post image

اینترنت اشیا(IoT) راهکار ایده‌آل برای حفظ منابع انرژی در شهرهای هوشمند

به‌کمک فناوری اینترنت اشیا (IoT) می‌توان نقشی تاثیرگذار در مدیریت بهینه منابع انرژی ایفا کرد.


سرانه مصرف انرژی، روزبه‌روز در حال افزایش است. از این‌رو، یکی از چالش‌هایی که سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات همگانی با آن رو‌به‌رو هستند افزایش ظرفیت، به‌منظور پاسخگویی به این تقاضای صعودی است. در این راستا، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۴۰  تقاضای جهانی برای انرژی، رشدی در حدود ۳۷ درصد داشته باشد که این موضوع تهدیدی جدی برای ذخایر انرژی محسوب خواهد شد. در ایران نیز روند مصرف انرژی صعودی است؛ به‌طوری ‌که شاهد شکسته شدن رکورد مصرف برق با ثبت مصرف ۵۳،۸۴۷ مگاوات بودیم. اما به لطف پیشرفت‌های حوزه اینترنت اشیا (IOT) در سال‌های اخیر، سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات همگانی (مانند آب، برق و گاز) در جستجوی راه‌حل‌هایی کارآمد برای چالش‌های حوزه مدیریت منابع و انرژی هستند. در این میان کنتورهای هوشمند یکی از برترین دستگاه‌های مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا هستند که توسط این سازمان‌هایی همچون شرکت گاز  به‌کار گرفته شده‌اند. همچنین از دیگر راهکارهای ارائه‌شده در زمینه مدیریت منابع و انرژی می‌توان به خانه ‌های هوشمند و سایر زیرساخت‌های کنترلی که از سنسورهای هوشمند و فناوری IOT بهره می‌برند، اشاره کرد.

استفاد از اینترنت اشیا به منظور مدیریت هوشمند آب

/wp-content/uploads/2016/09/44-e1640532503755.jpg

بدون‌شک، همه از اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب آگاه‌اند. یکی از ویژگی‌های خانه‌ها و شهرهای هوشمند، امکان مدیریت مصرف آب است. سیستم مدیریت هوشمند آب به واسطه برخورداری از حسگرهای هوشمند، می‌تواند اطلاعاتی نظیر کیفیت، دما، فشار و میزان مصرف آب را در اختیار مصرف‌کننده قرار داده و امکان نظارت بر نحوه مصرف آب را فراهم نماید. همچنین بعضی از این حسگرها می‌توانند محل نشتی یا چکه کردن آب را شناسایی کنند.

در حال حاضر، سرانه مصرف آب در ایران تقریبا دو برابر استاندارد جهانی است؛ این درحالی است که ایران در گروه کشورهایی قرار دارد که تا سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهند شد؛ به‌طوری‌که حتی با باﻻترین میزان راندمان و بهره‌وری در مصرف آب، قادر به دسترسی به آب کافی برای تامین نیازهای‌شان نخواهند بود. می‌توان گفت حدود ۲۵ درصد مردم جهان، از جمله ایران مشمول این گروه هستند.

یکی از مشکلات عمده کشور در حوزه مدیریت منابع آبی، عدم استفاه از سیستم‌های آبیاری پیشرفته و مکانیزه در بخش کشاورزی است که سبب شده ۹۰ درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف شود.

استفاده از سیستم‎‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا برای مدیریت مصرف آب مثل کنتورها و حسگرهای هوشمندی که در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و مسکونی به‌کار گرفته می‌شوند، می‌توانند کشورمان را از معضل کم آبی نجات بدهند.

اینترنت اشیا برای مدیریت هوشمند انرژی

/wp-content/uploads/2016/09/444-e1640532552252.jpg

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی بی آی اینتلیجنس  (BI Intelligence)، برآورد می‌شود که در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در سراسر جهان، از ۴۵۰ میلیون به ۹۳۰ میلیون برسد که رشدی معادل با ۱۵ درصد در سال را نشان می‌دهد. این دستگاه‌ها همانند آن‌چه که در بخش مدیریت آب بیان شد، به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا بر الگوی مصرف خود نظارت کرده و همچنین سازمان‌های ناظر  را   قادر می‌سازد تا نرخ و الگوی مصرف در شبکه‌ برق‌رسانی را استخراج نمایند.

 

سرانه بالای مصرف انرژی در ایران

شکسته شدن مداوم رکورد مصرف برق در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که براساس اعلام آژانس جهانی اطلاعات انرژی، میانگین مصرف برق خانگی در ایران به ٢٩٠٠ کیلو وات ساعت می‌رسد. این در حالی است که متوسط مصرف جهانی برق زیر ١٠٠٠ کیلووات ساعت است. به‌عبارت دیگر، ایرانی‌ها حدود ٣ برابر مردم جهان برق مصرف می‌کنند. معادل‌سازی دیگری که کارشناسان برای میزان مصرف برق در ایران ارائه داده‌اند حاکی از آن است که ایران با ٨٠ میلیون نفر جمعیت، تقریبا معادل ٢٠٠ میلیون نفر برق مصرف می‌کند.

اما این وضعیت نگران‌کننده تنها به مصرف برق محدود نمی‌شود؛ بلکه سایر منابع انرژی در کشورمان‌ هم نیازمند مدیریت صحیح هستند. در این راستا، استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند برای خیابان‌ها و اماکن عمومی، حسگرهای تنظیم‌کننده دمای ساختمان، حمل و نقل سبز، هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی در صنعت، تولید برق در ساختمان‌ها توسط صفحات خورشیدی و حرکت به سمت شهرهای هوشمند باید در دستور کار قرار گیرند.

استفاده از فناوری‌های هوشمند برای رفع چالش‌ها

/wp-content/uploads/2016/09/4444-e1640532600714.jpg

در راستای مقابله با چالش‌های مذکور در حوزه منابع و انرژی، برخی از سازمان‌ها و نهادهای داخل کشور اقداماتی را آغاز کرده‌اند. بحران کمبود آبی که در سال‌های اخیر، گریبان‌گیر بخش‌های مختلف جامعه بوده از یک سو و ضرورت مدیریت مصرف انرژی و دستیابی به استاندارهای جهانی در این حوزه از سویی دیگر، اهمیت استفاده از جدیدترین فناوری‌های جهان برای مقابله با این چالش‌ها را روشن می‌سازد.

راهکارهای سازمانی ایرانسل به عنوان یکی از پیشگامان ارائه خدمات در حوزه اینترنت اشیا  و مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل می‌تواند نقشی تاثیرگذار در حفظ منابع انرژی باارزش کشورمان ایفا نماید. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره این راهکارها می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

http://www.businessinsider.com

http://www.icana.ir

http://www.tabnakilam.ir

3 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5421

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4176

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4171