post image

در شهر هوشمند، هر روز، روز زمین است.

جهانی بیاندیشیم و بومی عمل کنیم.


زندگی ما انسان‌ها پُر است از نماد. این نمادها برای انسان نشانه مفاهیم مختلفی هستند. یکی از نمادهای مهم، که از حدود پنجاه سال پیش وارد دنیای ما شده، روز زمین پاک است. سازمان ملل متحد در سال ۱۹۶۹ این روز را نام‌گذاری کرد و از آن پس، هر سال، در سراسر جهان این روز را پاس می‌دارند. اما همان‌طور که گفتیم، این روز یک نماد است که نشانه‌ای است از آرزوی همه ما برای حفظ و احیای منابع گوناگون طبیعی و داشتن زمینی پاک. در این روز افراد و نهادها تلاش می‌کنند به مردم و مسئولان  از خطری که در کمین محیط زیست است آگاهی دهند و برای نجات زمین از این خطرها اقداماتی کنند.

اما همه می‌دانیم که اقدامات کوتاه‌مدت نمی‌تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند و نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که با کمک آن، بتوانیم به دستاوردهایی پایدار برسیم. امروزه جستجو برای راهکارهایی که این دغدغه را برطرف ‌کنند، در عرصه جهانی قوت گرفته است. یکی از روزنه‌های امید، پیشرفت‌هایی است که در سال‌های اخیر در حوزه اینترنت اشیا صورت گرفته‌ است. از آن‌جا که اینترنت اشیا (Internet of Things – IoT) امکان برقراری ارتباط میان دستگاه‌های گوناگون، جمع‌آوری دقیق داده‌ها و آنالیز عمیق‌تر آن‌ها را فراهم کرده، افراد و سازمان‌ها می‌توانند به کمک آن  از کوچکترین تغییرات محیط پیرامون خود، نتایج بسیار گسترده‌ای را استخراج کنند. در ادامه خواهیم گفت که اینترنت اشیا در چه حوزه‎‌هایی کاربرد دارد و چگونه از محیط زیست حمایت خواهد کرد.

کاهش میزان آلایندگی و تداوم بخشیدن به حیات سبز

/wp-content/uploads/2016/04/A2.jpg

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در کارگروه محیط زیست سازمان ملل، ساختمان‌ها ۴۰ درصد از انرژی، ۲۵ درصد از آب‌های شیرین و ۶۰ درصد از الکتریسیته تولید شده در کل جهان را مصرف می‌کنند. همچنین ساختمان‌ها با تولید نزدیک به یک سوم از گازهای گلخانه‌ای کل جهان به بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این گازهای مضر تبدیل شده‌اند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها تاثیر قابل توجهی بر حفظ محیط‌‌‌‌ زیست خواهد داشت. ساختمان‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، قادر خواهند بود اطلاعات دریافت شده از سنسورها را به طور لحظه‌ای تحلیل کرده و از این تحلیل‌ها برای مدیریت کارآمد انرژی و شناخت رفتار مصرف‌کننده استفاده کنند.

بر اساس آمارها، آلودگی هوا در سال ۲۰۱۵ منجر به اثرات منفی بر سلامت ۹۵ میلیون نفر در سراسر جهان شده است. مرگ سالانه ۵.۵ میلیون نفر از مردم جهان در اثر آلودگی هوا از دیگر آمارهای تکان‌دهنده در این حوزه است. بسیاری از شهرها در تلاش‌اند با به‌کارگیری اینترنت اشیا، کیفیت هوا را بهبود ‌بخشند و محیطی سالم‌تر برای شهروندان ایجاد کنند. با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از سنسورها، دستگاه‌ها و فناوری‌های موبایلی، شرایط محیطی گوناگون به راحتی مانیتور می‌شود و به دولت‌ها کمک می‌کند درک بهتری از کیفیت آب و هوا داشته باشند و بتوانند آن را کنترل کنند.

محافظت از منابع طبیعی

/wp-content/uploads/2016/04/A3-e1613480484246.jpg

پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰، با افزایش ۲.۳ میلیارد نفری جمعیت کره زمین،  لازم است تولید غذا برای مصرف جهانی ۷۰ درصد افزایش یابد. با توجه به منابع طبیعی محدود و تاثیر تغییرات آب‌وهوایی، پاسخ به این تقاضای رو به رشد یکی از بزرگترین چالش‌های زمان ما محسوب می‌شود.

موفقیت‌های IoT  در عرصه کشاورزی هوشمند، ظرفیت بالای اینترنت اشیا را در حفظ و ذخیره منابع طبیعی نشان می‌دهد. تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به کمک این تکنولوژی  توانسته‌اند فرآیند تولید خود را با توجه به آب و هوا، رطوبت و نور خورشید تنظیم و مانیتور کنند.

در یکی از دانشگاه‌های شیلی، محققان با بهره‌گیری از IoT توانسته‌اند مصرف آب را در مزارع بلوبری تا ۷۰ درصد کاهش دهند. برآورد شده است تا سال ۲۰۲۰، اینترنت اشیا می‌تواند ۱۶ گیگا تن از تولید CO2 در بخش کشاورزی بکاهد.

ما اکنون در ابتدای مسیر استفاده از فناوری‌های مبتنی بر IoT هستیم و متخصصان خوش‌بین هستند که راهکارهای اینترنت اشیا در  تحلیل موضوعات کلیدی محیط زیست و حل چالش‌ها در سراسر جهان به کمک مسئولان بیایند.

سرویس اینترنت اشیای واحد راهکارهای  سازمانی ایرانسل امکانات متنوعی را در اختیار کسب‌وکار شما قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این خدمات می‌توانید در وب‌سایت واحد کسب‌وکار سازمانی ایرانسل به بخش اینترنت اشیا  مراجعه کنید.

 

منبع:

 

2.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5449

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4214

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4203