post image

آینده‌ای درخشان برای صنعت مالی، با حرکت در مسیر تحول دیجیتال!

مزایای ایجاد تحول دیجیتال در صنعت مالی و بررسی چالش‌های موجود و ارائه راه‌حل‌های کلیدی برای آن‌ها


ایجاد تحول دیجیتال در صنعت مالی، با ارتقاء یک یا چند فناوری رخ نخواهد داد، بلکه برای ورود به دنیای دیجیتال، استراتژی و برنامه‌ای جامع برای کسب‌وکار لازم است.

مدتی است که صنعت مالی و بانکداری از کاغذبازی و فرآیندهای طولانی، به سمت فناوری‌های جدید و برای مثال استفاده از نرم‌افزارهای تلفن همراه حرکت کرده‌اند و  با این روش تأثیر مثبتی بر درآمد و تجربه مشتری خود شاهد بوده‌اند. تحول دیجیتال چشم‌انداز خدمات مالی را به‌شدت تغییر داده است. مؤسسات را به‌سوی تحول در عملیات سوق داده و انگیزه جدیدی را برای خدمات دیجیتال یکپارچه فراهم کرده است.

/wp-content/uploads/2023/04/444444-e1681717355491.jpg

اما علاوه‌بر افراد شاغل در صنعت مالی، مشتریان نیز برای تسهیل فرآیندها و خدمات فوری ۲۴ ساعته از کسب‌وکارهای صنعت مالی انتظار دارند. طبق آمار حدود ۲۲ درصد مشتریان، از نرم‌افزارهای تلفن همراه برای رفع تمام نیازهای بانکی خود استفاده می‌کنند.

در چنین شرایطی، مدیران مالی به این نتیجه رسیدند که همراهی با تحول دیجیتال یک اتفاق منحصربه‌فرد برای هر شرکت است. در این مقاله قصد داریم تا مزیت‌ها و چالش‌های تحول دیجیتال بانکداری را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

تحول دیجیتال در صنعت مالی چیست؟

سازماندهی مجدد عملکردهای مالی و حسابداری، با استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای بازسازی فرآیندهای کارآمد، تحول دیجیتال در صنعت مالی است.

در حالی‌که تغییرات صنعت مالی و بانکداری به رهبری تحول دیجیتال برای شرکت‌ها ضروری است، بسیاری از مؤسسات مالی به‌دلیل چالش‌های گوناگون، در حال فرار از این تغییرات هستند.

بیشتر بخوانید:

شکوفایی بانکداری دیجیتال در مسیر تحول و توسعه تجربه مشتریان!

چالش‌های تحول دیجیتال در صنعت مالی

/wp-content/uploads/2023/04/444444444-e1681717452259.jpg

سیستم‌های قدیمی: ایجاد بانکداری مدرن از طریق تغییر ساختارهای قدیمی با استفاده از فناوری‌های جدید دیجیتالی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم و هزینه‌های هنگفتی برای انتقال است.

امنیت و انطباق: برخلاف فین‌تک‌ها، نئوبانک‌ها و سایر بازیگران مالی جدید، بانک‌های سنتی به‌دلیل داده‌های شخصی و سوابق تراکنش‌های حجیم، در معرض خطرات امنیتی بالایی هستند که اجرای تغییرات را در حین رعایت الزامات امنیتی، سخت‌تر می‌کند.

انتظارات مشتری از تجربه کاربری نرم‌افزارها (UX): هدف از تحول دیجیتال، ارائه کارایی بهبود یافته و تجربه کاربری ثابت در سراسر پلتفرم‌ها به مشتریان است. بانک‌ها و شرکت‌های سنتی دستیابی به این امر را دشوار می‌دانند، زیرا برای ارائه انتخاب‌های درست به مشتریان به تحقیقات، زمان، استراتژی و بازاریابی گسترده نیاز دارند.

فرهنگ محل کار و مهارت‌آموزی مجدد نیروی کار: تغییرات در نیروی کار و فرهنگ محیط کار بسیار مهم است، زیرا نوع استعداد‌های لازم برای صنعت دچار تغییر می‌شود و بیشتر بر روی دانشمندان و تحلیلگران داده تمرکز می‌کند. در نتیجه، ارتقاء مهارت در میان کارکنان تبدیل به یک رکن اساسی و الزامی می‌شود. ایجاد بانکداری الکترونیک نیازمند زمان، استراتژی، اهداف و ارتباطات روشن است.

رقابت: حضور فین‌تک‌ها و بازیگران مالی آنلاین جدید مانند آمازون، گوگل یا فیس‌بوک در صنعت مالی، بانک‌ها را از رقابت تقریبا خارج می‌کند. با این حال، بانک‌ها هنوز امن‌تر هستند که در صورت دیجیتالی شدن همه چیز، این نکته یک مزیت فوق‌العاده برای آن‌ها محسوب می‌شود.

غلبه بر چالش‌های تحول دیجیتال بانکداری نیازمند زمان و تلاش قابل‌توجهی است، که در همین راستا دنیای دیجیتال دروازه‌ای را برای تثبیت و تضمین موقعیت یک شرکت در بازار، به‌روی مدیران آن باز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

 

مزایای تحول دیجیتال در صنعت مالی

افزایش تجربه مشتری: طبق یک نظرسنجی، ۷۶ درصد از مدیران صنعت مالی معتقدند که تجربه مشتری، اولویت اصلی تحول دیجیتال است. امروزه مشتریان از فناوری آگاه هستند و انتظار دارند که برندها از آن‌ها جلوتر باشند. دیجیتالی شدن می‌تواند مشتریان را ردیابی و جذب کند، در حالیکه بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند محصولات و خدمات سازگار و شخصی‌شده را ارائه کنند.

بهبود کارایی عملیاتی و تولید درآمد: در بانکداری مدرن استقرار مجموعه مناسبی از ابزارهای دیجیتال، عملکردهای عملیاتی را از طریق خودکارسازی فرآیندها و یکپارچه‌سازی داده‌ها، ساده می‌کند. چنین اقداماتی به صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ و در نتیجه افزایش سود کمک می‌کند.

دسترسی آسان به داده‌ها و مدیریت: تحول دیجیتال به جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره داده‌های خام مشتری کمک می‌کند که می‌تواند برای تقویت هوش تجاری و بهینه‌سازی رشد این صنعت استفاده شود.

/wp-content/uploads/2023/04/4141-e1681717639418.jpg

چابکی فرآیند و بهره‌وری عملیاتی: خودکارسازی فرآیندها همواره با حذف خطاهای ناشی از انسان، چابکی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. دقت در فرآیندهای تکراری را بهبود می‌بخشد و می‌تواند کارایی عملیاتی را در بانکداری الکترونیک تا حد زیادی بهبود بخشد.

تصمیمات مبتنی بر بینش: تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تصمیمات تجاری سریع‌تر را در بازارهای سرمایه امکان پذیر می‌کند. تصمیمات و استراتژی‌های تجاری اکنون می‌توانند بر اساس بینش‌های محاسباتی با یک محصول یا خدمات، مشتری محورتر باشند.

 

نقش راهکارهای سازمانی ایرانسل در رفع چالش‌های صنعت مالی

همان‌طور که مطالعه کردید، تحول دیجیتال در صنعت مالی با چالش‌های گوناگونی روبرو است. البته که مزایای فوق‌العاده‌ای نیز برای بهره‌مندی این صنعت در ورود به دنیای دیجیتال وجود دارد که برای استفاده حداکثری از آن‌ها و البته رفع چالش‌های موجود، راهکارهای سازمانی ایرانسل پیشنهادات جذابی را ارائه می‌کند.

راهکارهایی که ارائه‌دهندگان خدمات مالی و بانکداری را در حرکت به سوی تحول دیجیتال همراهی می‌کند و همچنین، فرآیندهای پیچیده و سخت همیشگی این صنعت را بهبود می‌بخشد.

برخی از مهم‌ترین محصولات و سرویس‌های راهکارهای سازمانی ایرانسل را در ادامه باهم مرور می‌کنیم:

/wp-content/uploads/2023/04/444-e1681717781303.jpg

شبکه امن همراه: تبادل امن اطلاعات با استفاده از سرویس شبکه امن همراه  (APN)انجام می‌شود. گروهی از سیم‌کارت‌ها در قالب یک شبکه خصوصی مجازی بر روی شبکه امن تلفن همراه ایرانسل، دیتا و اطلاعات را مبادله می‌کنند. از این سرویس در کسب‌وکارهای صنعت مالی و بانکداری برای ایجاد راهکار امن ارتباطی دستگاه‌های POS، خودپرداز ATM و  ارتباط میان شعب بانکی استفاده می‌شود.

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان: به دلیل نقل‌وانتقال دائم پول بین بانک و شهرها، بسیار مهم است که موقعیت خودروهای حمل پول و همچنین وضعیت ناوگان خودرویی، به‌صورت لحظه‌ای قابل پیگیری باشد تا از کوچکترین تغییرات در مسیر و یا وضعیت ناوگان، آگاه شویم. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، به‌راحتی و از طریق ماژول‌های گوناگون این امکان را برای صنعت مالی فراهم می‌کند.

سرویس موبایل سازمانی: با توجه به ماهیت ساختار سازمانی گسترده بانک‌ها و تعدد شعب در سراسر کشور، دسترسی سریع و مطمئن به کارکنان در هر شعبه و باجه‌ای از بانک نیازی مهم محسوب می‌شود.

سرویس موبایل سازمانی، راهکاری است که بر بستر مجموعه‌ای از سیم‌کارت‌های سازمانی فعال می‌شود و تمامی امکانات تلفن داخلی را بر روی تلفن همراه کارکنان ایجاد می‌کند.

تجربه بانکداری الکترونیک در ایران

/wp-content/uploads/2023/04/4242-e1681717873940.jpg

در ایران، برخی سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه مالی و بانکداری قدم‌های مثبتی را در ورود به دنیای دیجیتال برداشته‌اند.

برای مثال، شرکت به پرداخت ملت در راستای تامین امنیت و پایداری سیستم خود، تصمیم به استفاده از شبکه امن همراه ایرانسل گرفت و یک بستر امن ارتباطی را برای تبادلات مالی و بانکی خود فراهم کرد.

بانک گردشگری نیز برای افزایش امنیت بستر تبادل اطلاعات خود، از شبکه امن همراه VPN+ استفاده کرد تا بدون نیاز به اینترنت دیتاهای مهم و موردنیاز را میان شعب خود جابه‌جا کند.

بانک شهر به‌عنوان یکی دیگر از مشتریان راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز با استفاده از سرویس موبایل سازمانی در کیوسک‌های «شهر نت»، هزینه‌های مشاوره تلفنی به مشتریان خود را به‌شدت کاهش داد.

بیشتر بخوانید:

رایانش ابری چگونه بر سازوکار موسسات مالی بین المللی تاثیر گذاشته است؟

 

کلام آخر

چالش‌ها و مزایای تحول دیجیتال همراه باهم وارد صنعت مالی  می‌شوند. اکثر فرآیندهای حسابرسی و بانکداری دچار تغییر می‌شوند و مدیران مالی باید به‌صورت دیجیتالی عملکردهای مالی را توانمند کنند.

برای تجربه یک همراهی مفید و دوطرفه با تحول دیجیتال، پیشنهاد می‌کنیم تا از محصولات ارائه شده توسط راهکارهای سازمانی ایرانسل استفاده کنید و با آمادگی وارد دنیای دیجیتال شوید. سرویس‌هایی مانند سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، شبکه امن همراه، سرویس موبایل سازمانی و غیره برخی از محصولاتی هستند که در دسترس شما و کسب‌وکارتان هستند.

اگر علاقه دارید تا از جزییات بیشتری درباره این محصولات آگاه شوید، می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید و تمام نکات لازم درباره سرویس‌های مدنظر خود را به‌راحتی در تلفن همراه دریافت کنید. همچنین اگر از مشترکان ایرانسل نیستید، آدرس ایمیل  EB@mtnirancell.irراه ارتباطی ما با شما خواهد بود.

 

منبع :

https://www.infosysbpm.com/blogs/finance-accounting/digital-transformation-in-finance-challenges-and-benefits

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8333

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7105

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5480