post image

۱۵ گام تا راه‌اندازی استارت‌آپ شما(قسمت اول)

«شرکت نوپا» یا «استارت‌آپ» شرکت یا کسب‌وکاری است که معمولاً به تازگی و در نتیجه خلاقیت و کارآفرینی ایجاد شده‌ و رشد سریعی دارد.


شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب به آن‌هایی گفته می‌شود که در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند.

«کریستین ربر» بنیان‌گذار نرم‌افزار محبوب مدیریت پروژه Wunderlist در مورد راه‌اندازی استارت‌آپ خود می‌گوید: وقتی که به برلین رفتم تا علوم کامپیوتر و مدیریت بین‌المللی بخوانم فقط ۱۹ سال داشتم. رؤیای من راه‌اندازی یک شرکت جهانی فناوری بود. در حال حاضر Wunderlist تقریباً سه ساله است و وقتی به عقب نگاه می‌کنم اوضاع خیلی متفاوت از چیزی که انتظار داشتم پیش رفته است. ما یک محصول بین‌المللی ایجاد کردیم که با ایجاد فرصتی طلایی کسب‌وکار را با زندگی شخصی و شراکت تجاری ترکیب می‌کند. هر چند راهی طولانی تا موفقیت پیش رو داریم، اما من نسبت به جایی که امروز هستیم خوشحال و سپاسگزارم و منتظر اتفاقات پیش رو هستم. من تصمیم گرفتم تا دانسته‌هایم را به اشتراک بگذارم و شما را تشویق کنم چه در اروپا و یا هر جای دیگری در جهان که هستید، ماجراجویی خود را آغاز کنید. برای راه‌اندازی شرکت‌ها و تولیداتی که انتظار دارید، هیچ دوره زمانیِ دیگری مناسب‌تر از دوره فعلی نبوده است.

به همین منظور ۱۵ مرحله برای راه‌اندازی کسب‌وکار شما پیشنهاد می‌کنم:

1. رؤیایی بزرگ ولی شروعی کوچک داشته باشید

اگر رؤیای راه‌اندازی شرکت خود را دارید، اما نمی‌دانید دقیقاً چه کاری می‌خواهید انجام دهید، یا اگر زمان مناسب فرا نرسیده است، از وقت خود برای تحصیل استفاده کنید. شروع یک کسب‌وکار در حوزه فناوری فوق‌العاده چالش‌برانگیز است و نیاز به مهارت‌های مختلفی دارد. زمانی که برای تحصیل صرف می‌کنید به شما اجازه می‌دهد تا چیزی را که واقعاً در آن مستعد هستید کشف کنید.

اگر رؤیای طراحی، برنامه‌نویسی یا کسب‌وکار را در سر دارید سعی کنید در یکی از آن‌ها فوق‌العاده ماهر شوید. مهارت‌های یک بنیان‌گذار اغلب تمرکز و خط مشی یک شرکت را تعریف می‌کند. به طور مثال ما یک خط مشی مهم داریم: «یک وندری کسی است که در یک چیز به خصوص استاد باشد.» راه‌های زیادی برای به دست آوردن دانش وجود دارد. بسته به وضعیتی که دارید، وقت بگذارید و دانشگاهی پیدا کنید که به شما امکان پیدا کردن، کاوش کردن و رشد دادن رؤیای شخصی شما را بدهد. اگر خوش‌شانس باشید حتی همکاران بالقوه خود را دقیقاً در محیط دانشگاه پیدا خواهید کرد.

2. برای آموختن کار کنید، نه برای اندوختن

اگرچه بسیار مهم است که در یکی از حوزه‌های کسب‌وکار عمیقاً ماهر شوید، مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی و مدیریت یک شرکت بسیار متفاوت است. شروع کسب‌وکار در حوزه فناوری نیاز به بینش قوی در مورد محصولات، زمان‌بندی، گرایش‌ها و همچنین بازار دارد که صرفاً از طریق تجربه به دست می‌آید.

هنگامی که ما Wunderlist را شروع کردیم، همه آموخته‌هایمان را به شرکت جدید و محصول جدید منتقل کردیم. ما یاد گرفتیم که چگونه مشتریان را به دست بیاوریم و یا از دست بدهیم، چگونه پروژه‌ها را مدیریت و یا نابود کنیم، چگونه طراحان و کارمندان را استخدام و یا اخراج کنیم. مهم‌تر از همه، ما یاد گرفتیم که چگونه در بسیاری از موارد و حتی در اساسی‌ترین موارد کسب‌وکار شکست بخوریم. حال که نگاه می‌کنم، بزرگترین دستاورد من یادگیریِ مواجه شدن با شکست بوده است. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید همه چیز را یاد بگیرید، اما تلاش برای درک حداکثرِ ممکن، به طور باورنکردنی برای شروع فعالیت شما مفید است.

3. ارتباط برقرار کنید و بنیان‌گذاران را ملاقات کنید

زمان صرف شده با افراد بلندپرواز و هم‌فکر، مسیر من را شکل داد. عمده دوستان من، توسعه‌دهندگان، طراحان، کارآفرینان و کارکنان استارت‌آپ‌های مختلف هستند. «لئو ویدیچ» یکی از بنیان‌گذاران Buffer متنی فوق‌العاده درباره اهمیت افرادی که شما با آن‌ها وقت می‌گذرانید نوشته و در ابتدای آن جمله‌ای از «جیم روون» نقل کرده است:

«شما میانگین ​​پنج نفری هستید که بیشترین وقت خود را با آن‌ها صرف می‌کنید.»

اگر یک کسب‌وکار بین‌المللی و تکنولوژی محور را شروع کنید، با افراد هوشمند، بلندپرواز و بسیار ماهر در سراسر جهان رقابت خواهید کرد. شما با یک چالش عظیم روبرو هستید و داشتن یک شبکه گسترده از کارآفرینان، توسعه‌دهندگان و طراحان برای پشتیبانی ضروری است. برای کمک به کارآفرینانِ مشتاق که با مسائل مشابهی روبرو هستند، من یک گروه فیس‌بوک به نام «استارت‌آپ‌های برلین» راه انداختم. می‌خواستم جامعه‌ای ایجاد کنم که قادر باشد افراد را متصل کند و به آن‌ها اجازه بدهد دانش خود را به اشتراک بگذارند. به همین منظور بنیان‌گذاران، سرمایه‌گذاران، وکلا، توسعه‌دهندگان، طراحان و بسیاری دیگر را دعوت کردم. این گروه اکنون بیش از ۳۱۰۰۰ عضو دارد و ساده‌ترین راه برای کشف وقایع استارت‌آپ‌ها و ارتباط با افراد عالی است.

4. مکان مناسب را پیدا کنید

وقتی اولین شرکتم را در برلین راه‌اندازی کردم، در یک آپارتمان کوچک به همراه یکی از همکارانم زندگی و کار می‌کردیم. ما نخستین محصول خود را درست در اتاق نشیمن راه انداختیم. پس مکان مناسب الزاماً مکانی بزرگ و رسمی نیست. در حال حاضر مرکز اصلی برای شروع کسب‌وکارهای تکنولوژی محور شهر سان‌فرانسیسکو است. شهری فوق‌العاده و مملو از افرادی که در شرکت‌های فناوری کار می‌کنند و هر لحظه آماده شروع کار بعدی هستند. اما در همین شهر به عنوان یک کارآفرینِ تازه، با چالش‌هایی بسیار عظیم روبرو می‌شوید. هزینه‌های زندگی فوق‌العاده بالاست و شما با موفق‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان رقابت خواهید کرد. سپس اگر موفق باشید می‌بایست پول بیشتری نسبت به هر شهر دیگری در دنیا برای استخدام افراد با استعداد صرف کنید.

اگر شما یک تجارت اینترنتی/نرم‌افزاری دارید، مراقب باشید مکانی را انتخاب کنید که به شما در شروع کار کمک کند. به طور مثال ما برلین را بر اساس موارد زیر انتخاب کردیم:

  • آیا برلین میزبان و جاذب استعداد در سطح جهانی است؟
  • هزینه‌های زندگی و کار در برلین چه قدر است؟
  • از نظر استخدام با چه شرکت‌هایی رقابت می‌کنیم؟
  • آیا محیط فرهنگی برلین با مأموریت ما متناسب است؟

5. ایده‌های خوب و بد را به سرعت شناسایی کنید

به عنوان بنیان‌گذار، ما هر روز یک ایده جدید داریم. برخی از آن‌ها امیدوار کننده‌اند، اما تنها تعداد اندکی از آن‌ها تواناییِ بالقوه تبدیل شدن به یک کسب‌وکار موفق و سودآور را دارند. قبل از شروع Wunderlist ما چند محصول و ایده تجاری مختلف را دنبال کردیم. در نهایت ما به دنبال حل مشکلاتی افتادیم که پیش از این اشاره شد؛ داشتن ابزاری مفید برای سازماندهی همزمانِ زندگی شخصی و کسب‌وکار. ما پیش از آن هرگز از برنامه‌های لیست وظایف استفاده نکرده بودیم، اما مطمئناً از سیستم‌های مدیریت پروژه برای ساماندهی پروژه‌هایمان و هماهنگ کردن کار و ارتباط با مشتریان استفاده می‌کردیم. راه‌حل‌های بسیاری را امتحان کردیم اما هرگز راضی نشدیم. به سرعت شروع به ساخت راه‌حل‌های خودمان کردیم و متوجه شدیم اگر این کار را درست انجام دهیم، خودِ آن می‌تواند به یک کسب‌وکار تبدیل شود.

بسیاری از ابزارهای مدیریت پروژه‌ای که ما تا به حال استفاده کرده‌ایم محصولات سودمندی هستند، اما به همان اندازه به سختی استفاده می‌شوند و زشت و غیریکپارچه‌اند. اینها همان مشکلاتی بود که ما به دنبال حل آن‌ها بودیم، اما فرصت بسیار بزرگتری در این بازار وجود داشت؛ بسیاری متوجه آن نشده بودند! هیچ‌کس واقعاً از نرم‌افزار مدیریت پروژه در خانه استفاده نمی‌کرد، هرچند که مطمئناً یک نیاز بود.

بنابراین، شما چطور ایده‌ای را انتخاب می‌کنید که فرصتی برای تغییر جهان دارد؟

* ادامه مطلب را در قسمت دوم  این مقاله بخوانید.

منبع:

4.3 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8301

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7069

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5440