post image

خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند می‌شود؟

بررسی سوالات و ابهاماتی که در حوزه خودرو متصل وجود دارد.


در دنیای امروز، همه چیز بیش‌ازپیش به‌هم مرتبط است. گوشی‌های هوشمند ما را به سایر نقاط جهان متصل می‌کنند. زنگ‌های درب خانه‌ها، تلویزیون و حتی کتری‌های آب ما «هوشمند» هستند و می‌توانند به اینترنت متصل شوند! دستیارهای صوتی ما هر روز صبح چراغ ها را روشن می‌کنند و آخرین اخبار را به ما می‌دهند.

بنابراین، جای تعجب نیست که ما شاهد افزایش خودروهای هوشمند هستیم. اگر در مورد وسایل‌نقلیه متصل شنیده باشید، درک فناوری خودروهای متصل و آشنایی با این تکنولوژی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما نگران نباشید، این مقاله، جواب تمام سوالات شما را خواهد داد.

خودرو متصل چیست؟

/wp-content/uploads/2022/10/11-4-e1667108397537.jpg

یک خودرو متصل با بهره‌مندی از ماژول‌ها و سنسورهای سامانه مدیریت هوشند ناوگان می‌تواند به اینترنت متصل شود و اطلاعات مهمی مانند وضعیت سلامت خودرو، میزان مصرف سوخت و… را به اطلاع صاحب خودرو یا مرکز نظارت بر ناوگان ارسال کند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ماژول‌های گوناگونی دارد که هرکدام اطلاعات به‌خصوصی را بررسی می‌کنند. چند مورد از این سنسورها و ماژول‌ها در ادامه آمده است:

  • ماژول تحلیل رفتار راننده
  • مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
  • ارتباط با ECU و شبکه CAN

اکثر خودروهای متصل، دارای یک مودم سلولی G3، G4 یا G5 (که معمولا مستقیماً و توسط کارخانه تعبیه می‌شوند) هستند، اما ممکن است خودروی شما مجهز نباشد و به‌تازگی قصد تجهیز آن را داشته باشید، تا  انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با ساده‌ترین روش متصل کردن خودرو آشنا کنیم.

چرا خودروها باید به اینترنت متصل شوند؟

/wp-content/uploads/2022/10/1111-5-e1667108432820.jpg

وسایل‌‌نقلیه به اینترنت متصل می‌شوند تا تلفن‌همراه شما و سایر سرویس‌ها، بتوانند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. هر سازنده خودرو یک برنامه تلفن‌همراه ارائه می‌کند که به صاحبان وسایل‌نقلیه اجازه می‌دهد تا فعالیت‌هایی ازجمله بررسی مکان خودرو، بازوبسته کردن قفل درب خودرو، روشن شدن و گرم کردن خودرو قبل از حرکت و همچنین اطلاع از کاهش بنزین خودرو را توسط تلفن‌همراه خود بررسی کنند.

علاوه‌بر آن، پلتفرم‌های توسعه‌دهنده خودرو متصل مانند Smartcar به دارندگان وسایل‌نقلیه این امکان را می‌دهند تا درحین استفاده از برنامه‌ها و سرویس‌های دیگری، مانند نرم‌افزار اشتراک‌گذاری خودرو، نرم‌افزار شارژ خودروهای الکتریکی، یا نرم‌افزار بیمه خودرو، از ویژگی‌های مشابه بهره ببرند.

بیشتر بخوانید:

خودروی متصل چه امکاناتی را برای رفع مشکلات رانندگی فراهم می‌کند؟

 

خودروهای متصل لزوماً خودران نیستند!

با این حال، ممکن است قبلا حدس زده باشید که خودروهای متصل با وسایل‌نقلیه خودران ارتباط دارند. هنگامی‌که برای اولین‌بار به اصطلاح «خودرو متصل» فکر کردید، ممکن است اتومبیل‌های خودرانی را تصور کرده باشید که به امنیت جاده‌ها توجه می‌کنند و بایکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا از برخورد جلوگیری کنند. البته که ممکن است در سال‌های آینده به آن نقطه برسیم که اکثر خودروهای خودران، به اینترنت متصل شوند، اما خودروهای متصل امروزی هیچ ارتباطی با رانندگی خودکار ندارند.

بیشتر بخوانید:

کاهش هزینه بیمه از طریق فناوری خودرو متصل

 

بازار خودروهای متصل در حال رشد است.

/wp-content/uploads/2022/10/111111111-1-e1667108531144.jpg

هر سال، خودروهای متصل بیشتری وارد جاده‌ها می‌شوند. برای مثال در آمریکا، ۸۰٪ از وسایل‌نقلیه فروخته شده، متصل هستند. البته که این مقدار ثابت نیست و در حال افزایش است. در حال حاضر حدود ۶۷ میلیون خودرو متصل در جاده‌های آمریکا رفت‌وآمد می‌کنند و انتظار می‌رود این تعداد ظرف پنج سال آینده به ۱۱۶ میلیون برسد. بدون شک بازار خودروهای متصل در حال رشد است و خودروسازان و سایر شرکت‌های حمل‌ونقل برای استفاده از این فرصت عجله دارند.

در ایران نیز اخیرا راهکارهای سازمانی ایرانسل در دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده، از خودرو «شاهین متصل»، که جدیدترین محصول شرکت خودروسازی سایپا است، به‌طور رسمی رونمایی کرد. این خودرو، دارای ویژگی‌هایی مانند ارسال اطلاعات مکان‌یابی، ارتباط با مراکز خدماتی و امدادی در مواقع اضطراری، ارسال گزارش دیاگ خودرو به سرور پایش اطلاعات و اعلام نتیجه به کاربر و… است. برای مطالعه بیشتر درباره این خودرو و رویداد می‌توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده با همکاری ایرانسل برگزار شد!

 

آیا خودرو من متصل است؟

چگونه متوجه می‌شوید که آیا خودرو شما متصل است یا خیر؟ اگر وسیله‌نقلیه متصل دارید، سازنده خودروی شما دسترسی به برنامه خدمات متصل را به شما پیشنهاد می‌دهد. برنامه خدمات متصل یک برنامه تلفن‌همراه است که به شما امکان بهره‌مندی از ویژگی های خودرو متصل را می‌دهد.

هر برند خودرو برنامه خدمات متصل مختص به خود را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، نرم‌افزار فورد به‌نام «FordPass»، شورلت با نام «myChevrolet» و جیپ نرم‌افزار «Uconnect» را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. البته که حتی اگر برنامه برند خودروی خود را در تلفن‌همراه خود نصب نکنید، ممکن است خودرو شما همچنان متصل باشد.

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تحولی نو در صنعت خودروسازی

 

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد، در آینده نزدیک تعداد خودرو‌های متصل به‌شدت افزایش خواهد یافت و جاده‌های دنیا تبدیل‌ به محل رفت‌وآمد این خودروهای هوشمند خواهد شد که شاید مهم‌ترین مزیت و ویژگی‌ آن، افزایش عمر و میزان سلامت خودروی شما خواهد بود.

اما راهکارهای سازمانی ایرانسل فرصت تجهیز خودروهایی که هنوز متصل نشده‌اند را فراهم کرده است. اگر خودرو شما نیز هنوز متصل نشده است، می‌توانید برای تجهیز آن به ماژول‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان،  سرویس پایه مدیریت هوشمند ناوگان را از فروشگاه اینترنتی راهکارهای سازمانی ایرانسل تهیه کنید، همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد، از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://jelvix.com/blog/digital-transformation-tourism

5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11950

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8406

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8382