post image

بهبود امنیت و کیفیت خدمات بانکی با سرویس رایانش ابری

با مزایای استفاده از سرویس رایانش ابری در صنعت بانکداری بیشتر آشنا شوید.


گسترش ارتباطات و تاثیر شگرف دنیای دیجیتال، انقلاب بزرگ داده‌ها را در سطح جهان رقم زده است. از این رو صنایع و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر جهان به دنبال راه‌حل‌هایی برای افزایش توانایی خود در دسترسی به اطلاعات و استخراج داده‌ها هستند. از جمله این راه‌کارها که به‌خصوص در بخش امور بانکی بسیار موثر واقع شده است، سرویس رایانش ابری است.

/wp-content/uploads/2020/12/32-1.jpg

بهره‌مندی از سرویس رایانش ابری در بانکداری سطح بی‌نظیری از سرعت، امنیت و مقیاس‌پذیری را برای آن‌ها فراهم کرده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها، پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات که از امور متداول سیستم‌های بانکی است، با استفاده از سرویس‌های رایانش ابری با سهولت و سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

سیستم‌های سنتی مورد استفاده در صنعت بانکداری، همواره با محدودیت‌هایی مواجه بوده است؛ از جمله می‌توان به ظرفیت محدود سیستم‌های قدیمی در ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ها اشاره کرد. به‌علاوه، دسترسی به این اطلاعات و استخراج آن‌ها به منظور بررسی و استفاده در امور بانکی، می‌تواند با دشواری و صرف وقت بسیار همراه باشد.سرویس رایانش ابری به عنوان یک راهکار همه‌جانبه، می‌تواند تمامی این مشکلات را برطرف نموده و موانع بر سر راه افزایش سرعت در انجام امور بانکی را کنار بزند.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده، نیمی از موسسات مالی بزرگ آمریکا آماده سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه سرویس رایانش ابری هستند که این آمار نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

در ادامه  مزیت‌های استفاده از سرویس رایانش ابری را در بانکداری بررسی می‌کنیم.

کاهش هزینه‌ها

/wp-content/uploads/2020/12/3232-e1608619809848.png

هزینه‌های جاری برای پیشبرد امور در بانک‌ها، شامل مخارجی مانند خریداری و استقرار زیرساخت‌ها است که می‌تواند برای بانک‌ها هزینه بالایی به همراه داشته باشد. به‌علاوه، همواره هزینه بسیاری صرف خرید ملزومات اداری برای بایگانی اطلاعات می‌شود.

در صورتی که بانک‌ها برای انتقال برنامه‌ها و داده‌های مهم خود از  رایانش ابری استفاده کنند، دیگر نیازی صرف هزینه‌های بالا برای استقرار زیرساخت و همچنین اختصاص فضاهای فیزیکی و ملزوماتی برای بایگانی و ذخیره‌ انبوهی کاغذ، نخواهند داشت.

به‌علاوه، زمانی که موسسات مالی و بانک‌ها از سرویس رایانش ابری استفاده کنند، تنها هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند مربوط به زمان‌هایی است که از این سرویس استفاده می‌کنند، بنابراین از این طریق می‌توانند به میزان چشمگیری در دیگر هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنند.

بهبود روابط میان بانک و مشتریان

/wp-content/uploads/2020/12/33-1-e1608619865881.jpg

با استفاده از  سرویس رایانش ابری، دسترسی به اطلاعات و کنترل داده‌های مشتریان در سیستم بانکی به سهولت صورت می‌پذیرد. از این راه، بانک‌ها می‌توانند با آگاهی بیشتری که در مورد روند کاری و امور مربوط به مشتریان خود دارند، خدمات بهتری را در مقایسه با زمانی که از شیوه‌های سنتی استفاده می‌کردند، ارائه دهند.

به‌علاوه، آن‌ها می‌توانند با ارائه خدمات ابری در سیستم بانکداری مجازی، سهولت بهره بردن از خدمات بانکی را تنها به خود بانک‌ها و کارمندان آن‌ها محدود نکرده و به مشتریان نیز برسانند. اهمیت این نکته به ویژه با شیوع و گسترش همه‌گیری ویروس کرونا بیش از پیش به چشم می‌آید. بانک‌ها از این راه همواره به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی دارند و می‌توانند به ارائه خدمات به مشتریان خود ادامه دهند. استفاده از سرویس‌های رایانش ابری هم‌چنین، توانایی بانک‌ها را در انجام به‌‌موقع امور افزایش می‌دهد، چرا که سرعت، کارایی و بهره‌وری آن‌ها را بالا می‌برد.

انعطاف‌پذیری بیشتر

/wp-content/uploads/2020/12/34-1-e1608619929338.jpg

پیشرفت تکنولوژی، استفاده از اینترنت پرسرعت و گسترش ارتباطات در دنیای امروز، سیستم‌های کاری صنایع مختلف از جمله سیستم‌های بانکی را به منعطف بودن و برخورداری از مقیاس‌پذیری بیشتر دعوت می‌کند. استفاده از سرویس رایانش ابری، به بانک‌ها امکان ارتقای سیستم‌ها و پاسخ به نیازهای مشتریان را با توجه به سرعت بالای تقاضای بازار اعطا می‌کند.

مقیاس‌پذیری سرویس‌های رایانش ابری به این معنی است که بانک‌ها می‌توانند به هزاران معامله در ثانیه دسترسی داشته باشند و آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی کنند؛ این قابلیت نه تنها سرعت انجام امور و دسترسی به اطلاعات را بالا می‌برد، بلکه این بخش را در مبارزه با جرایم مالی مانند کلاهبرداری و پول‌شویی یاری می‌کند.

افزایش امنیت داده‌ها

/wp-content/uploads/2020/12/45.jpg

حفظ امنیت داده‌ها و اطلاعات در حوزه‌های مختلف نقش پررنگی ایفا می‌کند؛ در بانکداری نیز این ویژگی همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند کارشناسان نسبت به انتقال و سپس حفظ داده‌ها بر بستری مجازی بدبین هستند و آن را ایمن نمی‌دانند؛ این نکته باعث شده است تا سیستم‌های بانکی با سرعت کم‌تری به استفاده از سرویس رایانش ابری روی بیاورند  و تغییر سازوکار آن‌ها بر این اساس، به کندی صورت پذیرد.

با این وجود، سرویس‌های رایانش ابری با گزینه‌هایی هم‌چون رمزگذاری داده، مدیریت SSL و اعتبارسنجی پیشرفته همراه است تا از حفظ امنیت داده‌ها در سیستم‌های بانکی و به طور کلی روند انجام امور مربوط به این حوزه، اطمینان حاصل شود.

 

جمع‌بندی

موسسات مالی و بانک‌ها، همواره به دنبال استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز هستند تا سازوکار خود را بهبود بخشند. پذیرش و استفاده از سرویس رایانش ابری نسبت به سایر فناوری‌ها، به سرعت صورت نگرفت و با نگرانی‌های بسیاری در رابطه با حفظ امنیت اطلاعات موجود مواجه بود.

به منظور یافتن راهکاری برای حل این چالش‌ها، فناوری‌های رمزگذاری داده‌ها و مدیریت منحصربه‌فرد سیستم‌ها در ساختار سرویس رایانش ابری ایجاد شده است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، امنیت سرویس رایانش ابری به مراتب بالاتر از فناوری‌هایی است که پیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفتند و قدرت محاسباتی این سرویس نیز با سیستم‌های قدیمی قابل مقایسه نیست.

با این وجود، مزیت‌های این سرویس هر روز بانک‌ها و موسسات مالی بیشتری را به استفاده از آن متمایل می‌کند؛ تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده نیز بر سودمندی سرویس رایانش ابری در حوزه بانکداری صحه می‌گذارد.

ایرانسل، به عنوان برترین اپراتور دیتای کشور همواره در ارائه جدیدترین و بهترین خدمات به مخاطبان خود پیشگام بوده است؛ سرویس رایانش ابری ایرانسل یا سیرنگ نیز یکی از به‌روزترین این خدمات است.

اگر شما هم با توجه به مزایای سرویس رایانش ابری، آن را گزینه مناسبی برای کسب‌وکار خود می‌دانید، برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، با واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل در تماس باشید.

 

منبع

https://internationalbanker.com//

https://info.cloudcarib.com/

4.3 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۵/۰۵

با امکانات و قابلیت‌های سرویس زیرساخت ابری ایرانسل آشنا شوید!

معرفی کامل سرویس زیرساخت ابری ایرانسل و استفاده از قابلیت‌های آن در کسب‌وکارها

بازدید: 4284

blog image

۱۳۹۹/۰۴/۲۲

هر آن‌چه که باید در مورد رایانش ابری بدانید

رایانش ابری یا cloud computing، راهکاری ایده‌آل برای ذخیره‌سازی اطلاعات سازمان شما

بازدید: 4126

blog image

۱۴۰۰/۰۱/۳۰

معرفی داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل

چگونه به کمک داشبورد زیرساخت ابری ایرانسل سرور مجازی بسازیم؟

بازدید: 3548