post image

پساکرونا و نقش تکنولوژی در تغییر شکل کسب‌وکارها

شیوع کرونا باعث شد کسب‌وکارها بیش‌تر از قبل، به تکنولوژی رو بیاورند.


دنیای ما در این یک سال اخیر ناگهان با تغییر بزرگی مواجه شده است. شاید هیچ‌کدام از  ما تصور نمی‌کردیم ویروسی ناشناخته، ناگهان شکل زندگی ما را آن‌چنان تغییر دهد که دنیای پیش از آن برای‌مان شبیه خاطره‌ای دور باشد. کووید۱۹ فقط اوضاع بهداشت و سلامتی را تغییر نداد، بلکه باعث شد همه ابعاد زندگی ما تحت تأثیر قرار بگیرد. قرنطینه‌های خانگی و محدود شدن رفت‌وآمدها  باعث شد بیش‌تر از قبل به ابزارهای تکنولوژیک نیاز پیدا کنیم و  به اهمیت آن‌ها پی ببریم. خریدهای اینترنتی، کلاس‌ها و جلسه‌های مجازی و در نهایت دورکاری، همگی جزو پدیده‌هایی هستند که پس از شیوع کرونا، از طرفی، نقش پررنگ‌تری در زندگی ما پیدا کرده‌اند  و از طرفی دیگر نیاز ما را به تکنولوژی بیش‌تر کرده‌اند.

در این میان، تغییر بسترهای کاری باعث شده کسب‌وکارها نیاز بیشتری به سازگاری با تکنولوژی پیدا کنند. البته این گرایش به تکنولوژی در کسب‌وکارها اتفاق جدیدی نیست، اما هم‌گام شدن هر چه بیشتر با تکنولوژی  نیازی است که بعد از شیوع بیماری کرونا بیش‌تر از قبل احساس می‌شود. در این مقاله به معرفی ابزارهای تکنولوژیکی می‌پردازیم که در این دوران، باعث تغییر شکل کسب‌وکارها شده‌اند.

ابزارهای تکنولوژیک برای کسب‌وکارها

/wp-content/uploads/2021/01/Capture.PNG121212-e1610954736898.png

۱. هوش مصنوعی

اگر  به تکنولوژی علاقه‌مند باشید، احتمالاً هوش مصنوعی یا AI از پُرتکرارترین اصطلاحاتی است که به گوش‌تان می‌خورد. این تکنولوژی در حوزه‌های مختلفی به کسب‌وکارها سود می‌رساند. یکی از مهم‌ترین  امکانات آن در زمینه ارتباط کسب‌وکارها و مشتریان است. هوش مصنوعی فرآیندهای تفکر انسان را شبیه‌سازی می‌کند و داده‌های مشتریان را با خطایی کمتر  پردازش می‌کند. رسیدن به درک بهتر و دقیق‌تر از نیازهای مشتریان و تطبیق آن با فعالیت‌های کسب‌وکار از جمله دستاوردهای مهم هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها است.

هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های مشتریان، راه حل‌هایی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا به کمک آن بتوانند خدماتی شخصی‌شده‌ و متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای هر مشتری ارائه دهند.

در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها به ارائه خدمات آنلاین گرایش پیدا کرده، مجبور شدند ارتباط حضوری  خود با مشتریان را  بسیار محدود کنند.  در نتیجه نیاز به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تحلیل رفتار مشتری بیش‌تر شد.

۲. تکنولوژی‌های پشت‌ صحنه سازمانی (Back- office) و منابع انسانی

سال‌ها است که سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید اطلاعات خود را در نرم‌افزارها و سیستم‌های یکپارچه در فضای ابری ذخیره کنند. اما بعد از شیوع کووید ۱۹ بود که نقش حیاتی این تکنولوژی‌ها خود را نشان داد. این نقش به حدی مهم است که می‌توان گفت امکاناتی مثل تکنولوژی‌های پشت صحنه سازمانی (Back-office)  و منابع انسانی (Human Resource)، که اطلاعات سازمان‌ها را مدیریت می‌کنند، آینده مدیریت کسب‌وکارها را در دستان خود دارند.

این تکنولوژی‌ها مزایای بسیاری دارند که در شرایط دورکاری به کمک کسب‌وکارها می‌آیند. در ادامه امکاناتی را که این تکنولوژی‌ها در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند بررسی می‌کنیم.

• مدیریت زمان

/wp-content/uploads/2021/01/eeeee-e1610954334631.jpg

مدیریت زمان اجرای پروژه‌ها نیاز به محاسبات زیادی دارد و هر گونه خطای فردی در آن ممکن است باعث زیان‌های جبران‌ناپذیری در سازمان‌ها شود. نرم‌افزارهای مدیریت زمان (Time Tracking Software) با خطای کمتر و امکان بررسی زمان‌بندی چندین پروژه، باعث می‌شوند فرآیند پروژه‌ها سریع‌تر و در فضایی امن‌تر پیش برود. البته این نرم‌افزارها در کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه از زمان هم نقش مؤثری دارند. در شرایط امروز ، که دورکاری جزئی جدایی‌ناپذیر از کسب‌وکارها شده، استفاده از این تکنولوژی برای افزایش بهره‌وری کارمندان، بسیار اهمیت دارد.

 

  • ذخیره‌ کردن اطلاعات در فضای ابری

دیگر زمان مدارک کاغذی و فایل‌های انبار شده در اتاق بایگانی گذشته است. دیگر اکثر کسب‌وکارها می‌دانند گشتن در قفسه‌های بایگانی برای پیدا کردن یک سند چقدر زمان هدر می‌دهد. اگر تعدادی سازمان هم وجود داشتند که همچنان به شیوه‌های سنتی وفادار بودند، بعد از کرونا و محدودیت‌هایی که به وجود آورد دریافتند اگر مدارک مالی و اداری خود را در یک فضای ابری ذخیری نکنند، باید دردسرهای زیادی را از سر بگذرانند.

/wp-content/uploads/2021/01/eeeeeeeeeeeeee-e1610954371772.jpg

اگر اسناد مالی را در محلی مناسب و به صورت طبقه‌بندی ‌شده ذخیره نکنیم، محاسبه سود، درآمد و هزینه‌ها، تبدیل به کاری سخت می‌شود. در حالی که اگر همه اسناد مالی در فضای ابری ذخیره شوند، مشکلات محاسباتی کاهش می‌یابد و درصد خطا و اتلاف زمان به حداقل می‌رسد.

البته اگر نگران امنیت اطلاعات خود هستید، باید بگوییم امنیت سایبری در این چند سال اخیری به حدی پیشرفت کرده که می‌توانید با خیال راحت از فضای ابری استفاده کنید.

/wp-content/uploads/2021/01/eeeeeeee-e1610954416892.jpg
  • دسترسی نامحدود به اطلاعات

فضای ابری به کاربران این فرصت را می‌دهد که در هر زمان و مکانی، به اطلاعات شرکت خود دسترسی داشته باشند. این امکان برای صاحبان کسب‌وکارها بسیار مفید است. زیرا به آن‌ها کمک می‌کند بدون حضور در شرکت، به پایگاه‌های داده دسترسی داشته باشند و  بتوانند گزارش‌ها و تغییرات را بررسی کنند.

اما در کنار مدیران، کارمندان هم از این امکان سود می‌برند. چرا که دیگر نیاز به فرستادن فایل‌های اصلاح‌شده برای هم ندارند، فقط کافی است اطلاعات را در فضای ابری تغییر دهند و در همان زمان دیگران این تغییرات را مشاهده کنند.

 

سخن آخر

رشد و پیشرفت بی‌سابقه تکنولوژی در زمان ما، یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر در شکل فعالیت‌های اقتصادی است. کسب‌وکارها، برای این ‌که بتوانند در جهان رقابتی امروز دوام بیاورند، دیر یا زود باید خود را با تکنولوژی هم‌گام کنند.  در این میان، شیوع ویروس کووید۱۹ سرعت سازگار شدن کسب‌وکارها با تکنولوژی را چند برابر کرده است. استفاده از تکنولوژی‌هایی مثل هوش مصنوعی و خدمات ابری، رفته رفته تبدیل به ضرورت‌‌های سازمانی می‌شوند و شاید در  آینده جزو اصلی سازمان‌ها شود.

واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل، خدمات تکنولوژیک متنوعی را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. خدماتی مثل اینترنت اشیا و  خدمات ابری که به خصوص در شرایط فعلی می‌تواند به توسعه کسب‌وکار شما کمک کند.

 

منبع:

https://thefutureofthings.com /

 

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۱۸

۷علت از بین رفتن انگیزه در محل کار

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا گاهی انگیزه‌ای برای کار کردن نداریم؟

بازدید: 8316

blog image

۱۳۹۹/۱۱/۲۰

۹ مهارت برای ایجاد ارتباط مؤثر در محل کار

پیشرفت شغلی شما در گرو برقراری ارتباط مؤثر در محل کار است.

بازدید: 7095

blog image

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

معرفی بهترین نرم‌‌افزارهای نقشه ذهنی (Mind Mapping) در سال ۲۰۱۹ !

نقشه ذهنی چیست و بهترین نرم‌افزار‌ها در این زمینه کدام‌اند؟

بازدید: 5469