post image

مزایای پارکینگ هوشمند

راهکار پارکینگ هوشمند، در پلتفرم شهر هوشمند ایرانسل


با گسترش روزافزون شهرنشینی در سراسر جهان، مقامات شهری و دولت‌ها در فکر یافتن بهترین راهکارهای مدیریت شهری هستند. طبق آمار مرکز رهبران شهر هوشمند ، در حالی‌که در سال ۱۹۵۰ میلادی تنها ۲۹ درصد از جمعیت جهان را شهرنشینان تشکیل می‌دادند، هم‌اکنون ۵۴ درصد از جمعیت جهان در شهرها ساکن‌اند. این میزان تا سال ۲۰۴۰ به ۶۵ درصد خواهد رسید. اما در ایران، درصد جمعیت شهری بالاتر از میانگین جهانی است، به‌نحوی‌که طبق آمار آخرین سرشماری عمومی در سال ۱۳۹۵ حدود ۷۵ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران در شهرها ساکن‌اند.

به‌طور میانگین روزانه ۱.۳ میلیون نفر به شهر مهاجرت می‌کنند. این میزان تقاضا برای شهرنشینی، برنامه‌ریزی و یافتن راهکارهایی برای رفع نیازها را، برای مدیران و سیاست‌گذاران مدیریت شهری سراسر جهان، به چالشی بزرگ تبدیل کرده است.  

در تعریف نوین مدیریت شهری، مدیران موفق کسانی‌اند که در توسعه زیرساخت شهری به استفاده از راهکارهای فناورانه اعتقاد داشته باشند و از آن در برنامه‌ریزی و پاسخ به چالش‌ها استفاده کنند.

 

شهر هوشمند؛  راهکاری جدید برای مدیریت شهری

در حوزه اینترنت اشیا بهترین راهکار برای پاسخ به چالش‌های مدیریت شهری راهکار شهر هوشمند است. زمانی می‌توان شهری را هوشمند نامید که برای مقابله با چالش‌های امروزی نظیر مدیریت ترافیک، مدیریت بحران، مدیریت پارکینگ، منابع و انرژی، پسماند، آلودگی هوا، آب، ناوگان حمل‌و‌نقل و نظایر آن از راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌کند.

کمبود پارکینگ؛ مشکل عمده ساکنان شهرها

/wp-content/uploads/2018/02/2-e1622300364636.jpg

یکی از مهم‌ترین معضلاتی که امروزه ساکنان کلان‌شهرها با آن مواجه‌اند، یافتن پارکینگ برای خودروها است. تقریباً برای همه ساکنان شهرهای بزرگ پیش‌آمده است که در آستانه قرار ملاقاتی مهم، مجبور بوده‌اند زمان زیادی را صرف یافتن پارکینگ کنند. طبق تحقیقات سازمان نوسازی تهران، روزانه حداقل ۵۰۰ هزار خودرو در سطح معابر پایتخت به‌طور میانگین ۱۵ دقیقه را صرف یافتن پارکینگ می‌کنند. با کمی تأمل می‌توان دریافت این حجم از تردد زائد تا چه میزان بر حمل‌ونقل شهری و افزایش ترافیک اثرگذار است و حل این چالش به کمک تکنولوژی تا چه حد می‌تواند معضلات زندگی شهری را کاهش دهد. هوشمندسازی پارکینگ‌ها از جمله راهکارهای فناورانه است که می‌توان با آن در جهت حل این مسئله گام برداشت.

شهر هوشمند ایرانسل؛ پیشتاز در ارائه خدمات پارکینگ هوشمند

خوشبختانه، این راهکار در کشور ما هم در حال راه‌اندازی و اجرا است.شهر هوشمند ایرانسل اولین و به‌روزترین ارائه‌دهنده راهکار پارکینگ هوشمند در کشور است. این خدمات که بر پایه تکنولوژی اینترنت اشیا راه‌اندازی شده است، با استفاده از شبکه کم‌مصرف باند باریک، امکان اتصال تعداد زیادی از اشیا را به شبکه امن همراه فراهم می‌کند. شهروندان با اتصال به شبکه باند باریک (NB-IoT) همراه ایرانسل و استفاده از اپلیکیشن مرتبط با آن می‌توانند پارکینگ‌های خالی را شناسایی و رزرو کنند و نزدیک‌ترین مسیر برای دسترسی به آن را پیدا کنند.

داده‌هایی را که از سنسورها به سامانه ارسال می‌شود می‌توان برای قیمت‌گذاری متغیرها به کار برد. طوری که وقتی پارکینگ‌های خالی زیادی در محدوده وجود دارد،  سطح قیمت‌ها پایین و برعکس، زمانی که پارکینگ‌های کمتری موجود است، قیمت اندکی بالاتر می‌رود.

/wp-content/uploads/2018/02/3-e1622300412675.jpg

پارکینگ هوشمند همچنین، با اتصال به سامانه تشخیص آلایندگی هوا به کاهش استفاده از خودروهای شخصی در زمان آلودگی هوا کمک می‌کند. به این صورت که قیمت پارکینگ در این روزها افزایش می­یابد تا شهروندان به استفاده از حمل­ ‌و‌نقل عمومی تشویق شوند. کمک به کاهش ترافیک شهری، از طریق کاهش زمان تردد خودروها برای یافتن پارکینگ، از دیگر مزایای راهکار پارکینگ هوشمند در سامانه شهر هوشمند ایرانسل است. ارتقاء سرانه فضاهای پارکینگ کلان­شهرها از طریق به اشتراک‌گذاری پارکینگ اماکن عمومی نظیر ورزشگاه­ها، مراکز خرید و … در زمان­هایی که نیازی به آن ندارند، از دیگر مزایای برجسته پارکینگ هوشمند ایرانسل در راهکار شهر هوشمند است

ایرانسل به‌عنوان اپراتور پیشگام در ارائه راهکارهای سازمانی، امید دارد با عرضه‌ی برترین راهکارهای شهر هوشمند مطابق با فناوری­های روز دنیا به نیاز شهروندان پاسخ گوید و در ضمن، بتواند به سازمان‌ها و ارگان‌های مدیریت شهری برای دستیابی به کارآمدترین راهکارهای مربوط به حل مشکلات و معضلات شهری کمک کند.

برای آَشنایی بیشتر با خدمات شهر هوشمند ایرانسل به وب‌سایت راهکارهای سازمانی ایرانسل مراجعه کنید.

 

منبع:

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5455

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4224

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4210