بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف جهان این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا یا به طور کامل در قرنطینه به سر میبرند یا رفت و آمدهای خود را به شکل گستردهای محدود کردهاند. هر چند این تدابیر برای حفظ سلامت شخصی و عمومی در راستای مقابله با بیماری کووید-۱۹ اتخاذ شده است،اما آیا تاثیر آن بر کسب و کارهای مختلف در نظر گرفته شده است؟
آیا به این نکته توجه شده که شهروندان با اعلام وضعیت قرنطینه مجبور به تأمین مایحتاج خود برای مدت زمان طولانی هستند؟
آیا در کلیه مناطق کشور فروشگاهها، بیمارستانها و داروخانهها ظرفیت تأمین ملزومات کلیه شهروندان را در یک زمان مشخص دارند؟
سوالی که در این بخش پیش میآید و پاسخ به آن از اهمیت زیادی برخوردار است این است که :
آیا تمهیداتی برای کنترل صحیح و بهینه شبکه توزیع، اقلام مصرفی و محمولههای حیاتی و همچنین ناوگان خودرویی در نظر گرفته شده است؟
شرایطی که تهیه مایحتاج اولیه زندگی، داروها و مواد ضد عفونی کننده، شهروندان را آنچنان نگران کرده است که عبارتی مثل قحطی، کمبود مواد غذایی و خالی شدن فروشگاهها و قفسهها بین مردم دهان به دهان میچرخد. اما راه حل این مشکلات چیست؟
اهمیت حملونقل بار در شرایط حساس کنونی
هراس از ابتلا به ویروس کرونا علاوه بر آسیبهای روحی و روانی، بسیاری از کسبوکارها را نیز با مشکل مواجه کرده است. اولین صنعتی که دراین روزهای قرنطینه با آسیبهای جبران ناپذیری رو به رو شده، صنعت توزیع و پخش است؛ چرا که از معدود فعالیتهایی است که امکان انجام آن به صورت مجازی و اینترنتی وجود ندارد. از سویی با اعلام منع رفت و آمد برای شهروندان، توزیع مواد خوراکی، دارویی و بهداشتی بین محدودههای جغرافیایی مختلف کشور بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
بهتر است با یک مثال شروع کنیم : همه ما زلزله کرمانشاه و روستای سر پل ذهاب را به خاطر میآوریم. علاوه بر این روستا، بسیاری از روستاهای اطراف نیز با مشکل رو به رو شده و نیاز به خدماترسانی داشتند. کمکهای مردمی از اقصی نقاط دنیا جمعآوری میشد و با استفاده از ناوگان خودرویی توزیع به سمت کرمانشاه روانه میشدند، اما به دلیل عدم برنامهریزی، عدم کنترل و نادیده گرفتن تمهیدات امنیتی، ناوگان خودرویی اعزام شده در میانه مسیر توسط دیگر روستاها با مشکل رو به رو شده، اموال سرقت میشد و جان رانندگان به خطر میافتاد. نتیجتاً علیرغم حجم عظیم کمکهای مردمی، بسیاری از آنها به دست روستاهای آسیب دیده نمیرسید. حال شرایط کنونی را در نظر بگیرید. اکنون صحبت از بحران یک استان، شهر یا روستا نیست. صحبت از یک بلای همهگیر جهانی است. مسیرهای خلوت و جادههای بین شهری که تنها ناوگان توزیع بار مواد خوراکی، دارویی و بهداشتی در آن رفت و آمد میکنند.

آیا روشی برای حفظ امنیت جان رانندگان، جلوگیری از سرقت اموال و حفظ سلامت ناوگان خودرویی در نظر گرفته شده است؟
در ابتدا نیاز به توضیح است که با اعلام منع رفت و آمد دیگر ناوگان خودرویی شخصی و غیر تجاری خلوت شدن مسیرها ضمن کاهش ترافیک مشکلات بسیاری را باعث خواهد شد که به موارد زیر میتوان اشاره کرد :
- خلوت شدن مسیرها و عدم حضور پلیس راهنمایی و رانندگی که باعث افزایش سرعت رانندگان شده و خود تصادفات جادهای را سبب میشود.
- نا امن شدن جادهها و امکان سرقت بار و ناوگان خودرویی.
- در صورت خراب شدن خودرو و نیاز به کمک، خودرو باید تا رسیدن خودروی تجاری بعدی منتظر بماند.
از جمله مشکلاتی که شهروندان را با چالش رو به رو خواهد کرد، کمبود منابع است. خالی شدن فروشگاهها و داروخانهها از اقلام خوراکی، بهداشتی و درمانی میتواند به نگرانیهای شهروندان بیفزاید. اگر اقلام مصرفی به صورت عادلانه و با برنامهریزی در مکانهای مختلف توزیع نشود هر فرد مجبور است برای خرید مایحتاج خود از محل خود خارج شده و به فروشگاهها و مراکز دورتر مراجعه کند. اگر به این شرایط در ابعاد وسیعتری نگاه کنیم میبینیم که عملا قرنطینه دیگر معنایی نخواهد داشت. همچنین عدم دستیابی شهروندان به مایحتاجشان نه تنها ممکن است شرایط افراد بیمار را به سمت وخامت بیشتر سوق دهد بلکه آنها را به افرادی ناراضی تبدیل میکند که ممکن است آثار جبران ناپذیری را به جای گذارد.
همانطور که گفتیم یکی از چالشهای پیش روی توزیع کنندگان، حفظ امنیت بار و ناوگان خودرویی با توجه به خلوتی جادهها و مسیرها است. وحشت، عدم اطمینان به آینده، ترس از مبتلا شدن در کنار کمبود منابع، شرایط را بغرنج کرده و احتمال سرقت محمولههای خوراکی و درمانی را در مسیر رفت و آمد افزایش میدهد. همچنین این امکان وجود دارد که محمولههای یاد شده به مقصد مورد نظر نرسیده و در جای دیگری توزیع شود.

افزایش ریسک در این صنعت، هزینه حمل بار را افزایش داده و به مشکلات صاحبان بار و مصرف کنندگان افزوده است. در نتیجه کنترل مسیر رفت و آمد ناوگان، جلوگیری از سرقت و آگاهی از عملکرد رانندگان میتوانند چالشهای توزیع را کاهش دهد. از طرفی رانندگان به عنوان مدافعان محمولههای توزیع، جان خود را به خطر انداخته و نه تنها ریسک ابتلای به این ویروس را به جان خریدهاند، بلکه امکان مورد هجوم قرار گرفتن توسط سارقان نیز وجود داشته و امنیت آنها تهدید میشود. نه تنها آنان بلکه خانواده ایشان نیز نیاز به آرامش خاطر داشته و تنها آگاهی لحظهای از موقعیت و وضعیت رانندگان است که میتواند این آرامش را تأمین کند. در انتها این مدیران ناوگان هستند که دیگر با روشهای سنتی کنترلی و برنامهریزی نمیتوانند بر مشکلات کنونی فائق آیند. به عبارتی امروزه دیگر روشهای درمانی و آگاهی پس از رخداد، کارساز نخواهد بود. مدیران باید با استفاده از ابزار مدرن، کنترل ۲۴ ساعته بر ناوگان و رانندگان داشته باشند و با دریافت هشدارها و اطلاعات به موقع از وقوع حوادث پیشگیری کنند.
اما سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل با بهرهگیری از کدام قابلیتها میتواند چالشهای مطرح شده را رفع کند؟
- ردیابی خودرو و آگاهی از موقعیت لحظهای آن
- تعریف محدودههای جغرافیایی برای برنامهریزی دقیق فرآیند توزیع (در صورتی که خودرو از محدوده موردنظر خارج شود پیام هشدار برای ناظر ارسال میگردد.)
- تعیین مسیر و مقصد مشخص (مانند فروشگاهها، بیمارستانها و داروخانهها
- بهرهمندی از سنسور درب خودرو و هشدار خروج از محدوده برای به حداقل رساندن خطر سرقت
- بهرهمندی از سامانه E-call برای اعلام وضعیت اضطراری در صورت خرابی خودرو
- ارسال هشدار سرعت غیرمجاز به سامانه نظارتی
- با استفاده از این سامانه، مدیران و صاحبان ناوگان خودرویی میتوانند مدیریت هشدارها علاوه بر جلوگیری از سرقت خودرو و بار، امنیت رانندگان را نیز تأمین کنند.
کنترل رفتار رانندگان و ثبت پارامترهایی چون سرعت غیر مجاز، باعث میشود علاوه بر حفظ امنیت راننده، امنیت بار نیز تأمین شده و ناوگان خودرویی با سلامت کامل محموله را به مقصد برساند. همچنین مانیتورینگ لحظهای خودرو وضعیت آن را در اختیار رانندگان، مدیران و صاحبان ناوگان قرار داده و در صورت سرقت خودرو میتوان به سرعت اقدام به بازیابی کنند. در ادامه اگر خودرو در مسیر، دچار تصادف یا شرایط اضطراری شود میتواند با فشار دادن دکمه SOS کمک دریافت کند. این شرایط اضطراری میتواند تصادف، خراب شدن خودرو و سرقت بار باشد.
در صورتی که خودرو خراب شده باشد با کمک راهکار REMOTE DIAGNOSTIC میتوان مشکل آن را از راه دور تشخیص داده و به راننده کمک کرد که یا خود مشکل خودرو را برطرف کند یا اینکه خود را به نزدیکترین مرکز امداد رسانی برساند.. این راهکار خودروسازها و شرکتهای خدمات پس از فروش را در مسیر تازهای قرار خواهد داد. در شرایط کنونی که تجمعات منع شده است، برای جلوگیری از حضور رانندگان در مراکز خدمات پس از فروش خودرویی میتوان با این راهکار از تعداد مراجعات حضوری کاست..
در نهایت این مدیران ناوگان و صاحبان ناوگان خودرویی هستند که با مدیریت هشدارها میتوانند علاوه بر جلوگیری از سرقت خودرو و بار، امنیت رانندگان را نیز تأمین کنند. همچنین با دریافت گزارشات مربوط به سرویسهای تعمیرات و نگهداری، سنسورهای سوخت و همچنین درب خودرو، هزینههای سازمانی کاهش چشمگیریخواهد داشت. همین امروز به سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل بپیوندید.
نظرات و پیشنهادات