post image

خودروی متصل برای رانندگی بهتر چه امکاناتی ارائه می‌دهد؟

از راهکارهای خودروی متصل برای افزایش امنیت سفر و بهبود عادت رانندگی چه می‌دانید؟


بیایید انتظاراتمان را از یک خودروی متصل در عصر تحول دیجیتال مرور کنیم. قطعاً همه ما دوست داریم، بتوانیم، در خودرو با چند فرمان صوتی ساده تماس تلفنی بگیریم، به سیستم‌های صوتی و سرگرمی دسترسی داشته باشیم، میزان نور ورودی از پنجره‌ها را تنظیم کنیم و مسیر‌ی را انتخاب کنیم که در آن ترافیک نباشد. توقع داریم به صورت هوشمند از مشکلات فنی احتمالی باخبر شویم و از وقوع آن‌ها جلو‌گیری کنیم.

این توقعات و حتی بیشتر از آن‌ها در خودروی متصل برآورده می‌شود، خودروهای متصل تا آنجا پیش‌ رفته‌اند که با استفاده از پردازش ابری بدون نیاز به راننده در جاده‌ها حرکت می‌کنند و در این شبکه از جاده‌ها و خودروهای متصل شما می‌توانید از مسیر لذت ببرید بدون اینکه دست به فرمان بزنید و پا روی پدال بگذارید!

خودرو‌های خودران هرچند نقطه اوج در وسایل نقلیه متصل نقلیه هستند، اما برای استفاده همگانی از آن‌ها نیاز است تا تمام جاده‌ها و خودروها استاندارد‌های لازم این تحول را کسب کنند؛ با این وجود، خودرو‌های امروزی می‌توانند به فناوری‌های مجهز شوند که استفاده‌ از آن‌ها را ساده‌تر و ایمن‌تر سازد. در ادامه مقاله برخی از امکانات خودروهای متصل را مرور می‌کنیم.

فناوری تشخیص صدا در خودرو‌ی متصل

/wp-content/uploads/2022/08/2125-e1660108717364.jpg

این نوع تکنولوژی در خودرو‌های متصل می‌تواند علاوه بر ساده‌تر کردن استفاده از امکانات خودرو، ایمنی سفر را نیز افزایش دهد، چراکه دیگر نیاز نیست راننده برای تنظیم دمای ماشین و یا روشن کردن سیستم صوتی توجه خود را از جاده برگیرد و تنها با چند فرمان صوتی تنظیمات دلخواه خود را بر امکانات خودرو اعمال می‌کند.

فناوری خودروهای متصل می‌تواند امکان کنترل تهویه، سیستم‌ناوبری، نقشه، سرگرمی و صوت را فراهم کند. این تکنولوژی همچنین شما را قادر می‌سازد که به پیام‌های خود به صورت صوتی پاسخ دهید و یک جلسه را در تقویم کاری خود قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید:

خودروهای متصل، تغییردهنده بازی کسب‌ وکارها در صنعت حمل‌ونقل دنیا !

کنترل خودروی متصل از راه دور

/wp-content/uploads/2022/08/2124-e1660108767533.jpg

با خودروهای متصل، امنیت خودرو در مقابل سرقت نیز افزایش می‌یابد. راننده این امکان را دارد که برای قفل کردن یا گشودن درب، محدود به قرار گرفتن در شعاع خاصی از اطراف خودرو خود نباشد و از هر مکانی این امکان را داشته باشد که خودروی خود را قفل کند یا حتی روشن خاموش سازد. با استفاده از این ویژگی راننده می‌تواند از پیش دمای محیط وسیله نقلیه را تعیین کند و هشدار‌های فنی یا سطح سوخت خودرو را ببیند.

بیشتر بخوانید:

با این ۴ راهکار از خودروهای متصل درآمد کسب کنید!

 

سیستم‌های کنترل رفتار راننده

خودروی متصل علاوه بر اینکه سفر‌های شهری و بین‌شهری را ایمن‌تر می‌سازد، امکان تجربه رانندگی سبز را فراهم می‌کنند، منظور از رانندگی سبز  ایجاد عادت‌هایی است که انجام آن‌ها به کاهش مصرف سوخت و طبعاً کاهش آلودگی‌ها و استهلاک قطعات خودرو منجر می‌گردد.

خودروهای متصل با استفاده از سنسورها و ماژول‌های مختلف امکان نظارت بر پارامتر‌های فراوانی را فراهم می‌کند، در ادامه تعدادی از این پارامتر‌ها را بر می‌شماریم.

  • تعداد ترمزهای عادی و شدید
  • تعداد شتاب‌گیری‌های شدید
  • تعداد گردش‌های شدید
  • مدت‌زمان کارکرد درجا
  • مدت‌زمان و مسافت حرکت با دور موتور بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز
  • کنترل خواب‌آلودگی راننده

آگاهی از المان‌های بالا سبب می‌شود تا افراد نحوه رانندگی خود را اصلاح کنند و در نتیجه امنیت سفر‌های خود را افزایش دهند، آلایندگی خودروی خود را کم کنند و با کاهش استهلاک آن در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

 

استفاده از  نمایشگر‌های Head-Up در خودروی متصل

این نمایشگرها اطلاعاتی نظیر سرعت خودرو، میزان مصرف سوخت، جهت جغرافیایی حرکت و اطلاعاتی از این‌دست نزدیک به خط دید راننده را در دسترس قرار می‌دهد. این ویژگی سبب می‌شود که راننده برای کنترل اطلاعات خودرو در حین رانندگی تمرکز خود را از مسیر جاده نگیرد به‌این‌ترتیب امنیت رانندگی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

تکنولوژی رایانش ابری در خدمت مدیریت ناوگان حمل‌ونقل

امکان اتصال به جاده و خودروهای دیگر

/wp-content/uploads/2022/08/2125-e1660108717364.jpg

با اتصال به سایر خودروها و جاده‌هایی که در آن‌ها زیر‌ساخت موردنیاز فراهم شده باشد، خودروی متصل، می‌تواند؛ اطلاعات بسیاری نظیر سرعت مجاز، محتوای علائم جاده‌ای، حجم ترافیک‌ مسیر و… به دست آورد که در افزایش امنیت، همچنین انتخاب بهترین مسیر بسیار مؤثر است ، این موضوع برای کاهش ترافیک مفید خواهد بود.

 

خودروی متصل و سهولت عیب‌یابی و ارسال امداد

خودروهای متصل با استفاده از سنسور‌های مختلف امکان پیش‌بینی زمان اتمام طول عمر قطعات خودرو را ممکن می‌سازند و به این طریق از عیوب ثانویه‌ای که در اثر عدم رسیدگی و تعویض این قطعات ممکن است برای خودروی شما اتفاق بیفتد جلوگیری می‌کند.

همچنین این خودروها با اتصال به شرکت‌های امداد خودروی خودرو سازان، آن‌ها را قادر می‌سازند تا در هنگام بروز مشکلات فنی خدمات خود را سریع‌تر و دقیق‌تر به مالکان وسایل نقلیه ارائه کنند. به‌عنوان‌مثال؛ فرض کنید، در طول یک سفر برای خودروی شما مشکلی پیش‌آمده و  شما  در مسیر متوقف شده‌اید در این شرایط تنها با فشردن یک دکمه درخواست امداد شما به همراه اطلاعاتی از شرایط فنی خودرو  و موقعیت جغرافیایی شما به مرکز خدمات و امداد ارسال می‌شود در این شرایط این مرکز می‌تواند باتوجه‌به مشکلات فنی پیش‌آمده برای امدادرسانی برنامه‌ریزی نماید و در نتیجه از اتلاف هزینه و زمان جلوگیری کند.

 

کلام آخر

استفاده از خودروی متصل سبک زندگی افراد جامعه را بهبود می‌بخشد به آن‌ها کمک می‌کند تا ایمن‌تر برانند، در هزینه‌های نگهداری خودروی خود صرفه‌جویی کنند، سریع‌تر و دقیق‌تر از خدمات شرکت‌های خودروسازی بهره ببرند و نیز با افزایش امکانات رفاهی، رانندگی را لذت‌بخش‌تر تجربه کنند.

راهکارهای سازمانی ایرانسل با ارائه خدمات زیرساختی تولید خودروی متصل، ارائه سرویس مدیریت هوشمند ناوگان حمل و نقل و… دنبال پیشرفت هرچه‌بیشتر صنعت خودرو و مدیریت لوجستیک کشور است. اگر شما هم به موضوع خودرو‌های متصل علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با راهکارهای خودروی متصل ایرانسل آشنا شوید می‌توانید به آدرس EB@mtnirancell.ir  ایمیل ارسال کنید و با کارشناسان ما در این زمینه گفت‌و‌گو کنید. همچنین، برای آشنایی بیشتر با دیگر سرویس‌های راهکارهای سازمانی ایرانسل می‌توانید به وب سایت ما سر بزنید.

 

منبع:

https://www.thomasnet.com/insights/6-ways-connectivity-is-driving-the-auto-industry

5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11934

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8397

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8368