post image

تبدیل خودروهای سازمانی به خودروهای اشتراکی

صرفه‌جویی در هزینه‌ و کاهش آلودگی هوا با مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل (FMS)


همه می‌دانیم که استفاده از خدمات و وسایل شخصی، به صورت اشتراکی، از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه است. خبر خوب این است که تکنولوژی تا حد زیادی، محدودیت‌ها را از بین برده و این کار را آسان کرده است. این رفع محدودیت باعث شده که شرکت‌ها به استفاده از خودروهای اشتراکی روی آورده‌اند و علاوه بر کاهش هزینه‌های خود سهم کمتری در آلودگی هوا داشته باشند.  در این مقاله به تجربه یکی از این شرکت‌ها  می‌پردازیم.

 

شرکت اسمارت فلیت  (Smart Fleet) و خودروهای اشتراکی

اسمارت فلیت هم از شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کند. این شرکت برای خودرو‌های سازمانی (مثل خودروی سواری، ون، مینی‌بوس و …) سیستمی اشتراکی طراحی کرده است که به سازمان‌ها کمک می‌کند هزینه‌های خود را کاهش دهند و در مسیر حفظ محیط‌زیست حرکت کنند. این سامانه که یک راهکار مدیریت هوشمند ناوگان حمل‌ونقل محسوب می‌شود، برای تحقق شهر هوشمند طراحی شده است.

اسمارت فلیت سیستم رزرو خودروی اشتراکی سازمانی را با هدف کاهش تعداد خودروهای موجود در ناوگان سازمان‌ها طراحی کرده است. با استفاده از این سیستم هزینه نگهداری ماشین‌ها کاهش می‌یابد و با مدیریت صحیح مصرف سوخت آلودگی هوا کمتر می‌شود.

این فناوری همچنین خودروهای سازمانی را ردیابی و میزان مصرف سوخت آن‌ها را به‌صورت مداوم ثبت می‌کند. در نتیجه اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌هایی چون برنامه‌ریز‌های مالی و نیروی انسانی از آن‌ها استفاده کنند.

 

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به کاهش آلودگی هوا

سامانه رزرو خودروی اشتراکی برای سازمان‌ها این‌گونه کار می‌کند:

  • زمانی که دو کارمند قصد دارند هم‌زمان به‌سوی یک مقصد مشترک حرکت ‌کنند، سیستم خودروی اشتراکی اعلانی به هر دو نفر می‌فرستد که با استفاده از یک خودرو، خود را به مقصد برسانند که در این صورت، سوخت کمتری مصرف می‌شود.
  • «خودروی مدیر» که برای استفاده روزمره در اختیار یکی از مدیران قرار می‌گیرد نیز می‌تواند جزئی از سامانه خودروی اشتراکی باشد. اگر در طول روز این خودرو بلااستفاده بماند، کارمندان دیگر می‌توانند آن را قرض بگیرند. این یعنی کاهش تعداد خودروهای مورد نیاز در ناوگان حمل‌ونقل سازمان.
  • این سامانه برای حفاظت از محیط‌زیست، از خودروهایی استفاده می‌کند که کربن دی‌اکسید کمتری تولید می‌کنند.
  • مشتریان این سامانه می‌توانند با استفاده از ناوگان سبز (Green Fleet) میزان تولید کربن دی‌اکسید را در خودروهای ناوگان کاهش دهند و در مسیر اجرای مسئولیت‌های اجتماعی سازمانی خود گام بردارند.

یکی از سازمان‌های دولتی با استفاده از همین سامانه توانست ۱۸.۶٪ تعداد خودروهای ناوگان، ۱۵.۴۲٪ تولید ترکیبات  کربن‌ دی‌اکسید و ۱۶.۰۱٪ مصرف سوخت ناوگان خود را کاهش دهد.

 

ترغیب کارمندان به استفاده از سامانه خودرو اشتراکی

با این‌که تقریباً همه به مزایای اقتصادی خودروی اشتراکی آگاه بودند، برخی از کارمندان برای استفاده از این سامانه نیاز به توجیه داشتند. شرکت‌ها برای ترغیب کارمندان‌شان به استفاده از این سامانه روش‌های زیر را پیش گرفتند:

  • تشریح فواید زیست‌محیطی این فناوری برای کارمندان

دانستن این موضوع که استفاده از سامانه خودروی اشتراکی تأثیر مثبتی بر محیط‌زیست دارد در کارمندان انگیزه ایجاد می‌کند.

  • به اشتراک گذاشتن مزایای استفاده از این سامانه با کارمندان

فناوری اسمارت فلیت، رزرو اینترنتی را کاملاً یکپارچه کرده و نگرانی کارمندان درباره تعمیر و نگهداری خودرو را برطرف می‌کند.

  • انتخاب سفیر

پس از شناسایی افراد جوان‌تر که مشتاق هستند از این سامانه استفاده کنند، از آن‌ها خواستند تجارب مثبت و دست‌اول خود را در مورد استفاده از اقتصاد اشتراکی با همکاران‌شان در میان بگذارند.

  • پیشروی آرام

در جریان کار،  بخشی از ناوگان را با سامانه رزرو خودروی اشتراکی مدیریت کردند و بخش  دیگر را با آزمایش و شخصی‌سازی توسعه دادند.

یکی از قابلیت‌های سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل مدیریت بهینه سرویس‌های ایاب‌وذهاب سازمانی است. با استفاده از این محصول، سازمان‌های بزرگ و دولتی می‌توانند تعداد خودروهای فعال در ناوگان خود را کاهش دهند. به این ‌صورت که کارمندان در یک برنامه کاربردی، خودروی سازمانی مورد نیاز خود را برای مدتی مشخص رزرو می‌کنند و با استفاده از آن به انجام کارهای معمول سازمان می‌پردازند. در نتیجه از همه خودروهای سازمان در طول روز استفاده می‌شوند.

این امر به کاهش هزینه‌های تأمین و نگهداری خودروهای سازمانی و نهایتاً کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌انجامد. یکی از مهم‌ترین اهداف واحد کسب‌ و کار سازمانی ایرانسل، تحقق شهر هوشمند و اجرای رسالت‌های اجتماعی برای حفظ محیط‌زیست و رشد اقتصادی کشورمان ایران است.

 

منبع:

https://www.hcamag.com

 

4.5 2 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11889

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8359

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8320