post image

با این ۴ راهکار از خودروهای متصل درآمد کسب کنید!

شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی چگونه می‌توانند از کل چرخه عمر خودروهای متصل درآمدزایی کنند؟


پیشرفت‌های سریع تکنولوژی در قرن اخیر، علاوه‌بر تمام مزایایی که برای انسان داشته، فرصت‌هایی جدید و بی‌سابقه را برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی او به ارمغان آورده است. فرصت‌هایی که می‌توانند سکوی پرشی برای رشد و توسعه کسب‌وکارها باشند.

اینترنت اشیا (Internet of things-IoT) از جمله تکنولوژی‌هایی است که در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت خودرو نقشی اساسی ایفا کرده است. خودروهای متصل از جمله دستاوردهای این صنعت هستند که در سال‌های اخیر به کمک IoT عرضه شده‌اند. این خودروها از طریق سنسورها و نرم‌افزارهایی که درون آن‌ها تعبیه شده، به اینترنت وصل می‌شوند و داده‌های گوناگونی را ارسال یا دریافت می‌کنند.
اگر با خودروهای متصل آشنا نیستید، این بلاگ را بخوانید:

خودروهای متصل، تحولی نو در صنعت خودروسازی

این خودروها مزایا و امکانات بسیاری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. مزایایی همچون:

  • امنیت بالا

خودروهای متصل می‌توانند از طریق نرم‌افزارها و سنسورهای خود، اطلاعات بسیاری را از محیط اطراف دریافت و از این طریق امنیت خود را تأمین کنند. این سنسورها می‌توانند شرایط جاده، تصادفات، ترافیک و آب‌وهوا را به سرنشینان خودرو اطلاع دهند.

  • صرفه اقتصادی

پیاده‌سازی زیرساخت IoT در جاده و خودروها فرآیند ارزانی نیست، اما اگر نگاهی کلی داشته باشیم، خواهیم دید که خودروهای متصل با صرفه‌جویی در زمان، مصرف سوخت و ایمنی بالا در بلندمدت هزینه‌ها را کاهش خواهند داد.

  • فراهم کردن داده‌های مفید درباره خودرو

سنسورها در خودروهای متصل اطلاعات زیادی را جمع آوری می کنند، بنابراین تولیدکنندگان  و فعالان حوزه خودرو می‌توانند داده ها را آنالیز کرده تا تجربه مشتری را بهبود ببخشند.

/wp-content/uploads/2022/02/222-e1644128067839.jpg

خودروهای متصل، علاوه‌بر مزیت‌های ذکر شده، مزیتی مهم برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه خودروها دارند که بهره‌گیری از آن می‌تواند به رشد و توسعه آن‌ها در آینده، به طرز چشم‌گیری کمک کند. شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات خودرو، واسطه‌ها، شرکت‌های بیمه، صاحبان ناوگان و شرکت‌های تکنولوژی‌محور می‌توانند در تمام چرخه عمر آن، از تولید تا خارج شدن آن از رده، از داده‌های خودروهای متصل کسب درآمد کنند. کسـب درآمد مسـتقیم از فروش محصـولات، ردیابـی و یافتن خودروهـای سرقتی، سـرویس پارکینگ شبکه‌ای، تعمیرات پیش‌گیرانه و انجام تبلیغـات هدفمنـد برطبق نیازها و علایق راننده، از روش‌های درآمدزایی مسـتقیم در رابطه با حوزه خودروهـای متصـل هستند، اما تا امروز، بیشتر آن‌ها فرصت‌های درآمدزایی از داده‌های مربوط به این وسایل حمل‌ونقل را نادیده گرفته‌اند.

حقیقت این است که کسب‌وکارها برای حفظ جایگاه خود نیاز دارند که درآمدزایی از طریق خودروهای متصل را جدی بگیرند و به شیوه‌ای اصولی وارد این عرصه شوند. برای آشنایی بیشتر با قواعد درآمدزایی در این حوزه، توصیه‌هایی را که در ادامه به آن پرداخته‌ایم را مطالعه کنید.

توصیه‌هایی برای بهبود درآمدزایی از خودروهای متصل

/wp-content/uploads/2022/02/22222-e1644128097981.jpg

از نظر مشتریان، تکنولوژی خودروهای متصل ارزش بالایی دارد. ۳۷ درصد شرکت‌کنندگان در تحقیقی که در این زمینه در سال ۲۰۲۰ اجرا شد، اعلام کردند که حاضرند خودروی خود را تعویض کنند و از برندهایی خرید کنند که از تکنولوژی IoT استفاده می‌کنند. همچنین، ۳۹ درصد مصرف‌کنندگان تمایل داشتند که پس از خرید خودرو، امکانات دیجیتال دیگری را نیز به آن اضافه کنند.

این در حالی است که فقط تعداد کمی از کسب‌وکارها درک درستی از خودروهای نرم‌افزاری دارند و حتی تعداد کمتری می‌توانند از داده‌های خودروها درآمدزایی کنند.

در ادامه، درباره ۴ قاعده صحبت می‌کنیم که شرکت‌های خودروسازی می‌توانند به کمک آن‌ها، در روند درآمدزایی از خودروهای متصل موفق‌تر عمل کنند.

۱. سرمایه‌گذاری بلندمدت

سازندگان خودرو برای ساخت خودروهای الکتریکی باید به نرم‌افزارهای گوناگون و امکانات مربوط به این خودروها مجهز باشند که این موارد نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عمده برای رسیدن به ارزش بلندمدت است. از طرفی، با توجه به این‌که با رواج خودروهای متصل نیاز به تعمیر و تعویض قطعات خودرو به مراتب کمتر از گذشته خواهد بود، شرکت‌های تولید قطعات و تجهیزات خودرو برای همگام شدن با این تحولات باید نیازهای جدید صنعت خودروسازی را بشناسند و به سمت تولید تجهیزات پیشرفته و به‌روزی چون سنسورها و امکانات نرم‌افزاری مورد نیاز این خودروها، مانند سیستم‌های پیشرفته دستیار راننده بروند. در نظر داشته باشید که لازمه این کار، سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که در آینده به درآمد و سود منتهی خواهد شد.

یکی از امکانات مورد نیاز در صنعت خودروهای متصل تکنولوژی 5G است. برای آشنایی با آن کلیک کنید.

تکنولوژی 5G چه نقشی در رشد صنعت خودروسازی دارد؟

۲. بهبود تجربه مشتری

/wp-content/uploads/2022/02/222222-e1644128176908.jpg

شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات خودرو برای درآمدزایی از داده‌ها، در موقعیت خوبی قرار دارند، زیرا تعداد کمی از شرکت‌ها چنین تعامل منظم و گسترده‌ای با مشتریان هدف خود دارند. علی‌رغم این پتانسیل، معمولاً تلاش بسیاری از این شرکت‌ها برای درآمدزایی از داده‌ها، با شکست مواجه می‌شود، زیرا عملکردشان در زمینه ایجاد تجربه مشتری مناسب ضعیف است.

مثلاً فرآیندهای ورود به حساب کاربری نرم‌افزارهای تولید شده بسیار پیچیده است. این ویژگی‌ها در مقایسه با شرکت‌هایی که راهکارهای تک کلیکی راحت را پیشنهاد می‌دهند، نقص محسوب می‌شود. هر چه ابزارهای ارتباطی مشتریان پیشرفته شود، شرکت هایی که به تجربه کاربری توجهی ندارند بیشتر با مشکل مواجه می‌شوند. در واقع تولیدکنندگان خودرو و تجهیزات آن در این عرصه نه فقط با رقبا که باید با فعالان عرصه تکنولوژی نیز رقابت کنند.

۳. استفاده از داده‌ها برای پاسخ به نیازهای امنیتی جدید

/wp-content/uploads/2022/02/22222222-e1644128202116.jpg

اهمیت امنیت سایبری نیز برای خودروهای متصل در سال‌های اخیر در حال افزایش است. مراقبت‌های بیشتر می‌تواند کیفیت اتصال خودروها را نیز ارتقا دهد. در چند سال گذشته، متخصصان برروی فضاهای جدیدی کار می‌کنند که بتواند برای درآمدزایی از دیتا، محیطی امن فراهم کند. اتحادیه اروپا در حال وضع قوانینی برای سطوح مختلف دسترسی به داده‌های خودرو است و در نظر دارد آن‌ها را در کشورهای مختلف تبدیل به استاندارد کند. همچنین، در ایالات متحده، ایالت ماساچوست به قانون گسترش دسترسی به داده‌ها برای تعمیر خودروها رأی داده است. در حالی که شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات امروزه داده‌های خودروها را در سطح وسیعی کنترل می‌کنند، این تغییرات اخیر برای صاحبان خودرو درباره اینکه داده‌های‌ آن‌ها چگونه استفاده و تبدیل به پول می‌شوند شفافیت بیشتری ایجاد می‌کند.

 

۴. بالا بردن اهمیت درآمدزایی در جریان چرخه زندگی و مدل‌های کسب‌وکار جدید

امروزه صنعت خودرو ، به سمت درآمدزایی از چرخه عمر خودرو (به‌جای درآمدزایی از فروش) در حرکت است. پیش‌بینی می‌شود در آینده فروش خودرو و تجهیزات آن صد در صد آنلاین شود. انتظار می‌رود تا ۲۰۲۵، ۲۰ تا ۲۵ درصد خودروها از این طریق فروخته شود. همچنین، مدل‌های ثبت‌نام بسیار آسان تر خواهند شد. این تغییرات به فعالان این حوزه گوشزد می‌کند که باید به فکر به‌روز و سازگار شدن با تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای متصل باشند و فرصت درآمدزایی از آن را برای خود ایجاد کنند.

با راه‌های گسترش خودروهای متصل آشنا شوید:

تبدیل خودروهای سازمانی به خودروهای اشتراکی

در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که در حال استفاده از این فرصت‌اند. برای مثال بعضی از فعالان این حوزه امکانات نرم‌افزاری و آپدیت‌های جدیدی را برای ناوگان کنونی خودرو ارائه می‌دهند. بعضی پکیج‌های امکانات IoT خود را به خودروهای معمولی عرضه می‌کنند. به طور مثال شرکت‌های تولید تجهیزات خودرو در چین سرویس‌های شارژ موبایل را به دارندگان خودروهای معمولی و الکتریکی ارائه و یک استارتاپ آمریکایی چنین سیستمی را برای سوخت‌گیری در اختیار مشتریان قرار می دهد. شرکتی دیگر امکاناتی را برای بهینه کردن تماس‌ها برای برگزاری جلسات، به اشتراک گذاری مدارک و همچنین پکیج‌هایی دارای تلویزیون و سرویس‌های رسانه‌ای را پیشنهاد می‌کنند. باید گفت فراتر از درآمدزایی، این سرویس ها تعامل خوبی را با مشتریان ایجاد می کنند که وفاداری به برند را افزایش می دهد.

 

سخن آخر

در جهانی که پیوسته در حال تحول و حرکت به سمت آینده‌ای متفاوت است، بهترین استراتژی برای کسب‌وکارهای حوزه خودروسازی، مجهز شدن به تکنولوژی‌های جدید است که بدون شک تکنولوژی اینترنت اشیا یکی از آن‌ها است. اگر شما هم از آن دسته کسب‌وکارهایی هستید که به همگامی با جریان تحول دیجیتال و همراهی با دنیای تکنولوژی علاقه دارید، به وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید تا با سرویس‌های خلاق و دستاوردهای ما در حوزه تکنولوژی بیشتر آشنا شوید.

 

منبع:

https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/unlocking-the-full-life-cycle-value-from-connected-car-data

https://www.iotforall.com/connected-car

4.3 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11924

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8386

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8358