post image

موارد استفاده NB-IoT در حوزه‌ اینترنت اشیا – بخش یک

در این مطلب به بررسی کاربردهای NB-IoT در حوزه اینترنت اشیا می‌پردازیم.


شبکه‌ NB-IoT  فناوری جدیدی بر بستر ارتباطی دوربرد است که به علت دارا بودن ویژگی‌هایی خاص مورد توجه اپراتورهای بزرگ دنیا قرار گرفته است که در ادامه مقاله قبل به بیان ویژگی‌ها و کاربردهای این فناوری می‌پردازیم. 

اما لازم است قبل از آن در مورد ظرفیت‌های NB-IoT برای ایجاد سرمایه و رونق کسب‌وکارها بیشتر بدانیم.

شکل‌دهی مدل تجاری:

زنجیره ارزش و مشارکت‌ها

اطلاعات به دست آمده از مطالعات کسب‌وکار NB-IoT نشان می‌دهد اتصال پایدار به شبکه در حال حاضر به منبعی ارزشمند برای کسب درآمد اپراتورها تبدیل شده است. مشارکت با ارائه‌دهندگان فناوری IoT  و تولیدکنندگان تجهیزات هوشمند به اپراتورها این امکان را می‌دهد که این بخش از زنجیره ارزش را حفظ کنند.

اما مسئله بیشتر از یک اتصال ساده است. اپراتورها این فرصت را دارند که با قبول مسئولیت‌هایی بیش از برقراری اتصالی پایدار به شبکه، جایگاه خود را در زنجیره ارزش ارتقا بخشند و در زمینه‌های بسیاری همچون امنیت شبکه و ارائه خدمات متنوع‌تر کارایی بهتری داشته باشند. تضمین کیفیت خدمات یا همان SLA در فضای ارتباطات مرسوم است که می‌تواند به‌عنوان مدل تجاری در شبکه NB-IoT استفاده شود.

ظرفیت‌ها و مدل کسب درآمد

کسب‌وکارهای حوزه NB-IoT قابلیت رشد دارند بطوریکه با معرفی خدمات و بکارگیری استراتژی درست برای ورود به بازار، می‌توان شاهد رشد آنها بود. با توجه به اینکه اپراتور می‌تواند از سایت‌هایی که در اختیار دارد استفاده کند، نیازی به سرمایه‌گذاری برروی دکل‌ها یا مالکیت محدوده‌های بیشتری نیست.

موارد استفاده IoT: در این بخش، خدمات و برنامه‌هایی که توسط LPWA پشتیبانی می‌شوند، در چهار دسته اینترنت اشیاء خانگی (IoT appliance)، شخصی، عمومی و صنعتی طبقه‌بندی شده‌اند.

اینترنت اشیا عمومی

همانطور که از نامش پیداست، اینترنت اشیا عمومی بر یکی از کاربری‌های LPWA تمرکز دارد که در خدمات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره شده است.

  • اندازه‌گیری هوشمند

کنتور‌های برق، آب و گاز هوشمند با جمع‌آوری داده‌ها از راه دور و ارسال آن از  طریق شبکه  NB-IoTکمک می‌کنند نیروی انسانی کمتری بکار گرفته شود. بیشتر اپراتورهای بزرگ اروپایی برای بهره گیری از فرصت‌های موجود در بازار، به این موضوع علاقه نشان داده‌اند. در نتیجه اندازه‌گیری هوشمند به کاهش هزینه‌ خواندن کنتور به صورت غیرخودکار و خرید باطری‌ کنتور – که ظاهراً دو عامل پرخرج در اندازه‌گیری دستی هستند- کمک می‌کند

  • زنگ‌ هشدار و دزدگیر

امنیت یکی از جنبه‌های بسیار مهم زندگی انسان‌ها است. سیستم زنگ‌ هشدار و دزدگیرها دارای حسگرهایی هستند که در نقاط استراتژیک خانه قرار دارند و دائماً از طریق شبکه LPWA با هم در ارتباط هستند. این سیستم حجم داده کمی ارسال می‌کند و تجهیزات مورد استفاده در آن باید توان مصرفی پایینی داشته باشند. زنگ‌ هشدار و دزدگیر هوشمند به کاربر کمک می‌کند تا از ورود و خروج‌ افراد به خانه مطلع شود. این سیستم نه تنها مانع ورود افراد ناشناس می‌شود، بلکه سنسورهای هوشمند آن افزایش ناگهانی دمای خانه یا دود را نشان می‌دهد تا از وقوع آتش‌سوزی جلوگیری کند.

/wp-content/uploads/2019/01/116-e1588597113328.jpg

  • سطل‌های زباله هوشمند

سطل‌های زباله سطح شهر بر اساس نیاز شهروندان جایگذاری نشده‌اند و زمانبندی حرکت ماشین‌های حمل زباله بر اساس برنامه مشخصی انجام می‌شود؛ بنابراین ممکن است بسیاری از مخازن زباله تا زمان تخلیه بیش از حد پر شده باشند. هنگامی که ظرفیت سطل‌ زباله هوشمند پر شده و نیاز به تخلیه داشته باشد، به مسئول مدیریت ضایعات سیگنالی ارسال می‌کند تا بهترین مسیر برای رسیدن به سطل مورد نظر ارزیابی شده و در اختیار رانندگان ماشین‌های زباله قرار گیرد.

هزینه این سرویس می‌تواند بر اساس میزان کارکرد سنسور سطل‌ها یا به صورت ماهانه محاسبه شود.

با ما همراه باشید با سری بلاگ‌هایگ NB-IoT.

منبع:

2.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5453

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4218

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4205