post image

کارمندان دورکار با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

آشنایی با مزایا و معایب دورکاری و سیاست‌ها و قوانین لازم برای کارمندان دورکار!


این روزها واژه دورکاری (Teleworking) در فضای کسب‌وکار بیش از همیشه به گوش‌مان می‌خورد. دورکاری، سبک نسبتا جدیدی از کار کردن است که در آن نیازی به حضور فیزیکی فرد در محل کار نیست و فرد دورکار معمولا خانه یا هر محیط مناسب دیگری را برای کار کردن انتخاب می‌کند. در بیشتر موارد، داشتن یک کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ و دسترسی به اینترنت برای دورکاری کافی است.

ماهیت دورکاری با ساعات کاری منعطف گره خورده است. در این شرایط، کارمندان معمولا بهترین ساعات روز را به انجام کارها اختصاص داده و با توجه به نوع کار خود، با مدیر یا دیگر همکاران خود در ارتباط هستند. جالب است بدانید که دورکاری، تنها به موقعیت‌های بحرانی محدود نمی‌شود و قدمت آن در کشورهایی مانند آمریکا، به بیش از ۲۰ سال می‌رسد.

اما دورکاری چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا می‌توان سیاست‌هایی در راستای موفقیت و بهبود این شیوه از کار کردن، وضع کرد؟ برای پاسخ به این سوالات، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

ایجاد بستر مناسب دورکاری

برای اثربخشی هر‌چه بیشتر دورکاری و اطمینان از درست پیش رفتن کارها، لازم است تا سیاست‌هایی را برای استخدام افراد و همچنین مدیریت  آن‌ها در نظر بگیرید. موارد زیر، از مهم‌ترین سیاست‌های ایجاد بستری مناسب برای دورکاری هستند.

۱. استخدام افراد با تجربه

یکی از الزامات در دورکاری‌های موفقیت‌آمیز، استخدام افرادی متناسب با نیازهای شرکت و البته توانمند، شایسته و با تجربه است. شاید این موضوع در نگاه اول بدیهی به‌نظر برسد، اما نداشتن تجربه و مهارت کافی یک کارمند دورکار، نه‌تنها برای خود شخص، بلکه برای کل سیستم چالش‌برانگیز خواهد بود.

اگرچه این موضوع با توجه به نوع صنعت و کسب‌و‌کار متفاوت است، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که کارمندان تازه‌کار و کم‌تجربه، نیاز بیشتری به حضور در محیط کار و استفاده از تجربه همکاران یا هم‌فکری با آنان دارند؛ این در حالی است که در برخی مشاغل مانند بازاریابی حضوری، امکان دورکاری تا حد زیادی وجود ندارد.

۲. تعیین قواعد و دستورالعمل‌ها

در دورکاری، کارفرما و کارمندان دیگر به‌شکل رایج و روزانه با هم ملاقات ندارند. به‌همین دلیل برای نظم دادن و مشخص کردن روند کار، لازم است تا سیاست کاری و دستورالعمل‌هایی از سمت کارفرما و مدیران تعیین شود. این قواعد ممکن است با توجه به ماهیت کسب‌وکارها متفاوت باشد؛ موعد تحویل کار، در دسترس بودن کارمندان، کیفیت و کمیت خروجی و همچنین رعایت استانداردهای پروژه، نمونه‌ای از دستورالعمل‌های لازم است.

به‌علاوه، بهتر است مدیران به صورت منظم با کارمندان و اعضای تیم خود در ارتباط باشند، تا علاوه‌بر نظارت روی کار آن‌ها، بتوانند چالش‌ها و مشکلات احتمالی را حل کنند.

۳. فراهم کردن تجهیزات لازم

/wp-content/uploads/2020/07/5-1-e1670674195474.jpg

داشتن تجهیزات کافی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، خصوصا برای کسب‌وکارهایی که فقط به شیوه دورکاری اداره می‌شوند، ضروری است. علاوه‌بر این، فرآهم کردن تجهیزاتی مانند لپ‌تاپ یا تبلت برای کارمندان، جزء وظایف مدیران محسوب می‌شود.

ماموریت و وظیفه دیگر مدیران، ارائه سامانه‌هایی مانند پلتفرم داناپلاس است که برای کارمندان دورکار  امکان برقراری تماس تصویری و برگزاری جلسات به‌صورت گروهی را در دوران دورکاری فرآهم می‌کند. امکان ارسال دعوت‌نامه برای مهمانان جلسه، به‌اشتراک‌گذاری تصاویر و فایل‌های لازم و همچنین دریافت صورت‌جلسه به‌صورت آنلاین از جمله ویژگی‌های پلتفرم داناپلاس است.

۴. اهمیت به ویژگی‌های شخصیتی ‌کارمندان

کسب‌وکار مانند یک موتور است که نیروی انسانی در آن، وظیفه تامین سوخت این موتور را بر عهده دارد. نکته مهم این‌جا است که در صورت نرسیدن سوخت کافی، این موتور از حرکت می‌ایستد. این موضوع در کارمندان دورکار به‌مراتب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کارمندان دورکار باید منظم، با انگیزه، ثابت‌قدم، خودکفا و متمرکز بوده و از توانایی زیادی در حل مسئله و مدیریت بحران برخوردار باشند. از طرف دیگر و برخلاف تصور، داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی (چه به‌صورت شفاهی و چه نوشتاری) یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد دورکار به‌حساب می‌آید.

به‌همین دلیل مدیران باید پیش از استخدام کارمندان دورکار، از داشتن این ویژگی‌های شخصیتی و همچنین شرایط مناسب محیط‌کار آن‌ها، اطمینان حاصل کنند.

بیشتر بخوانید:

چرا برخی مدیران مانع دورکاری کارمندان می شوند؟

 

مزایای دورکاری برای کارمندان

پس از بررسی سیاست‌ها و فعالیت‌های مدیران در راستای بسترسازی در دورکاری، در ادامه به سراغ مهم‌ترین مزایای دورکاری می‌رویم.

۱. ساعات کاری منطعف و افزایش بهره‌وری

/wp-content/uploads/2020/07/55-e1670674360887.jpg

یکی از مهمترین مزایای دورکاری، انعطاف‌پذیری ساعات کاری است. افرادی که به دورکاری مشغول هستند، آزادی عمل بیشتری برای انتخاب مناسب‌ترین ساعات برای کار کردن دارند. این موضوع، بستر مناسبی برای بروز خلاقیت و افزایش بهره‌وری آن‌ها است. طبق پژوهش‌های جهانی، بیش از ۷۵ % کارمندان، ساعات کاری انعطاف‌پذیر را عامل مهمی برای افزایش میزان بهره‌وری، بالا رفتن انگیزه برای دورکاری و وفاداری به شرکت دانسته‌اند.

از سوی دیگر، وجود قوانین کوچک و سخت‌گیرانه‌ای مانند ترس از دیر رسیدن به محل‌کار و جریمه شدن به‌دلیل تاخیر در ورود، باعث ایجاد استرس در کارمندان می‌شود. حذف این عوامل استرس‌زا در دورکاری، انگیزه و انرژی کارمندان را افزایش می‌دهد. محیط‌های کاری شلوغ نیز یکی از دلایل حواس‌پرتی کارمندان و کاهش بهره‌وری آن‌ها است اما کارمندان دورکار به‌راحتی می‌توانند محل کار ساکت و دلخواه خود را انتخاب کنند و در موقع لزوم آن را تغییر دهند.

بیشتر بخوانید:

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

۲. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کارمندان دورکار معمولا محیط خانه را برای کار انتخاب می‌کنند. به‌همین دلیل می‌توانند تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. برای مثال هزینه‌های مربوط به رفت‌وآمد، خرید لباس‌های فرم، خریدن غذا از رستوران و… با دورکاری از بین می‌روند.

همچنین، کار کردن در منزل برای والدینی که ناچار هستند در ساعات کاری کودکان خود را به مهدکودک‌ها بسپارند، یک مزیت بزرگ به‌حساب می‌آید؛ چراکه با این روش می‌توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های نسبتا سنگین مهد کودک‌ها، ساعات بیشتری در کنار فرزندانشان باشند.

۳. استفاده بهینه از زمان

مزیت دیگر دورکاری، ذخیره زمان‌ است. برای کار کردن در منزل نیازی به آراستگی، پوشیدن لباس‌های رسمی، ماندن در ترافیک و صرف زمان برای رسیدن به محل‌کار، وجود ندارد.

افراد در کل دنیا به طور میانگین روزانه ۱ الی ۳ ساعت از زمان خود را صرف رفت‌وآمد بین محل‌کار و منزل می‌کنند. با دورکاری می‌توان این زمان را به انجام کارها یا فعالیت‌های مفید‌تر اختصاص داد.

۴. گام برداشتن در مسیر سلامتی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، هنگام دورکاری می‌توان در زمان‌های منعطف کار کرد و از زمان ذخیره‌شده به بهترین شکل استفاده نمود. بسیاری از کارمندان ممکن است به‌دلیل ساعات کاری زیاد یا ترافیک سنگین شهری، زمانی برای ورزش کردن نداشته باشند، اما کارمندان دورکار می‌توانند به‌راحتی برای رفتن به باشگاه‌های ورزشی یا ورزش در منزل برنامه‌ریزی کنند. به‌همین دلیل دورکاری بهترین فرصت برای علاقه‌مندان به ورزش است.

ماندن در منزل، تا حد زیادی استرس‌ را کاهش می‌دهد و احساس امنیت و آرامش بیشتری را به افراد منتقل می‌کند. موارد این‌چنینی در کنار حذف استرس‌های مربوط به محیط‌های کاری شلوغ یا رفت‌وآمد بین محل‌کار و منزل، در سلامتی روح و جسم انسان‌ها نقش مهمی دارد.

بیشتر بخوانید:

اینترنت اشیا چگونه موجب تحول دورکاری می شود؟

 

معایب دورکاری برای کارمندان

ممکن است با خواندن نکات بالا، نتیجه بگیرید که دورکاری بهترین و کارآمدترین شیوه کار کردن است. اما لازم است بدانید که دورکاری نیز مشکلات و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها، اشاره می‌کنیم.

۱. افزایش حجم کار

/wp-content/uploads/2020/07/555-e1670674415836.jpg

حضور در خانه ممکن است باعث شود تا نسبت به حجم استاندارد ساعات کاری، کارمندان زمان بیشتری را مشغول‌به‌کار باشند یا کارفرما در هر ساعتی از روز، درخواست‌های کاری مختلفی داشته باشد. این موضوع ممکن است علاوه‌بر بالا بردن انتظارات کارفرما، باعث فرسودگی کارمندان و خستگی بیش از حد آن‌ها شود.

از سویی دیگر، نبود ساعات رسمی شروع و پایان کار باعث می‌شود تا مرزی بین ساعات کاری و غیرکاری وجود نداشته باشد و زمان کار، در کل روز پخش شود. حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت زمان است.

۲. بی‌توجهی به تلاش‌ها

در برخی موارد ممکن است آسایش کارمندان دورکار، از دید دیگر  همکاران که به‌صورت حضوری کار می‌کنند، به اشتباه کم‌کاری یا سبک‌تر بودن کار تلقی شود. به بیانی دیگر، در بعضی موارد زحمات این افراد چندان که باید، دیده نمی‌شود. این در حالی ا‌ست که حتی ممکن است حجم کاری افراد دورکار در مواردی بیشتر باشد.

۳. عدم تمرکز

اگرچه کار در محیطی مانند خانه، آسایش و راحتی بیشتری به‌همراه دارد، اما درعین‌حال عوامل بیشتری می‌تواند باعث از بین رفتن تمرکزتان در هنگام کار شود. صداهای موجود در محیط، حضور دیگر افراد خانواده و مواردی از این قبیل، می‌تواند در افزایش حواس‌پرتی افراد دورکار تاثیر بسیاری داشته باشد. حواس‌پرتی می‌تواند با افزایش زمان انجام کار، بهره‌وری فرد را نیز کاهش دهد.

۴. نبودن مشاور یا راهنما

مشورت با همکاران یا طرح سوالاتی که هنگام کار برای هر فرد پیش می‌آید، در مدل دورکاری، سخت‌تر و گاهی زمان‌بر است. این موضوع می‌تواند شانس پیش آمدن اشتباه‌ها و خطاها را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

معرفی ۱۰۰ شرکت برتر دنیا در زمینه دورکاری

 

کلام آخر

در این مقاله با ملزومات دورکاری، مزایا و معایب آن آشنا شدید. کارمندان کسب‌وکارهای مختلف، می‌توانند با استفاده از راهکارهای مختلف، بار منفی معایب و مشکلات دورکاری را کاهش دهند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل، با ارائه زیرساخت‌های مناسب مانند سرویس VPN سازمانی، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) و سرویس موبایل سازمانی کسب‌وکارهای مختلف را چه برای انجام دورکاری و چه کار در حالت عادی، توانمند می‌سازد.

در راستای تحول دیجیتال و ایجاد یک راه ارتباطی راحت، مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*) تمام اطلاعات موردنیاز خود درباره محصولات و نحوه استفاده از آن‌ها را بر روی تلفن همراه خود دریافت کنند. ایمیل EB@mtnirancell.ir نیز همچنان به‌عنوان راهی برای پرسش سوالات شما و  مشاوره، در دسترس است.

 

منبع:

https://content.wisestep.com

3.5 8 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۱۷

کارمندان دورکار با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

آشنایی با مزایا و معایب دورکاری و سیاست‌ها و قوانین لازم برای کارمندان دورکار!

بازدید: 3999

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۰۱

۵ راهکار موثر برای افزایش بهره‌وری در دورکاری

چگونه بهره‌وری خود را در دورکاری افزایش دهیم؟

بازدید: 3418

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۲۲

نقش حیاتی دورکاری در آینده کسب و کارها

با مهم‌ترین مزایای دورکاری کارمندان آشنا شوید.

بازدید: 2635