دورکاری یا Teleworking به زبان ساده
این روزها واژه دورکاری یا Teleworking در فضای کسب و کار بیش از همیشه به گوشمان میخورد. همانطور که از نامش پیدا است، دورکاری، سبک نسبتا جدیدی از کار کردن است که در آن نیازی به حضور فیزیکی فرد در محل کار نیست و فرد دورکار معمولا خانه یا هر محیط مناسب دیگری را برای کار کردن انتخاب میکند. در بیشتر موارد، داشتن یک کامپیوتر شخصی یا لپتاپ و دسترسی به اینترنت برای دورکاری کافی است.
ماهیت دورکاری با ساعات کاری منعطف گره خورده است. در این شرایط، کارمندان معمولا بهترین ساعات روز را به انجام کارها اختصاص داده و با توجه به نوع کار، با مدیر یا دیگر همکاران خود در ارتباط هستند.
جالب است بدانید که دورکاری، تنها به موقعیتهای بحرانی محدود نمیشود و قدمت آن در کشورهایی مانند آمریکا، به بیش از ۲۰ سال میرسد.
اما دورکاری چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا میتوان سیاستهایی در راستای موفقیت و بهبود این شیوه از کار کردن، وضع کرد؟
برای پاسخ به این سوالات، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه میتوانیم بستری مناسب برای دورکاری فراهم کنیم؟
برای اثربخشی هرچه بیشتر دورکاری و اطمینان از درست پیش رفتن کارها، لازم است سیاستهایی را برای استخدام افراد و همچنین مدیریت آنها در نظر بگیرید. موارد زیر، از مهمترین سیاستهای ایجاد بستری مناسب برای دورکاری است.
۱. استخدام افراد با تجربه
یکی از الزامات در دورکاریهای موفقیتآمیز، استخدام افرادی متناسب با نیازهای شرکت و البته توانمند، شایسته و با تجربه است. شاید این موضوع در نگاه اول بدیهی به نظر برسد، اما نداشتن تجربه و مهارت کافی یک نیروی دورکار، نه تنها برای خود شخص، بلکه برای همکاران و کل سیستم چالشبرانگیز خواهد بود. اگرچه این موضوع با توجه به نوع صنعت و کسب و کار متفاوت است، اما بهطور کلی میتوان گفت که کارمندان تازهکار و کمتجربه، نیاز بیشتری به حضور در محیط کار و استفاده از تجربه همکاران یا همفکری با آنان دارند؛ این در حالی است که در برخی مشاغل مانند بازاریابی حضوری، امکان دورکاری تا حد زیادی وجود ندارد.
۲. تعیین قواعد و دستورالعملهای لازم
از آنجا که در دورکاری، کارفرما و کارمندان به شکل رایج و روزانه با هم ملاقات ندارند، برای نظم دادن و مشخص کردن روند کار، لازم است سیاست کاری و دستورالعملهایی از سمت کارفرما و مدیران تعیین شود. این قواعد ممکن است با توجه به ماهیت کسب و کارها متفاوت باشد؛ موعد تحویل کار، در دسترس بودن کارمندان، کیفیت و کمیت خروجی و رعایت استانداردهای پروژه نمونهای از دستورالعملهای لازم است.
بهعلاوه، بهتر است مدیران به صورت منظم با کارمندان و اعضای تیم خود در ارتباط باشند، تا علاوهبر نظارت روی کار آنها، بتوانند چالشها و مشکلات احتمالی را حل کنند.
۳. فراهم کردن تجهیزات کافی
داشتن تجهیزات کافی و زیرساختهای IT، خصوصا برای کسب و کارهایی که فقط به شیوه دورکاری اداره میشوند، ضروری است. از سویی دیگر، لازم است تا برای راحتی کارکنان و عدم تحمیل هزینههایی مثل: خرید لپتاپ یا تبلت، تجهیزات این چنینی را در اختیار آنان قرار دهید.
۴. در نظر داشتن ویژگیهای شخصیتی کارمندان
کسب و کار مانند یک موتور است که در صورت نرسیدن سوخت کافی، از حرکت میایستد.
نیروی انسانی نقش مهمی در تامین سوخت این موتور به عهده دارد. این موضوع در کارمندان دورکار به مراتب اهمیت بیشتری پیدا میکند.
کارمندان دورکار باید منظم، با انگیزه، ثابتقدم، خودکفا و متمرکز بوده و از توانایی زیادی در حل مسئله و مدیریت بحران برخوردار باشند.
از طرفی، بر خلاف تصور، داشتن مهارتهای ارتباطی قوی (چه به صورت شفاهی و چه نوشتاری) یکی از مهمترین ویژگیهای افراد دورکار به حساب میآید.
به همین دلیل، مدیران باید پیش از استخدام افراد با هدف دورکاری، از داشتن این ویژگیهای شخصیتی و همچنین شرایط مناسب محیط آنها اطمینان حاصل کنند.
مزایای دورکاری برای کارمندان
در ادامه مهمترین مزایای دورکاری را با هم مرور میکنیم
۱. ساعات کاری منطعف و بالا رفتن بهرهوری
یکی از مهمترین مزایای دورکاری، انعطافپذیری ساعات کاری است. افرادی که به دورکاری مشغولاند، آزادی عمل بیشتری برای انتخاب مناسبترین ساعات برای کار کردن دارند. این موضوع، بستر مناسبی برای بروز خلاقیت و افزایش بهرهوری آنها است. طبق پژوهشهای جهانی، بیش از ۷۵% کارمندان، ساعات کاری انعطافپذیر را عامل مهمی برای افزایش میزان بهرهوری، بالا رفتن انگیزه برای دورکاری و وفاداری به شرکت دانستهاند.
از طرفی، وجود قوانین سختگیرانه یا موارد کوچکی مانند ترس از دیر رسیدن به محل کار و جریمه شدن به دلیل تاخیر در ورود، باعث ایجاد استرس در کارمندان میشوند. حذف این عوامل استرسزا در دورکاری، انگیزه و انرژی کارمندان را افزایش میدهد.
همچنین، محیطهای کاری شلوغ، یکی از دلایل حواسپرتی کارمندان و کاهش راندمان آنها است اما کارمندان دورکار به راحتی میتوانند محل کار ساکت و دلخواه خود را انتخاب کنند و در موقع لزوم آن را تغییر دهند.
۲. صرفهجویی در هزینهها

کارمندان دورکار معمولا محیط خانه را برای کار انتخاب میکنند. به همین دلیل میتوانند تا حد زیادی در هزینههای خود صرفهجویی کنند. برای مثال هزینههای مربوط به رفت و آمد، خرید لباسهای فرم، خریدن غذا از رستوران و… با دورکاری از بین میروند.
همچنین، کار کردن در منزل برای والدینی که در ساعات کاری ناچارند کودکان خود را به مهدکودکها بسپارند، یک مزیت بزرگ به حساب میآید؛ چرا که با این روش میتوانند بدون نیاز به پرداخت هزینههای نسبتا سنگین مهد کودکها، ساعات بیشتری در کنار فرزندشان باشند.
۳. استفاده بهینه از زمان
مزیت دیگر دورکاری، ذخیره زمان است. برای کار کردن در منزل نیازی به آراستگی، پوشیدن لباسهای رسمی، ماندن در ترافیک و صرف زمان برای رسیدن به محل کار وجود ندارد.
افراد در کل دنیا به طور میانگین روزانه ۱ الی ۳ ساعت از زمان خود را صرف رفت و آمد بین محل کار و منزل میکنند. با دورکاری میتوان این زمان را به انجام کارها یا فعالیتهای مفیدتر اختصاص داد.
۴. گام برداشتن در مسیر سلامتی
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، هنگام دورکاری میتوان در زمانهای منعطف کار کرد و از زمان ذخیره شده به بهترین شکل استفاده نمود. به همین دلیل دورکاری بهترین فرصت برای علاقهمندان به ورزش است.
بسیاری از کارمندان ممکن است به دلیل ساعات کاری زیاد یا ترافیک سنگین شهری، زمانی برای ورزش کردن نداشته باشند، اما کارمندان دورکار میتوانند به راحتی برای رفتن به باشگاههای ورزشی یا ورزش در منزل برنامهریزی کنند.
بهعلاوه، بودن در منزل، تا حد زیادی استرس را کاهش میدهد و احساس امنیت و آرامش بیشتری را به افراد منتقل میکند. موارد اینچنینی در کنار حذف استرسهای مربوط به محیطهای کاری شلوغ یا رفت و آمد بین محل کار و منزل، در سلامتی روح و جسم انسانها نقشی اساسی دارد.
معایب دورکاری برای کارمندان
ممکن است با خواندن نکات بالا، نتیجه بگیرید که دورکاری بهترین و کارآمدترین شیوه کار کردن است. اما لازم است بدانید که دورکاری نیز مشکلات و معایب خاص خود را دارد؛ در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
۱. بالا بودن حجم کار

حضور در خانه ممکن است باعث شود تا نسبت به حجم استاندارد ساعات کاری، کارمندان زمان بیشتری را مشغول به کار باشند یا کارفرما در هر ساعتی از روز، درخواستهای کاری مختلفی داشته باشد. این موضوع ممکن است علاوهبر بالا بردن انتظارات کارفرما، باعث فرسودگی کارمندان و خستگی بیش از حد آنها شود.
از سویی دیگر، نبود ساعات رسمی شروع و پایان کار باعث میشود مرزی بین ساعات کاری و غیرکاری وجود نداشته باشد و زمان کار در کل روز پخش شود. حل این مشکل نیازمند برنامهریزی و مدیریت زمان است.
۲. بیتوجهی به تلاشها
در برخی موارد ممکن است آسایش بیشتر کارمندان دورکار، از دید دیگر همکاران که به صورت حضوری کار میکنند، به اشتباه، کمکاری یا سبکتر بودن کار تلقی شود. به بیانی دیگر، در بعضی موارد زحمات این افراد چندان که باید، دیده نمیشود. این در حالی است که حتی ممکن است حجم کاری افراد دورکار در مواردی بیشتر باشد.
۳. عدم تمرکز
اگرچه کار در محیطی مانند خانه، آسایش و راحتی بیشتری به همراه دارد، اما در عین حال عوامل بیشتری میتواند باعث از بین رفتن تمرکز فرد در هنگام کار باشد. صداهای موجود در محیط، حضور دیگر افراد خانواده و مواردی از این قبیل میتواند در افزایش حواسپرتی افراد دورکار تاثیر بسیاری داشته باشد. حواسپرتی میتواند با افزایش زمان انجام کار، بهرهوری فرد را کاهش دهد.
۴. نبودن مشاور یا راهنما
مشورت با همکاران یا طرح سوالاتی که هنگام کار برای هر فرد پیش میآید، در مدل دورکاری، سختتر و گاهی زمانبر است. این موضوع میتواند شانس پیش آمدن اشتباهها و خطاها را افزایش دهد.
جمعبندی
در این مقاله با ملزومات دورکاری، مزایا و معایب آن آشنا شدید. کارمندان کسب و کارهای مختلف، میتوانند با استفاده از تاکتیکهای مختلف، بار منفی معایب و مشکلات دورکاری را کاهش دهند و از مزایای آن بهرهمند شوند.
واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل، با ارائه زیرساختهای مناسب مانند راهکارهای شبکه امن، خدمات ابری و سامانه مدیریت هوشمندناوگان، کسب و کارهای مختلف را برای انجام دورکاری توانمند میسازد.
نیازمندیهای کسب و کار خود برای دورکاری را به آدرس (EB@mtnirancell.ir) ایمیل بزنید و از ما مشاوره دریافت کنید.
منبع:
نظرات و پیشنهادات