post image

خودروهای متصل، تغییردهنده بازی کسب‌ وکارها در صنعت حمل‌ونقل دنیا !

پایه و اساس خودروهای متصل و مزایای آن برای کسب‌وکارها، افراد و سیستم حمل‌ونقل شهری چیست؟


امروزه به‌واسطه تکنولوژی‌ اینترنت اشیا، ترندهای جدیدی مانند حمل‌ونقل هوشمند و خودروهای متصل به وجود آمده که این ترندها صنعت حمل‌ونقل را به‌طور اساسی دگرگون کرده‌اند. در ۱۰ سال گذشته، صنعت حمل‌ونقل و خودرو با یک موج بزرگ تحول روبه‌رو شد که این موج، مدل‌های قدیمی کسب‌وکار ، زنجیره ‌تامین‌ها و بازیگران فعلی بازار خودرو را با چالشی بزرگ رو‌به‌رو کرد. این تغییر بزرگ به واسطه شکل‌گیری روندهایی مانند وسایل نقلیه خودران، رشد سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی و الکتریکی شدن شبکه وسایل نقلیه، ایجاد شد.

اگرچه تمامی این روندها نقشی حیاتی در برهم زدن بازار فعلی خودرو و اتومبیل بازی می‌کنند، اما شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تحول در این حوزه، مربوط به روندی به نام تکنولوژی خودروهای متصل است. بنابراین فرقی نمی‌کند از خودروهای اشتراکی صحبت کنیم یا شخصی، نیمه‌خودران (semi-autonomous) یا خودران، هیبریدی یا الکتریکی؛ آن‌چه که انتظار می‌رود آینده صنعت خودرو را تعیین کند، چیزی نیست جز تکنولوژی خودروهای متصل!

در مقالات قبل با روش‌های کسب درآمد از خودروهای متصل آشنا شدیم. با ما همراه باشید تا در این مقاله، درباره اجزای اساسی خودروهای متصل، مزایای آن برای ذی‌نفعان گوناگون، فرصتی که برای تازه‌واردها فراهم می‌کند و همچنین نقش این تکنولوژی نوظهور در  آینده صنعت خودرو گفت‌وگو کنیم.

اطلاعات و زیرساخت، اجزای اساسی خودروهای متصل

/wp-content/uploads/2022/04/99-e1650773094343.jpg

خودروهای متصل از یک اکوسیستم با تکنولوژی اتصال ساخته شده‌اند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا حجم زیادی از داده‌ها را زمانی‌که با سرعت بالایی در حال حرکت‌اند، منتقل و پردازش ‌کنند. بنابراین در تکنولوژی خودروهای متصل، برقراری ارتباط با حجم قابل‌ توجهی از اطلاعات، نیازمند پشتیبانی از دو جزء اصلی است: اطلاعات و زیرساخت.
سرگرمی رسانه‌ای یا Infotainment یک واژه ترکیبی است و به سیستم‌هایی اشاره دارد که سرگرمی و اطلاعات داخل خودرو را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کنند. این کار از طریق رابط‌های صوتی و تصویری که توسط صفحات لمسی و فرمان‌ها صوتی کنترل می‌شوند، انجام می‌پذیرد.
ارتباط با زیرساخت نیز از طریق سیستم‌های مبتنی بر شبکه مانند سلولار (3G، 4G و 5G)، Cloud و Wi-Fi به خصوص در مقیاس‌های بزرگ انجام می‌شود. همچنین این ارتباطات می‌تواند به شیوه کوتاه‌برد انجام شود که نیازی به زیرساخت شبکه ندارند.

 

مزایای خودروهای متصل برای ذی‌نفعان مختلف

در ادامه به بیان مزایای خودروهای متصل برای کسب‌وکارها، سرنشینان خودرو و سیستم حمل‌ونقل در شهرها می‌پردازیم:

۱- مزایای خودروهای متصل برای کسب‌وکارها

/wp-content/uploads/2022/04/999-e1650773178408.jpg

این سرویس از طریق فراهم کردن تجربیات شخصی‌سازی شده در خودرو، فرصتی ارزشمند را به‌لحاظ بالا بردن وفاداری مشتریان برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود این خدمات، به یکی از منابع اصلی ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت خودرو تبدیل شوند و به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (original equipment manufacturers) امکان دسترسی به داده‌هایی را بدهند که برای آن‌ها فرصت‌های تبلیغاتی نوآورانه ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال کاربرد تکنولوژی اینترنت اشیا (IoT) در خودروهای متصل، این امکان را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند که تبلیغاتی هوشمند و هدفمند را برای خودروهایی که در مجاورت یک منطقه قرار دارند، ارسال کنند. همچنین این تبلیغات می‌تواند برای هر شخص در وسیله نقلیه، شخصی‌سازی شود. مثلا رستوران‌ها و فروشگاه‌های موجود در یک منطقه می‌توانند برای هر مشتری که در وسایل نقلیه اطراف آن منطقه هستند، تبلیغات هدفمند را بر اساس پروفایل شخصی‌ آن‌ها، ارسال کنند.

۲- مزایای خودروهای متصل برای سرنشینان خودرو

با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی شناختی (cognitive artificial intelligence systems)، خودروهای متصل می‌توانند با انجام تعداد زیادی وظایف پیچیده که نیاز به ارتباط و هماهنگی بالایی دارد، یک تجربه کاربری یکپارچه و منحصربه‌فرد را برای رانندگان و مسافران ایجاد کنند. به این ترتیب سرنشینان می‌توانند با تماشای برنامه‌های سرگرم‌کننده شخصی‌سازی شده مطابق با سلیقه و شخصیت خود، انجام وظایف و برگزاری جلسات کاری در حین سفر، شکل متفاوتی از سفر  را تجربه کنند.

۳- مزایای خودروهای متصل برای سیستم حمل‌ونقل شهرها

/wp-content/uploads/2022/04/99999-e1650773227596.jpg

خودروهای متصل را می‌توان، وسایل‌نقلیه توانمند در برقراری ارتباط با محیط اطراف‌شان تعریف کرد. این ارتباط می‌تواند به‌صورت ارتباط وسیله‌نقلیه با وسیله‌نقلیه (V2V)، وسیله‌نقلیه با عابرپیاده (V2P) و وسیله ‌نقلیه با زیرساخت (V2I) باشد. زیرساخت، پایه و اساس مدیریت هوشمند ناوگان محسوب می‌شود؛ همان‌طور که این موضوع در مقوله خودروهای اشتراکی و وسایل نقلیه الکتریکی هم نقش تاثیرگذاری را ایفا می‌کند.

در ارتباط وسیله‌نقلیه با وسیله‌نقلیه (V2V)، خودروهایی که در جاده هستند می‌توانند برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به سرعت، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، خودروهای خودران می‌توانند با استفاده از این ارتباط و به‌کمک اطلاعات به‌دست آمده از خودروهای اطراف، سرعت حرکت خود را تنظیم کنند و به این ترتیب امنیت جاده‌ها را بالا ببرند. در ارتباط از نوع وسیله ‌نقلیه با زیرساخت (V2I) ، از سنسورهایی برای جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای مربوط به شرایط جاده، ترافیک، تصادفات، فضاهای پارک خودرو استفاده می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در آینده، سیستم حمل‌ونقل متشکل از وسایل نقلیه تمام‌اتوماتیکی باشد که به سیستم مدیریت ترافیک مرکزی مجهزند و از ارتباطات از راه دور V2V، V2P و  V2Iبرای مدیریت موثر جاده‌ها استفاده می‌کنند. این تکنولوژی به کاهش تصادفات جاده‌ای، کنترل اقتصادی مصرف سوخت و مدیریت هوشمند ترافیک کمک شایانی می‌کند.

 

خودروهای متصل، فرصتی برای ورود تازه‌واردها به صنعت خودرو

با ورود تکنولوژی خودروهای متصل، دیگر وسایل نقلیه، فقط ابزاری برای رسیدن از نقطه A به نقطه B نیستند؛ بلکه گوشی‌های هوشمندی محسوب می‌شوند که  دارای چرخ هستند! بنابراین تولیدکنندگان تجهیزات اصلی به این نتیجه رسیده‌اند که خود به تنهایی، دانش و تجربه کافی را برای پیاده‌سازی و توسعه تکنولوژی مورد نیاز ندارند. این موضوع باعث شکل‌گیری موج جدیدی از تازه‌واردها به بازار خودرو شد.

این صنعت هم‌اکنون متشکل از دسته‌های گوناگونی از بازیگرهاست که شامل: رهبران بازار، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ارتباط از راه دور هستند. غول‌های تکنولوژی مانند Apple، Alphabet و Microsoft که به‌شدت در حال سرمایه‌گذاری بر روی نوآوری‌های حوزه اتومبیل هستند، تهدیدی بزرگ برای شرکت‌های کنونی فعال در این صنعت محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها منابع، دانش و شهرت لازم را برای ایجاد تحول اساسی در این صنعت در اختیار دارند.

شرکت‌هایی مانند Apple  و Waymo  در ابتدا ایده توسعه کامل یک اتومبیل را در سر داشتند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که این شرکت‌ها جاه‌طلبی خود را کم‌تر کردند تا بر روی توسعه نرم‌افزار و تکنولوژی‌های اتصال تمرکز کنند. این حرکت، بسیار هوشمندانه به نظر می‌رسد، زیرا به این ترتیب می‌توانند هزینه‌های مربوط به تامین، تولید و لجستیک را حذف و در عوض بر شایستگی‌ها فنی خود در نرم‌افزار، سخت‌افزار و تکنولوژی‌های اتصال تمرکز کنند.

اگر به آشنایی با روندهای روز صنعت خودرو علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «خدمات پس از فروش از راه دور، موجی جدید در صنعت خودروسازی» را از وب‌سایت ما مطالعه کنید.

نگاهی به آینده صنعت خودرو

/wp-content/uploads/2022/04/9999999-e1650773305755.jpg

تکنولوژی خودروهای متصل به برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا، امکان ورود به بازاری را می‌دهد که تاکنون بر روی تازه‌واردها بسته بوده است. روندی که در ابتدا به عنوان یک سرویس سرگرمی ساده آغاز شد، هم‌اکنون به سرعت در حال پیشروی در تمامی حوزه‌هاست تا تضمین کند که وسایل نقلیه نیز مانند صاحبان‌شان، در هر مکانی و همواره متصل باشند. این که آیا غول‌های فناوری می‌توانند نوآوری‌های فناورانه خود را به موفقیت تجاری تبدیل کنند هنوز مشخص نیست، اما آن‌چه مسلم است این است که آینده صنعتی خودرو، دیگر هرگز مثل سابق نخواهد بود.

 

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد با پیشرفت تکنولوژی‌های جدید مثل اینترنت اشیا و خودروهای متصل، صنعت خودرو و وسایل نقلیه دیگر به روند گذشته بر نمی‌گردد. بنابراین بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه هیچ انتخابی به جز همراه شدن با روندهای جدید و تغییردهنده ندارند. در همین راستا، راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا مانند مدیریت هوشمند ناوگان، در تلاش است تا کسب‌وکارهای کشورمان را در مسیر همگام شدن با این تحولات جهانی در صنعت خودرو همراهی کند.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره این سرویس، می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.intelligenttransport.com/transport-articles/130392/connected-cars-race-car-future/

4.7 3 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11948

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8406

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8381