post image

آشنایی با کاربرد ربات‌ها و نقش‌های مختلف آن‌ در شهرهای هوشمند آینده

ربات‌ها در ایجاد امنیت و نجات جان انسان‌ها، چه نقشی ایفا می‌کنند؟


رفته‌رفته بر تعداد ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی، که در راستای اجرای قانون، به کمک نیروهای پلیس می‌آیند، افزوده می‌شود. توانایی این ربات‌ها بسیار گسترده است؛ از کنترل ترافیک در تقاطع‌ها تا خنثی کردن بمب‌ها، در زمره توانایی‌های ربات‌های پلیس قرار می‌گیرد. عملکرد این ربات‌ها می‌تواند جان بسیاری از شهروندان و نیروهای پلیس‌ را حفظ کند.

این روزها با وجود شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، اهمیت استفاده از ربات‌های پلیس، بیش از پیش پررنگ شده است. پاندمی اخیر بار دیگر به ما گوش‌زد کرد که لازم است از روش‌های سنتی فاصله بگیریم و آمادگی نیروهای پلیس را برای کار کردن با ربات‌های هوشمند پلیس، افزایش دهیم.

در ادامه به بررسی چند نقش متفاوت و هیجان‌انگیز  ربات‌های پلیس می‌پردازیم.

ربات‌ها در نقش پلیس راهنمایی و رانندگی

/wp-content/uploads/2020/10/2-2-e1602074072929.png

کنترل ترافیک در برخی مناطق مرکز جمهوری دموکراتیک کنگو، که جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر دارد، بر عهده 5 ربات‌ پلیس است. این ربات‌ها مجهز به دوربین و چراغ‌های راهنمایی هستند، تا از این طریق بتوانند به جریان ترافیک نظم دهند. در قفسه سینه این ربات‌ها، دوربین‌هایی تعبیه شده است که با چرخش آن ناحیه، قادر است در لحظه، تصاویری از جریانات ترافیکی را به ایستگاه پلیس ارسال کند.

بدنه این ربات‌ها از جنس آلومینیوم بوده و انرژی هر یک، از نور خورشید به دست می‌آید. ابعاد آن‌ها به حدی بزرگ است که در صورت لزوم می‌توانند جاده را ببندند. به طور کلی، وجود این ربات‌ها، تاثیر شایانی بر کنترل حجم ترافیک و جلوگیری از تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از عدم مدیریت بهینه ترافیک داشته است.

 

ربات‌ها در نقش زندان‌بان

/wp-content/uploads/2020/10/3-1-e1602074090240.png

یکی از زندان‌های کره جنوبی، برای اولین بار از ربات‌ها به عنوان زندان‌بان‌ استفاده کرده است. این ربات‌ها به کمک دوربین‌های سه‌بعدی و سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم، در زندان گشت می‌زنند. داده‌های ارسالی از ربات‌ها در یک نرم‌افزار یکپارچه، که قادر به شناخت الگوهای رفتاری انسان‌ها است، جمع آوری می‌شود. این ربات‌های پلیس، با ارتفاع حدودی 1.5 متر، کل راهروهای زندان را تحت کنترل می‌گیرد.

وجود برچسب‌های جهت‌یابی روی سقف راهروهای زندان، به ربات‌ها کمک می‌کند تا از مسیر درست منحرف نشوند؛ در صورت هرگونه انحراف از مسیر، پیغام هشدار به اپراتور ارسال خواهد شد. همچنین، این ربات‌ها قادرند وقوع حوادث بحرانی مانند شلیک، اقدام به خودکشی و حملات زندانیان را به یکدیگر گزارش کنند. از طرفی، دوربین و میکروفون‌ تعبیه شده در این ربات‌ها، امکان برقراری تعامل بین مرکز کنترل و زندانیان را فراهم می‌کند.

استفاده از ربات‌ها به جای پرسنل زندان‌، در دراز مدت تا حد زیادی باعث صرفه‌جویی در هزینه استخدام نیروی انسانی و کاهش حجم کاری آن‌ها می‌شود. همچنین، وجود این ربات‌های هوشمند که به صورت شبانه‌روزی محیط زندان را تحت کنترل دارند، سبب ایجاد امنیت بیشتر و نجات جان زندانیان خواهد شد.

ربات‌ها در نقش نجات غریق

/wp-content/uploads/2020/10/4-e1602074123527.jpg

در یونان، از یک ربات ناجی برای امداد و نجات در حوادث دریایی استفاده می‌شود. این نوع ربات کهEMILY (Emergency Integrated Lifesaving Lanyard)  نام دارد، در سال 2010 اختراع شده و قادر است همانند یک نجات غریق حرفه‌ای، افراد در حال غرق شدن را پیدا کند و در عملیات جستجو و امداد، موثر باشد. این ربات قادر است به طور میانگین، روزانه جان 2 نفر را نجات دهد.

جنس بدنه EMILY از فایبرگلس ساخته شده و به علت وزن سبک‌‌اش، قابلیت شناوری بالایی دارد. این ربات می‌تواند در دریاهای طوفانی نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد. به‌علاوه، افراد گارد ساحلی می‌توانند عملکرد آن را از راه دور کنترل کنند. همچنین، EMILY می‌تواند به کمک دوربین‌های حرارتی، افراد در حال غرق شدن در محدوده ساحل را تشخیص بدهد و اقدامات لازم را نسبت به نجات آن‌ها انجام دهد. در زمان بحران پیش آمده و پناهندگی اجباری مردم سوریه به یونان از طریق دریا، به کار گرفتن دو EMILY، مسبب نجات 500 پناهنده شده است.

استفاده از سگ ربات (Robot Dog) در دوران شیوع ویروس کرونا

/wp-content/uploads/2020/10/5-e1602074136516.jpg

سنگاپور در حال استفاده از نوعی سگ ربات(Robot Dog)  است. روی بدنه این ربات، سنسورهایی تعبیه شده که می‌تواند فاصله افراد از یکدیگر را تشخیص دهد. با استفاده از این سگ ربات، می‌توان از رعایت فاصله اجتماعی ایمن در پارک‌ها و فضاهای عمومی، اطمینان حاصل کرد. این ربات که Spot نام دارد، می‌تواند محدوده‌ای به مساحت 3 کیلومتر را پوشش دهد. از دیگر امکانات Spot، تحویل وسایل بهداشتی ضروری و دارو به بیماران است.

همچنین، Spot با پخش یک صدای ضبط شده، مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی دعوت می‌کند. Spot به چند دوربین مجهز است و از این طریق می‌تواند تعداد افراد حاضر در محیط را برآورد کند. این ربات به نحوی طراحی شده که قادر به تشخیص افراد و موانع است و برای جلوگیری از هر گونه برخورد، از فاصله یک متری هر مانع، تغییر جهت می‌دهد. در صورت رضایت از عملکرد Spot، سنگاپور در آینده، از این ربات در مکان‌های عمومی دیگری نیز استفاده خواهد کرد.

آینده ربات‌های پلیس در شهرهای هوشمند چگونه خواهد بود؟

اگرچه با وجود برخی نگرانی‌ها درباره استفاده از ربات‌ها به جای نیروی پلیس، نمی‌توان پاسخی قطعی برای این سوال در نظر گرفت، اما با توجه به رشد روزافزون استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از دستگاه‌های هوشمند و ورود به دنیای دیجیتال، نمی‌توان نیاز آتی شهرهای هوشمند را به این تکنولوژی، انکار کرد.

استفاده عمومی از ربات‌ها نیز مانند ابزارهای مختلف، نیازمند فرهنگ‌سازی و به‌کار گرفتن روش‌های استاندارد دارد؛ در غیر این‌صورت احتمال پذیرش آن در جامعه، کاهش یافته و نمی‌توان راندمان مورد نظر را دریافت کرد.

برای این منظور، لازم است پتانسیل‌های استفاده از ربات‌های پلیس در شهرهای هوشمند شناسایی شده و نیروی پلیس آن شهر نیز در رابطه با کنترل ربات‌ها، هماهنگی با آن‌ها و نحوه تحلیل گزارش‌ها، آموزش ببینند.

در نهایت می‌توان گفت با توجه به ماهیت هوش مصنوعی، پیش‌نیاز بهره‌گیری از این ربات‌ها، یادگیری درست الگوریتم‌ها و استفاده صحیح از داده‌ها است، چرا که استفاده از داده‌های منطقی و الگوهای واقعی، توانایی‌های تصمیم‌گیری هوش مصنوعی را بهبود می‌بخشد.

 

شما می‌توانید راه‌حل‌های بخش کسب‌و‌کار سازمانی ایرانسل را که مخصوص شهرهای هوشمند طراحی شده‌اند، در صفحه مربوط به «اینترنت اشیا» مشاهده کنید.

 

منبع:

https://www.smartcity.press

 

3.3 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5448

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4214

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4202