post image

مدیریت هوشمند ناوگان، تکه‌ای گمشده از پازل شهر هوشمند!

مدیریت هوشمند ناوگان چگونه به رفع چالش‌های صنعت حمل و نقل و لجستیک کمک می‌کند؟


آینده تکنولوژی به اتصال وسایل نقلیه و شهرها وابسته است؛ به‌واسطه اتصال پایدار به اینترنت، هر وسیله‌ای در خانه، شهر و زندگی شما می‌تواند دیتای دقیق، تحلیل لحظه‌ای و اطلاعاتی در دسترس را فراهم کند.

اتومبیل و ناوگان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان(FMS) برای صاحبان وسایل نقلیه یا مدیران ناوگان، فرصتی اتصال دائم به وسایل نقلیه‌ فراهم می‌کند. این قابلیت می‌تواند در اتصال به دارایی‌ها و تجهیزات دیگر و نرم‌افزارهای اجرایی نیز استفاده شود و پیشبرد یک روند اجرایی مناسب به شیوه ادغام یکپارچه‌ را که توسط مهندسان عالی‌رتبه تکنولوژی سامانه مدیریت ناوگان انجام می‌شود، تسهیل کند.

به‌لطف تکنولوژی اتصال در سامانه مدیریت ناوگان، می‌توان ناوگان حمل‌ونقل را به‌شیوه‌ای شفاف مدیریت کرد. که این امر بدون حضور تکنولوژی اتصال، قابل‌دستیابی نیست. گزارش‌ها به‌صورت خودکار تولید می‌شوند، اطلاع‌رسانی به‌طور هم‌زمان برای چندین دستگاه انجام می‌شود و درک روشنی از عملیات کامل وسایل نقلیه و امکان پردازش خودکار اطلاعات از راه دور (telematics) به آسانی فراهم می‌شود. با فناوری سامانه مدیریت ناوگان، وسایل نقلیه، صرف‌نظر از مدل، نوع و نحوه ساخت‌شان می‌توانند به یکدیگر متصل شوند.

مدیریت هوشمند ناوگان ، تکه‌ای از پازل شهر هوشمند

/wp-content/uploads/2019/03/33-e1660985988989.jpg

در شهر هوشمند می‌توان از وسایل نقلیه و تکنولوژی‌های پردازش خودکار اطلاعات از راه دور مانند سامانه مدیریت ناوگان به عنوان راه‌حلی برای افزایش امنیت جاده‌ها و ایجاد محیط زندگی بهتر برای تمام افراد استفاده کرد. تکنولوژی حمل و نقل هوشمند، محصولات و راهکارهایی را ارائه داده است تا اطمینان حاصل کند که مقررات شرکت‌های ترابری، از شرکت‌های کوچک تا سازمان‌های بزرگ رعایت می‌شود. امنیت، کلید موفقیت است، به ویژه زمانی که پای وسایل حمل‌ونقل و دارایی در میان باشد. به‌لطف راهکارهایی نظیر سیستم مانیتورینگ درون‌وسیله‌ای (IVMS) و پردازش خودکار اطلاعات از راه دور که با استفاده از تکنولوژی سامانه مدیریت ناوگان فراهم می‎شوند، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند با دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای از  پایبند بودن راندگان به مقررات، اطمینان حاصل کنند.

بیشتر بخوانید:

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

 

مزایای سامانه مدیریت هوشمند ناوگان

با کمک سامانه مدیریت هوشمند ناوگان، شرکت‌ها می‌توانند از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  • افزایش امنیت در رانندگی به کمک سامانه شناسایی امواج رادیویی (RFID)

رانندگان وسایل نقلیه هوشمند، پیش از شروع رانندگی باید هویت خود را توسط کارت شناسایی تایید کنند. اگر رانندگان مجاز به رانندگی نباشند یا در خارج از ساعات مجاز، قصد روشن کردن خودرو را داشته باشند، خودرو روشن نمی‌شود.

  • ثبت بازخورد نسبت به رانندگان خوب

در گذشته راهی برای اطمینان یافتن از عملکرد رانندگان وجود نداشت، اما امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های سامانه مانیتورینگ درون‌وسیله‌ای و پردازش خودکار اطلاعات از راه دور، شرکت‌ها می‌توانند فهرستی از رانندگان و عملکردشان تهیه کنند، تا به افرادی که از مقررات پیروی می‌کنند پاداش اهدا کنند.

• بهینه‌سازی دوربین‌های امنیتی

/wp-content/uploads/2019/03/333-e1660986058785.png

دوربین‌های امنیتی، در مکان‎های عمومی نظیر پارکینگ‌ها، کوچه‌ها یا محدوده‌های کسب‌وکار بسیار رایج هستند. امروز، همین نوع امنیت به‌وسیله دوربین‌های امنیتی موجود در وسایل نقلیه و از طریق سیستم‌های پردازش خودکار اطلاعات از راه دور و سامانه مانیتورینگ درون‌وسیله‌ای تأمین می‎شود. در ضمن این تکنولوژی به پیاده‌سازی سیستم پارکینگ هوشمند کرد.

  • حفاظت در برابر دزدی، کلاهبرداری و قاچاق

محموله‌ای که تریلی یا هر وسیله نقلیه دیگری حمل می‌کند، یک دارایی است و یک منبع درآمد برای شرکت‌ها محسوب می‌شود. بنابراین ضروری است که از این دارایی، با استفاده از مهروموم الکترونیکی (electronic seal) و حسگر سوخت در برابر دزدی محافظت شود. در تجارت ترابری قاچاق نیز رایج است؛ اما با نصب مهروموم الکترونیکی در وسیله نقلیه، مخزن حمل و یا تریلی‌های متصل به سامانه مانیتورینگ درون‌وسیله‌ای و پردازش خودکار اطلاعات از راه دور، این وسایل در برابر استفاده پرسنل غیرمجاز نیز محافظت می‌شوند.

 

نقش سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در حل چالش‌های صنعت حمل‌ونقل و لجستیک

در حال حاضر، صنعت لجستیک با چالش‌ها و مشکلات زیر مواجه است:

  • صاحبان تشکیلات اقتصادی و محموله‌ها نمی‌توانند موقعیت جغرافیایی وسایل نقلیه ویژه لجستیک را  زیر نظر بگیرند.
  • بدون نظارت در لحظه بر کالاهای ارزشمند، صاحبان کالاها و تشکیلات نمی‌توانند موقعیت‌های غیرطبیعی را به موقع تشخیص دهند. بنابراین حل کردن مشکلات احتمالی، نیازمند پرداخت هزینه‌های بالا است.
  • زنجیره سرمایش لجستیک (cold chain logistics) شفافیتی در اطلاعات‌دهی ندارد. اطمینان حاصل کردن از کیفیت مواد دارویی و غذایی کاری دشوار است.
  • کالاهای ارزشمند در طول حمل و نقل  به آسانی دزدیده، جابه‌جا و عوض می‌شوند، و نظارت لحظه‌ای بر کالاها دشوار است.

/wp-content/uploads/2019/03/33333-e1660986169662.jpg

راهکار  مدیریت هوشمند ناوگان، با استفاده از شبکه حامل و از طریق یک ورودی و متمرکزکننده عمل می‌کند. سنسورهای NB-IoT می‌توانند مستقیما به شبکه متصل شوند و در نتیجه یک ساختار شبکه ساده‌ بسازند. در نتیجه آسان‌تر است که برای دسترسی بهتر به اطلاعات، دستگاه‌هایی نصب شوند. این امکان برای صاحبان کالا و فروشندگان فراهم می‌شود تا بدون نیاز به انجام عملیات نگهداری از شبکه، تنها بر خدمات اصلی خود تمرکز کنند. به‌علاوه، سنسورهای NB-IoT مصرف انرژی کمی دارند و با استفاده از باتری کار می‌کنند. حسگرها می‌توانند با نصب و اجرای بدون نیاز به سیم، نظارت درلحظه بر تمام پروسه لجستیک را امکان‌پذیر کنند. هنگام کار کردن با GPS، این راهکار می‌تواند امکان موقعیت‎یابی جغرافیایی دقیق با خطای حدود ده متر را فراهم کند و درنتیجه نیازهای شرکت‌ها را به‌لحاظ موقعیت‌یابی لجستیکی رفع کند.

بدین ترتیب سامانه مدیریت هوشمند ناوگان با فراهم کردن شفافیت موردنیاز و امکان نظارت لحظه‌ای بر ناوگان حمل‌ونقل، نقشی مهم در برطرف کردن چالش‌های صنعت لجستیک بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان در شرایط بحرانی

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت معدن

 

سخن آخر

مجموعه راهکارهای سازمانی ایرانسل درحال حاضر پلتفرمی جامع با نام سامانه مدیریت هوشمند ناوگان برای تسهیل فرآیند مدیریت لجستیک کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک ارائه کرده است که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص این سرویس می‌توانید از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir با ما در ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.gsma.com/

https://www.fms-tech.com/

3 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11932

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8394

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8366