صنعت بانکداری
با گسترش فناوریهای دیجیتال، الگوی زندگی مردم و اکوسیستم اقتصادی نیز به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است. به تبع این تغییرات، حوزههای بانکی و مالی نیز تحت تأثیر فناوریهای نوین قرار گرفتهاند و اکوسیستم مالی سنتی در حال گذار به اکوسیستم دیجیتال است. با ظهور مدلهای کسب وکار جدید در صنعت پولی-مالی، جریانهای درآمدی تازهای برای ارائه کنندگان خدمات مالی ایجاد شده است و از سویی دیگر ارائه خدمات با کیفیت، سریع و بر بستری امن باهدف جلب رضایت حداکثری مشتریان به اولویت نخست این صنعت تبدیل شده است.
ایرانسل به عنوان اپراتور دیجیتال، نقش مهمی در اکوسیستم جدید صنعت بانکداری دارد و با ارائه راهکار شبکه امن همراه و دیگر راهکارهای سازمانی، ارائهدهندگان خدمات مالی را در حرکت به سوی تحول دیجیتال همراهی میکند.
راهکارهای قابل ارائه به شرکتهای خدمات پرداخت،بانکها و موسسات مالی و اعتباری:
یکی از متداولترین ابزارهای پرداخت که در دسترس عموم قرار دارد پایانه یا ترمینالهای فروش است که در شبکه بانکی بیشتر تراکنشهای کارتی از طریق آنها انجام میپذیرد.
استفاده از دستگاه پوز نیازمند دو مؤلفه مهم است:
1- اتصال پایدار به شبکه جهت ارائه سرویس باکیفیت
2- حفظ امنیت اطلاعات کاربران با استقلال پایانهها از شبکه اینترنت
مهمترین ویژگی راهکار شبکه امن همراه ایرانسل، امنیت شبکه و اختصاصی بودن آن است. کاربران دستگاه پوز میتوانند با استفاده از این سرویس، شبکهای اختصاصی و مستقل از اینترنت عمومی داشته باشند تا تراکنشهای مالی موردنیاز خود را در امنیت کامل انجام دهند.
تراکنشهای بانکی دو نوع هستند:
- تراکنشهای نقدی شامل برداشت وجه ، سپرده وجه و …
- تراکنشهای غیرنقدی شامل اعلام مانده حساب، انتقال وجه کارت به کارت، پرداخت کلیه قبوض، تغییر رمز اول و دوم کارت، مسدود کردن کارت و …
امروزه بیش از ۴۰ درصد از تراکنشهایی که توسط دستگاههای خودپرداز انجام میشود، تراکنشهای غیر نقدی هستند. در نتیجه، مجموعههای فعال در حوزه بانکی دستگاههایی را وارد چرخه خدمات پرداخت کردند که پاسخگوی نیاز این بخش از تراکنشها باشد و هزینه کمتری را به بانکها تحمیل کند.
راهکار شبکه امن همراه ایرانسل برای دستگاههای خودپرداز غیرنقدی نیز کاربرد دارد. ایرانسل کاربردهای متنوع این راهکار را به گونهای طراحی کرده است تا بتواند به عنوان اپراتور دیجیتال در کشور، نقش موثری در توسعه بانکداری الکترونیک داشته باشد.
امروزه به سادگی و با استفاده از دستگاههای خودپرداز میتوانیم بسیاری از امور بانکی خود مانند برداشت وجه، انتقال وجه، پرداخت قسط، پرداخت قبوض و … را در زمانی کوتاه انجام دهیم. دستگاه خودپرداز یا Automated Teller Machine که به اختصار ATM نامیده میشود، یک ماشین بانکداری اتوماتیک است که به مشتریان این امکان را میدهد تا فعالیتهای بانکی روزمره خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک انجام دهند.
این ابزارپرکاربرد برای انجام تراکنشها نیاز به بستری امن و اختصاصی برای خدمترسانی به مشتریان دارد که راهکار شبکه امن همراه ایرانسل این نیاز را به خوبی برآورده میکند.
توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی و غیر حضوری در طی چند سال گذشته، موجب کاهش مراجعه مشتریان به شعب بانکها شده و مزایای فراوانی را برای بانک، مشتری، محیط زیست و… به همراه آورده است.
برای انجام برخی تراکنشها نیاز است که مشتری بانک مراحل احراز هویت را طی کند. دستگاه VTM ابزاری مناسب برای ارائه خدماتی است که نیازمند احراز هویت و حضور مشتری هستند. این دستگاه قادر است بخش قابل توجهی از فعالیتهای شعب را انجام داده و زمینه تعطیل نمودن شعبی را که مراجعهکننده ندارند، فراهم نماید.
با توجه به نوع کارکرد این دستگاه، پهنای باند پایدار و مطمئن شبکه امن همراه ایرانسل میتواند گام مؤثری در راستای سیاستهای بانک مرکزی مبنی بر کاهش شعب زیانده بانکها باشد.
باجه بانکی نمونه کوچکی از یک شعبه بانک در فضای سازمان یا مراکز مختلف است که یک یا دو متصدی با استقرار در آن، به مشتریان خود خدمات بانکی ارائه میدهند. این باجهها نیازمند ارتباط یکپارچه و دائمی با شعبه منتصب خود هستند.
شرکت ایرانسل با بهرهگیری از شبکه و بستر امن ارتباطی مستقل از اینترنت راهکار ارتباطی ویژه باجههای بانکی را به منظور ایمنسازی بستر ارتباطی و همچنین مدیریت هزینههای بانکها پیشنهاد مینماید.
شعبه هر بانک محلی است تابع بانک اصلی خود که به طور مستقیم به ارائه وظایف و خدمات بانک مذکور میپردازد.
با توجه به نقش مهم شعب بانکها در ارائه خدمات به مشتریان، فراهم ساختن زیرساختهای ارتباطی یکپارچه و امن بین این شعب و مراکز بانکها ضرورت و حساسیت چشمگیری دارد.
بدین منظور شرکت ایرانسل راهکار امن، مستقل از بستر اینترنت عمومی و با پهنای باند مورد نیاز شعب بانکی را ارائه داده است که علاوهبر ایجاد زیرساخت ارتباطی یکپارچه،اختصاصی و پایدار ،به مدیریت هزینه شعب بانکها نیز کمک کرده است.
ساختار سازمانی وسیع بانکها و نیز گستره متنوع خدماتشان نیازمند استقرار نیروی انسانی در ساختمانهای مختلفی است. به همین دلیل ایجاد زیرساخت ارتباطی دائمی و پایدار در این ساختار ضرورت بسیاری دارد.
ارائه راهکار امن ارتباطی ساختمانهای بانکها و موسسات مالی و اعتباری از سوی شرکت ایرانسل، پاسخی مناسب به نیاز بانکها در این زمینه بوده است.
بانکداری از جمله صنایعی است که عدم وجود سیستم ردیابی خودرو و مکانیابی ناوگان حمل پول در آن احساس میشود. از آنجا که پول نقد توسط ناوگان حمل از محلی به محل دیگر جا به جا میشود، حفظ امنیت جان رانندگان و ماموران در قدم اول و پس از آن افزایش امنیت پول حمل شده و خودروی حامل پول، از جمله چالشهایی است که میتوان به آنها اشاره کرد. به دلیل نقل وانتقال دائم پول بین بانک و شهرها، بسیار مهم است که موقعیت خودرو و همچنین وضعیت ناوگان خودرویی قابل پیگیری لحظهای باشد. به عبارتی باید کاربران کنترل خودروهای حمل پول بتوانند این ناوگان را از راه دور کنترل کرده و با آگاهی از کوچکترین تغییرات در مسیر و یا وضعیت ناوگان، اقدامات لازم را صورت دهند.
اما سامانه مدیریت هوشمند ناوگان چه مزایایی برای صنعت بانکداری، خصوصاً ماشینهای حمل پول دارد؟
- افزایش ایمنی داراییهای مالی بانکها
- ارائه محل دقیق خودروهای حمل پول
- ارائه بهینهترین مسیرها به رانندگان
- کنترل رانندگان از راه دور و جلوگیری از خروج آنها از مسیر تعیینشده
گزارش کلیه ایستگاههایی که رانندگان در آن توقف میکنند
بانکها و موسسات مالی و اعتباری با توجه به ماهیت ساختار سازمانی گسترده خود و تعدد شعب در سراسر کشور، نیازمند دسترسی سریع و مطمئن به کارکنان خود در هر شعبه و باجهای از بانک هستند.
شرکت ایرانسل با ارائه راهکار موبایل سازمانی، امنیت و دسترسی پایدار به همه کارکنان در هر نقطهای از کشور را برای بانکها و موسسات مالی و اعتباری فراهم کرده است. سرویس موبایل سازمانی یا MVPN راهکاری است که بر بستر مجموعهای از سیمکارتهای سازمانی ایرانسل فعال میشود که تمامی امکانات تلفن داخلی را بر روی تلفن همراه کارکنان ایجاد میکند. مدیران و صاحبان صنعت پولی-مالی کشور میتوانند با پرداخت مبلغ آبونمان ماهیانه به ازای هر سیمکارت، از مکالمه رایگان و نامحدود بین کارکنان خود بهرهمند شوند.
داستان موفقیت

تجربه مشتری - شرکت «به پرداخت ملت»
تجربه شرکت «به پرداخت ملت» در استفاده از راهکار شبکه امن همراه ایرانسل