در چندین سال گذشته، تحول جهانی ایجادشده در صنایع مختلف و دیجیتالی شدن آنها، سازمانهای خدمات مالی و بانکداری نیز با مجموعهای از چالشها و آیندهای مبهم مواجه شدهاند.
از افزایش نرخ تورم سرسامآور گرفته تا وجود اختلالاتی در زنجیره تامین، همه و همه مسائلی هستند که سال ۲۰۲۲ را به سالی پرتلاطم تبدیل کردهاند و هرچه به جلو پیش میرویم این شرایط سختتر میشود.
در پاسخ به وضعیت حاکم و در سیر تحول فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری، سازمانهای مالی مختلف مانند بانکها، اتحادیهها، شرکتهای بیمه و…، تمرکز خود را بر روی تسریع جریانهای درآمدی و تغییر نحوه مدیریت امور، با حفظ امنیت و رعایت مقررات، گذاشتند.
در راستای این تحول، موسسات مالی برای دستیابی به این اهداف و حفظ انعطافپذیری در یک محیط بیثبات و سیال، لازم است تا سرمایهگذاری در فناوری را بهعنوان بخشی از استراتژی بلندمدت خود برای رشد کسبوکارشان در نظر بگیرند و تاثیر بهکارگیری فناوری مدرن در صنعت بانکداری را نادیده نگیرند. اما این فناوریهای مدرن شامل چه موضوعاتی است؟
در این مقاله ما بهسراغ ترندهای فناوری در صنعت بانکداری و بیمه رفتهایم تا نقش آنها را در سال ۲۰۲۳ و پس از آن بررسی کنیم.
اثرات ترندهای فناوری در صنعت بانکداری بر رقابت سازمانها a
با ظهور و روی کار آمدن شرکتهای دیجیتالی مانند آمازون (Amazon)، متا (Meta) و گوگل (Google)، راههای دسترسی مشتریان به خدمات مالی و پرداخت بهسرعت در حال تغییر است. از طرفی تحولات دیجیتالی ایجادشده در شرکتها و راهحلهای تعبیهشده در بخش فروش آنها، فشارهای زیادی را به بخش مالی کسبوکارهای سنتی وارد میکند، بهطوری که آنها را وادار میکند تا برای همگام شدن با نوآوریهای موجود و پیشی گرفتن از رقبای خود اقدام کنند و قدم در مسیر دیجیتالی شدن بگذارند.
بیشتر بخوانید:
شکوفایی بانکداری دیجیتال در مسیر تحول و توسعه تجربه مشتریان!
ایجاد تجربه مشتری بهتر با ورود فناوری در بانکداری
قدرت مالی نسل جوان، درخواست و انتظارات کاربران هم نسبت به خدمات ارائهشده در این فضا تغییر میکنند و آنها خواستار راحتی و سهولت بیشتر در تعاملات روزمره خود هستند. این تقاضا به نحوی است که ۷۰ درصد کاربران ادعا میکنند درصورت عدم دریافت خدمات مناسب از موسسه فعلی خود، برای تجربه دیجیتالی بهتر به موسسات دیگر روی میآورند.
برای رفع نیازهای کاربران، لازم است تا سازمانها و کسبوکارهای صنعت بانکداری، ارائه راهکارهای سازگار با تلفن همراه و گزینههای شخصیسازیشده دیجیتالی را در اولویت قرار دهند تا به مشتریان خود امکان دسترسی به زندگی مالی خود در هر زمان و مکانی را بدهند.
افزایش کارایی کارکنان بانکها با اتوماسیونسازی c
نقش فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری تنها محدود به مشتریان و کاربران نیست و اثرات آن را میتوان در میان کارکنان موسسات مالی و بانکها هم مشاهده کرد. خودکار شدن فرآیندهای کلیدی بانکها، یکپارچهسازی سیستمها و انتقال و ذخیره دادههای بانکی در فضای ابری، همه و همه موجب افزایش بهرهوری و به حداقل رساندن هزینههای کسبوکارها شدهاند. ازاینرو بهرهمندی از ترندهای فناوری در صنعت بانکداری مانند یکپارچهسازی سیستمها و سادهسازی و اتوماسیون امور را میتوان از گامهای اساسی توانمندسازی سازمانهای صنعت بانکداری برای رقابت در بازار دیجیتالی دانست.
بیشتر بخوانید:
افزایش شاخص ESG با ورود ترندهای فناوری در صنعت بانکداری
هرساله تمرکز بر شاخص ESG (Environmental, Social, and Governance) که مخفف عوامل زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی است، برای سازمانهای ارائهدهنده خدمات مالی و بانکها اهمیت بیشتری پیدا میکند. یکی از اقداماتی که کسبوکارها برای کاهش ردپای کربن خود و افزایش شاخص ESG انجام میدهند، تولید و استفاده از محصولات سازگار با محیطزیست مانند وامها و صندوقهای سبز است.
گفتنی است که میزان شاخص ESG و پایداری کسبوکارها به این دلیل اهمیت دارد که هرساله بررسیهای نظارتی و اندازهگیری این فاکتور اهمیت فزآیندهای پیدا میکند و لازم است تا کسبوکارها بخشی از سرمایه خود را به این بخش اختصاص دهند.
ترندهای فناوری در صنعت بانکداری و موضوع امنیت
همزمان با افزایش دورکاری و انجام تراکنشهای مالی بهصورت دیجیتالی و آنلاین در چند سال گذشته، خطرات حملات سایبری و کلاهبرداری هم افزایش یافته است. طبق گزارش منتشرشده از فلشپوینت (Flashpoint ) تاکنون میزان سوابق و اطلاعات لورفته از کاربران به ۲۵۴ میلیون رسیده است.
در همین راستا نهادهای نظارتی از جمله SEC، FTC و FFIEC با صدور دستورالعملها و قوانین بهروزشده، سازمانها را تشویق میکنند تا از بهترین شیوهها در زمینه امنیت اطلاعات و گزارشدهی حوادث سایبری استفاده کنند و سرمایهگذاری در این بخش را در اولویت قرار دهند.
همگامسازی کسبوکارهای صنعت بانکداری با مقررات جدید
طبق پیشبینی ۷۹ درصد از بانکها، با گسترش استفاده از ترندهای فناوری در صنعت بانکداری، قوانین امنیتی سازمانهای مالی تا سال ۲۰۲۳ گسترش مییابد و سختتر میشود. بهطور کلی باتوجه به توسعه فعالیتهای نظارتی، ESG و امنیت، شرکتها باید فرآیندهای خود را برای برآوردن قوانین آنها ارتقا دهند یا از ابزارهای قدرتمند تجزیه و تحلیل دادهها برای رسیدگی به خطرات و حملات استفاده کنند.
کلام آخر
همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، با ورود ترندهای فناوری در صنعت بانکداری، اکوسیستم مالی سنتی در حال گذار به اکوسیستم دیجیتال است و فرآهم کردن خدمات سریع، باکیفیت و امن از اولویتهای هر کسبوکاری در حوزه مالی است.
راهکارهای سازمانی ایرانسل هم نقش مهمی در دیجیتالی شدن صنعت بانکداری ایران داشته است و با ارائه راهکار موبایل سازمانی (MVPN)، مدیریت هوشمند ناوگان خودروهای پولرسان، شبکه امن ارتباطی APN و… سازمانها و موسسات مالی و بانکی را در مسیر تحول دیجیتال همراهی میکند.
اگر به استفاده از هر یک از راهکارهای نامبردهشده علاقهمند هستید، فقط کافی است تا با خطوط ایرانسل خود کد دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را شمارهگیری کنید تا اطلاعات کامل آن از طریق پیامک در اختیارتان قرار گیرد.
منبع:
https://www.docusign.com/blog/financial-services-trends-to-watch
نظرات و پیشنهادات