post image

۱۵ گام تا راه‌اندازی استارتاپ شما (قسمت دوم)

مراحل راه‌اندازی استارتاپی موفق از دیدگاه کریستین ربر، بنیان‌گذار نرم‌افزار Wunderlist


در این مجموعه مقاله، «کریستین ربر» بنیان‌گذار نرم‌افزار مدیریت پروژه Wunderlist از تجربیات خود در راه‌اندازی استارتاپ و کسب‌وکار می‌گوید و ۱۵ گام اساسی برای راه‌اندازی کسب‌وکار به شما پیشنهاد می‌کند. در قسمت اول این مقاله پنج گام نخست را مرور کردیم و در ادامه‌ به گام‌های بعدی می‌پردازیم.

مراحل راه‌اندازی استارتاپ

/wp-content/uploads/2018/03/s2-e1623830472168.jpg

۶. با گرایش‌های مشتریان و بازار هدف آشنا شوید

شما کارآفرینید و  قرار است شرکتی با اهداف بلندمدت راه‌اندازی کنید. باید بنایی را ایجاد کنید که پابرجا باشد و به زندگی مردم (که مشتریان و کارکنان شما هستند) ارزشی اضافه کند. چالش پیش روی شما این است که بر گرایش‌ها و تغییرات بازار احاطه کامل داشته باشید، بدون آن که کسب‌وکار یا محصول شما کاملاً به آن‌ها وابسته باشد. این کار درست مثل موج‌سواری است. شما نمی‌توانید موج‌ها رابه میل خود تغییر دهید، اما این می‌توانید آموزش ببینید و تمرین کنید تا روی هر نوع موجی سواری کنید.

یکی از اولین مواردی که نیکلاس ژنستروم (از بنیان‌گذاران اسکایپ) به من گوشزد می‌کرد «سلطه‌ جهانی» بود. نیکلاس می‌گفت: «به اسکایپ نگاه کنید. ما از سوئد شروع کردیم، ولی اگر می‌خواستیم صرفاً در سوئد موفق شویم، هرگز موفق نمی‌شدیم . برای این‌که بر همه دنیا مسلط شوید،Wunderlistرا طوری طراحی کنید که بتوان از آن در هر کشور و با هر زبانی استفاده کرد». بعد از راه‌اندازی Wunderlist، ما اولین نسخه آن را به صورت متن‌باز  (Open Source) منتشر کردیم تا کمک‌هایی را از کاربران دریافت کنیم. فقط در چند روز Wunderlist  به بیش از ۲۰ زبان منتشر شد. ما از این اتفاق درس بسیار مهمی گرفتیم؛ جایی که از آن شروع می‌کنیم، تنها بازار ما نیست. بازار ما بسیار بزرگ‌تر است. ما محصولی برای همه می‌سازیم.

۷. مثل ورزشکار ها هدف خود را دقیق مشخص کنید

/wp-content/uploads/2018/03/s3-e1623830531882.jpg

وقتی درباره‌ کارآفرینی صحبت می‌کنم، اغلب ورزشکاران را تصور می‌کنم. ورزشکاران همیشه با یک هدف روشن، مانند شرکت در مسابقه یا به طور خاص‌تر برنده شدن در آن، تمرین می‌کنند. اگر می‌خواهید کارآفرین باشید مثل ورزشکارها فکر کنید و مأموریت خود را تعریف کنید. چرا می‌خواهید کسب‌وکاری را ایجاد کنید؟ به دنبال پاسخ‌گویی به کدام نیازید؟ در نظر دارید کسب‌وکار شما طی ۳۰ سال آینده به کجا برسد؟ کوچک فکر نکنید! افق دید خود را گسترش دهید و بیندیشید که چگونه می‌توانید بر مردم اطراف‌تان تأثیر بگذارید و حتی جهان را تغییر دهید.

وقتی به‌ شرکتم فکر می‌کنم، اغلب آن را مثل باشگاه فوتبال می‌بینم. اگر بخواهم با دیگر باشگاه‌های فوتبال در سطح جهان رقابت کنم، انگیزه‌ من نباید صرفاً برنده شدن باشد. باید به آنچه ایجاد می‌کنیم اشتیاق بسیاری داشته باشیم و برای تحقق هدف‌هایمان سخت کار کنیم. کسانی را که دید منفی دارند نادیده بگیرید اما با خودتان هم روراست باشید. یافتن مأموریت مناسب معمولاً روندی طولانی است که نیاز به تفکر و یادگیری فراوان دارد.

۸. برای شکست خوردن آماده باشید

/wp-content/uploads/2018/03/s4-e1623830581127.png

این مورد بسیار دشوار و در عین حال خیلی مهم است. راه‌اندازی کسب‌وکارهای بین‌المللی و تکنولوژی_محور به همراهی تیم بین‌المللی، تحصیل‌کرده و بسیار ماهر کاری است به شدت دشوار. شما اتفاقات عجیب و غریبی را تجربه خواهید کرد. پول‌تان تمام می‌شود یا افراد مهم و کلیدی کسب‌و‌کارتان که بسیار برای رشد آن‌ها زحمت کشیده‌اید سازمان را ترک می‌کنند. به خاطر داشته باشید که این کارِ ارزشمندِ شما است. کارآفرین بودن به معنای پذیرفتن ریسک است و شما بدون پذیرش ریسک هرگز موفق نخواهید شد.

ساختن و راه انداختن چیزی که هفته‌ها یا ماه‌ها زمان صرف آن کرده‌اید بسیار شگفت‌انگیز و جذاب است. حتماً انتظار توجه و استقبال زیادی از سمت مطبوعات و  کاربران را دارید. اما راه‌اندازی محصول به این معنی است که باید برای اتفاقات تلخ هم آماده باشید؛ آماده برای شکست‌ها، اختلال نرم‌افزار و اشتباهاتی که در مجموعه‌ شما رخ می‌دهد. مهم‌‌تر از همه خودتان را برای زمانی آماده کنید که برخلاف انتظارتان هیچ‌کس به محصولی که ارائه داده‌اید توجهی نکند.

۹. همکاران و مشاوران مناسبی پیدا کنید

راه‌اندازی کسب‌وکار آسان نیست. با این وجود راهی برای مدیریت ریسک‌ها و مقابله‌ بهتر با چالش‌ها وجود دارد و آن هم داشتن همکاران عالی است. به همان اندازه که داشتن همکاران مناسب اهمیت دارد، پیدا کردن آن‌ها دشوار است. زیرا شما فقط زمانی مطمئن می‌شوید انتخاب درستی داشته‌اید که ماجراجویی خود را شروع  یا کامل کرده باشید.

من شرکت خودم را به همراه ۵ دوست تأسیس کردم؛ یک توسعه‌دهنده، یک طراح رابط کاربری، یک طراح گرافیک، یک بازاریاب و یک فرد فعال در حوزه مالی. ما پیش از آن هرگز حتی یک برنامه Mac یا آیفون نساخته بودیم، اما در یک آژانس ساخت وب‌سایت و طراحیِ برند و محصولات برای مشتریان مختلف ۳ سال تجربه همکاری داشتیم. این تیم به من کمک کرد کسب‌وکارمان را به طرز باور نکردنی سریع شروع کنیم. فقط در چند هفته اولین محصول خود را راه‌اندازی کردیم و این چیزی بود که در آن زمان بی‌سابقه بود. من توصیه نمی‌کنم بنیان‌گذار استخدام کنید. معمولاً بهتر است کسب‌وکار را با افرادی که سال‌ها می‌شناسید شروع کنید.

برای شروع کسب‌وکار تکنولوژی-محور توصیه می‌کنم از گروهی ۴ نفره شروع کنید:

  • یک متخصص در زمینه محصول
  • یک مهندس
  • یک بازاریاب
  • یک متخصص امور مالی

همچنین یک نفر از این ۴ نفر باید نقش اصلی را بر عهده بگیرد. البته راه‌هایی برای ایجاد شرکت بدون وجود نقش اصلی وجود دارد، اما من فکر می‌کنم بهتر است یک نفر تصمیم نهایی را بگیرد. این کار کمک می‌کند سرعت تصمیم‌گیری شما افزایش یابد.

 

۱۰. سرمایه اولیه جذب کنید یا مستقل شروع کنید

دو راه برای شروع یک کسب‌وکار تکنولوژی-محور وجود دارد:

  • کار را بدون جذب سرمایه شروع کنید و همه مسئولیت‌ها و ریسک‌های مالی را ‌شخصاً بپذیرید. به این نوع استارتاپ خودراه‌انداز یا Bootstrap می‌گویند.
  • سرمایه‌گذارانی را که به کسب‌وکار شما اعتقاد دارند بیابید و با آن‌ها به شیوه‌های مختلف مشارکت کنید.

هر دو راه خوب است و من هر دو را امتحان کرده‌ام. کار کردن با سرمایه‌گذاران یا بدون آن‌ها هر کدام مشکلات خاص خود را دارد. سرمایه‌گذارها معمولاً اهل به چالش کشیدن هستند. آن‌ها به شما کمک‌های مالی و فکری زیادی خواهند کرد، اما باید انتظار این را هم داشته باشید که هم‌زمان شیوه فکری شما و نحوه کسب‌وکارتان را به چالش بکشند. این اتفاق همیشه هم جذاب نیست. اگر دوست ندارید با نظرات متفاوتی دست و پنجه نرم کنید، دنبال سرمایه‌گذار نباشید. آن‌ها ممکن است شرایط را از چیزی که هست بسیار وخیم‌تر کنند و نیز ممکن است کسب‌وکار شما را از چیزی که انتظار دارید بسیار فراتر ببرند. این نکته را هم فراموش نکنید که تنها زمانی با یک سرمایه‌گذار صحبت کنید که طرح شما کامل شده است، نه این‌که صرفاً با ایده‌هایی روی کاغذ سراغ سرمایه‌گذارها بروید.

* ادامه این مقاله را در بلاگ بعدی بخوانید.

 

منبع:

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8329

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7103

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5478