post image

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟


اگر بخواهیم از مهم‌ترین دستاوردهای تکنولوژی این قرن سخن بگوییم، بدون‌شک، اینترنت اشیا یکی از  آن‌ها است. اینترنت اشیا در ابعاد مختلف زندگی مدرن از جمله در زیرساخت‌های شهری، کشاورزی و صنعت درمان کاربرد دارد. در این میان، یکی از مهم‌ترین این کارکردها در حوزه حمل‌ونقل است. سامانه‌های مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل که بر پایه این تکنولوژی فعالیت می‌کنند امروزه می‌توانند به انواع کسب‌وکارها خدمات‌رسانی کنند. در این مقاله به انواع کارکردهای این تکنولوژی در صنایع مختلف می‌پردازیم.

کاربردهای سامانه مدیریت هوشمند ناوگان

/wp-content/uploads/2019/02/55-e1659243436435.jpg

راهکارهای بسیاری وجود دارند تا با استفاده از  آن‌ها خودروهای فعال در ناوگان خود را  ردیابی و  از مکان دقیق کامیون‌ها و وسایل نقلیه دیگر اطلاع پیدا کنید، اما اگر خودروهای ناوگان شما به تجهیزات صنعتی، ماشین و سنسور مجهز باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ چگونه متوجه می‌شوید که یک پمپ در ماشین شما روشن است یا خاموش؟ یا دور موتور پمپ‌های نصب شده چند است؟ اگر روی ماشین‌های خود مکنده و یا تانکر نصب کرده باشید حتماً  نیاز دارید بدانید وضعیت فعلی آن چگونه است، چطور استفاده شده‌اند، زمان تعمیر آن‌ها فرارسیده است یا خیر و غیره.  همچنین دانستن مدت زمان کارکرد تجهیزات و اجزای خودرو طی هفته، ماه یا سال گذشته حائز اهمیت است.

با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان شما می‌توانید از راه دور، مؤلفه‌های بسیاری از جمله موارد زیر را در خودروهایی که دارای تجهیزات صنعتی و سنسور هستند، کنترل کنید:

  • حجم و سطح مایعات در تانکرها
  • فشار
  • فلومتر (جریان‌سنج) مایعات، آهنگ شارش، مصرف (Usage)
  • مکنده‌ها
  • پمپ‌ها-روشن یا خاموش بودن، دور موتور

شرکت شما می‌تواند این کار را با استفاده از سنسورهای مختلف مانند دما، کیفیت هوا  و با استفاده از انواع استانداردهای صنعتی انتقال اطلاعات مانند ۴-۲۰ mA، ۰-۱۰ V، RS-۲۳۲، PWM و سریال‌ها انجام دهد. نمونه‌هایی از موارد کاربرد این سنسورها عبارتند از:

  • تجهیزات نظارت بر فلومترها (جریان‌سنج) و نرخ جریان سیال
  • تجهیزات کنترلی مانند کلیدها  به منظور نظارت بر خاموش یا روشن بودن تجهیزات پرمصرف مانند مکنده‌های قوی
  • مبدل‌های ۴-۲۰ mA برای کنترل گازهای خاص مانند H۲S، هیدروژن سولفید، مواد آلی فرار (ترکیبات کربن‌دار که در دمای محیط تبخیر می‌شوند( و VOCها
  • مبدل‌های ۴-۲۰ mA برای کنترل سطح سیالات، آب و مایعات داخل تانکرها

مهمترین بخش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان که به شکل جعبه بر روی هر خودرو، کامیون و تریلر نصب شده است  تجهیزات و ماژول‌های مخابراتی است. تجهیزات صنعتی توسط سنسورهای موجود در جعبه مانند GPS و  مبدل‌های  ۴-۲۰ mA تحت نظارت قرار می‌گیرند که همگی  به کنترلر مجهز به ماژول مخابراتی متصل هستند و داده‌هایی را که با موقعیت‌یاب ماهواره‌ای GPS تگ شده‌اند، به سرور مدیریت ناوگان ایرانسل  می‌فرستند. اطلاعات خودرو به صورت  آنلاین به تناسب نیاز شما بارگذاری می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

نقش کلیدی سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت نفت و گاز

 

گزارش و پیام‌های هشدار

سنسورهای سامانه مدیریت هوشمند ناوگان داده‌ها را به نرم‌افزارهای مدیریتی منتقل می‌کنند. این داده‌ها پردازش می‌شوند و به صورت گزارش‌هایی جامع در اختیار شما قرار می‌گیرند. شما در هر زمان می‌توانید به راحتی از طریق  سامانه، فاصله زمانی گزارش‌گیری را تغییر دهید و همچنین از مدت زمان کارکرد دستگاه‌ها  اطلاع پیدا کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید بدانید مکنده یا پمپ مورد نظرتان در هفته گذشته چند ساعت کار کرده است، کافی است از میزان سیالات یا آب پمپاژ شده، که توسط فلومتر یا دیگر تجهیزات مورد اندازه‌گیری هوشمند قرار می‎‌گیرند، اطلاع پیدا کنید.

همچنین می‌توانید در این سیستم برای خود هشدار ایمیلی تنظیم کنید تا زمانی که یکی از پارامترهای اندازه‌گیری شده بیش از حد تعیین شده توسط شما بود، پیام هشدار برای شما یا تیم‌تان ارسال شود. همین هشدار را می‌توانید از طریق پیامک نیز دریافت کنید.

در نظر داشته باشید اگر نیاز دارید که بر تجهیزات خود از طریق تلفن همراه یا مرورگر تحت وب نظارت داشته باشید، برای اینترنت اشیا صنعتی، نظارت از راه دور و کلیه اندازه‌گیری‌هایی که به‌صورت هم‌زمان از راه دور انجام می‌شوند، این موضوع امکان‌پذیر است.

سنسورهایی که در حوزه اینترنت اشیا و شهر هوشمند استفاده می‌شوند می‌توانند کاربردهای بسیاری در زمینه‌های زیر داشته باشند:

  • منابع طبیعی
  • دولت‌ها، شهرها و بنگاه‌های عمومی
  • کشاورزی هوشمند
  • پیش‌بینی زلزله
  • پیش‌بینی سیل، خطرات بالا رفتن سطح آب، سیستم‌های هشدار
  • مدیریت ترافیک و کیفیتهوا
  • سیستم‌های هیدرولیک و قدرت سیال
  • بررسی اتصالات گسترش پل‌ها
  • مدیریت منابع آب
  • توزیع منابع شیمیایی

بیشتر بخوانید:

نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) در حمل‌ونقل مواد غذایی

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت بیمه

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

/wp-content/uploads/2019/02/55555-e1659243486839.jpg

سامانه مدیریت هوشمند  (FMS)ایرانسل سال‌ها است که به همت راهکارهای سازمانی طراحی و پیاده‌سازی شده است می‌تواند تمام امکانات ذکر شده در این مقاله را در اختیار سازمان‌ها قرار دهد. این سامانه راهکاری جامع و یکپارچه است که به کمک آن می‌توان تمامی اطلاعات قابل اندازه‌گیری خودروها را جمع‌آوری و تحلیل کرد. این داده‌‌ها به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا بر اساس داده‌های واقعی و قابل اعتماد، تصمیمات بهتری بگیرند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان  (FMS)ایرانسل از سه بخش اصلی تشکیل شده است: سخت‌افزار (سنسورها)، بستر انتقال اطلاعات و نرم‌افزارهای مدیریتی.

این سیستم کاملاً در دسترس است و شما می‌توانید سنسورهای خود را از هر شرکتی خریداری کرده و از این سامانه یکپارچه استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید امکانات سخت‌افزاری این سامانه را از ایرانسل خریداری کنید، این امکان برای شما فراهم است که  آن‌ها را بدون نیاز به حضور کارشناسان ایرانسل نصب نمایید.

اگر این سامانه را برای  پیشبرد اهداف کسب‌وکار خود مناسب می‌بینید و نیاز به مشاوره دارید، به آدرس EB@mtnirancell.ir ایمیل ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید.

 

منبع:

https://www.valarm.net

3.8 4 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11889

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8359

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8320