post image

تحول دیجیتال در امور مالی، از بانکداری سنتی تا موبایل بانک‌ها!

معرفی ۵ نمونه از دستاوردهای تحول دیجیتال در امور مالی و مزایای آن‌ها


تحول دیجیتال در امور مالی موضوع جدیدی نیست و در مقالات متعددی به معرفی آن پرداخته‌ایم. اما موضوع جالب‌ توجه، سرعت رشد و میزان استقبال کسب‌وکارها از دیجیتالی شدن این حوزه است که در سال‌های اخیر تسریع شده است.

/wp-content/uploads/2023/08/6565-e1691946581250.jpg

در یک نگاه کلی تحول دیجیتال در امور مالی به فرآیند تغییر بانکداری و خدمات مالی سنتی به استفاده از فناوری‌های جدید در این صنعت و به‌طور خاص استفاده از محصولات و ابزارهای دیجیتال برای تسهیل امور مالی اشاره دارد.

در ادامه همراه ما باشید که در مقاله امروز به بررسی چند نمونه از تحول دیجیتال در این صنعت و مزایای دیجیتالی‌سازی صنعت مالی می‌پردازیم.

نمونه‌هایی از تحول دیجیتال در امور مالی چیست؟

صنعت مالی و بانکداری نیز همچون بسیاری از صنایع دیگر، قدم در دنیای دیجیتال گذاشته است. ابزارهای دیجیتالی که اثرات مثبت و زیادی بر سرعت انجام و افزایش بهره‌وری امور دارند، انواع مختلفی دارند که در ادامه به نمونه‌هایی از این ترندهای فناوری در صنعت بانکداری اشاره می‌کنیم.

  • افزایش استفاده از بانکداری آنلاین یا موبایل بانک‌ها

درحقیقت بانکداری دیجیتال مفهومی نسبتا قدیمی است و برای مدتی بین مخاطبان جوان‌تر بسیار محبوب بوده است. اما با گسترش دسترسی مردم به فضای آنلاین، استفاده از بانکداری آنلاین هم افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که بسیاری از افراد انجام امور بانکی آنلاین را به مراجعه حضوری به شعب ترجیح می‌دهند و تمامی تراکنش‌های بانکی خود نظیر پرداخت‌های آنلاین و نقل‌وانتقالات را از طریق اپلیکیشن‌های مرتبط انجام می‌دهند.

• ظهور و گسترش بانک‌های دیجیتالی و افزایش رقابت

/wp-content/uploads/2023/08/55555-e1691946653943.jpg

در سال‌های گذشته، بانک‌های به‌اصطلاح رقیب زیادی ظهور کرده‌اند؛ بانک‌هایی که کاملا دیجیتالی هستند و هیچ شعبه فیزیکی ندارند. آن‌ها بانک‌های سنتی را به چالش می‌کشند و با ایجاد قابلیت‌های متنوع و فضایی کاربرپسند، توجه کاربران بیشتری را به خود جلب می‌کنند، از سهولت افتتاح حساب گرفته تا بهبود عملکرد و نرخ‌های سود جذاب‌تر!

 

بیشتر بخوانید:

ارتباطی امن میان شعب بانک گردشگری با استفاده از شبکه امن همراه VPN+  ایرانسل

  • راهکارهای فین‌تک یا فناوری مالی

شرکت‌های فین‌تک یا استارتاپ‌های کوچک و بزرگی که در زمینه‌های مختلف خدمات بانکی و سرمایه‌گذاری دیجیتال فعالیت می‌کنند نیز به نوبه خود در حال تغییر بازار خدمات مالی و بانکداری هستند. آن‌ها انواع خدمات دیجیتالی، از خدمات مشتری و موارد دیگر را ارائه می‌دهند. با گسترش فضای دیجیتال و اتکای بیشتر موسسات مالی به راهکارهای فین‌تک، بهره‌مندی از این شرکت‌ها در پیشبرد دیجیتالی‌سازی خدمات مالی به امری ضروری تبدیل شده است.

  • شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیجیتال

پلتفرم‌های مدیریت سرمایه‌گذاری مبتنی بر الگوریتم و مشاوران بانکداری دیجیتال نیز روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شوند. سهولت استفاده و توانایی آن‌ها برای ارائه کارمزدهای جذاب‌تر، تنها چند دلیل برای ترجیح سرمایه‌گذاری دیجیتال به سرمایه‌گذاری سنتی هستند.

• فناوری بلاک‌چین

/wp-content/uploads/2023/08/55555555555-e1691946730584.jpg

بلاک‌چین فناوری دیگری است که تحول دیجیتال در امور مالی را سرعت می‌بخشد. این فناوری فرصت‌های جدید و دیجیتالی برای شناسایی، ثبت و ذخیره اموال و دارایی‌ها فراهم می‌کند و همچنین روشی را که مردم پیش از این در سرمایه‌گذاری منابع استفاده می‌کردند، تغییر می‌دهد. این فناوری نسبت به سایر نمونه‌های گفته‌شده هنوز در حال کامل شدن است و احتمالا در آینده نقش مهم‌تری را در خدمات مالی ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

رایانش ابری چگونه بر سازوکار موسسات مالی بین ‌المللی تاثیر گذاشته است؟

 

مزایای تحول دیجیتال در امور مالی چیست؟

1.افزایش کارایی و بهره‌وری

ابزارها و فناوری‌های دیجیتال با کمک به ما در افزایش سرعت امور و حذف امور وقت‌گیر غیر مکانیزه، موجب ایجاد تحولاتی در کارایی و عملکرد نهایی می‌شوند. همچنین ورود صنعت مالی به دنیای دیجیتال علاوه‌بر مشتریان، کارکنان این صنعت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا با استفاده از ابزارهای دیجیتال و جایگزینی آن‌ها با امور دستی، بر بهبود بهره‌وری خود با انجام وظایفی ارزشمند تمرکز کنند.

 

2.افزایش امنیت

کسب‌وکارهای فعال در حوزه مالی و بانکداری به‌دلیل ماهیت خود، تابع الزامات امنیتی سخت‌گیرانه‌ای هستند و اغلب اطلاعات حساس و محرمانه‌ای را پردازش و مدیریت می‌کنند. ازاین‌رو اکثر ابزارهای اتوماسیون مالی با در نظر گرفتن این الزامات ساخته شده‌اند و همین امر آن‌ها را به انتخاب مطمئنی برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی تبدیل می‌کند.

3. بهبود تجربه مشتری

/wp-content/uploads/2023/08/5555555555555-e1691946789803.jpg

امروزه و با توجه به نفوذ تکنولوژی در نقطه نقطه‌ی زندگی، مشتریان و کاربران حوزه بانکداری نیز به‌طور پیش‌فرض انتظار تجربه دیجیتالی آسان و روانی دارند. آن‌ها تمایل دارند تا بدون کمترین زحمتی و به‌راحتی نیازهای خود را برطرف کنند. از طرفی با رقابتی شدن بازار، لازم است تا هر کسب‌وکاری بر روی توسعه ابزارهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کند تا با راضی نگه ‌داشتن مشتریان و ارائه خدمات مورد انتظارشان، از رقبای خود پیشی بگیرد.

بیشتر بخوانید:

شکوفایی بانکداری دیجیتال در مسیر تحول و توسعه تجربه مشتریان!

 

4. ارائه بینش و تجزیه و تحلیل

ارائه‌دهندگان و کسب‌وکارهای خدمات مالی معمولا به حجم زیادی از داده دسترسی دارند، اما این داده‌ها بدون ابزارهای تجزیه و تحلیل، کمک چندانی نمی‌کنند. ازاین‌رو استفاده از راهکارهای دیجیتال و ابزارهای تجزیه و تحلیل، داده‌هایی دقیق را به موسسات مالی ارائه می‌دهند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت استفاده کرد.

 

کلام آخر

در پایان به سراغ این سوال می‌رویم که راهکارهای سازمانی ایرانسل چه نقشی در سفر دیجیتالی موسسات مالی دارد؟

با گسترش فناوری‌های دیجیتال در کشورهای مختلف و تغییر الگوی زندگی مردم، احساس نیاز به وجود تحولاتی در صنعت بانکداری کشور ما نیز روزبه‌روز پررنگ‌تر از قبل می‌شد. در راستای این نیاز و ایجاد جریان‌های درآمدی تازه، راهکارهای سازمانی ایرانسل به کمک فناوری‌های نوین دست به ایجاد تحولاتی دیجیتالی در صنعت پولی و مالی کشور زد.

ازجمله راهکارهای قابل ارائه به شرکت‌های خدمات پرداخت، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری می‌توان به راهکار شبکه امن ارتباطی APN، راهکار سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و راهکار موبایل سازمانی (MVPN) اشاره کرد که هریک به نوبه خود به دیجیتالی شدن کسب‌وکارهای این حوزه کمک می‌کنند.

اگر به آشنایی با راهکارهای گفته‌شده و چگونگی دریافت آن‌ها علاقه‌مند هستید، کد کوتاه دستوری ستاره سه مربع (#۳*) را با خطوط ایرانسلی خود شماره‌گیری کنید و اگر از مشترکین ایرانسل نیستید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://penneo.com/blog/finance-digitization/

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8330

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7103

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478