post image

۶ فناوری برتر در شهرهای هوشمند

بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیا نقش مهمی در هوشمندسازی شهرها ایفا می‌کند.


/wp-content/uploads/2017/04/t2-e1619858243681.jpg

با گسترش بهره‌گیری از تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) و مزایای آن در حوزه‌ خدمات، هم‌اکنون شاهد ظهور شهرهای هوشمند هستیم. به گزارش موسسه‌ مک کنزی تا سال ۲۰۲۰ صنعت شهرهای هوشمند بازاری معادل ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد داشت که شامل ۶۰۰ شهر در سراسر دنیا می‌شود. بر اساس این تحقیق این شهرها ۶۰ درصد از تولید ناخالص ملی کل دنیا را در سال ۲۰۲۵ تولید خواهند کرد.

اما کدام فناوری‌های نوین در ساخت یک شهر هوشمند دخیل هستند؟ در ادامه به طور خلاصه به معرفی ۶ فناوری برتر در شهرهای هوشمند می‌پردازیم.

۱. مدیریت هوشمند انرژی

ساختمان‌های اداری و مسکونی در شهرهای هوشمند کارایی بالاتری دارند و به شکل بهینه‌تری انرژی مصرف می‌کنند. الگوی مصرف انرژی در این ساختمان‌ها مورد تحلیل قرار گرفته و همه اطلاعات مربوط به آن جمع‌آوری و ثبت می‌شود. شبکه‌های هوشمند توزیع برق نیز در توسعه شهرهای هوشمند نقش مهمی را بر عهده دارند. به‌کارگیری سیستم روشنایی هوشمند برای اماکن عمومی و خیابان‌ها، اولین و ساده‌ترین گام برای ورود به این حوزه به حساب می‌آید.

۲. حمل و نقل هوشمند

شهرهای هوشمند از سیستم‌های حمل‌ونقل چندگانه، چراغ‌های راهنمایی هوشمند و پارکینگ‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند. همچنین، هوشمندسازی خودروها و سرمایه‌گذاری در حوزه خودروهای متصل (Connected Cars) از جمله اقدامات کلیدی در زمینه حمل‌ونقل هوشمند محسوب می‌شوند.

 

۳. تبادل هوشمند داده‌ها

اگر به دنبال هوشمندسازی شهر هستیم، باید به این موضوع آگاه باشیم که تبادل پیوسته اطلاعات بین سیستم‌های مختلف شهری و خصوصی اهمیتی جدی دارد.

۴. مدیریت هوشمند داده‌ها

/wp-content/uploads/2017/04/t4-e1619859182341.jpg

حجم عظیم داده‌هایی که توسط سنسورها و تجهیزات مجهز به اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند جمع‌آوری می‌شوند، باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند تا به راهکارها و اطلاعاتی سودمند و کاربردی برای دستگاه‌های مدیریتی و همچنین شهروندان تبدیل شوند. این اطلاعات که دقت و صحت بالایی دارد، به عنوان مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های اساسی برای مدیریت شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. زیرساخت‌های هوشمند

با بهره‌گیری از زیرساخت‌های هوشمند شهری، امکان تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و استفاده از نتایج این تحلیل‌ها برای برنامه‌ریزی، تخمین میزان منابع مورد نیاز در آینده و همچنین اجرای برنامه‌های حفظ و نگهداری شهرها فراهم می‌شود. برای مثال، سنجش دائمی کیفیت آب می‌تواند وجود آلودگی در آب را در ابتدایی‌ترین مراحل آن آشکار کرده و از یک فاجعه بزرگ جلوگیری کند.

 

۶. دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یکی از اجزاء کلیدی در یک شهر هوشمند است که همه چیز را  به هم متصل می‌کند. در یک شهر هوشمند اطلاعات توسط سنسورهای مختلف جمع‌آوری شده و تبادل این اطلاعات امکان مدیریت لحظه‌ای سیستم‌های پیچیده‌ی شهری را فراهم می‌کند. هرچه وابستگی به سنسورها بیشتر می‌شود، اهمیت اعتبار داده‌ها و سیستم انتقال این داده‌ها نیز افزایش می‌یابد.

 

سخن آخر

هر یک از این فناوری‌ها در کنار یکدیگر به‌کارگرفته می‌شوند تا یک شهر هوشمند شود. هم‌زمان با رشد جمعیت در جهان و حرکت جمعیت به سمت مناطق شهری، نیاز به هوشمندتر شدن شهرها به منظور استفاده بهینه از منابعِ در دسترس بیشتر می‌شود. در حقیقت، تسهیل و ارتقای کیفیت زندگی افراد یکی از مهم‌ترین اهداف هوشمندسازی شهرها است.

ما نیز در ایران حرکت به سمت هوشمندسازی شهرها را آغاز کرده‌ایم. شرکت ایرانسل به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال ایران، در این زمینه پیشگام بوده و اقدام به آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز فناوری اینترنت اشیا و تجهیزات مخابراتی لازم جهت تبادل و پایش اطلاعات کرده است. امیدواریم به زودی در سراسر کشور شاهد ارائه خدمات شهرهای هوشمند به هموطنان عزیزمان باشیم.

 

منبع:

http://www.techrepublic.com

 

 

4 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5447

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4212

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4201