post image

فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی چیست و چه مزایایی دارد؟

آشنایی با فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی و چالش‌های اجرای آن در بانک‌ها


با وجود سال‌ها ابتکارات گوناگون، صنعت پولی و مالی هنوز در تلاش است تا یک استراتژی منسجم برای تحول دیجیتال تدوین کند. اگرچه اکثر موسسات مالی برخی از ابتکارات را اجرا کرده‌اند، اما در اغلب مواقع یا با موانعی روبرو شده‌اند یا بسیار کُند عمل کرده‌اند. دلایل این اتفاق نیز می‌تواند موارد زیر باشد:

  • زیرساخت‌های پیچیده برای تجهیزات مورداستفاده
  • یکپارچه‌سازی دشوار سیستم‌های قدیمی و فناوری جدید
  • فقدان پرسنل واجد شرایط برای مدیریت تحولات دیجیتال
  • افزایش هزینه برای تجهیزات و خدمات

/wp-content/uploads/2023/10/12-e1697272855110.jpg

در سال‌های اخیر، بانک‌ها و موسسات مالی احساس فوریتی برای پیشبرد استراتژی‌های خود در زمینه تحول دیجیتال نداشتند. اما پس از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ و به‌روزرسانی سیستم‌های موجود، تحول دیجیتال به یک اولویت فوری برای آن‌ها تبدیل شد. افزایش حملات سایبری نیز شرکت‌ها را مجبور کرد تا امنیت سایبری خود را بهبود ببخشند.

در ادامه این اتفاقات، بحران همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد. ناگهان، ابتکاراتی که برای سال‌ها نادیده گرفته می‌شدند، با فوریتی عجیب و دیده‌نشده مورد استفاده قرار گرفتند. در حال حاضر نیز مؤسسات مالی همچنان برای پذیرش تحول دیجیتال تلاش می‌کنند.

در مقاله امروز، با مهم‌ترین عامل ایجاد تحول دیجیتال در بانکداری، یعنی فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی آشنا می‌شویم و استراتژی‌هایی که در این مسیر به کمک موسسات مالی می‌آیند را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

تقویت تحول دیجیتال در بانکداری با تجربه مشتری

تجربه مشتری و رشد درآمد، نیروهای محرک یک استراتژی دیجیتال در بانک‌ها محسوب می‌شوند. با این حال، بیشتر ابتکارات همچنان بر فناوری و امنیت متمرکز هستند.

صنعت پولی و مالی برای ایجاد تغییرات، چالش‌های خود را دارد ولی تنها نیست. مثلا صنعت بهداشت و درمان نیز در شرایط همه‌گیری مجبور به تطبیق زیرساخت‌های پیچیده خود شد. به‌طور کلی، اکثر صنایع از کمبود کارکنان فناوری اطلاعات و افزایش هزینه‌ها در مسیر تحول دیجیتال رنج می‌برند.

وقتی می‌دانیم که این چالش‌ها فقط برای صنعت پولی و مالی نیست، پس چرا این صنعت تحول دیجیتال را انقدر دردناک و سخت می‌داند؟

بیشتر بخوانید:

ارتباطی امن میان شعب بانک گردشگری با استفاده از شبکه امن همراه VPN+  ایرانسل

مبارزه سنت‌گرایی با فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی

/wp-content/uploads/2023/10/123-e1697272927816.jpg

الگوهای کسب‌وکارها حاوی مفاهیم و عملکردهای اساسی یک صنعت هستند. وقتی یک الگو تغییر می‌کند، می‌تواند انقلابی باشد. به‌عنوان مثال، نظریه کوپرنیک مبنی‌بر اینکه زمین به دور خورشید می‌چرخد، جهت ستاره شناسی را تغییر داد. تغییر الگوی او، باعث دگرگونی‌هایی در نحوه نمایش جهان حتی در ادبیات و هنر نیز شد.

بحران همه‌گیری ویروس کرونا، انگیزه مورد نیاز برای یک تغییر الگو در صنعت مالی بود. مدیران به‌مرور زمان متوجه شدند که تحول دیجیتال نیازمند تغییر فرهنگی در عناصر اساسی یک سازمان است. در ادامه بانک‌ها نیز متوجه شدند که برای ایجاد تحول دیجیتال، به فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی نیاز دارند.

متأسفانه، بسیاری از مؤسسات مالی فرهنگ دیجیتالی ایجاد نکرده‌اند و این موضوع، تلاش‌ها برای تغییر شکل را دشوارتر می‌کند. یک مطالعه اخیر نشان داد که ۸۰ درصد از ابتکارات تحول دیجیتال شکست می‌خورند، زیرا فاقد فرهنگ دیجیتالی هستند. اگرچه دلایل زیادی برای شکست طرح‌های تحول دیجیتال وجود دارد اما برای پیشبرد این دگرگونی‌ها، فداکاری و رهبری نیاز است.

مردم و فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی

/wp-content/uploads/2023/10/12345-e1697272979891.jpg

در تمام کسب‌وکارها، به‌ویژه بانک‌ها و موسسات مالی مردم تعیین‌کننده موفقیت تحول دیجیتال هستند، اما اغلب نادیده گرفته می‌شوند. به‌جای تمرکز بر فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی، به زیرساخت‌ها و فرآیندهای عملیاتی توجه می‌شود. نتیجه این می‌شود که سلسله مراتب و فرآیندهای تصمیم‌گیری، سنتی باقی می‌مانند.

موسسات مالی باید فرهنگی ایجاد کنند که یادگیری مداوم را تشویق کند و شکست‌ها را در تلاش برای رسیدن به نوآوری بپذیرد. با تمرکز بر ایجاد یک فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی، بانک‌ها می‌توانند یکی از مشکلات خود که کمبود پرسنل واجد شرایط است را برطرف کنند. حدود ۷۰ درصد از مدیران خدمات مالی می‌گویند که کمبود مهارت یا آموزش ناکافی، بزرگ‌ترین چالش برای یک ابتکار دیجیتال جدید است. تقریباً ۵۵ درصد از مدیران غیرمالی نیز همین احساس را دارند.

سازمان‌های دیجیتال فرصت‌هایی را برای کارکنان خود فراهم می‌کنند تا مهارت‌های خود را گسترش دهند و مهارت‌های دیجیتالی بیشتری کسب کنند. آن‌ها همچنین کارکنانی را جذب می‌کنند که به‌دنبال محیط‌های مشارکتی و خلاقانه هستند تا استقلال بیشتری ارائه دهند. آن‌ها درک می‌کنند که تجربه بهتر کارمند، تجربه بهتری برای مشتری ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت توسعه و نوآوری شهر در استفاده از سرویس MVPN ایرانسل

تحول دیجیتال در بانکداری و تقابل دو رویکرد سنتی و نوآور

/wp-content/uploads/2023/10/1234567-e1697273030845.jpg

این‌طور نیست که صنعت پولی و مالی فرآیندها را نادیده بگیرد. نکته این است که آن‌ها به‌جای تمرکز بر فرآیند از دیدگاه مشتری، به چگونگی استفاده از سیستم‌های قدیمی یا به‌حداقل رساندن هزینه‌های پیاده‌سازی می‌پردازند.

موسسات مالی دیجیتال، مشتری محور هستند. آن‌ها کارکنان را قادر می‌سازند تا راه حل هایی پیدا کنند که انتظارات مشتری را برآورده کند. روش‌های سنتی با محدودیت‌های زیرساخت شروع می‌شوند، اما رویکردهای دیجیتال ابتدا به مشتری نگاه می‌کنند. این نوع نگاه نیز نتیجه فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی است.

به‌عنوان مثال، فرض کنید اطلاعات مهمی باید به مجموعه‌ای از دارندگان حساب ارسال شودتا آن‌ها تغییراتی را اعمال کنند. برای این کار، شما کدام‌یک از دو گزینه زیر را انتخاب می‌کنید.

۱. رویکرد سنتی: نامه و فرمی را برای افراد پست می‌کنید و از آن‌ها می‌خواهید گزینه‌ای را انتخاب کرده، امضا کنند و سپس به شما برگردانند.

۲. رویکرد تحول‌آفرین: در این روش از ابزارهای دیجیتال استفاده می‌کنید که مشتریان را قادر می‌سازد تا گزینه‌های خود را انتخاب کرده و فرم را به‌صورت دیجیتالی امضا کنند.

در رویکرد سنتی، برای ایجاد، چاپ و توزیع به زمان نیاز است. سپس، هزینه پست به‌علاوه هزینه نیروی کار برای مدیریت فرم‌های برگشتی وجود دارد. کل فرآیند ممکن است هفته‌ها طول بکشد. اما با یک راه‌حل دیجیتال، این فرآیند می‌تواند در چند روز تکمیل شود.

بیشتر بخوانید:

تجربه شرکت به پرداخت ملت در استفاده از راهکار شبکه امن همراه ایرانسل

 

کلام آخر

برای اینکه موسسات مالی با موفقیت تغییر کنند، نیاز به تغییر فرهنگ دارند. با ذهنیت دیجیتال، سازمان‌ها محیطی را ایجاد می‌کنند که در آن کارکنان قدرت ارائه راه‌حل‌هایی را دارند که ابتدا بر روی مشتری تمرکز دارد. بانک‌ها و موسسات مالی باید به‌دنبال چگونگی ارائه یک تجربه استثنایی برای مشتری باشند. همان دغدغه‌ای که از فرهنگ دیجیتال در صنعت مالی توقع داریم.

راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در راستای ارتقای فرهنگ بانک‌ها و موسسات مالی در  مسیر تحول دیجیتال، سرویس‌های متنوع و نوآورانه‌ای مانند سرویس VPN سازمانی و سرویس موبایل سازمانی را به کسب‌وکارهای فعال در این حوزه ارائه می‌کند.

درصورت علاقه‌مندی به صنعت پولی و مالی می‌توانید به صفحه تخصصی صنعت بانکداری مراجعه کنید. در این صفحه امکان مطالعه تخصصی درباره تحول دیجیتال در صنعت پولی و مالی وجود دارد و می‌توانید با سایر راهکارهای قابل ارائه به شرکت‌های خدمات پرداخت، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری آشنا شوید.

برای آشنایی بیشتر با سرویس‌ها و محصولات راهکارهای سازمانی ایرانسل پیشنهاد می‌کنیم از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید. کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) نیز برای مشترکان ایرانسل فراهم شده است.

 

منبع:

https://www.easysend.io/blog/the-painful-challenges-of-digital-transformation-in-financial-services

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه