post image

خانه‌های هوشمند در خدمت افراد کم‌توان و معلول

تکنولوژی اینترنت اشیا چه نقشی در بهبود زندگی افراد کم‌توان و معلول ایفا می‌کند؟


یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد کم‌توان و معلول این است که بتوانند بدون نیاز به کمک سایر افراد از پس کارهای خود برآیند، امور روزمره خود را انجام دهند. از این رو لازم است شرایطی محیا شود که دسترسی به وسایل مختلف برای افراد ناتوان و معلول به راحت‌ترین شکل ممکن ایجاد شود.

به لطف تکنولوژی اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند، ساخت خانه‌هایی که در آن دسترسی به همه وسایل ساده‌تر باشد، کار سختی به نظر نمی‌رسد؛ به این ترتیب دیگر لازم نیست برای انجام کارهای کوچک روزمره، وسایل مخصوص را برای معلولان تهیه کرد.

امروزه اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند زندگی بشر را در ابعاد گوناگون دگرگون کرده‌ است. به لطف Amazon Alexa  افراد ناتوان می‌توانند با خرید وسایلی که برای آن‌ها اولویت بیشتری دارد، خانه‌ای هوشمند برای خود بسازند. در این مقاله به گجت ‌های هوشمندی اشاره می‌کنیم که برای هوشمندسازی خانه‌ها به کار می‌روند و افراد کم‌توان هم به‌راحتی می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

• آمازون اکو (Amazon Eco)

/wp-content/uploads/2018/12/55-e1644139318847.jpg

پروژه هوشمندسازی خانه‌ها را  می‌توان با آمازون اکو و مکمل آن Eco Dot آغاز کرد. اکو دات این امکان را به افراد می‌دهد تا از طریق صدای خود وسایل را مدیریت کنند؛ در نتیجه نیاز به استفاده از دست‌‌ برای انجام کارهای روزمره، به طرز قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. بنابراین کاربران و به‌ویژه افراد کم‌توان می‌توانند با دانلود اپلیکیشن آمازون بر روی گوشی همراه‌شان، وسایل را از طریق صدای خود کنترل کنند؛ زنگ بیداری، یادآور، تایمر و لیست خرید ایجاد کنند و در اینترنت به جستجو بپردازند.

• قفل هوشمند (Smart Lock)

/wp-content/uploads/2018/12/555-e1644139348807.png

در خانه‌های افراد معلول، قفل‌های‌ هوشمند جایگزینی مناسب و امن‌ برای قفل‌های صفحه کلیدی محسوب می‌شوند؛ به‌خصوص اگر قرار باشد مستخدم، پرستار، تراپیست یا افراد دیگری به خانه آن‌ها رفت‌وآمد داشته باشند.

قفل‌های دارای صفحه کلید، اطلاعاتی مانند این‌که چه کسی در چه زمانی وارد خانه شده‌ است را در اختیار قرار نمی‌دهند و تغییر رمز آن‌ها کار سختی است. به‌علاوه، هر شخصی می‌تواند به راحتی رمز  این قفل‌ها را تغییر بدهد.

قفل‌های هوشمند آگوست (August Smart Lock) از تلفن هوشمند کاربران به‌عنوان کلید استفاده می‌کنند و کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن این قفل‌ها به سایر افراد دسترسی موقت، مهمان یا ادمین بدهند و حتی تعداد دفعات و روزهایی که افراد می‌توانند وارد خانه شوند را مشخص نمایند.

در این اپلیکیشن اطلاعاتی مانند این ‌که چه کسی در چه زمانی وارد خانه شده است، به‌طور کامل ثبت می‌شود. در صورتی‌ که کاربر دیگر تمایلی نداشته باشد که شخصی به خانه او بیاید، در کسری از ثانیه  می‌تواند دسترسی او را محدود کند.

 

• زنگ هوشمند

/wp-content/uploads/2018/12/55555-e1644139390820.jpg

برای افرادی که به علت کهولت سن یا بیماری در رختخواب بستری هستند یا این امکان را ندارند که از روی ویلچر بیرون از خانه را ببینند، زنگ هوشمند راهکاری ایده‌آل محسوب می‌شود. زنگ هوشمند رینگ (Ring smart doorbell) با کمک یک دوربین حساس به حرکت، نشان می‌دهد چه کسی پشت در است و کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد در را برای این شخص باز کند یا نه.

• ترموستات هوشمند

/wp-content/uploads/2018/12/555555-e1644139420728.jpg

ترموستات هوشمند، دمای خانه را روی عددی مشخص تنظیم می‌کند. این تکنولوژی مناسب افرادی است که به علت فلج مغزی باید در محیطی گرم باشند. افراد می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود، حتی وقتی در خانه نیستند، دما را تنظیم کنند. همچنین این امکان وجود دارد که پیش از خروج از منزل با  این دستگاه، دما را پایین بیاورند و قبل از بازگشت به خانه، دما را بالا ببرند. در نتیجه این راهکار علاوه بر  تنظیم دمای محیطی، مناسب‌ترین راه برای حفظ منابع انرژی محسوب می‌شود.

 

  • کلید و پریز هوشمند

ندیدن اشیا در خانه می‌تواند خطراتی جدی برای افراد معلول و کم‌توان ایجاد کند. با استفاده از کلید‌های هوشمند نه تنها می‌توان این دغدغه را رفع کرد بلکه امکان افزایش دسترسی به لوازم خانه نیز فراهم می‌شود. به کمک یک چراغ هوشمند، می‌توان تنها با یک اشاره بر روی صفحه گوشی همراه، چراغ‌ها را روشن و خاموش کرد. در چراغ‌های هوشمند Philip Hue  علاوه بر روشن و خاموش کردن چراغ‌ها از طریق اپلیکیشن، امکان تغییر رنگ و کم و زیاد کردن شدت نور نیز وجود دارد.

 

  • پرده‌های هوشمند

استفاده از پرده‌های معمولی برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند سخت و دشوار است، اما هوشمندسازی این بار هم در قالب پنجره‌های هوشمند به یاری این افراد می‌آید. My Smart Blinds، Soma smart shades  وSlides   برخی از برندهای پرده‌های هوشمند هستند که با استفاده از اپلیکیشن Slide امکان کشیدن یا جمع کردن پرده‌ها را فراهم می‌کنند.

 

  • درب پارکینگ هوشمند

درب بازکن هوشمند امکان باز و بسته کردن درب پارکینگ را از هر مکان فراهم می‌کند. برای استفاده از این تکنولوژی لازم است درب‌های پارکینگ با افزونه هوشمند سازگاری داشته باشد. بسیاری از برندها مانند  NexxGarage،  LifeMaster و Chamberlain با اکثر سامانه‌های هوشمند درب بازکن سازگاری دارند.

بیشتر بخوانید:

 

سخن آخر

خانه‌های هوشمند به افراد ناتوان و معلول این امکان را می‌دهند که کارهای روزمره خود را به‌طور مستقل و به شیوه‌ای آسان انجام بدهند. ما در راهکارهای سازمانی ایرانسل امید داریم که فناوری خانه هوشمند روز‌به‌روز گسترش یافته و با قیمت ارزان در دسترس همگان قرار گیرد تا از این طریق، پیشبرد امور روزانه را برای همه افراد، خصوصاً افراد کم‌توان که واقعاً به آن‌ها نیاز دارند، آسان‌تر نماید. با تحقق شهر هوشمند دنیا به مکانی راحت‌تر برای زندگی تبدیل خواهد شد.

 

منبع:

https://www.transfermaster.com/

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5455

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4223

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4210