post image

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.


در حال حاضر، ما در یک دنیای هیجان انگیز هستیم زیرا پیشرفت‌های جدیدی که در عرصه فناوری اتفاق می‌افتد، می‌تواند شیوه زندگی ما را به طور کلی تغییر ‌دهد. شهرهایی که ما در آنها زندگی می‌کنیم دستخوش تغییراتی اساسی شده‌اند تا زندگی روزمره ما را بهتر، کارآمدتر و سازگارتر با محیط زیست کند. پس نتیجه می‌گیریم فناوری تقریباً در زندگی همه ما تأثیر گذار است.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای شهر هوشمند شهری در نظر بگیریم، باید بگویم شهر هوشمند شهری است که بیشترین میزان بازدهی را در حوزه زندگی شهری داشته و داری شش معیار اصلی زندگی هوشمند از قبیل اقتصاد هوشمند، حمل‌نقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروندان هوشمند، روش زندگی هوشمند و مدیریت اداری هوشمند داشته باشد. همچنین بر اساس ویرایش شاخص شهرهای پویا (CIMI) که تحت نظارت مرکز استراتژی جهانی‌سازی (CGS) تهیه شده است، هوشمندترین شهرهای دنیا در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته تقریبا در یک راستا قرار دارند. شاید شما تاکنون متوجه تغییراتی که در شهرهای هوشمند می‌افتد نشده باشید، به همین دلیل هفت شهر هوشمند جهان را که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شده‌اند در این مقاله گرد هم آورده‌ایم.

نیویورک

/wp-content/uploads/2020/06/2-e1591446152976.jpg

یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین نواحی شهری در جهان که پس از مکزیکوسیتی بالاترین تراکم جمعیتی را در آمریکای‌ شمالی دارد، نیویورک است. نیویورک همواره در حوزه اقتصاد پیشتاز بوده و به همین دلیل این شهر مهم‌ترین مرکز اقتصادی جهان است. به همین منظور دفتر نوآوری فناوری شهرداری نیویورک در تلاش است تا اپل بزرگ  (Big Apple) را به یک شهر هوشمند تبدیل کند. این شهر در حال تحولات دیجیتالی است تا بتواند در پاسخگویی دولتی هوشمند داشته باشد و در نهایت بتواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش کارآیی شود.

نیویورک دارای ۷ هزار شرکت تکنولوژیکی است که علاوه بر رتبه نخست اقتصاد، در حوزه‌های سرمایه‌انسانی، برنامه‌ریزی شهری، نفوذ بین‌المللی، تکنولوژی و حمل‌ونقل هوشمند نیز عملکردی مطلوب دارد.

سنگاپور

/wp-content/uploads/2020/06/3-e1591446191809.jpg

سنگاپور در منطقه و حوزه تکنولوژی بهترین شهر هوشمند محسوب می‌شود. دارا بودن شبکه فیبر نوری، سرانه سه عددی تلفن‌های همراه، بیمارستان‌هایی که عمده وظایف آن بر عهده روبات‌هاست، باغ‌ها و مزارعی که قابلیت تنظیم دما و جمع‌آوری آب‌های باران در آنها ایجاد شده، نمونه‌هایی از ویژگی‌های این شهر است. در این شهر تکنولوزی به جای سیاست، حرف اول را می‌زند. در سال ۲۰۱۴ برنامه Smart Nation راه اندازی شد که شامل نصب سنسورهای هوشمند در سطح شهر بود. این سنسورها  تمامی اطلاعات راجع به آنچه شهروندان روزانه انجام می‌دهند را جمع‌آوری می‌كنند. این سنسورهای هوشمند می‌توانند همه چیز را از تمیز بودن خیابان گرفته تا شلوغ بودن یک رویداد اندازه بگیرند.در نهایت دولت به صورت هوشمند به آنچه در شهر اتفاق می‌افتد نظارت دارد.

آنچه باعث برجسته شدن پروژه شهر هوشمند سنگاپور می‌شود این است که این داده‌ها در اختیار دولت است نه شرکت‌های خصوصی.

لندن

/wp-content/uploads/2020/06/4-e1591446225418.jpg

از لندن به عنوان میزبان استارت‌آپ‌ها و برنامه‌نویسان در جهان یاد می‌شود. دفتر فناوری لندن در تلاش است تا لندن جزو شهرهای هوشمند برتر در جهان باشد. یکی از راه‌های انجام این کار از طریق مشارکت Tech.London است که با هدف کمک به کارآفرینان و شرکت‌های نوپا انجام می‌شود. همچنین آنها دارای یک هیات مدیره هوشمند در لندن هستند که مرتباً به روزرسانی‌ و توصیه‌هایی را در مورد چگونگی هوشمندسازی شهر هوشمند ارائه می‌دهند. لندن برای دستیابی به اهداف خود، دارای یک نقشه شهر هوشمند است. این نقشه شامل استراتژی‌هایی برای نحوه اجرای فناوری در شهری است که انتظار می رود طی ۱۰ دهه آینده جمعیتش به ۱۰ میلیون نفر برسد.

لندن در حال حاضر، در حال کار روی موضوعات کلیدی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مدیریت ناوگاه هوشمند و مدیریت منابع و انرژی است.

بارسلونا

/wp-content/uploads/2020/06/5-e1591446256131.jpg

بارسلونا بارها با ابتکار عمل توانسته به طور مداوم در لیست شهرهای برتر جهان در هوشمندسازی قرار گیرد. یکی از پروژه‌های مهم این شهر که روی آن بسیار کار شده است، پوشش Wi-Fi  رایگان در سطح شهر است. در حال حاضر ، تقریباً در همه جای شهر می‌توان به وای فای رایگان دسترسی پیدا کرد. بارسلونا همچنین از فناوری‌های اینترنت اشیاء، از جمله سنسورهای هوشمند برای کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش ایمنی در جاده‌ها ، استفاده خوبی می‌کند.

بارسلونا تقریبا در رابطه با اغلب شاخص‌های شهر هوشمند، عملکرد مطلوبی دارد. مواردی از قبیل برنامه‌ریزی شهری و مدیریت هوشمند حمل‌ونقل در این شهر با کیفیت بسیار بالا پیاده‌سازی شده است. با توجه به این رویکردها، جای تعجب نیست که بارسلونا میزبان برخی از جالب‌ترین رویدادهای فنی در بین کشورهای اطراف خود است!

اسلو

/wp-content/uploads/2020/06/6-e1591446290156.jpg

اسلو به دلیل تأکید بر ایجاد محیطی پایدار و سازگار با محیط زیست در بین شهرهای هوشمند قرار گرفته است. تعریف شهرهای هوشمند و شهرهای پایدار کمی متفاوت هستند، با این حال اسلو در هر دو گروه موفق به حساب می‌آید!  این شهر دارای بیش از ۶۵۰،۰۰۰ چراغ LED است که همه به ایستگاه‌های پردازش متصل هستند. این چراغ ها می‌توانند با توجه به نیاز میزان روشنایی را به صورت هوشمند تنظیم کنند. همچنین اسلو از پلاک‌های هوشمند استفاده می‌کند تا روشی مبتنی بر داده برای بهبود ترافیک ارائه دهد. اتوبوس‌های الکتریکی، ساخت سایت‌هایی با انتشار آلاینده صفر، بازسازی ساختمان‌های موجود با هدف ارتقای سیستم مدیریت زباله و انرژی سبز از طریق فرآیند بازیافت،  از پروژه‌‌های اجرایی در این شهر هستند. نکته قابل توجه این است که تمام خدمات مربوط به شهروندان این شهر دیجیتالی شده است.

این شهر همچنین در نظر دارد تا طی چند سال آینده شبکه حمل و نقل خود را به طور کامل از نو و بر بستر اینترنت اشیا تنظیم کند.

تورنتو

/wp-content/uploads/2020/06/7.jpg

تورنتو نیز در لیست ۷ شهر برتر دنیا در زمینه هوشمندسازی قرار دارد. در واقع تورنتو تنها شهر در کانادا است که در بین هفت شهر برتر دنیا قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۸ اعلام شد که “آلفابت” (Alphabet)، شرکت مادر گوگل در نظر دارد شهر هوشمندی به مساحت ۸۰۰ هکتار با بودجه ۵۰ میلیون دلار در شهر تورنتو بسازد. این پروژه توسط سازمان “سایدواک‌لبز”( Sidewalk Labs) که زیرمجموعه این شرکت است، صورت می‌گیرد.

هدف از این پروژه تبدیل یک ناحیه صنعتی واقع در ساحل دریاچه انتاریو به یک شهر هوشمند رویایی است. در این پروژه، از جدیدترین فناوری‌های مدیریت هوشمند ناوگان، صنعت و تولید استفاده می‌شود که همگی، قابلیت اتصال به اینترنت را دارند.

توکیو

/wp-content/uploads/2020/06/8-e1591446409274.jpg

توکیو نیز مانند اسلو، بیشتر سیاست‌های شهر هوشمند خود را در زمینه انرژی هوشمند متمرکز کرده است. توکیو بعد از نیویورک و لندن بزرگترین پایتخت صنعتی جهان است اما این میزان پیچیدگی صنعتی باعث نشده این شهر روی توسعه هوشمندسازی و رفاه دیجیتالی شهروندانش کار ویژه‌ای انجام ندهد. این شهر توانسته در زمینه پارکینگ هوشمند  امتیاز بالایی به دست آورد. بخش عمده‌ای از تلاش‌های توکیو به سال ۲۰۲۰ معطوف شده، زیرا  قرار بود این شهر میزبان بازی‌های المپیک تابستانی باشد که باتوجه به شیوع کرونا مشخص نیست سرنوشت آن به کجا خواهد انجامید.

اگر شما علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد شهرهای هوشمند هستید،  ممکن است این مقاله‌ها را دوست داشته باشید:

شهرهای هوشمند پیشرو در حمل و نقل سبز

موارد استفاده NB-IoT در حوزه‌ اینترنت اشیا

سبک زندگی هوشمند، ترکیب زندگی و تکنولوژی

کاهش هزینه حمل و نقل با کمک مدیریت هوشمند ناوگان

همچنین می‌توانید راه حل‌های بخش کسب و کار سازمانی ایرانسل را که به طور خاص برای شهرهای هوشمند طراحی شده‌اند را در لینک زیر مشاهده کنید.

اینترنت اشیا

 

منبع:

3.4 9 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5449

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4214

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4203