post image

خودروی متصل چه امکاناتی را برای رفع مشکلات رانندگی فراهم می‌کند؟

چگونه خودروی متصل، مشکلات فنی و ترافیکی را کاهش می‌دهند؟


شرکت‌های خودروسازی برای بهبود تجربه مشتریان خود از رانندگی، دائماً درحال نوآوری هستند. نوآوری آن‌ها درگذشته، ابتدا منحصر به طراحی و ارتقای فنی خودروها بود، پس از آن و با پیشرفت تکنولوژی در یک دهه پیشین، به تدریج شاهد تغییرات جدیدی در ساختار خودروها بودیم. به‌عنوان ‌مثال، می‌توان به دیجیتالی‌شدن صفحات کیلومترشمار و استفاده از GPS اشاره کرد که تحول چشمگیری در صنعت خودروسازی رقم زد. در دنیای امروز که تحول دیجیتال بر تمام بخش‌های زندگی تأثیر گذاشته است و افراد همواره به اینترنت متصل هستند، نیاز‌های جدیدی برای نوآوری‌های صنعت خودروسازی ایجاد شده است. طراحی و تولید خودروهای متصل (Connected Cars) نتیجه همین نیازها است که تأثیر به‌سزایی بر نحوه ارتباط راکبان و رانندگان با وسیله نقلیه و دنیای اطراف گذاشته است. این تغییرات، بسیاری از نقاط ضعف خودروها را از بین برده و سطح کاربری آن‌ها را ارتقا داده است.

امکانات خودروی متصل در بهبود ترافیک و آسودگی سفر

/wp-content/uploads/2022/07/21-e1659159313740.jpg

با پیشرفت دستیاران دیجیتالی داخل خودرو، نیاز به لمس یا فشردن دکمه‌های مختلف از بین رفته است و اکنون رانندگان و سرنشین‌ها این امکان را دارند تا همه چیز را با صدا کنترل کنند، از تنظیم دمای محیط کابین تا پیدا کردن بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد.
برای سفرهای روزمره، خودروهای متصل می‌توانند مسیرهای ترجیحی را یاد بگیرند و اگر مشکلاتی در این مسیرها گزارش شده باشد، به‌محض سوارشدن به خودرو، به راننده هشدار داده می‌شود و مسیرهای جایگزین مختلفی به آن‌ها ارائه می‌گردد؛ درحالی که در این مسیرها همچنان امکان توقف معمول برای خوردن صبحانه یا تمدید سوخت در نظر گرفته شده است همچنین، حمل‌و‌نقل متصل می‌تواند مشکلات ناشی از برخورد با ترافیک‌های غیرمنتظره را برطرف سازد و از تأخیر‌های احتمالی جلوگیری کند.

امکانات خودروی هوشمند برای کسب‌وکارهای محلی

/wp-content/uploads/2022/07/22-e1659159378346.jpg

نکته جالب این است که اگر مشکلات ترافیک پیش رو نباشد، خودرو می‌تواند به راننده مسیری را پیشنهاد بدهد که در آن پمپ بنزین و یا فروشگاهی که برای اجناسش تخفیف ویژه در نظر گرفته است، قرار دارد. دراین‌صورت، راننده می‌تواند مسیر خود را کمی تغییر دهد و در مخارج روز خود صرفه‌جویی کند.

خودروهای متصل همچنین فرصت‌های جدیدی را برای فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهایی همچون کافه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز گردشگری، ایجاد کرده‌اند و اکنون این کسب‌وکارها می‌توانند _برای بازاریابی مستقیم _به رانندگان نزدیک‌تر شوند. امروزه مسافران تنها با یک دستور صوتی ساده می‌توانند خرید یا استفاده از خدمات کسب‌وکارها را در برنامه سفرهای خود بگنجانند.

ترکیب داده‌های خاص مربوط به راننده و اولویت‌های مسیر باعث می‌شود استفاده از تبلیغات براساس مکان، عادات شخصی و وضعیت وسیله نقلیه امکان‌پذیر شود. این موضوع می‌تواند به منظور اطلاع‌رسانی درباره خرده‌فروشان و جاذبه‌های محلی به‌ویژه برای افرادی که از خارج وارد شهر می‌شوند، استفاده شود و به کسب‌وکارهای محلی کمک کند تا رشد کنند.

بیشتر بخوانید :

نقش کلیدی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت نفت و گاز

عیب‌یابی و رفع مشکلات فنی در خودروی هوشمند

خودروهای متصل نحوه رسیدگی به مشکلات فنی را تغییر می‌دهند. درگذشته، رانندگان با روشن‌شدن چراغ‌ هشدار مشکلات فنی به رانندگی ادامه می‌دادند و امیدوار بودند که به‌مرور این چراغ خاموش شود و این مشکل ازبین برود، اما خودروهای متصل این مشکلات را به صورتی شماتیک و تصویری نشان می‌دهند و با ذخیره‌کردن تعمیرات قطعات مصرفی نظیر تسمه تایم و… به صاحبان خودرو و مراکز خدمات این امکان را می‌دهند تا پیشگیرانه با مسائل مکانیکی برخورد کنند و از تبدیل مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ و خطرناک جلوگیری کنند.

/wp-content/uploads/2022/07/23-e1659159489484.jpg

اگر خودروی متصل در هنگام بروز مشکلات فنی از ادامه مسیر باز بماند، راننده تنها به فشردن یک دکمه (E-Call) می‌تواند به مرکز خدمات متصل گردد. مرکز خدمات می‌تواند بدون محدودیت زمانی و مکانی از مشکلات مطلع شود و این امر سبب می‌گردد تا راننده به نزدیک‌ترین مرکز خدمات که امکانات مناسب رفع آن مشکل را دارد، توسط مرکز خدمات ارجاع داده شود. سازندگان خودرو نیز می‌توانند با درک مشکلات پیش‌آمده برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای ارائه خدمات داشته باشند.

بیشتر بخوانید :

کاهش ترافیک با استفاده از راهکارهای هوشمندانه

 

خودروی متصل و شهر هوشمند

خودروی متصل به شبکه می‌تواند با روند هوشمندسازی شهر‌ها همراه شود. در این‎ صورت، خودرو‌ها امکان اتصال به علائم جاده‌‌ای، سیستم کنترل ترافیک و… را به‌دست می‌آورند. سرعت پیشرفت این موضوع بسیار زیاد است، به‌نحوی که دولت بریتانیا اعلام کرده است که به‌زودی آزمایش زیرساخت‌های متصل در بزرگراه‌های خود را آغاز خواهد کرد.

نتیجه بهره‌برداری از جاده‌های متصل، تنها مدیریت جریان ترافیک نیست و اجزای بیشتری در زیرساخت حمل‌ونقل را با یکدیگر متصل خواهد کرد، به‌عنوان‌مثال، بیمه‌گران تصویر روشن‌تری از آنچه هنگام تصادفات رخ‌داده است، به دست ‌خواهند آورد. مشخص‌شدن رانندگان وسایل نقلیه سانحه‌دیده یا اطلاع از شرکت‌هایی که وسایل نقلیه را درگیر بیمه کرده‌اند، ازجمله اطلاعاتی است که بیمه‌گران کسب می‌کنند. همچنین با استفاده از این نوع خودروها امدادرسانی به مجروحان و رفع مشکلات ترافیکی نیز سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

ترکیب جاده‌ها و خودروهای متصل می‌تواند، تجربه رانندگی آسوده‌تر و ایمن‌تری را برای همه میسر سازد و همچنین به شرکت‌های خدماتی و تولید‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا با هزینه‌‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر از همیشه در بازار حاضر باشند.

استفاده از خودروی متصل نیاز به زیرساخت‌های فراوانی دارد. یک شرکت اپراتوری با پوشش‌ خدمات قوی می‌تواند بسیاری از زیرساخت‌های موردنیاز برای استفاده از خودروهای متصل را ایجاد کند. موارد زیر برخی از امکانات راهکارهای سازمانی ایرانسل برای فراهم کردن بستر بهره‌برداری از خودرو‌های متصل است.

  • امکان اتصال به خـودروهای دیگر
  • مشاهده مشـکلات فنـی خـودرو ازطریق سیسـتم ردیابی و حل مشـکلات ماشـین از راه دور
  • قابلیت فعال یا غیرفعال کردن برخی آپشن‌ها از راه دور
  • امکان ثبت سفارش‌ها، برنامه‌ریزی برای سفر و دسترسی به امکاناتی مانند رزرو هتل
  • قابلیت ثبت تخلفات رانندگی
  • ارسال پیام‌های تبلیغاتی برای خودروها در حال عبور از منطقه‌ای خاص
  • ویژگی بررسی آسیب‌های وارده به خودرو برای شرکت‌های بیمه

بیشتر بخوانید :

خودروهای متصل، تغییردهنده بازی کسب‌ وکارها در صنعت حمل‌ونقل دنیا !

 

کلام آخر

نتیجه یک مطالعه که به‌تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد که تعداد خودروهای متصل تا سال ۲۰۲۵ در سراسر جهان به ۲۰۰ میلیون دستگاه خواهد رسید. بازار خودروهای متصل به رشد و تکامل ادامه می‌دهد، زیر ساخت‌های هرساله توسعه‌ بیشتری می‌یابند و فرصت برای ارائه خدماتی که تنها بر این بستر ممکن است، بیشتر می‌شود. سازندگان خودرو در کشور ما نیز باید برای فراهم آوردن امکان رانندگی ایمن‌تر و آسوده‌تر، و همچنین خدمت‌رسانی دقیق‌تر و سریع‌تر با موج پیشرفت وسایل نقلیه متصل همراه باشند.

یکی از اهداف راهکارهای سازمانی ایرانسل تسهیل خدمات مورد نیاز برای ایجاد زیر ساخت بهره‌برداری از خودروی متصل و مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) است. راهکارهای سازمانی ایرانسل همچنین با ارائه خدماتی نظیر؛ سرویس شبکه امن همراه یا همان سرویس VPN سازمانی، اینترنت اشیا، شهر هوشمند، زیرساخت ابری و… به دنبال یاری‌رساندن به کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال است. برای آشنایی بیشتر با راهکارهای سازمانی ایرانسل می‌توانید به وبسایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید و اگر در سازمان خود ضرورت وجود چنین راهکارهایی را احساس می‌کنید، برای دریافت مشاوره درباره انتخاب سرویس مناسبِ کسب‌وکار خود یه آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل بزنید.

 

منبع:

https://www.automotiveworld.com/articles/connected-car-features-to-erase-many-current-pain-points/

4.3 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11932

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8393

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8363