نقش اینترنت اشیا در صنعت بانکداری

اینترنت اشیا چگونه آینده صنعت بانکداری را متحول خواهد کرد؟


تحول دیجیتال در دوران ما، دستاوردهای بسیاری را به بشر هدیه کرده است. دستاوردهایی که زندگی او را چنان متحول کرده‌اند که با زندگی در هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست. یکی از تکنولوژی‌های نو که آرام آرام وارد تجربه‌های افراد می‌شود اینترنت اشیا (Internet of Things-IoT) است. این تکنولوژی امکان اتصال اشیای مختلف را به شبکه اینترنت فراهم کرده است. این اتفاق باعث شده تکنولوژی، نه فقط در موقعیت‌های خاص، بلکه در اکثر جنبه‌های زندگی روزمره ما نقش ایفا کند.

امروز، حوزه‌ها و جنبه‌های مختلفی از زندگی ما از اینترنت اشیا سود می‌برند. حوزه‌هایی مثل مدیریت منابع، حمل‌ونقل، کشاورزی، زیرساخت‌های شهری و … اما یکی از حوزه‌هایی که شاید بتوان گفت دیرتر به این جریان پیوسته است، حوزه بانکداری است.

استارتاپ‌هایی که در حوزه تکنولوژی مالی (Financial Technology- Fintech) فعالیت می‌کنند در کنار  بعضی بانک‌ها از اولین گروه‌های مالی‌اند که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. اما آیا این نوآوری‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟ کاربردهای اینترنت اشیا در بانکداری چیست؟ این سوالاتی است که در مقاله حاضر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

کاربردهای اینترنت اشیا در بانکداری

بی‌شک، اینترنت اشیا می‌تواند نقش موثری در پیشرفت صنعت بانکداری و سایر صنایع مالی داشته باشد و به آن‌ها کمک کند با سرعت بیشتری به سمت تحول پیش بروند. با اینکه بسیاری از سناریوهای کاربرد اینترنت اشیا در سیستم بانکداری بسیار بلندپروازانه به نظر می‌رسد، تنها چند گام با تحقق آن‌ها فاصله داریم. در ادامه به نمونه‌هایی از کاربرد اینترنت اشیا در این حوزه، که به زودی عملی خواهند شد، می‌پردازیم.

۱. ابزارهای جدید پرداخت

/wp-content/uploads/2021/02/71-1-e1613806750471.jpg

اینترنت اشیا در خدمات مالی، ابزارهای جدید پرداخت مثل کارت‌های هوشمند و بلیط‌های بیومتریک (Biometric- علمی که تکنولوژی را با علوم زیستی ترکیب می‌کند.) را تقویت می‌کند. با پیشرفت اینترنت اشیا در صنعت بانکداری، مدل‌های کنونی تراکنش‌های مبتنی بر دستگاه‌های خودپرداز ناپدید می‌شوند و جای خود را به دستگاه‌هایی می‌دهند که بتوانند از تکنولوژی کارت‌های هوشمند استفاده کنند.

/wp-content/uploads/2021/02/73-e1613806741434.jpg

با اینترنت اشیا، می‌توانیم سیستم‌های پرداخت پوشیدنی (Wearable) داشته باشیم. به جای حمل کارت‌های اعتباری که به راحتی گم یا دزدیده می‌شوند، می‌توانیم با استفاده از دست‌بند، پرداخت‌های خود را انجام دهیم. چند سال پیش، شرکت Barclays نوعی تکنولوژی اینترنت اشیای پوشیدنی پرداخت‌ به بازار عرضه کرد.

برنامه Pinglt (bPay سابق) هم به کاربران خود این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های خود را با استفاده از سیستم پرداخت پوشیدنی‌ انجام دهند و سابقه پرداخت‌ها و اعتبار خود را چک کنند.

 

۲. دستگاه‌های خودپرداز پیشرفته

استفاده از دستگاه‌های خودپرداز فعلی، به علت خرابی‌ها و پاسخگو نبودن، گاهی کلافه‌کننده و سخت می‌‎شود. اما اینترنت اشیا با وصل کردن شعبه‌های بانک و ایجاد قابلیت مدیریت آن با گوشی‌های هوشمند می‌تواند این تجربه را به کلی تغییر دهد.

کاربران، با سنسورهای متحرک، می‌توانند به کمک گوشی هوشمند خود، نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز را پیدا کنند. اگر یکی از این دستگاه‌ها خراب باشد، با استفاده از قابلیت اتصال شعبه‌ها می‌توانند در لحظه کار بانکی را انجام دهند. به همین منظور، ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن با مهندسان ارتباط برقرار کند و زمان خرابی دستگاه را به حداقل برسانند.

 

 

۳.اتوماسیون تراکنش

اینترنت اشیا در صنعت بانکداری امکان نظارت بر تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. این تکنولوژی در نهایت اینترنت ارزش (Internet of Value) را تقویت می‌کند. اینترنت ارزش نوعی فضای دیجیتال داد و ستد بین‌المللی امن است که در آن، سیستمی شامل سنسورهای هوشمند و اپلیکیشن‌های متصل، همه پرداخت‌ها را کنترل می‌کنند. در این حوزه، اینترنت اشیا نقش مهمی در تنظیم امنیت ایفا می‌کند.

۴. دستیار صوتی

/wp-content/uploads/2021/02/75-1.jpg

اینترنت اشیا بانک‌ها را به تکنولوژی ارتباطات صوتی مجهز می‌کند. در سال۲۰۱۶، شرکت Capital One امکانی جدید به الکسای آمازون اضافه کرد. این امکان به مشتریان بانک‌ها اجازه می‌دهد که بر داده‌های مالی مهم خود با استفاده از دستیار صوتی نظارت داشته باشند. به این معنی که مشتریان می‌توانند خیلی سریع به حساب‌های خود دسترسی پیدا کنند و کارت اعتباری و همچنین اوضاع وام خود را بررسی کنند.

در ادامه به چند سؤال که می‌توان از دستیار صوتی پرسید اشاره می‌کنیم:

  • در بازه زمانی مشخص‌شده چقدر پول خرج کرده‌ام؟
  • در کیف پول بانکی‌ام چقدر پول دارم؟
  • کی باید قبض‌هایم را پرداخت کنم؟
  • پرداخت بعدی من چقدر است؟

 

مزایای اینترنت اشیا برای خدمات بانکداری

بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی مالی که مشتاق‌اند اینترنت اشیا را در کسب‌وکار خود پیاده کنند، با این تردید مواجه می‌شوند که آیا سرمایه‌گذاری در این حوزه ارزش دارد یا نه. خبر خوب این است که فرقی ندارد بانک مورد نظر چه اندازه بزرگ باشد یا در چه موقعیت جغرافیایی قرار داشته باشد، پیاده‌سازی اینترنت اشیا در بانکداری در سراسر جهان مزایای مشخصی دارد. بعضی از این مزایا به شرح زیر است:

 

  •  بالا بردن کیفیت تجربه بانکداری

اینترنت اشیا تجربه‌هایی شخصی‌سازی شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. مشتریان با کمک این تکنولوژی می‌توانند با گوشی هوشمند نوبت بانک بگیرند و آن را چک کنند. به این ترتیب، مشتری می‌داند دقیقا چه زمانی در بانک حاضر باشد و لازم نیست در صف انتظار بماند.

از طرفی، با استفاده از این تکنولوژی، متصدی بانک هم می‌تواند سابقه حضور مشتری در بانک، لیست خدمات و سوالات متداول او را بداند. مثلا سیتی‌بانک (City Bank) سیستم بلوتوثی مبتنی بر اینترنت اشیا راه انداخته که به کاربران امکان می‌دهد به صورت تمام‌وقت به دستگاه‌های خودپرداز دسترسی داشته باشند.

  • .بالا بردن شفافیت مالی

متصدیان بانک می‌توانند به کمک اینترنت اشیا، برای اعطای وام، اطلاعاتی مفصل و جزئی درباره مشتریان دریافت کنند. اطلاعاتی مثل سوابق مالی، جزئیات دارایی و بازده تولید و … .

این شفافیت مالی باعث می‌شود ریسک معامله با مشتریان غیرقابل اعتماد پایین بیاید. بانک‌ها با استفاده از این تکنولوژی می‌توانند شرایط وام دادن را بر اساس رفتارهای مالی، اهداف و سابقه اعتبار مشتریان شخصی‌سازی کنند و ارزش اموال مشتری را به دقت تخمین بزنند.

 

  • .مدیریت اطلاعات کاربران شعبه

یکی از موارد استفاده از اینترنت اشیا در بانکداری، بهینه‌سازی مدیریت شعبه‌های بانک است. مدیران شعبه‌ها، با جمع‌آوری، پردازش و به اشتراک گذاشتن داده‌های مشتریان در کوتاه‌ترین زمان، می‌توانند تعداد مشتریان، میزان بهره‌وری کارکنان و روش‌های بهینه‌سازی باجه‌ها را بررسی کنند. اینترنت اشیا همچنین به مدیران کمک می‌کند میزان پول نقدی را که باید به دستگاه‌های خودپرداز منتقل شود پیش‌بینی کنند.

 

  • .بالا بردن بهره‌وری بانکداری در شعبه‌های مختلف

بانک‌ها با استفاده از اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌های مبتنی بر آن می‌توانند سرعت و بهره‌وری را در شعبه‌های مختلف خود بالا ببرند و خدمات باکیفیت‌تری به مشتریان خود ارائه دهند. در نمونه‌هایی که تا به امروز اجرا شده، به محض اینکه مشتری وارد بانک می‌شود، سنسورهای بیومتریک همه داده‌های او را جمع‌آوری  و به سیستم مرکزی بانک منتقل می‌کند. در این شعبه‌های هوشمند تعداد کارمندان بسیار کمتر از شعبه‌های دیگر است و مشتریان نیازی ندارند ساعات زیادی را منتظر بمانند، چرا که بیشتر کار آن‌ها با دستگاه‌ها و سیستم‌های هوشمند است. شعبه‌های هوشمند در یک سیستم یکپارچه با هم در ارتباط‌اند و اطلاعات را با هم تبادل می‌کنند.

از نمونه‌های موفق کاربرد اینترنت اشیا در شعب بانک‌ها، بانک بی‌ام‌او هریس (BMO Harris) است که توانسته شعبه‌ای کاملا هوشمند و بدون کارمند تأسیس کند. در این بانک چت‌بات‌ها کاربران را راهنمایی می‌کنند و در صورتی که سوالی پیش‌بینی نشده مطرح شود، با ابزارهای ویدئو کنفرانس با مشاوران تماس می‌گیرند.

  • تجربه بهتر در استفاده از کارت اعتباری

اینترنت اشیا به توسعه متقابل کارت‌های اعتباری کمک می‌کند. در شیوه جدید مشتری به جای یک تکه پلاستیک، با نمایشگری دیجیتال تعامل دارد. او می‌تواند با استفاده از این نمایشگر، سوالات خود را بپرسد و تنظیمات کارت اعتباری خود را در سایت‌های فروشگاهی مدیریت کند.

این کارت‌های تعاملی، برای متصدیان این خدمات هم مزایای بسیاری دارند. از جمله این‌که امکان ایجاد بازاریابی شخصی‌سازی شده‌ را در اختیارشان قرار می‌دهند و سرعت پشتیبانی مشتریان را افزایش می‌دهند.

 

سخن آخر

اینترنت اشیا فرصت‌های جدیدی را پیش روی صنعت بانکداری قرار می‌دهد. بانک‌ها می‌توانند با این تکنولوژی سرعت و بهره‌وری خود را تا حد زیادی بالا ببرند و تجربه مثبت و باکیفیتی برای مشتریان خود بسازند. با این‌که حوزه بانکداری، نسبت به حوزه‌های دیگر، در استفاده از اینترنت اشیا کُندتر عمل کرده است، با کمک گرفتن از متخصصان این حوزه می‌تواند این مورد را جبران کند و با سرعت بیشتری به سمت رشد و پیشرفت تکنولوژیک پیش برود.

شما می‌توانید خدمات اینترنت اشیا را در کسب‌وکارتان با واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل تجربه کنید.  برای آشنایی بیشتر با این خدمات می‌توانید در وب‌سایت سازمانی ایرانسل به بخش اینترنت اشیا مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.digiteum.com/internet-of-things-banking-finances/

 

4.2 15 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

نقش اینترنت اشیا در صنعت بانکداری

اینترنت اشیا چگونه آینده صنعت بانکداری را متحول خواهد کرد؟

بازدید: 1352

۱۴۰۰/۰۲/۱۱

اینترنت اشیا چگونه فرآیندهای صنایع تولیدی را بهبود می‌بخشد؟

با استفاده از IoT می‌توان کیفیت فرآیند تولید، راندمان پرسنل و ایمنی محیط کار را افزایش داد.

بازدید: 1213

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 1212