محسوب می‌شود. بانک شهر به‌عنوان یکی دیگر از مشتریان راهکارهای سازمانی ایرانسل، از سرویس موبایل سازمانی استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

رایانش ابری چگونه بر سازوکار موسسات مالی بین المللی تاثیر گذاشته است؟

 

کلام آخر

همانطور که می بینید، تفاوت آشکاری بین بانکداری سنتی، دیجیتال و نئوبانک‌ها وجود دارد. کارمزدهای پایین‌تری که نئوبانک‌ها در صنعت مالی ارائه می‌کنند، مطمئناً مشتریان زیادی را به خود جذب می‌کند. با افزایش تقاضا برای نئوبانک ها در آینده نزدیک، قطعا فضای جالب و هیجان‌انگیزی در این صنعت رقم خواهد خورد.

برای آشنایی بیشتر با محصولات راهکارهای سازمانی ایرانسل در صنعت پولی مالی،  از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید و تمام جزئیات موردنیاز خود را بر روی تلفن همراهتان دریافت کنید. البته اگر از مشترکان ایرانسل نیستید، می‌توانید از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.irبا کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.sproutasia.com/blog/difference-between-digital-banking-and-neobanks

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8344

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7115

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5493