تحول دیجیتال به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال در راستای بهبود عملکرد کسب‌وکارها، فرهنگ سازمانی و تجربه مشتری است. به عبارت ساده‌تر، به تحولات کسب‌وکارها در عصر دیجیتال، تحول دیجیتال می‌گویند. همان‌طور که از گذشته تا به امروز از کاغذ به صفحات اکسل و پس از آن به سمت برنامه‌های هوشمند رفته‌ایم، با تحول دیجیتال شانس این را داریم که نحوه تعامل خود با مشتریان را متحول کنیم.

 کسب‌وکارهایی که در قرن بیست‌ویکم شروع به کار می‌کنند، خوب است که از همان ابتدا بر مبنای ابزارهای دیجیتال فعالیت‌های خود را پیش ببرند تا نیازی به تغییر فرآیندهای تجاری و دیجیتالی خود نداشته باشند.

با آغاز عصر تحول دیجیتال بیشتر کسب‌وکارها این سوال را از خود می‌پرسند که: «آیا در استفاده از ابزارهای دیجیتال در مسیر درستی قرار داریم یا خیر؟». این مقاله را مطالعه کنید تا پاسخ مناسبی برای این سوال دریافت کنید.

به گفته مارک بنیوف (Marc Benioff)  مالک و مدیرعامل شرکت SALESFORCE، «آغاز و پایان هر تحول دیجیتالی با مشتریان است و می‌توانم این را در ذهن هر مدیرعاملی ببینم.»

قبل از بررسی چگونگی تحول کسب‌وکارها، باید به این سوال اساسی پاسخ دهیم که: «چگونه از دنیای ثبت سوابق با مداد و کاغذ به دنیای کسب‌وکارهایی بر پایه فناوری‌های دیجیتال رسیدیم؟». برای پاسخ به این سوال خوب است که به مرور چندی از مفاهیم این حوزه بپردازیم تا بتوانیم مسیر تحول دیجیتال از گذشته تا به امروز را بهتر درک کنیم.