post image

مقابله هوشمندانه شهرها با کووید ۱۹

چگونه پیشرفت تکنولوژی به مقابله هوشمندانه شهرها با کووید 19 کمک می‌کند؟


تصور زندگی در برهه کنونی، بدون تکنولوژی غیرممکن به نظر می‌رسد و مواجه با چالشی چون کووید ۱۹، اهمیت آن را بیش از پیش برای ‌ما روشن کرده است. نوآوری‌ها و بهبود کیفیت در این حوزه و استفاده از  اینترنت اشیا باعث شده است تا زیرساخت‌های شهری و همچنین شیوه مقابله دولت‌ها با این ویروس نیز دستخوش تغییرات محسوسی بشود.

در ادامه به راهکارهایی که شهرهای هوشمند برای مقابله با کووید ۱۹ به کار می‌برند، می‌‍‌پردازیم.

ربات‌های خط مقدم، آماده برای ضدعفونی اماکن عمومی

/wp-content/uploads/2020/10/2-10-e1603786821296.png

با شیوع ویروس کرونا، سازمان بهداشت جهانی همواره بیشترین تاکید را روی ضدعفونی کردن دست‌ها، سطوح و رعایت پاکیزگی خصوصا در مکان‌های عمومی داشته است. با این حال، استفاده از نیروی کار انسانی برای ضدعفونی کردن اماکن عمومی، مدیریت و منابع مالی فراوانی می‌طلبد.

به همین منظور شهرهای هوشمند، بر مبنای تکنولوژی اینترنت اشیا و  با استفاده از ربات‌های خودکار وابسته به مرکز (connected autonomous robots) در تلاش‌اند تا استفاده از نیروی کار انسانی و به تبع آن هزینه‌ها را به حداقل برسانند. این ربات‌ها با استفاده از نور ماورای بنفش، ساختار DNA ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های مضر را در هم می‌شکند و به هر چه بیشتر تمیز نگاه داشتن اماکن عمومی کمک می‌کند. کشور دانمارک یکی از مواردی است که با مستقر ساختن این ربات‌ها در بیمارستان‌ها، ساختمان‌ها و دفاتر دولتی، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و دانشگاه‌ها، تلاش می‌کند تا محیط را ضدعفونی شده نگاه دارد.

نرم‌افزارهای ردیابی، راهکاری برای کنترل کووید ۱۹

/wp-content/uploads/2020/10/3-6-e1603786872988.jpg

در برخی کشورها، دولت‌ها با ارسال پیامک و تماس تلفنی رایگان به اطلاع‌رسانی درباره ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه پرداختند. در این میان برخی از کشورها، بسیار هوشمندانه‌تر با این مساله برخورد کرده‌اند. این دولت‌ها با ارائه نرم‌افزارهایی که به آسانی بر روی گوشی‌های هوشمند قابل نصب است، به سهولت اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار داده و خود نیز ، به آمار دقیقی از مبتلایان و بهبودیافتگان دست پیدا کرده‌اند.

سازوکار این برنامه‌ها که با بلوتوث، Wi-Fi و GPS  کار می‌کنند،  به این شکل است: زمانی که دو نفر به هم می‌رسند یک hand-shake  دیجیتال انجام می‌شود، سپس در صورتی که یکی از کاربران در روزهای آتی به ویروس کرونا دچار شود، به تمامی افرادی که اخیرا با او از نزدیک در تماس بوده‌اند، پیام هشدار فرستاده می‌شود تا اقدامات لازم را برای حفظ سلامتی خود انجام دهند.

افزایش سرعت اینترنت ، پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط و مقابله با پاندمی

/wp-content/uploads/2020/10/4-7-e1603786971102.jpg

یکی دیگر از نکته‌های مشهود در دوران همه‌گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹)، اهمیت دسترسی به اینترنت پرسرعت همگانی و بهبود زیرساخت‌های شهری و تسهیل روند انجام امور است.

به همین منظور تعداد کمی از شهرهای هوشمند، در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، با استفاده از تکنولوژی‌های خودکار که کارکرد آن، ارتباط مستقیمی با سرعت و کیفیت اینترنت دارد، در تلاش‌اند تا سطح کیفی خدمات را افزایش دهند. شهروندان زیادی ممکن است برای اموری نظیر کنترل دمای بدن و دریافت داروهای مورد نیاز از منازل خود خارج شوند. با استفاده از وسایل خودکار (autonomous vehicles)  مانند ربات‌های هوشمند، دولت‌ها می‌توانند از اعمال قرنطینه مطمئن شده و از عبور و مرورهای بیش از حد جلوگیری کنند.

علاوه‌بر مورد ذکر شده، دولت‌ها می‌توانند به سهولت، آمار دقیقی از مبتلایان و بهبودیافتگان به دست آورند و اطلاعات و خدمات مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهند. شهروندان نیز قادرند تا با استفاده از اینترنت پرسرعت، از راهکارهای توصیه شده مطلع شوند و از خانه به انجام امور کاری خود بپردازند.

استفاده از تکنولوژِی، راهی برای پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹

/wp-content/uploads/2020/10/5-3-e1603787043143.jpg

آشنایی و تشخیص زودهنگام علائم و ویژگی‌های ویروس کرونا یکی از راه‌های جلوگیری از گسترش آن است که علاوه‌بر کنترل، کمک می‌کند تا با توجه به آمار و ارقام به دست آمده ، موج‌های بعدی را نیز پیش‌بینی کرده و اقدامات لازم را اتخاذ نماییم.

یکی از این اقدامات پیشگیرانه‌، به‌کارگیری دوربین‌های هوشمند حرارتی در اماکن عمومی نظیر بیمارستان‌ها، سازمان‌ها و… است. در بدو ورود به این اماکن، بدن افراد اسکن می‌شود. این اسکن حاوی اطلاعاتی از جمله دمای بدن است که در صورت بالا بودن غیرطبیعی دما، اقدامات لازم صورت می‌گیرد. این اطلاعات هم‌زمان به یک سرور اصلی منتقل می‌شود که در صورت لزوم ، متخصصان با بررسی تمامی اطلاعات ثبت شده، دیگران را در جریان امور قرار داده و اخطارهای لازم را ابلاغ می‌کنند.

راه‌حل دیگری که در شهرهای هوشمند به کنترل و پیشگیری از گسترش ویروس کمک کرده است، آنالیز اطلاعات جمع‌آوری شده توسط گجت‌های هوشمندی مثل فیب‌بیت، اپل و گوگل است. از این راه دولت‌ها می‌توانند از جزئیات اطلاعات مربوط به سلامتی کاربران آگاه شوند و در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهد. پیشتر نیز در زمینه جمع‌آوری اطلاعات درباره مبتلایان به ویروس آنفولانزا و پیش‌گیری از همه‌گیری و گسترش آن، از این گجت‌ها استفاده شده است.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، برخی شرکت‌ها، تعداد زیادی از این گجت‌ها را در اختیار پرسنل خود قرار داده‌اند که در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی، کارمندان اخطاری از این سخت‌افزارها دریافت می‌کنند.

جمع‌بندی

شیوع ویروس کرونا سبک زندگی را به شدت تغییر داده است؛ زندگی شهری به کلی دگرگون شده و آنچه از شیوه زندگی و کار می‌دانستیم نیازمند تغییر است. در این میان وجود تکنولوژی‌های جدید و پیشرفت روزانه آن در زمینه‌های مختلف، در کنترل و جلوگیری هوشمندانه از گسترش ویروس به کمک مردم و دولت‌ها آمده است.

اینترنت اشیا که در قلب مقابله جهانی با ویروس کرونا قرار گرفته است، نه تنها در تشخیص و از بین بردن این ویروس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بلکه با همراهی نرم‌افزارهای هوشمند در پیش‌بینی موج‌های بعدی و جمع‌آوری اطلاعات لازم نیز کمک بسیاری کرده است. همین نکات اهمیت ویژه آن را در پایه‌ریزی شهرهای هوشمندتر نشان می‌دهد.

با سرمایه‌گذاری در حوزه ایتنرنت اشیا و حمایت از زیرساخت‌های دیجیتال به شهرهای پاک‌تر و از نظر اقتصادی سودآورتر نزدیک خواهیم شد؛ این تصمیمی است که به نظر می‌رسد برای آن باید در سطوح محلی، منطقه‌ای و ملی به برنامه‌ریزی پرداخت.

 

منبع:

https://www.geospatialworld.net/

3.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5794

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4657

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4562