انتقال سریع اطلاعات با پنجمین نسل ارتباطات، تعریفی است که برای تکنولوژی 5G به کار گرفته میشود. چراکه این تکنولوژی با پتانسیلی که دارد، میتواند اطلاعات را تا ۴۰ برابر سریعتر از نسل چهارم (که هماکنون در اختیار کاربران است) جابهجا کند. سرعت انتقال داده در این نسل تا Gbps 20 رسیده است که مسلما باعث نوآوری در دنیای اینترنت اشیا خواهد شد. اگرچه تاکنون بیشتر بر مزایای تکنولوژی G5 در افزایش سرعت ارتباطات داده در لوازم دیجیتال تاکید شده است، اما دولتها، خودروسازان و شرکتهای فعال در صنعت خودرو نیز از طریق این فناوری قادر خواهند بود تا با تکیه بر ارتباط داده خودرو با هر چیز (Cellular Vehicle-to-Anything)، اتومبیلهای هوشمندتر و متصلتری را راهی بازار کنند.بههمین دلیل اپراتورها و خودروسازان در کشورهای مختلف برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کردند. در این مقاله قصد داریم خودرو متصل در پروژه Convex را مورد بررسی قرار دهیم.
اجرای فناوری خودرو متصل در پروژه Convex
ارتباطات مخابراتی و X72 مثل ارتباطات مسافت کوتاه اختصاصی (Dedicated Short Range Communications) برای اتومبیلهای بدون راننده حیاتی هستند. علاوهبر این، ارتباطات این چنینی در زمانهایی که فردی کنترل خودرو را در اختیار دارد، میتواند باعث بهبود تجربه راننده شود. پروژه convex با تامین هزینه توسط وزارت راه و حملونقل، در کشور آلمان و جهت بهروزرسانی زیرساختهای دیجیتالی، در این کشور کلید خورد. این پروژه با هدف تستهای میدانی 3GPP LTE release 14 cellular 72X و همچنین بررسی امکانسنجی، در اواخر سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۹ اجرا شد. پروژه convex با مبلغ ۳٫۳ میلیون یورو با رهبری کوالکام و همکاری با آئودی، اریکسون، سیستم ترافیک سوارکو و دانشگاه KAISERSLAUTERN طبق معماری زیر صورت گرفت.
بیشتر بخوانید:
اهداف پروژه Convex
این پروژه از ابتدا اهداف زیر را برای خود تعیین کرده بود:
- انجام و گسترش آزمایشهای مورد نظر در آلمان و انجام کلیه تستها برای نشان دادن عملکرد برنامهها و همچنین بیان مزایای بهکارگیری برنامههای رانندگی با ناوگان متصل، یکپارچگی ناوگان متصل به یکدیگر، یکپارچگی ناوگان متصل به زیرساخت شهری، یکپارچگی ناوگان متصل به عابران پیاده و یکپارچگی ناوگان متصل به شبکههای ارتباطی
- استقرار اولین پروژه سازگار با استانداردهای GPP-EUTRA/ LTE3 و فناوری Sideline
- توسعه، پیادهسازی، استقرار و نمایش موارد کاربردی پیشرفته پلتفرم ارتباطی X 72GPP3
- یکپارچهسازی فناوریهای ارتباطات پیشرفته بر اساس تکنولوژی ارتباطات X 72 در خودرو و واحدهای خیابانی
- اجرای هدف استراتژیک دولت فدرال برای تقویت نوآوری و فناوری صنعت خودروسازی آلمان
- توسعه شبیهسازی برای ارزیابی درست تعاملات
- تاثیرگذاری بر استانداردهای جهانی ITS
ویژگیهای خودروهای متصل در پروژه Convex
۱. هشدار ترمز اضطراری
هشدار ترمز اضطراری در خودروها باعث میشود تا ترمز ناگهانی یک وسیلهنقلیه را با دیگر ناوگان اطراف خود در میان بگذارد. بر اساس اطلاعات رویداد دریافتی، خودروها هشدارهایی را به رانندگان اعلام میکنند که از تصادفات ناگهانی جلوگیری میکند. این هشدار برای زمانهایی که رانندگان دید کافی نسبت به جاده ندارند، مثل شرایط مهآلود و بارانی، بسیار کارساز است.
۲. هشدار سبقت ممنوع
هشدار سبقت ممنوع به خودرویی داده میشود که با سرعتی بیشتر از خودروی جلویی خود در حال حرکت است (خودرو میزبان) و هر لحظه امکان دارد اقدام به سبقت گرفتن کند. طبق اطلاعات دریافتی از خودروهای لاین مخالف و موقعیت جغرافیایی آنها برای خودرو میزبان هشدار عدم سبقت، ارسال میشود. علاوهبر این، بر اساس دادههای خودروهای جلویی، راننده این هشدار را دریافت میکند تا در صورت سبقت گرفتن چه مدت زمان طول خواهد کشید که موقعیتاش در مسیر اشغال شده و نتواند به مسیر خود بازگردد.
۳. هشدار نقطه کور/ هشدار تغییر لاین
این هشدار زمانی دریافت میشود که خودروی میزبان، قصد تغییر لاین داشته باشد. در واقع طبق اطلاعات دریافتی از دیگر ناوگان، به خودرو این هشدار داده میشود که خودرویی در نقطه کور است تا در صورت تغییر لاین، امکان برخورد وجود داشته باشد.
۴. هشدار به آسیبپذیرهای جادهای
منظور از آسیبپذیرهای جادهای، عابرینپیاده و دوچرخهسواران هستند. کسانی که در صورت وقوع تصادف، بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد. این هشدار با این فرض است که کلیه شهروندان اپلیکیشن مورد نیاز را بر روی تلفنهای هوشمند خود نصب کرده باشند و در صورت نزدیک شدن خودروها، هشدار دریافت کنند. همچنین رانندگان نیز میتوانند اطلاعات مربوط به عابرین پیاده و دوچرخه سواران حاضر در نقاط خطر را دریافت کرده و برای جلوگیری از آسیب، عملکرد خود را مدیریت کنند.
بیشتر بخوانید:
۵. هشدار جاده در دست تعمیر
این هشدار که با نام فنی RDS-TMC یا سرویس TPEG2 شناخته شده است، عنصر اصلی هشدارهای مورد نیاز رانندگان است. هشدار جاده در دست تعمیر، زمانی برای خودرو میزبان ارسال میشود که مسیر انتخابی توسط راننده در حال تعمیر باشد. این هشدار در صورتی دقیق عمل خواهد کرد که تمامی تابلوهای (جاده در دست تعمیر یا کارگران مشغول به کار هستند) دارای تگهای هوشمند بوده و در صورت مورد استفاده قرار گرفتن، در سیستم ثبت شوند. نرمافزار با استفاده از اطلاعات این تگها، محل دقیق عملیات را شناسایی میکند. علاوهبر این، مرکز کنترل ترافیک میتواند با دریافت این هشدار، مسیر را مسدود کرده و از وقوع حادثه جلوگیری کند.
۶. هشدار نقطه کور
این هشدار با مخفف IMA معرفی شده است. این اخطار زمانی برای خودروی میزبان ارسال میشود که یک خودرو بدون اطلاع از وجود خودرو در مسیرهای تقاطعی، قصد ورود به آنها را داشته باشد. در این حالت طبق اطلاعات دریافت شده اگر خودرویی با سرعت زیاد در حال نزدیک شدن به تقاطع باشد، راننده میزبان هشدار دریافت میکند.
۷. هشدار صف ناگهانی و ترافیک
این هشدار با اعلام صف خودروهای پیش رو که با سرعتی کمتر از خودروی میزبان در حال حرکت هستند، ارسال میشود. با ارسال این هشدار، از تصادفات زنجیرهای و ترافیکهای شدید جلوگیری میشود. اعلام سرعت خودروهای حاضر در صف جادهای که با سرعتی ملایم در حال حرکت هستند به خودروی میزبان، این هشدار را میدهد که با کاهش سرعت خود، باعث همگنسازی سرعت در مسیر ترافیکی خواهد شد و در صورت عدم کاهش سرعت، برخورد شدید صورت خواهد گرفت.
۸. اشتراکگذاری اطلاعات خودروهای همسفر
این اطلاعات مربوط به خودروهایی است که به صورت گروهی قصد سفر دارند. اطلاعات دریافتی از مسیر باعث میشود تا بتوانند مسیر بهتری را انتخاب کنند. در واقع اطلاعات کلیه خودروهای این گروه، در اختیار همه خودروهای عضو گروه قرار میگیرد. با استفاده از این سرویس دیگر نیازی به تماسهای پیدرپی برای یافتن خودروهای هم مسیر، نیست.
بیشتر بخوانید:
چرا استفاده از مدیریت هوشمند ناوگان برای شرکتهای اجاره خودرو حیاتی است؟
۹. استفاده از فناوری رایانش ابری در ناوگان حملونقل
دلیل به کارگیری فناوری رایانش ابری، بهینهسازی اطلاعات Fusion و همچنین توزیع کارآمد و قابل اعتماد شبکههای رادیویی سلولی است. اشتراکگذاری اطلاعات با استفاده از فناوری رایانش ابری باعث بهبود عملکرد عابرین و رانندگان خواهد شد. برای دسترسی بهتر میتوان دادهها و اطلاعات را در بخشهای مختلفی ازجمله عابرین (کودکان، بزرگسالان، معلولین) و همچنین خودرو (موقعیت، سایز، مسیر) دستهبندی کرد.
۱۰. پیشبینی در دسترس بودن شبکه
سرویس خودرو متصل برای تامین امنیت نیاز به بستر سریع و امن برای ارسال اطلاعات دارد که بدون از دست رفتن زمان، پیام را برای عابرین و خودروهای میزبان ارسال کند. چرا که در صورت عدم ارسال به موقع پیام، عملا این سرویس بدون استفاده یا خطرناک خواهد بود. بستر ارسال داده کنونی، جوابگوی سرویس اتصال خودرو به خودرو، خودرو به زیر ساختهای شهری، خودرو به عابرین پیاده نخواهد بود. هرچند پیشبینی میشود در آینده زیرساختهای آماده شده جوابگوی این نیاز باشند.
بیشتر بخوانید:
حل چالش های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل
کلام آخر
راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز، با هدف بهبود عملکرد ناوگان حملونقل، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) را به کسبوکارهای بزرگ و کوچک کشور پیشنهاد میکند. از طریق این سرویس، نظارت بر بخشهای حملونقل هر شرکت بهسادگی اتفاق میافتد. تحلیل رفتار راننده، میزان مصرف سوخت، سنجش وزن بار و غیره ازجمله امکانات این سامانه هستند. برای آشنایی بیشتر با این سرویس یا سایر محصولات راهکارهای سازمانی ایرانسل، میتوانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.
نظرات و پیشنهادات