post image

۱۵ گام تا راه‌اندازی استارت‌آپ شما (قسمت سوم)

هرآن‌چه که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا باید بدانید!


«کریستین ربر» بنیان‌گذار نرم‌افزار محبوب مدیریت پروژه Wunderlist از تجربیات خود در راه‌اندازی استارت‌آپ و کسب‌وکار می‌گوید و ۱۵ گام اساسی برای راه‌اندازی کسب‌وکار به شما پیشنهاد می‌کند.

۱۰ گام اول را در قسمت اول و قسمت دوم این مقاله بررسی کردیم و در ادامه‌ شما را با گام‌های بعدی آشنا خواهیم کرد.

 

۱۱. باید به خوبی بدانید چه کسانی را استخدام کنید و چگونه!

فهمیدن اینکه چه کسی را باید استخدام کنید یک مهارت کلیدی بوده و کاری بسیار دشوار است. به عنوان یک بنیان‌گذار شما باید این مهارت را به سرعت در خود پرورش دهید. ممکن است در ابتدای کار و در فرآیند استخدام افراد دچار اشتباهاتی شوید. اما نکته مهم این است که باید اشتباهات خود را سریعاً شناسایی و اصلاح کنید، چرا که شما مسؤول ایجاد یک فرهنگ سازمانی پایدار و رو به رشد هستید و این کار آسانی نیست. بسیاری از شرکت‌ها در ساختن این فرهنگ سازمانی ناموفق عمل می‌کنند.

/wp-content/uploads/2018/03/2-e1623837011455.png

خود من زمانی که شروع به استخدام اولین کارمندانم کردم بیشتر از تحصیلات، تجربه و سفارش دیگران، روی اشتیاق، انرژی و پتانسیل نهفته در متقاضیان متمرکز شدم. مثلاً می‌خواستم بدانم کسانی که قرار است استخدام کنم می‌توانند پابه‌پای کسب‌وکار پیشرفت کنند یا خیر. من صرفاً یک نفر را به دلیل فوق‌العاده بودن استخدام نمی‌کردم، بلکه افرادی توجهم را جلب می‌کردند که نوید موفقیت و پیشرفت را در آن‌ها می‌دیدم. معمولاً از من می‌پرسند این افراد را چگونه پیدا می‌کردم. استراتژی ساده‌ای داشتم؛ کاربران Wunderlist را برای ساخت Wunderlist استخدام می‌کردم. بیش از نیمی از تیم ما به نوعی از طریق محصول ما استخدام شدند.

به عقیده من، راه کلیدی برای ایجاد یک فرهنگ سازمانیِ سالم و پایدار، شفافیتِ جدی است. به خوبی می‌دانم، همه در مورد صداقت و شفافیت به عنوان یک امتیاز خوب صحبت می‌کنند، اما بسیاری از کارآفرینان به راحتی آن را نادیده می‌گیرند. سعی نکنید چیزی را از تیم خود پنهان کنید. آشکارا درباره‌ هر نوع انتظار و چالشی صحبت کنید.

۱۲. خودتان را برای تبدیل شدن به یک مدیر آماده کنید

باید سریعاً درک کنید که بنیان‌گذار بودن با مدیر و رهبر بودن تفاوت دارد. بنیان‌گذار مواردی مانند لحن، مأموریت، سرعت عملکرد و هم‌چنین اخلاق و فرهنگ حاکم بر شرکت را پایه‌ریزی می‌کند و به مجموعه مهارت‌هایی کاملاً متفاوت نسبت به یک مدیر نیاز دارد.

مدیر بودن به معنی فکر کردن و تصمیم گرفتن است. یک مدیر باید استراتژی کسب‌و‌کار را تعریف کند، کارمندان را استخدام کند، به آن‌ها انگیزه کافی بدهد، اهداف را مشخص کند، پیشرفت‌ها را بسنجد، مشارکت ایجاد کند، مراقب منابع مالی باشد و بسیاری موارد دیگر که توسعه دادن همه‌ این مهارت‌ها بسیار سخت است. به یاد داشته باشید مدیر اجرایی بودن چالش بسیار بزرگی است، فراتر از چالش‌هایی که قبلاً با آن روبرو شده‌اید. توصیه می‌کنم اگر شما می‌خواهید این نقش را بر عهده بگیرید، دقیقاً از همان ابتدا خودتان را آماده کنید. درس بزرگ دیگری که باید بیاموزید این است که افراد را اخراج کنید. اگر شما یک کارآفرین احساساتی هستید و به تیم خود اهمیت می‌دهید، اخراج کردن سخت‌ترین کاری است که انجام خواهید داد. به دلایل متعددی مجبورید کارمندان خود را اخراج کنید، شاید اصلاً مناسب این کار نباشند و شاید هم به اندازه کافی عملکرد خوبی ندارند (که در هر دو مورد اشتباه شما بوده که آن‌ها را استخدام کرده‌اید) و شاید مجبور شوید هزینه‌هایتان را کاهش دهید. این موضوع برای افرادی که به هر دلیلی تصمیم به ترک کسب‌وکار شما می‌گیرند نیز صادق است. به تصمیم‌شان احترام بگذارید، هرگز یک مسافر را متوقف نکنید.

۱۳. مشاوران و مربیان مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود بیابید

من خوش‌شانس بودم که مربیان و مشاورانی را در کنارم داشتم که به من برای تعریف استراتژیِ ساخت Wunderlist کمک می‌کردند. در نگاهی به گذشته، واقعاً می‌توانم بگویم حضور این افراد در کنار من یکی از بزرگترین دلایلی است که Wunderlist وجود دارد. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، بدون وجود این افراد، مطمئن هستم که هرگز از گام نخست فراتر نمی‌رفتم.

بهره‌گیری از دانش مربیان، راهی عالی برای گسترش افق دید شما هنگام شروع یک کسب‌وکار است و به نظر من هر بنیان‌گذار به چند مربی کارکشته نیاز دارد تا در تصمیم‌گیری‌ها به او کمک کنند. در واقع موفق‌ترین کارآفرینان فناوری، مربیانی بی‌نظیر، باتجربه و کارکشته دارند. امروزه زمانی که ما تصمیم می‌گیریم برای راه‌اندازی و یا توسعه‌ یک بخش خاص از کسب‌وکار مشاوره بگیریم، لیستی از افرادی که می‌توانند کارگشا باشند ایجاد کرده و با آن‌ها ارتباط موثر برقرار می‌کنیم. مشاوران می‌توانند به کسب‌وکار شما ارزش استراتژیک اضافه کنند و به شما کمک کنند تا شبکه‌ها و بازارها را درک کنید. می‌توانید مشاورانی برای تمام بخش‌های کسب‌وکار خود مانند بخش مشارکت، محصول یا بازاریابی داشته باشید.

۱۴. آماده‌ تغییرات دائمی باشید

/wp-content/uploads/2018/03/4-e1623837098124.jpg

در چند سال گذشته درس‌های دردناک و در عین حال مهمی آموخته‌ام. یکی از درس‌ها این بود که چگونه با تغییرات دائمی کنار بیایم. هنگامی که تصمیم به ساخت یک شرکت فناوری می‌گیرید، با یکی از سریع‌ترین صنایع در حال رشد روی کره‌ زمین مواجه می‌شوید. فناوری و همگام با آن، بازارها و مشتریان با سرعتی سرسام‌آور تغییر می‌کنند. تغییرات دائمی در استارت‌آپ‌ها اتفاقی رایج است. شما دائماً در حال تنظیم و بهینه‌سازی فرایندهای داخلی، سازگار کردن استراتژی توسعه‌ خود با تغییرات بازارها، جذب سرمایه به دلیل بحران مالی، جایگزینی مدیران به دلیل عملکرد بد و تغییرات بسیار دیگری خواهید بود.

شناسایی تغییرات بازار و دانستن زمان مناسب برای تغییر استراتژی، برای هر نوع کسب‌وکار در حوزه فناوری امری حیاتی است. تلاش کنید که نه تنها محصول خود را در منعطف‌ترین حالت تولید ‌کنید، بلکه برای ایجاد یک فرهنگِ کاری که تغییرات را به راحتی بپذیرد، زمان صرف کنید. در نتیجه قادر خواهید بود از پتانسیل کامل تیم خود صرف نظر از اینکه چه چالش جدیدی پیش روی آن قرار می‌گیرد، استفاده کنید. هر چه بیشتر محصول و شرکت خود را انعطاف‌پذیرتر پیش ببرید، احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود.

۱۵. به سختی کار کنید و همیشه با مردم خوش‌رفتار باشید

شما به تجربه‌ زیادی نیاز به دارید تا بتوانید به افراد اجازه یاد گرفتن و مهم‌تر از همه شکست خوردن دهید. صنعت ما پر از میلیونرهای جوان است و این امر لزوماً هم اتفاق خوبی نیست. بسیاری از آن‌ها ممکن است در عین حال که بسیار موفق هستند، به کسی جز خودشان اهمیت ندهند. شما ارزش‌های شخصی خود را تعریف کنید، بیاندیشید که چگونه می‌خواهید موفق شوید و چگونه می‌خواهید آن را جشن بگیرید.

به یاد داشته باشید موفقیت، شخصیت شما را تغییر خواهد داد، یا در جهت مثبت یا در جهت منفی. تصمیم با شماست. هنگامی که از «استیو جابز» پرسیده شد بزرگ‌ترین ضعف او چه بوده است، در پاسخ گفت: «به نظر من همه‌ ما در معرض خطر هستیم. خطر غروری که هر بار پس از موفقیت درب خانه‌ ما را می‌زند.»

در مورد خودم متوجه شدم که از طریق صداقت، شفاف بودن و اشتراک آموخته‌هایم با دیگران هر روز چیزهای خوبی به دست می‌آورم. به سختی کار کنید، خطرات را با آغوش باز بپذیرید و همیشه با مردم خوش‌رفتار باشید.

 

منبع:

4 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8316

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7093

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5467