یکی از خواستههای انسان، توانایی حرکت در تونل زمان و قدرت پیشبینی آینده است. آرزویی که نهتنها از بین نرفته، بلکه در حال حاضر به کسبوکارهای بزرگ نیز منتقل شده است. شرکتهای بزرگی که علاقه دارند تا از آینده باخبر شوند و بر روی پروژههایی که احتمال موفقیت بیشتری دارند، سرمایهگذاری کنند.
معمولا پروژههایی مانند طراحی خودروهای برقی و خودران یا خدمات اینترنتی خارج از جو، در دستهبندی این سرمایهگذاریهای هنگفت قرار میگیرند. اما واقعیت این است که بازارهای محدودی در دنیا وجود دارد که مانند جزایر ناشناخته و دورافتاده، نهتنها منابع و ظرفیت مناسبی دارند بلکه از ورود رقبای زیاد نیز مصون هستند ولی متاسفانه نادیده گرفته میشوند.
اکوسیستم خودرو متصل یکی از همین جزایر ناشناخته است. در این مقاله قصد داریم تا زیرساختها و فرصتهای این اکوسیستم در ایران را بررسی کنیم و کمی با ویژگیها و چالشهای آن در کشور آشنا شویم.
طبقهبندی اکوسیستم خودرو متصل در میان کشورها
با گذشت نزدیک به دو دهه از شکلگیری فناوری خودرو متصل در جهان، هنوز کشورهایی وجود دارند که از مزایای این فناوری استفاده نمیکنند. بهطور کلی کشورها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
۱. کشورهایی که به استفاده از این روی آوردهاند.
۲. کشورهایی که هنوز این روند را جدی نگرفتهاند.
اما دسته سومی نیز وجود دارد. کشورهایی که استفاده از فناوری خودرو متصل را به شکل دیگری تجربه میکنند و به احتمال زیاد، این فناوری با رویکردی کاملا متفاوت و بومی شده در این کشورها مورد استفاده قرار میگیرد. این دسته سوم، رقابتی با بازیکنان مطرح دنیا در این حوزه نخواهند داشت. بههمین دلیل نمیتوان آنها را در دو دسته اصلی قرار داد.
آشنایی با اکوسیستم خودرو متصل در ایران
ایران، یکی از کشورهای دسته سوم است که اغلب دلایل زیر برای حضور کشور ما در این دسته مطرح میشود:
۱. تحریمها
۲. تشکیل زیرساختهای محلی و داخلی مانند شبکه ملی اینترنت و زیرساخت ابری داخلی جایگزین اینترنت جهانی.
۳. قوانین سختگیرانه برای جلوگیری از نشت دادهها و اطلاعات، با توجه به نگرشهای امنیتی.
۴. خودروسازی ملی
۵. تجربه مشابه در پیادهسازی فناوریهای جهانی با تیمهای داخلی
ایران کشوری با ظرفیتها و فرصتهای متعدد است که با کمک نیروی انسانی خلاق و توانمند خود و همچنین با تکیه بر شرکتهای خصوصی، توانسته است در اکثر زمینههای تحول دیجیتال همقدم با سایر کشورهای جهانی حرکت کند و فناوری خودرو متصل نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بیشتر بخوانید:
اکوسیستم فناوری خودرو متصل در کشورهای دسته اول
در تبیین ویژگیهای اکوسیستم دسته اول، باید کشورهایی را که در این زمینه مطرح هستند، بررسی کنیم. مطمئناً شرکتهای خودروسازی پیشرو یا شرکتهای فناوریمحور، پروژههای خودروی متصل خود را حداقل برای یک دهه اجرا کردهاند و اکنون در حال توسعه آنها هستند. معمولا رویدادهای تخصصی (سمینار، کنفرانس، نمایشگاه و…) در این کشورها برای بررسی تجربیات و نگاه به آینده این تکنولوژی، بیشتر از سایر کشورها برگزار میشود.
در این کشورها، رشتههای آکادمیک سطح بالا برای آموزش نیروی انسانی مورد نیاز، دسترسی به آزمایشگاههای معتبر برای تست تجهیزات مورد استفاده در خودروهای متصل و قوانین حاکم بر این فناوری نیز وجود دارد. بههمین دلیل، مسیر توسعه بهخوبی طی میشود.
بیشتر بخوانید:
دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده با همکاری ایرانسل برگزار شد!
اکوسیستم فناوری خودرو متصل در کشورهای دسته دوم
در خصوص کشورهای فاقد اکوسیستم خودروی متصل باید به این نکته اشاره کرد که با ورود خودروهای مدرن به این کشورها، دولت کمترین کنترل را بر فناوری خودرو متصل و دادههای آن دارد. بنابراین تلاش میکند تعامل خود را با شرکتهای بینالمللی و مجریان این فناوری حفظ کند.
اکوسیستم فناوری خودرو متصل در کشورهای دسته سوم
در کشورهایی مانند ایران که زیرساختهای فناوری خودرویی خوبی وجود دارد، اما متاسفانه اکوسیستمی شکل نگرفته، ماجرا کمی متفاوت است.
در ادامه نگاهی به زیرساختهای لازم برای تشکیل اکوسیستم خودرو متصل در ایران میاندازیم.
۱. پوشش شبکه تلفن همراه
فناوری شبکه تلفن همراه بیش از ۲ دهه قبل وارد ایران شد و امروزه با وجود سه اپراتور اصلی و تعدادی MVNO شرایط پوشش تقریبا خوبی ایجاد شده است.
۲. شرکتهای خودروسازی و مونتاژ
صنعت خودروسازی در ایران سابقهای طولانی دارد. حضور دو خودروساز بزرگ و قدیمی در کنار شرکتهای متعدد مونتاژ در ردههای مختلف خودروسازی (از جمله خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین) ایران را به ظرفیت مناسبی در این زمینه تبدیل کرده است.
بیشتر بخوانید:
۳. شرکتهای زیرساخت ابری و ارائهدهندگان امنیت ارتباطات
با توجه به شرایط خاص ایران در حوزه فناوری، ظرفیتهای محدودی برای راهاندازی فناوری خودرو متصل در شرکتهای زیرساخت ابری وجود دارد اما لازم است که آنها سعی کنند خود را بهبود ببخشند.
۴. مقررات دولتی برای خودرو متصل
در اواسط سال ۱۴۰۱ اولین قوانین لازم برای این حوزه در ایران شکل گرفت، اما بازیکنان اصلی اکوسیستم یا از استفاده از این قوانین آگاهی ندارند یا نیازهای بیشتری دارند که هنوز قوانین لازم برای آنها تعریف نشده است.
۵. شرکتهای فناوری خودرو متصل
در ۱۳ سال گذشته تعدادی شرکت مرتبط با فناوری خودرو متصل در ایران شکل گرفت. همانطور که میدانید برای پیشرفت همچنان باید به افزایش توانایی و تجربه اجرایی خود در پیادهسازی این فناوری بپردازند.
بیشتر بخوانید:
شکلگیری اکوسیستم خودرو متصل در ایران
وجود بیش از ۲۴ میلیون خودرو و چالشهای آنها، یکی دیگر از عوامل شکلگیری اکوسیستم خودرو متصل در ایران است. برخی از این موانع و مشکلات در ادامه مطرح میشود:
۱. تلفات بالای جادهای
۲. تفاوت قیمت سوخت با بازار جهانی و در نتیجه افزایش قاچاق سوخت
۳. افزایش قیمت خودروها و قطعات سازنده آنها
۴. آمار بالای سرقت بهدلیل امنیت پایین خودروها
۵. آلودگی شدید هوا بهعلت کیفیت پایین سوخت و سیستم خودروها
۶. ترافیک در شهرهای بزرگ مانند تهران
قطعا برای شکلگیری این اکوسیستم بازیکنان زیادی لازم است اما فعلا به مشکلات و موانع این فرآیند در کشور میپردازیم.
چالشهای مهم شکلگیری اکوسیستم خودرو متصل در ایران
در شکلگیری اکوسیستم خودرو متصل در ایران، گروهی از مشکلات اصلی وجود دارد که در این بخش به آنها اشاره میکنیم:
- درک نکردن معماری اکوسیستم خودروی متصل و در نتیجه گیج شدن بازیکنان آن در پیدا کردن نقش خود
- عدم اعتماد به همکاری و استفاده از ظرفیتهای مشترک فعالان اکوسیستم
- عدم آشنایی مناسب با فناوری خودرو متصل
- نبود نقش محوری ارکستراتور ((orchestrator برای گردهم آوردن بازیکنان اکوسیستم
- کمبود منابع انسانی برای هدایت نگرش بازیکنان اکوسیستم نسبت به فناوری خودروهای متصل
- عدم وجود زیرساختهای تخصصی سختافزاری و نرمافزاری این رشته مانند آزمایشگاههای مرتبط
باتوجه به موارد ذکر شده، اکوسیستم خودروی متصل ایران در حال شناسایی بازیکنان و برقراری ارتباطات اولیه آنها با یکدیگر است تا در نهایت شاهد خروجی یکدست و باکیفیتی از فناوری خودرو متصل در ایران باشیم.
بیشتر بخوانید:
کدام سرویس های راهکارهای سازمانی ایرانسل در رفع چالش های معادن نقش دارند؟
کلام آخر
همه ما باید برای رشد و پیشرفت فناوری خودرو متصل در ایران با یکدیگر همکاری کنیم تا در چند سال آینده به نقطهای برسیم که هیچ خودرو غیرمتصلی در کشور نداشته باشیم.
راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز در راستای این همراهی و پس از تجربه موفق ارائه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان با استفاده از فناوری خودرو متصل، باعث بهبود شرایط ناوگان حملونقل کشور شده است.
در راستای تحول دیجیتال و ایجاد یک ارتباط آسان میان ما و شما مشترکین ایرانسل، میتوانید از طریق کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*)، تمام اطلاعات و جزییات مربوط به محصولات را بر روی تلفنهمراه خود دریافت کنید. البته راه ارتباطی پیشین ما از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir همچنان پابرجا است.
منبع:
https://www.linkedin.com/pulse/features-connected-car-ecosystem-maturity-periods-different-shiran/
نظرات و پیشنهادات