post image

تفاهم‌نامه شرکت گاز

ایرانسل با شرکت ملی گاز ایران در زمینه کنتورخوانی هوشمند تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.


به گزارش روابط عمومی ایرانسل، تفاهم‌نامه امضا شده در زمینه کنتورخوانی هوشمند بین ایرانسل و شرکت ملی گاز ایران با هدف ایفای نقش سازنده و جدی در حوزه خدمات «اینترنت اشیا» و گسترش ارائه خدمات بر پایه فناوری NB-IoT منعقد شده است.

شرکت ملی گاز ایران طی فراخوانی در پاییز 1394، از شرکت‌های علاقه‌مند دعوت کرده بود تا در اجرای طرح پایلوت گاز برای کنتورخوانی هوشمند شرکت کنند. هر یک از شرکت‌هایی که موفق به امضای موافقتنامه نهایی با شرکت ملی گاز شوند، یک پروژه تأمین، نصب و قرائت مکانیزه را برای 5000 کنتور هوشمند گاز با استفاده از فناوری های مطرح این حوزه، اجرا خواهند کرد. راه اندازی آزمایشی این فناوری، پیش‌تر در دهه فجر سال 95 و با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ساختمان مرکزی ایرانسل آغاز شده بود.

در خصوص کنتورهای هوشمند می‌توان اشاره کرد که نسل جدید این کنتورها با هدف کاهش در مصرف گاز و دقت در اندازه‌گیری با قبلیت‌های قرائت لحظه‌ای اتوماتیک، سیستم یکپارچه، دوطرفه و برنامه پذیر و …. قابل بهره‌برداری است. برای بکارگیری این کنتورها نیازمند معماری شبکه‌ای هوشمند بر بستر اینترنت اشیا و زیرساخت‌هایی در سه حوزه تجهیزات، شبکه و نرم‌افزار هستیم.

این کنتورها قادر هستند میزان مصرف را به صورت آنی محاسبه کرده و نتیجه را به مراکز ارسال نمایند تا بررسی‌های لازم نسبت به میزان مصرف مشترکین و هزینه‌های آن صورت پذیرد. همچنین ارسال اطلاعات به مشترکین نیز سبب می‌شود که از میزان دقیق مصرف و هزینه‌های خود بصورت لحظه‌ای آگاه شده و بتوانند الگوی مصرف خود را اصلاح کنند. قابل توجه است که طول عمر باطری‌های بکار رفته در این کنتورها ۱۰ سال است.   در جدول زیر به مقایسه کنتورهای هوشمند گاز و کنتور معمولی می‌پردازیم:

معیار کنتور هوشمند کنتور معمولی
ذخیره اطلاعات ذخیره اطلاعات در بازه‌های یک ساعته هیچ اطلاعاتی ذخیره نمی‌شود
قرائت کنتور کاملا اتوماتیک نیازمند نیروی انسانی
مدیریت جریان گاز هر ۵ دقیقه میانگین جریان مصرف گاز ثبت می‌شود امکان پذیر نیست
تست نشتی گاز امکان تست اتوماتیک نشتی گاز وجود دارد امکان پذیر نیست
نظارت بر دمای امکان سنجش دمای جریان گاز و صدور هشدار در صورت غیر استاندارد بودن امکان پذیر نیست

ایرانسل به عنوان اپراتور پیشگام در عرضه خدمات #اینترنت_اشیا، پیش از این برای نخستین بار در ایران، از سامانه شهر هوشمند و خدمات شهروندی هوشمند در منطقه آزاد انزلی رونمایی کرده و نیز سامانه مدیریت حمل و نقل و پرداخت همراه مبتنی بر فناوری #NFC را در شهرهای اهواز و منطقه آزاد انزلی معرفی کرده بود.

لینک آپارات:

4.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۴۰۱/۰۲/۲۶

رونمایی از سرویس خودروی متصل ایرانسل در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران

سرویس خودروی متصل ایرانسل چگونه می‌تواند به صنایع مختلف در رسیدن به تحول دیجیتال کمک کند؟

بازدید: 3180

blog image

۱۳۹۹/۱۰/۲۳

حضور راهکارهای سازمانی ایرانسل در ششمین نمایشگاه تراکنش ایران

راهکارهای سازمانی ایرانسل چگونه به تحول بانکداری دیجیتال کمک می‌کند؟

بازدید: 3108

blog image

۱۳۹۹/۰۲/۳۰

شبکه امن ایرانسل؛ صحن جدید مجلس شورای اسلامی

ارائه زیرساخت ارتباطی و شبکه امن اختصاصی برای مجلس شورای اسلامی

بازدید: 2787