post image

مزایای شگفت‌انگیز فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد!

بررسی تحولات اساسی که فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد ایجاد می‌کنند!


امروزه صنعت فولاد با چالش‌های متعددی از جمله: انتظارات جدید مشتریان، نوسانات مداوم قیمت و اختلالات در زنجیره تامین مواجه است. در راستای حل این مشکلات، فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد راه پیدا کرده‌اند. نتایج نظرسنجی‌ها در این زمینه نشان می‌دهند که ۸۶ درصد از فعالان حوزه فلزات قصد دارند در سال‌های آینده سرما‌‌‌یه‌گذاری خود را در بخش فناوری دیجیتال حفظ کنند و یا آن را افزایش دهند. همچنین در این میان ۲۳ درصد آن‌ها اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در  این بخش انجام دهند.

در حالی‌که تحول دیجیتال برای ایجاد آینده‌ای پایدارتر برای شرکت‌ها امری حیاتی است، دستیابی به آن به سادگی امکان‌پذیر نیست. با وجود مسائل حل‌نشده بسیار و راه‌حل‌های فناورانه فراوان، انتخاب استراتژی مناسب برای به‌کار بردن فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد یک مساله چالش‌‌‌‌انگیز است. با این‌وجود درک مزایای تحول دیجیتال می‌تواند در انتخاب یک راهکار مناسب توسط صاحبان کسب‌وکارها کمک کننده باشد.

مزایای به‌کار بردن فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد

/wp-content/uploads/2024/04/7-e1712660311425.jpg

امروزه فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد راه یافته‌اند و این صنعت شاهد ظهور فناوری‌هایی مانند رایانش ابری، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) است که منجر به بهبود ارائه خدمات به مشتریان، کاهش قابل توجه هزینه‌ها و هم‌زمان با آن، افزایش فرصت‌های ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و افزایش توانایی تطبیق با شرایط حاکم بر دوران عدم قطعیت شده است .شرکت‌ها برای کسب مزیت رقابتی و جهت‌یابی مناسب در دوران پرفراز و نشیب اقتصادی، از فناوری‌های نوین بهره می‌گیرند. فناوری‌ها در صنعت فولاد با بهبود تجربه مشتریان، کاهش هزینه‌ها، ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و افزایش توانایی صنایع در تطبیق‌پذیری با شرایط مختلف سبب تحول در این صنعت می‌شوند.

بیشتر بخوانید:
تحول دیجیتال در صنعت فولاد؛ مزیت تغییرات گسترده برای کارخانه‌ ها چیست؟

 

بهبود تجربه مشتریان با به‌کار بردن فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد

انتظار مشتریان از شرکت‌های فولاد ارائه تجربه‌ای یکپارچه در تمام مراحل تعامل با شرکت است. تجربه یکپارچه به معنی تعامل مناسب در پلتفرم‌های مختلف، شفافیت کامل در خصوص هزینه‌ها، زمان‌بندی دقیق تحویل و کیفیت مناسب سفارشات است. از آنجایی‌که بسیاری از این مشتریان تأمین‌کننده‌ نهایی هستند بر قابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها، زمان‌بندی دقیق تحویل و تضمین کیفیت محصولات و خدمات تاکید دارند.

اگر کسب رضایت مشتری تنها به برآورده شدن انتظارات وابسته بود، این مراحل به شکل ساده‌تری امکان پذیر بود؛ اما نوسانات قیمت و اختلالات زنجیره تأمین که تقریباً گریبان‌گیر تمامی صنایع شده است، به اشتراک گذاشتن جزئیات دقیق قیمت و تضمین زمان تحویل محصولات را با مشکل مواجه می‌کند.

برای یک شرکت، مدیریت انتظارات مشتری در شرایطی که امکان پیش‌بینی قیمت مواد اولیه وجود ندارد، همچنین اطلاعات دقیقی از میزان موجودی اقلام در انبار وجود ندارد کار دشواری است. در چنین وضعیتی، سرخوردگی مشتریان و روی آوردن آن‌ها به تأمین‌کنندگان دیگر  امری حتمی است.

/wp-content/uploads/2024/04/77-e1712660371112.jpg

راه‌حل سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی خاص فلزات (ERP) می‌تواند با ارائه هوش تجاری و بررسی الگوهای رفتاری، به شرکت‌ها در برآورده کردن انتظارات مشتری با اطمینان بیشتری کمک کند. هوش تجاری، اطلاعات باارزشی را در خصوص موجودی، هزینه و روند تولید محصول در اختیار کارکنان قرار می‌دهد و تحلیل‌هایی را با استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌سازی داده‌ها ارائه می‌کند که از این طریق می‌تواند به پیش‌بینی هزینه مواد اولیه، موجودی انبار و تخمین زمانبندی‌ تحویل کمک کند. با در دسترس بودن چنین اطلاعاتی، حفظ رضایت مشتریان آسان‌تر خواهد شد.

 

کاهش هزینه‌ها با فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد

فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد این پتانسیل را دارند که هزینه‌ها را کاهش داده و حاشیه سود را افزایش دهند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین کارایی و راندمان را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهند. بنابراین، اگر شرکتی به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها نباشد، در بازار رقابتی شکست خواهد خورد.

سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) مبتنی برابر  می‌تواند یک راه‌حل یکپارچه ارائه دهد که به طور مداوم در ابر، به‌روزرسانی و پایش می‌شود. در نتیجه، زمان تیم‌ها صرف کار با چندین سیستم، ورود چندباره اطلاعات و تأخیر در گزارش‌گیری نمی‌شود. همچنین دریافت داده‌های لحظه‌ای از یک منبع واحد و دقیق، می‌تواند علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان، در کاهش هزینه و سردرگمی‌ مؤثر باشد.

یک مزیت دیگر استفاده از راه‌حل‌های سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) مبتنی بر ابر، صرفه‌جویی در هزینه، دسترسی و قابلیت‌های کاربردی بر بستر موبایل است. دیگر نیازی نیست اعضای تیم برای نظارت بر کیفیت، روند تولید و بازدهی ماشین‌آلات در سالن تولید حضور داشته باشند؛ آن‌ها می‌توانند تمامی این موارد را به صورت لحظه‌ای از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود مشاهده کنند. علاوه‌بر قابلیت‌های کاربردی بر بستر موبایل، تحلیل‌های عملیاتی حاصل از راه‌حل‌های ERP به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تا بازدهی تولید را ردیابی کرده و از خرابی‌های غیرمنتظره و پرهزینه ماشین‌آلات جلوگیری نمایند.

 

جریان‌های درآمدی جدید با ورود فناوی‌های دیجیتال در صنعت فولاد

صنعت فولاد قدمتی طولانی دارد و بسیاری از شرکت‌ها سال‌هاست که به همان شیوه‌های سنتی تکیه کرده‌اند. این روش‌های امتحان‌شده به شرکت‌های فولاد اجازه می‌دهد همچنان به تولید محصولات باکیفیت ادامه دهند با وجود مزایای زیاد، این روش‌ها می‌توانند به نقطه ضعفی برای صنعت تبدیل شود.

در حالی که تکرار همان رویکردهایی که در گذشته منجر به موفقیت شده‌اند، کارآمد به نظر می‌رسد، اما ممکن است منجر به نادیده گرفتن فرصت‌های نوآوری و عدم تلاش در زمینه یافتن راه‌های جدید برای دستیابی به نتایج بهتر شود. واقعیت این است که برخی از شرکت‌های فعال در حوزه فلزات، در صورت عدم کاوش شیوه‌های نوین برای کار، ممکن است از پیشرفت عقب بمانند.

از آنجایی‌که فناوری بر فرآیند ساخت فلزات اثرگذار است. اگر در صنعت فولاد قابلیت ارسال لحظه‌ای اطلاعات مربوط به تیرآهن، لوله و یا ورق فلزی به مهندسان وجود داشته باشد؛ مهندسان این امکان را پیدا می‌کنند تا عملکرد این قطعات را به صورت برخط ( real-time) مورد بررسی قرار داده و راه‌های نوینی برای همکاری با مشتریان در راستای شناسایی نوآوری‌های جدید، پیدا کنند. این مثال کوچک، نشان‌دهنده‌ چگونگی بهره‌گیری از فناوری برای ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و همزمان، جلب اعتماد مشتریان است.

با تغییر سریع نیازهای مشتریان، فناوری‌های نوین می‌توانند درهای تازه‌ای از فرصت را به روی شرکت‌های فعال در حوزه فلزات بگشایند. مشتریان صرفاً به تجربه نیاز ندارند، بلکه آن‌ها نیازمند تأمین‌کنندگانی هستند که با فناوری‌های نوین هم‌سو باشند تا از این راه، به مشتریان خود نیز در حفظ جایگاه برتر در بازار کمک کنند.

افزایش توانایی در سازگاری سریع با تغییرات با کمک فناوری‌های دیجیتال در صنعت فولاد

/wp-content/uploads/2024/04/777-e1712660438450.jpg

تغییرات ناگهانی به‌وجود آمده در سال ۲۰۲۰ ضرورت داشتن قابلیت تطبیق و بازنگری شیوه‌ی فعالیت را به صاحبان کسب‌وکارها نشان داد. درحالی‌که امروزه آشفتگی ناشی از همه‌گیری کرونا تا حدودی فروکش کرده است، اما نوسانات بازار، اختلالات زنجیره تأمین و ابهام همچنان ادامه دارد. چالشی که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فلزات با آن مواجه‌اند، عدم انعطاف‌پذیری برای رویارویی با فرصت‌های جدید و یا مقابله با نوسانات بازار است.

تحول دیجیتال در صنعت فولاد می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا با چابکی و انعطاف‌پذیری بیشتری با نوسانات بازار روبه‌رو شوند. شرکت‌هایی که از راه‌حل‌های سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی مبتنی بر ابر استفاده می‌کنند، در مقایسه با شرکت‌هایی که از سیستم‌های مستقر در محل یا سیستم‌های داخلی استفاده می‌کنند،می‌توانند به‌سرعت ظرفیت خود را افزایش یا کاهش دهند.

همچنین درصورتی‌که مشتریان بخواهند تغییراتی در خط تولید یا مشخصات محصولات خود اعمال کنند، واکنش سریع از سوی تأمین‌کننده ضروری است. با استفاده از یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی خاص فلزات امکان اعمال تغییرات، به‌روزرسانی مشخصات و آماده‌سازی مجدد ماشین‌آلات نسبت به بسیاری از سیستم‌های سنتی، سریع‌تر صورت می‌گیرد. همچنین با افزایش قابلیت‌های کاربردی بر بستر موبایل، دیگر لزومی ندارد این امور مستقیماً در کارگاه انجام شوند.

بیشتر بخوانید:
تحول دیجیتال چگونه به بقای صنعت فولاد کمک می‌کند؟

 

کلام آخر

امروزه، دیجیتالی کردن زیرساخت کارخانه‌ها برای شرکت‌های فولاد به یک ضرورت تبدیل شده است. تحول دیجتال، فرصتی برای تولیدکنندگان این صنعت فراهم می‌کند تا علاوه‌بر ارتقا کارایی عملیاتی، حاشیه سود خود را نیز افزایش دهند و جریان‌های درآمدی جدیدی ایجاد کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه مجموعه‌ای از سرویس‌ها و محصولات نیازهای صنعت فولاد را در مسیر تحول دیجیتال به‌طور کامل برطرف می‌کند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، سرویس موبایل سازمانی، سرویس VPN سازمانی و… تنها نمونه‌هایی از این راهکارهای جامع هستند.

علاقه‌مندان به صنعت فولاد می‌توانند با مراجعه به صفحه تخصصی این صنعت در وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل، به مطالعه تخصصی در این زمینه بپردازند و با سایر راهکارهای قابل ارائه به شرکت‌ها و کارخانه‌های فولادی آشنا شوند.

با شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) با تلفن همراه خود نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری از سرویس‌ها دریافت کنید. اگر از مشترکان ایرانسل نیستید، از طریق ایمیل  EB@mtnirancell.ir با کارشناسان و مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.crowe.com/insights/metals-trends/4-ways-digital-transformation-is-revolutionizing-the-steel-industry

0 0 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه