post image

با کمک اینترنت اشیا، دورکاری را متفاوت از قبل تجربه کنید!

بررسی کاربردهای اینترنت اشیا در دورکاری حوزه‌های مختلف همچون تولید، درمان، آموزش و مدیریت دارایی‌ها


با شیوع ویروس کرونا و منع حضور کارکنان در محیط کار، بسیاری از کسب‌وکارها برای پیشبرد کارها به دورکاری روی آورده‌اند و همین امر سبب ایجاد تغییرات اساسی در مدل‌های قدیمی انجام کار از جمله حضور فیزیکی در محل کار شده است.

دورکاری، راه خودش را در بسیاری از کسب‌وکارها پیدا کرده و با از میان رفتن ویروس کرونا، همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهد و در آینده‌ای نزدیک به یکی از مدل‌های مرسوم تبدیل می‌شود. در این میان، پیشرفت فناوری اینترنت اشیا یا IoT نیز نقش پررنگی را در توسعه دورکاری و تسهیل انجام امور ایفا می‌کند و به کارمندان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به حضور فیزیکی و با انعطاف و دقت بالا، کارها را پیش ببرند. همان‌طور که در مقالات گذشته توضیح دادیم، اینترنت اشیا به تجهیزات مورد استفاده در زندگی روزمره و کسب‌وکارها  گفته می‌شود که به شبکه اینترنت متصل هستند. در ادامه با نگاهی دقیق‌تر به تاثیر اینترنت اشیا بر دورکاری در صنایع مختلف می‎‌پردازیم.

تولید از راه دور به کمک اینترنت اشیا

/wp-content/uploads/2020/07/2121-e1670847192317.jpg

یکی از اساسی‌ترین کاربردهای اینترنت اشیا در بخش تولید صنایع است. به‌کمک اپلیکیشن‌های ساخته‌شده بر پایه اینترنت اشیا یا IoT، متخصصان حوزه‌های فنی می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی کارمندان در محیط‌های کار و با نظارت از راه دور بر روند فعالیت‌ها، عملکرد و خروجی موردنظرشان را دریافت کنند.

از دیگر مزایای اینترنت اشیا در بخش تولید می‌توان به فضای ابری یا Cloud اشاره کرد، این سرویس این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان از راه دور و در کوتاه‌ترین زمان، به گزارشی موثق از  وضعیت میزان مصرف، دمای دستگاه‌ها و تجهیزات و… دست پیدا کرد و در صورت مشاهده نواقص، بسته به مشکلات پیش‌آمده، اقدام به تصمیم‌گیری نمود. همچنین این فناوری با امکان عیب‌یابی تجهیزات، برای متخصصان حوزه‌های فنی شرایطی را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به حضور در محل، به رفع مشکلات بپردازند و در وقت و هزینه نیز صرفه‌جویی کنند.

بیشتر بخوانید:

با نقش فناوری اینترنت اشیا (IoT) در کشاورزی هوشمند آشنا شوید

اینترنت اشیا در حوزه درمان از راه دور کارساز است!

/wp-content/uploads/2020/07/21212121-e1670847252501.png

بسیاری از کارشناسان و متخصصان، گسترش بی‌مرز فناوری اینترنت اشیا در حوزه درمان را  پیش‌بینی کرده‌ و این دو حوزه را پدیده‌ای جدانشدنی می‌دانند.

اینترنت اشیا، به کادر درمان این امکان را می‌دهد تا از راه دور بر وضعیت بیماران، چه در بیمارستان و چه در خانه، نظارت داشته باشند و براساس اطلاعات دریافتی از وضعیت آن‌ها، توصیه‌های موردنظر را در اختیارشان قرار دهند.

از آنجایی که با ظهور ویروس کرونا پیشرفت این تکنولوژی سرعت بیشتری پیدا کرده است، متخصصان حوزه سلامت به‌کمک اتصال به فضاهای ابری و زیرساخت‌های  cloud to cloud در لحظه به تمامی اطلاعات بیماران دسترسی دارند. دانشگاه هنگ‌کنگ نیز  با گسترش ویروس کرونا، دست به طراحی پلتفرمی زده است که امکان نظارت و کنترل از راه دور بیماران مبتلا را در تمامی بیمارستان‌های آمریکای شمالی فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت ‌های پزشکی

آموزش آسان و از راه دور نیروی کار با کمک اینترنت اشیا

/wp-content/uploads/2020/07/2121212111-e1670847319180.jpg

در گذشته، بحث آموزش فقط به‌صورت حضوری امکان‌پذیر بود، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از اینترنت اشیا، بسیاری از جنبه‌های زندگی، دستخوش تغییر شده است.

فناوری  اینترنت اشیا یا IoT به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از راه دور و از طریق ابزارهای گوناگون، محتوای آموزشی خود را ارائه دهند و روی مهارت افراد تمرکز داشته باشند. یکی از این ابزارها، Scanmarker  است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند متون قابل ویرایش را از کتاب‌ها، مقاله‌ها و دیگر اسناد چاپی، روی تبلت یا کامپیوتر خود اسکن و به ۴۰ زبان ترجمه کنند.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه باعث تحول در حوزه آموزش می ‌شود؟

 

اینترنت اشیا و مدیریت از راه دور دارایی‌ها  

فناوری اینترنت اشیا به‌کمک سازمان‌ها آمده تا بتوانند با در دست داشتن اطلاعات دقیق از زنجیره تامین، بر دارایی‌های خود نظارت داشته باشند و جزئیات تمامی امور را بررسی نمایند. در واقع اینترنت اشیا این امکان را فراهم می‌کند تا ردیابی، نظارت و مدیریت تمامی سیستم‌ها، از راه دور و بدون نیاز به حضور در محل صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

 با اینترنت اشیا، سبک زندگی هوشمند را به خانه خود بیاورید!

راهکار اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند

تامین امنیت از راه دور به کمک اینترنت اشیا

/wp-content/uploads/2020/07/2122221-e1670847445654.jpg

از دیگر تاثیرات تکنولوژی اینترنت اشیا می‌توان به تامین و افزایش امنیت اشاره کرد. تجهیزات کاربردی در این زمینه، مانند سنسورها و دوربین‌ها، به تیم‌های امنیتی این امکان را می‌دهند تا از راه دور افراد را شناسایی کنند، امنیت تاسیسات را زیرنظر داشته باشند، از حضور و دسترسی افراد به بخش‌های مختلف سازمان اطلاع کسب کنند و در صورت نیاز به اقدامات فوری، اطلاعات را در اختیار متخصصان حوزه امنیت قرار دهند. در واقع، به‌کمک اینترنت اشیا می‌توان آسیب‌های احتمالی را شناسایی و نیاز به حضور فیزیکی نیروهای امنیتی را به حداقل رساند.

 

بیشتر بخوانید:

آيا امنیت در شهرهای هوشمند بالاتر است؟

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا تاثیر اینترنت اشیا بر فرآیند دورکاری صنایع مختلف را  بررسی کنیم و با اشاره به نمونه‌های کاربردی تکنولوژی  اینترنت اشیا، ذهنیت روشنی از تغییرات وابسته به این فناوری ایجاد کنیم.

کاربردهای اینترنت اشیا تنها به حوزه‌های اشاره‌شده محدود نمی‌شود و بدون‌شک با گذشت زمان و پیشرفت این تکنولوژی، جنبه‌های بیشتری از زندگی دستخوش تغییر می‌شود. همان‌طور که پیشتر در مقاله‌های قبل نیز اشاره کرده‌ایم، اینترنت اشیا یا IoT، به چالش‌های حوزه‌های دیگری از جمله مدیریت خدمات شهری، مدیریت بحران، مدیریت منابع و دیگر حوزه‌ها پاسخ می‌دهد.

در این میان راهکارهای سازمانی ایرانسل، با خدماتی که در حوزه اینترنت اشیا ارائه می‌دهد که از مزایای آن‌ها می‌توان به کاهش مصرف انرژی، امکان اتصال همزمان هزاران دستگاه، ارسال و تبادل داده‌های کوچک و… اشاره کرد.

در راستای تحول دیجیتال و آشنایی کاربران با راهکارهای سازمانی ایرانسل، تمامی مشترکین دائمی و اعتباری با شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۳ مربع (#3*) از تمامی راهکارها از جمله موبایل سازمانی (MVPN)، تبلیغات هوشمند یلوادوایز، سیستم بی‌سیم ایرانسل و… بهره‌مند خواهند شد. همچنین برای ارسال نظرات و پیشنهادات نیز ارتباط از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir امکان‌پذیر است.

 

منبع:

https://techhq.com/

/b/8766/%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa-%d8%a7%d8%b4%db%8c%d8%a7-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%ac%d8%a8-%d8%aa%d8%ad%d9%88%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85

3.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۱۷

کارمندان دورکار با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

آشنایی با مزایا و معایب دورکاری و سیاست‌ها و قوانین لازم برای کارمندان دورکار!

بازدید: 4214

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۰۱

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چگونه بهره‌وری خود را در دورکاری افزایش دهیم؟

بازدید: 3560

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۲۲

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

با مهم‌ترین مزایای دورکاری کارمندان آشنا شوید.

بازدید: 2728