post image

چگونه تحول دیجیتال را با کمک APIها در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنیم؟

آشنایی با استراتژی‌های تحول دیجیتال و نحوه استفاده از APIها در کسب‌وکارهای گوناگون


ممکن است نام بانکداری باز، بیمه باز، یا حتی خدمات درمانی باز را شنیده باشید،  به‌طورکلی به این معنی است که سازمان‌ها در شرایط باز می‌توانند برنامه‌ها و خدمات مالی جدید و مشتری محور تولید کنند.

حقیقت این است که این اتفاقات بخشی از تحول دیجیتالی هستند که به‌تازگی شروع شده است و شاهد حرکت سریع دنیا به سمت تغییر هستیم. تغییری که حاصل استفاده از داده‌ها و اطلاعات است تا برای ایجاد تجربیات جدید دیجیتال و حل مشکلات به روش‌های خلاقانه، به ما کمک کند.

یکی از این روش‌های خلاقانه، استفاده از APIها است. شرکت‌ها از API برای مشارکت در اکوسیستم‌ در حال گسترش استقبال می‌کنند. البته در این مسیر آن‌ها با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای مثال یافتن تعادل امنیتی مناسب برای APIها، رقابت با دنیای در حال تغییر و سازگاری با جهان پس از همه‌گیری کرونا، ازجمله چالش‌های پیش‌روی آن‌ها هستند.

در این مقاله تلاش می‌کنیم تا در ابتدا با معرفی یکی از پلتفرم‌های عرضه API و نگاهی به مشکلات این حوزه، با برخی نکات استراتژی‌های دیجیتال آشنا شویم تا با نوع واکنش و درک سازمان‌های امروزی از تحول دیجیتال بیشتر آشنا شویم.

 

یلوهاب؛ پلتفرم عرضه API

API مخفـف عبـارت Interface Programming Application اسـت که در زبان فارسی معمولا با عنوان «رابط برنامه‌نویسی کاربردی» از آن نام می‌برند. APIها کدهایی مشخص هستند که نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و وبسایت‌ها می‌توانند بـه‌واسـطه آن، بـا هم ارتبـاط برقرار کنند. در واقع API واسطه ارتباط میان نرم‌افزارهای مختلف است.

/wp-content/uploads/2023/01/4-e1673854615916.jpg

استفاده از APIها همیشه با چالش‌هایی همراه بوده است، که برای حل این مشکل پلتفرم یلوهاب توسط مهندسان ایرانی و برای خرید و فروش API طراحی شده است. در این سامانه برنامه‌نویسان و استارتاپ‌های شاغل در این حوزه می‌توانند APIهای تولید شده توسط خود را به‌راحتی عرضه کنند تا با استفاده از این APIهای عرضه شده سایر کسب‌وکارها بتوانند برخی از فعالیت‌های روزمره خود را به‌صورت خودکار انجام دهند. ارسال پیامک تبلیغاتی، احراز هویت کاربران و چندین مورد دیگر، از مهم‌ترین APIهای موجود در پلتفرم یلوهاب هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سامانه یلوهاب قابلیـت عرضهAPI هـای متنـوع در حوزه‌هـای اپراتـوری، دولتی، بانکـی وغیره را بـرای هـر نـوع کسـب‌وکار و توسـعه‌دهنده فعـال در اکوسیسـتم دیجیتال، فراهم کرده است. افراد و کسب‌وکارهای متقاضی حضور در یلوهاب می‌توانند با ارائه APIهای طراحی‌شده توسط تیم خود، علاوه‌بر کمک به بهبود کارایی کسب‌وکارهای دیگر، مدل درآمدزایی کسب‌وکار خود را نیز ارتقا دهند.

اما ورود به دنیای دیجیتال و استفاده از APIها، نیاز به برنامه و استراتژی‌هایی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای سازمانی ایرانسل چه نقشی در تحقق تحول دیجیتال کسب و کارها دارد؟

 

امنیت، اولویت اصلی APIها است!

در ایجاد استراتژی‌هایی برای ایمن‌سازی APIها، محافظت از داده‌های مهم صنایع بانکی و درمانی یا حتی در مورد امنیت انتقال به فضای ابری، امنیت داده در میان افرادی که درگیر توسعه API هستند، بالاترین اولویت را دارد.

از سوی دیگر، سرعت تحول دیجیتال در حال افزایش است و این افزایش سرعت،‌موجب بیشتر شدن میزان حملات سایبری و امنیتی می‌شود. در شرایطی که ما مهارت‌های کمتری برای مبارزه با این حملات داریم، باید منتظر رشد این حملات و ادامه‌دار شدن آن‌ها باشیم.

/wp-content/uploads/2023/01/44-e1673854664671.jpg

تحلیل‌گران حوزه فناوری پیش‌بینی می‌کنند که با گذشت زمان و افزایش استفاده از APIها، پیچیدگی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و میزان APIهای مدیریت نشده روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. واضح است که مدیریت این پیچیدگی همچنان یک اولویت برای سازمان‌ها خواهد بود، اما این اولویت علاوه‌بر اینکه موجب افزایش امنیت کسب‌وکارها می‌شود، برای بهبود آن‌ها نیز موثر است.

در حال حاضر توسعه یک رویکرد جامع‌تر برای امنیت، اولین استراتژی برای ایمن‌سازی APIها در برار هکرهای آزاد است.

 

APIها مسیری روبه‌جلو هستند.

برای شرکت‌ها در اکثر صنایع، توسعه و پذیرش API یا انتقال فایل مدیریت‌شده یک جزء حیاتی و مهم در مسیر تحول دیجیتال محسوب می‌شود، اما مطمئناً هنوز موانعی در برابر آن وجود دارد.

هنگام ایجاد یک API، مهم‌ترین معیاری که وجود دارد، امنیت است و نکته مهم بعدی پذیرش یا مصرف API است.

در حال حاضر مدیران و تصمیم گیرندگان به‌جای سرمایه‌گذاری زمان و منابع بیشتر برای ایجاد تعداد بیشتری از APIها، در حال درک اهمیت پذیرش آن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

تحول دیجیتال در کسب و کار، ۵ کلید طلایی برای موفقیت آنی سازمان شما !

 

سطوح مختلفی از تحول دیجیتال وجود دارد

اخیرا دفتر حمایت از مصرف‌کنندگان ایالات متحده اعلام کرد که روی یک قانون بانکداری باز کار می‌کند، اما درصد پایینی از  مدیران بانکی و مالی یک استراتژی API داخلی و خارجی کامل دارند. تقریباً یک سوم این مدیران، بانکداری باز را با مقررات مرتبط می‌دانند و در صورت نیاز از آن پیروی می‌کنند و نزدیک به نیمی از آن‌ها، API را راهی برای کشف مدل‌های تجاری جدید می‌دانند.

/wp-content/uploads/2023/01/444-e1673854701777.png

در همین حال، خدمات درمانی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و از سایر صنایع به تحول دیجیتال در API نیازمندتر است.

علاوه‌بر این، افراد برای به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات شخصی خود به بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتماد بیشتری نسبت به خدمات درمانی و بیمه، دارند. بانکداری باز و بازار دیجیتال مالی به‌طور کلی در پذیرش اعتماد مردم بسیار فراتر از خدمات درمانی عمل کرده است، اما شاید این نکته یک فرصت را نیز فراهم کند و آن هم این است که صنعت خدمات درمانی، فرصتی طلایی برای تحول دیجیتال اطلاعات دارد.

 

کرونا همه‌چیز را تغییر داد

احتمالا همه ما با یکدیگر موافق هستیم که زندگی حال حاضر ما بسیار با زندگی قبل از شیوع ویروس کرونا متفاوت است. اما وقتی نوبت به صنعت ما می‌رسد، کرونا نه‌تنها بر زنجیره تأمین، بلکه بر پذیرش فناوری نیز تأثیر گذاشت. همچنین نقش APIها را در زندگی و سیستم‌های روزمره ما برجسته کرد.

چابکی API در یک بحران، بسیار ارزشمند است. وقتی یک سازمان داده‌های خود را به‌عنوان یک محصول دیجیتالی گسسته و بسته‌بندی شده در معرض نمایش می‌گذارد، به‌جای داشتن یک فرآیند طولانی‌مدت نصب، چرخش و پیکربندی مجدد، ارتباطات جدید با شرکای مختلف بسیار آسان‌تر است.

بیشتر بخوانید:

چگونه تحول دیجیتال به حیات صنعت معدن کمک می‌کند؟

 

کلام آخر

همان‌طور که مطالعه کردید، نسل آینده کسب‌وکارها به‌نوعی وابسته به تحول دیجیتال اطلاعات و به‌خصوص استفاده از APIها است. راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در همین راستا علاوه‌بر پلتفرم یلوهاب، محصولات متنوع دیگری را نیز طراحی و ارائه می‌کند.

برخی از این سرویس‌های سازمانی شامل، واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، سرویس VPN سازمانی، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و راهکار یکپارچه نظارت تصویری هستند.

برای ثبت سفارش این محصولات و یا دریافت مشاوره درباره هرکدام از سرویس‌ها، می‌توانید از کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) استفاده کنید. البته ایمیل  EB@mtnirancell.ir همچنان برای دریافت سوالات شما و ثبت سفارش، فعال است.

 

منبع:

https://blog.axway.com/learning-center/digital-strategy/digital-transformation/the-future-of-digital-transformation-is-open

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8342

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7113

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5490