post image

بروکسل، یک شهر هوشمند!

سرمایه‌گذاری کلان کشورها برای تبدیل شهرهایشان به شهر هوشمند


در مقالات قبلی گفتیم که شهرهای هوشمند از داده‌ها و فناوری‌های موجود برای ارتقاء کارآیی، توسعه اقتصادی و بهبود بخشیدن کیفیت زندگی شهروندان استفاده می‌کنند.

در طی سال‌های اخیر جمعیت شهرنشینان از روستاییان پیشی گرفته است. به همین دلیل ۷۰ درصد از انرژی مصرفی جهان در شهرها مصرف می‌شود. از این رو، در زمان ساخت شهرهای هوشمند توجه ویژه‌ای به تکامل زیرساخت‌های شهری در جهت حفظ و مدیریت هوشمندانه منابع و انرژی می‌شود. این شهرها قادر به جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های شهری هستند و می‌توانند با استفاده از این داده‌ها فرایندها را خودکار کرده و کیفیت خدمات را بهبود ببخشند.

طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت چنین شهرهایی پروژه‌ای بیست تا سی ساله است؛ هرچند که اجرای این پروژه‌ها زمان‌بر است اما در نهایت منجر به حفظ منابع و انرژی، بهبود کیفیت زندگی شهری و افزایش رضایت‌مندی شهروندان خواهد شد.

در سال‌های جاری کشورهایی مانند کره جنوبی، امارات متحده عربی و چین سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای توسعه شهرهای هوشمند کرده‌اند. ازجمله شهرهای هوشمند پیشرو در جهان می‌توان به وین، قاهره، آمستردام، منطقه تجاری Songdo در نزدیکی سئول، تورنتو، لندن، پاریس، نیویورک، هنگ کنگ، بارسلونا و بروکسل اشاره کرد.

شروع پروژه شهر هوشمند بروکسل در سال ۲۰۰۸ میلادی، هم‌زمان با بحران اقتصادی جهانی و با حمایت دولت رخ داد. در ادامه به شرح مختصر این پروژه، استراتژی‌های اتخاذ شده توسط دولت و دستاوردهای آن خواهیم پرداخت:

بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اصلی اکثر نهاد‌های اتحادیه اروپا است. هدف از هوشمندسازی شهر بروکسل ادغام تکنولوژی‌های جدید با زندگی روزمره و همچنین تمرکز بر روی نوآوری است. تحقیقات انجام شده در پروژه شهر هوشمند بروکسل نشان داد این شهر به اقتصاد، محیط زیست، شهروندان و زندگی هوشمند نیاز دارد.

به همین دلیل دولت بلژیک طی آیین‌نامه‌ای اهداف اصلی شهر هوشمند بروکسل را به عنوان یک شهر پیشرو در صنعت دیجیتال، برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به شرح زیر تعیین کرده است:

  • ادغام فناوری‌های جدید در اداره‌های دولتی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، خدمات ایمنی و خدمات دیجیتال برای کسب‌و‌کارها
  • توسعه زیرساخت ارتباطات دیجیتال (شبکه فیبر‌نوری، شبکه بی‌سیم)
  • تشکیل دولت الکترونیکی جامع و هوشمند

اهداف شهر هوشمند بروکسل به عنوان شهر پیشرو در تحقیقات و نوآوری عبارت است از:

  • ایجاد مشارکت میان آموزش و پرورش، موسسات دولتی و جامعه تجاری
  • ایجاد مراکز فناوری پیشرفته به منظور آموزش افراد برای مشاغل با ارزش

/wp-content/uploads/2018/07/888-e1627900989278.jpg

یکی از راهکارهای جالب توجهی که در شهر هوشمند بروکسل پیاده‌سازی شده پروژه Fix My Street است. به کمک این راهکار دیگر نیازی به روش‌های سنتی برای ارتباط بین شهروندان و مقامات دولتی جهت اطلاع‌رسانی مشکلات مرتبط با معابر عمومی از قبیل خیابان‌ها یا بزرگراه‌ها  نیست.

Fix My Street توسط مرکز انفورماتیک شهر بروکسل راه‌اندازی شده و از طریق اپلیکیشن موبایل و نسخه تحت‌وب در دسترس شهروندان قرار گرفته است. کار با این اپلیکیشن بسیار ساده است. کافی است عکسی از مشکل ایجاد شده در سطح شهر بگیرید، آدرس را ثبت کنید و پس از مشخص کردن موقعیت جغرافیایی و همچنین دسته‌بندی مشکل (پل، روشنایی، بزرگراه، تونل و …) آن را ارسال کنید. برنامه به صورت اتوماتیک مشکل را برای مقام مربوطه ارسال کرده و در صورت تمایل شما، نسبت به رفع مشکلات پیش آمده، اطلاع‌رسانی می‌کند.

هر ساله جوایز فناوری شهر هوشمند آگوریا به شهرها و شهرداری‌هایی اختصاص می‌یابد که برای ایجاد یک محیط زندگی امن و راحت برای شهروندان از فناوری‌های نوآورانه استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۵ آگوریا، سازمان فناوری صنعت بلژیک، با مشارکت  Belfius Smart City Award، جایزه فناوری شهر هوشمند را به برنامه کاربردی Fix My Street بروکسل در زمینه ارتباطات هوشمند دیجیتال و زیرساخت شهری اهدا کرد.

با توجه به اهمیت یافتن شهرهای هوشمند در سراسر دنیا، سامانه شبکه باند باریک ایرانسل با هدف هوشمندسازی زندگی شهری در ایران طراحی و مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته است. این راهکار امکان ارائه مجموعه‌ای از خدمات هوشمند شهری در زمینه مدیریت حمل‌ونقل، مدیریت منابع و انرژی، مدیریت روشنایی معابر، مدیریت مصرف آب، مدیریت پسماند و… را فراهم می‌آورد. بهینه‌سازی زیرساخت‌های عمومی بی‌شک موجب صرفه‌جویی چشم‌گیری خواهد شد که با بازگشت این هزینه به خزانه‌ دولت می‌توان آینده‌ای بهتری را برای نسل‌های آتی رقم زد.

 

منابع:

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۱۲/۰۲

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری با تکنولوژی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چگونه سطح خدمات و بهره‌وری صنعت بانکداری را ارتقا می‌دهد؟

بازدید: 5450

blog image

۱۳۹۵/۰۱/۲۰

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

چگونه اینترنت اشیا (IoT) به ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت و درمان کمک می‌کند؟

بازدید: 4216

blog image

۱۳۹۹/۰۳/۱۷

۷ شهر هوشمند جهان، چگونه از تکنولوژی اینترنت اشیا استفاده کردند؟

شهرهایی که به برترین شهرهای هوشمند جهان تبدیل شدند.

بازدید: 4203