post image

نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS) در حمل‌ونقل مواد غذایی

چگونه مدیریت هوشمند ناوگان به بالا رفتن بهره‌وری حمل‌ونقل مواد غذایی کمک می‌کند؟


صنعت حمل‌ونقل و پخش مواد غذایی از حوزه‌هایی است که در آن سرعت عمل و داشتن زمان‌بندی منظم و دقیق بسیار اهمیت دارد. چرا که مواد غذایی اغلب فاسدشدنی هستند و تأخیر در رساندن، ممکن است موجب از بین رفتن کیفیت آن‌ها شود. از طرفی، لازم است بسیاری از مواد غذایی در دمای خاصی نگه‌داری شوند. این عامل در کنار عوامل دیگر، پخش مواد غذایی را، به خصوص در محدوده‌های جغرافیایی وسیع، به کاری حساس تبدیل کرده است.

همین امر باعث شده که این صنعت به سوی استفاده بیشتر از تکنولوژی‌های به‌روز پیش برود تا بهره‌وری و سرعت خود را بالا ببرد. یکی از این تکنولوژی‌ها، که در حوزه ناوگان پخش مواد غذایی کاربرد دارد، سیستم مدیریت هوشمند ناوگان (Fleet Management System- FMS) است. در این مقاله به کارکردهای این سیستم در حمل‌ونقل و پخش مواد غذایی می‌پردازیم و از ویژگی‌های یک سیستم مدیریت ناوگان ایده‌آل برای این صنعت سخن می‌گوییم. برای این‌که وارد بحث شویم ابتدا باید بدانیم که این سامانه چیست و چه امکاناتی را به‌صورت عمومی در اختیار مدیران ناوگان قرار می‌دهد.

 

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان چیست؟

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان راهکاری است که با تکیه بر فناوری اینترنت اشیا عمل می‌کند. در این سیستم می‌توان همه داده‌های قابل اندازه‌گیری را به وسیله سنسورها و دوربین‌های نصب شده در خودروها جمع‌آوری و با ابزارهای تحلیلی آنالیز کرد. همه اطلاعات در این سامانه به‌صورت جامع و یکپارچه در اختیار مدیران قرار می‌گیرند.

/wp-content/uploads/2021/12/33-e1638858700273.jpg

بعضی از امکانات این سیستم شامل موارد زیر است:

  • ماژول تحلیل رفتار راننده
  • مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
  • مدیریت زمان‌بندی پروژه
  • مدیریت ایاب و ذهاب

سیستم مدیریت هوشمندناوگان چگونه به حمل‌ونقل مواد غذایی کمک می‌کند؟

سامانه جامع مدیریت ناوگان، در صنعت حمل‌ونقل و پخش غذا، به صاحبان کسب‌وکار دیدگاهی وسیع و جامع درباره عملکرد ناوگان می‌دهد و سبب بالا رفتن سطح بهره‌وری آن می‌شود. در ادامه با امکاناتی که سامانه مدیریت هوشمند ناوگان برای بهبود عملکرد این صنعت فراهم می‌کند، آشنا می‌شویم. این امکانات عبارت‌اند از:

۱. ایجاد زمان‌بندی مناسب برای دریافت یا تحویل بار

/wp-content/uploads/2021/12/333-e1638858760437.jpg

یکی از چالش‌های مهم ناوگان حمل مواد غذایی نداشتن جدول زمانی مشخص است. بروز ناهماهنگی در میان مسئولان انبار مواد غذایی، رانندگان ناوگان و فروشگاه‌ها در این حوزه بسیار معمول است. چرا که این بخش‌ها، به علت غیرقابل پیش‌بینی بودن ترافیک، عموماً نمی‌توانند زمان‌بندی دقیقی برای تحویل دادن یا دریافت کالا برآورد کنند.

با استفاده از سامانه مدیریت هوشمند ناوگان مسئولان بخش‌های مختلف صنعت پخش مواد غذایی می‌توانند بر روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود موقعیت جغرافیایی خودروها را، به‌صورت در لحظه مشاهده کنند و از زمان دقیق رسیدن آن‌ها به محل آگاه شوند. با این امکان، افراد در بخش‌های مختلف، برای آگاهی از موقعیت خودرو، دیگر نیازی به برقراری تماس‌های متعدد ندارند.

علاوه‌بر این، در زمان نزدیک شدن خودرو به محل انبار یا فروشگاه، سیستم به مسئولان هشدار می‌دهد تا برای دریافت یا تحویل بار آماده شوند. این امکان به مشتریان، انبارداران و رانندگان ناوگان کمک می‌کند که طبق زمان‌بندی مشخص عمل کنند و زمان تلف‌شده را به حداقل برسانند.

۲. حذف فرآیندهای طولانی اداری

/wp-content/uploads/2021/12/3333-e1638858971394.jpg

فرآیندهای اداری طولانی و کاغذبازی همواره جزء جدایی‌ناپذیر بسیاری از صنایع، از جمله صنعت پخش مواد غذایی بوده است. مثلاً افراد فعال در این حوزه، معمولاً برای دریافت و تحویل بار باید مدت‌ها منتظر نامه تأیید، رسید تحویل و… بمانند و وقتی حمل‌ونقل تمام می‌شود، باید این مدارک کاغذی را به کارمندان بخش مدیریت منتقل کنند که ممکن است یک هفته یا بیشتر وقت ببرد.

در سیستم FMS رانندگان می‌توانند با استفاده از دوربین گوشی هوشمند یا تبلت خود، نامه‌های الکترونیکی را دریافت کنند. این کار شامل گرفتن عکس از رسیدهای تحویل، دریافت امضاهای الکترونیک، اضافه کردن یادداشت درباره کالاهای تحویل داده شده و هر چیزی است که به داشبورد مدیریتی اضافه می‌شود تا کارمندان بخش پشتیبانی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

مدارک دیجیتال به فرآیندهای پشتیبانی هم سرعت می‌بخشند. با داشتن گزارش‌های دیجیتال از هر مأموریت حمل‌ونقل، سیستم مدیریت هوشمند ناوگان به تیم‌ها کمک می‌کند که هزینه‌های اداری مربوط به اسکن، دسته‌بندی و پر کردن فرم‌های حمل‌ونقل را کاهش دهند.

علاوه‌بر این، اسناد دیجیتال صدور و پرداخت رسیدها را آسان‌تر و فرآیند پرداخت حقوق پرسنل را سریع‌تر می‌کنند.

 

۳. ایجاد امکان نظارت بر دمای محفظه بار

برای نگه‌داری و حمل‌ونقل بخشی از مواد غذایی، مثل لبنیات و گوشت، لازم است حتماً به شاخص دمای محفظه بار توجه شود. صاحبان کسب‌وکار در این حوزه می‌توانند با استفاده از امکانات مانیتورینگ دما در  سیستم مدیریت ناوگان، از سلامت کالای خود مطمئن شوند، به خصوص زمانی که خودروها، مواد غذایی را در مسافت‌های طولانی میان شهرها یا استان‌ها حمل می‌کنند.

این امکانات شامل سنسورهای کنترل دما و رطوبتی است که در محفظه حمل بار نصب می‌شوند و با تکنولوژی اینترنت اشیا، داده‌های مربوطه را برای پردازش به سیستم‌های مدیریتی منتقل می‌کنند. مدیران می‌توانند به کمک این داده‌ها دما را کنترل و از فاسد و مرجوع شدن کالا جلوگیری کنند.

سامانه مدیریت ناوگان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

/wp-content/uploads/2021/12/333333-e1638859093547.jpg

انتخاب یک سیستم مدیریت ناوگان مناسب اولین گام برای بهینه کردن فرآیندهای حمل‌ونقل مواد غذایی است. مدیران در مرحله برگزیدن سیستم مدیریت ناوگان، باید مطمئن شوند که این سامانه امکانات لازم برای برآوردن نیازهای کسب‌وکار آن‌ها را دارد. در ادامه به چند مورد از امکانات سیستم مدیریت ناوگان مناسب برای صنعت پخش مواد غذایی اشاره می‌کنیم.

  • سیستم ردیابی به‌روز

ردیابی خودروهای ناوگان اولین امکانی است که FMS باید در اختیار شما قرار دهد. ردیاب‌هایی چون GPS شامل ابزارهایی هستند که موقعیت مکانی دقیق خودروها را  در سریع‌ترین زمان ممکن، در اختیار مدیران و کاربران قرار می‌دهند.

  • سیستم مسیریاب پیشرفته

یافتن بهترین و کم‌ترافیک‌ترین مسیر به رانندگان کمک می‌کند که کالاها را در سریع‌ترین زمان ممکن حمل کنند. استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری برای آنالیز عملکرد مسیرهای گذشته، به مدیران کمک می‌کند مسیرهایی را پیدا کنند که در آن مصرف سوخت خودروها به حداقل برسد و سرعت حمل‌ونقل‌شان افزایش یابد.

  • امکانات تشخیص خرابی

نگهداری خودرو هزینه‌های خاص خود را دارد، زیرا ناوگان در جریان فعالیت روزانه فرسوده می‌شوند و همین عامل می‌تواند فعالیت آن را دچار اختلال کند. یک سیستم مدیریت ناوگان ایده‌آل، ناوگان را به سنسورهای تشخیص خرابی خودرو مجهز می‌کند و به مدیران امکان می‌دهد به محض بروز خرابی در خودرو، از آن آگاه شوند و برای تعمیر آن اقدام کنند.

  • ابزارهای امنیتی

حفظ امنیت رانندگان در جاده، بالاترین اولویت سازمان‌ها است. به همین دلیل استفاده از سیستم مدیریت ناوگانی که شامل امکانات امنیتی است، اهمیت بسیاری دارد.

استفاده از سامانه FMS فقط سطح امنیت رانندگان را بالا نمی‌برد، بلکه به سازمان‌ها کمک می‌کند هزینه‌های مربوط به خرابی خودروها بر اثر تصادفات را هم کمتر کنند.

  • ارائه داده‌های مربوط به مصرف سوخت

مخارج مربوط به سوخت از بزرگترین هزینه‌های ناوگان سازمانی است و مدیریت کردن آن از ضروریات سازمان‌ها است. پس بهتر است کسب‌وکارها از سامانه‌ای برای مدیریت ناوگان خود استفاده کنند که به سیستم مانیتورینگ مصرف سوخت مجهز باشد و سطح سوخت فعلی، هزینه تقریبی، زمان بی‌کاری هر خودرو و آمار خودروهای پرمصرف را نیز گزارش دهد.

 

 

سخن آخر

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، در سراسر جهان و در صنایع مختلف نقش مهمی ایفا می‌کند. صنعت پخش مواد غذایی نیز با کمک این سامانه می‌تواند منظم‌ و بهینه‌تر عمل کند، سطح امنیت خود را بالا ببرد، مصرف سوخت خود را به حداقل برساند و میزان هدررفت مواد غذایی را در فرآیند حمل‌ونقل تا حد زیادی کاهش دهد.

ما هم، در راهکارهای سازمانی ایرانسل، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ارائه می‌دهیم که در حوزه‌های مختلفی چون امداد و نجات، بیمه، معدن، نفت و گاز و  حمل‌ونقل، خدمات و … کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر با این راهکار به وب سایت ما مراجعه کنید و برای دریافت مشاوره به آدرس  EB@mtnirancell.ir ایمیل بزنید.

منبع:

 https://www.samsara.com/guides/fleet-management-software-for-food-delivery/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11923

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8384

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8358