post image

۵ مزیت حمل‌ونقل هوشمند که در بهبود وضعیت جاده‌ها موثرند!

آشنایی با مزیت‌هایی از حمل‌ونقل هوشمند، که در بهبود وضعیت جاده‌ها به ما کمک می‌کنند.


نگهداری و نظارت بر جاده‌ها، به‌هیچ وجه کار آسان یا ارزانی نیست. کمیسیون بزرگراه فدرال آمریکا در همین راستا اعلام کرد که در نظر دارد در سال ۲۰۲۲ ، ۴۶ میلیارد دلار صرف تعمیر، نگهداری و عملیات‌های جاده‌ای کند. با چنین هزینه‌های سرسام‌آوری، هر اتفاق یا فناوری نوینی که موجب بهبود در کارایی شود و علاوه‌بر آن مقرون‌به‌صرفه باشد، یک صرفه‌جویی هنگفت برای مسئولان و مدیران مربوطه به ارمغان می‌آورد.

به لطف خودروهای متصل و پلتفرم‌هایی که اقتصاد حمل‌ونقل را تقویت می‌کنند، می‌توان از ابزارهای جدید حمل‌ونقل هوشمند برای کاهش هزینه‌ها و همچنین دسترسی به اطلاعات دقیق‌تر درباره جاده‌ها، بهره برد. در ادامه برخی از ویژگی‌های حمل‌ونقل هوشمند را که موجب بهبود امنیت جاده‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود، بررسی می‌کنیم.

 

۱. نقش خودروهای متصل

خودروهای متصل به‌معنای واقعی کلمه، همه جا هستند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، ۴۷۰ میلیون خودرو متصل در جاده‌ها وجود خواهد داشت. استفاده از خودروهای متصل برای ارسال گزارش از وضعیت جاده‌ها و بررسی اطلاعات دریافتی از طریق الگوهای رانندگی و همچنین سایر ابزارها، می‌تواند در یافتن نقاط مشکل‌ساز جاده‌ها به ما کمک کند تا از مشکلات احتمالی پیش از وقوع حادثه، آگاه شویم.

جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در جاده‌ها، نه‌تنها از بسته شدن بی‌برنامه و تعمیرات پرهزینه جاده‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه به شهروندان کمک می‌کند از وضعیت جاده‌ها آگاه باشند. نگهداری پیشگیرانه جاده‌ها، اغلب ارزان‌تر از کارهای دیگر است.

۲. ساخت مسیر جدید با تحلیل داده

/wp-content/uploads/2022/11/1212-2-e1668842289785.jpg

همه خواهان جاده‌های جدید هستند چون فکر می‌کنند که فقط آن‌ها هستند که در ترافیک گیر می‌کنند. اما کاهش ترافیک به این سادگی‌ها نیست و فقط از طریق تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات می‌توان در مورد بهترین زمان و مکان برای اضافه کردن یک جاده جدید، تصمیم گرفت.

با کمک مدل‌های کامپیوتری و شبیه‌سازی‌های مبتنی بر داده‌ها، می‌توان تصمیم‌های بلندمدت را حتی قبل از آن‌که شهروندان و مسافران شروع به شکایت یا ابراز ناامیدی کنند، اتخاذ کرد.

بیشتر بخوانید:

مدیریت هوشمند ناوگان برای نظارت بر خودروهای معادن

۳. حمل‌ونقل هوشمند، هزینه کم‌تر

/wp-content/uploads/2022/11/121212-1-e1668842313604.jpg

دسترسی به داده‌های مورد نیاز برای اجرای حمل‌ونقل هوشمند، مانند نگهداری پیشگیرانه و برنامه‌ریزی مبتنی بر داده، نیازمند نظارت و ابزار تحلیل است.

در گذشته، این اقدامات شامل فعالیت‌های گران قیمتی مانند تجهیز سنسورها در جاده، سیستم‌های دوربین مداربسته، جمع‌آوری دستی داده‌ها توسط انسان و سایر روش‌های پرهزینه دیگر بود، که طبق گزارشی از خبر NBC، جاده‌های هوشمند حدود ۴ میلیون دلار به‌ازای هر مایل هزینه ایجاد می‌کنند. این هزینه تقریباً دو برابر هزینه جاده‌های سنتی است. پس استفاده از این تجهیزات، نتیجه‌ای جز هدر دادن حجم زیادی از پول کشور نخواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان و مدیران معتقد هستند که بهتر است داده‌ها و اطلاعات لازم خود را از خودروهای متصل هوشمند دریافت کنند. جمع‌آوری این داده‌ها با این روش، نه‌تنها بسیار ارزان‌تر است، بلکه برای آینده نیز به‌صرفه‌تر و مفیدتر است. زیرا هر زمان که تجهیزات یا خودروهای جدیدی وارد جاده‌ها شوند، اطلاعات به‌راحتی و مدام به‌روزرسانی می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

خودرو متصل، چگونه خودروی من هوشمند می‌شود؟

۴. مدیریت هوشمند ترافیک

/wp-content/uploads/2022/11/12121212-e1668842381113.jpg

کاهش ترافیک، خواه به دلایلی مانند کاهش آلودگی زیست محیطی یا حمایت از مشاغل و افراد، اگر منجر به استفاده آسان‌تر و سریع‌تر از جاده‌ها شود، یک هدف ارزشمند است.

یکپارچه‌سازی چراغ‌های راهنمایی و تابلوهای هوشمند با ارسال اطلاعات فوری و لحظه‌ای از وسایل‌نقلیه در جاده به ما کمک می‌کند تا شلوغی و ترافیک را مدیریت کنیم. این اتفاق به‌شدت بهینه‌تر از حدس زدن مسیر خودروها و الگوهای سفری آن‌ها است.

مدیریت هوشمند حمل و نقل مبتنی‌بر این نوع داده‌ها و اطلاعات، می‌تواند حتی از مدل‌ها توافقی در جاده‌ها نیز پشتیبانی کند، که ایجاد خط ویژه یا پاک‌سازی مسیرها برای اتوبوس‌ها در زمان شلوغی نمونه‌هایی از این ایده‌ها هستند. در کل بهتر است بگوییم که اطلاعات بیشتر و بهتر، به‌معنای تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر در حمل‌ونقل است.

بیشتر بخوانید:

با این ۴ راهکار از خودروهای متصل درآمد کسب کنید!

 

۵. افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

اداره بزرگراه فدرال تخمین می‌زند که به‌ازای هر دلاری که برای بهبود جاده‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها هزینه می‌شود، شاهد بازگشت سرمایه بیش از ۵ برابر هستند. این صرفه‌جویی‌ها باعث تنها بخشی از مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک، بهبود ایمنی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ها است.

نظارت و اندازه گیری این مزایا با روش‌های سنتی تقریباً غیرممکن است، اما با این حال همه آن‌ها را می‌توان با استفاده از اطلاعات خودروی متصل، ردیابی کرد. اگر به‌دنبال اثبات نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به مدیران اجرایی یا تصمیم‌گیرندگان در سازمان خود هستید، قطعا به آمار و ارقامی برای تحلیل و بررسی نیاز دارید که با جمع‌آوری داده‌ها از وسایل نقلیه متصل، می‌توانید بلافاصله به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. اطلاعاتی از قبیل کاهش مصرف سوخت یا کاهش ترافیک، و حتی تصاویر قبل و بعد از تصادفات رانندگی شامل این اطلاعات هستند.

بیشتر بخوانید:

خودروی متصل برای رانندگی بهتر چه امکاناتی ارائه می‌دهد؟

 

مدیریت هوشمند ناوگان در ایران

راهکارهای سازمانی ایرانسل از معدود شرکت‌های داخلی است که با طراحی و ارائه سامانه مدیریت هوشمند ناوگان و همچنین رونمایی از اولین خودرو متصل کشور به‌نام «شاهین متصل»، یک قدم به هوشمند‌سازی حمل‌ونقل نزدیک‌تر شده است. سامانه مدیریت هوشمند ناوگان با تجهیز خودروها و ناوگان حمل‌‌ونقل به سنسورها و ماژول‌های گوناگون، اطلاعات موردنیاز و حیاتی خودرو‌ها ازجمله میزان مصرف سوخت، نوع رفتار راننده و غیره را دریافت می‌کند که این اطلاعات  می‌تواند به‌راحتی در اختیار مدیران و ناظران مربوطه قرار گیرد. برخی از ویژگی‌ها سامانه مدیریت هوشمند ناوگان را در ادامه می‌خوانیم:

  • ماژول تحلیل رفتار راننده
  • مدیریت و نظارت بر دمای محفظه بار
  • سنجش آنلاین وزن بار
  • مدیریت سوخت مصرفی
  • مدیریت تعمیر و نگهداری خودرو
  • ارتباط با ECU و شبکه CAN
  • مدیریت زمانبندی پروژه
  • مدیریت خودروهای استیجاری
  • مدیریت ناوگان عملیاتی و امدادی (دیسپاچینگ)
  • مدیریت ایاب و ذهاب

بیشتر بخوانید:

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

 

کلام آخر

راهکارهای سازمانی ایرانسل در راستای هوشمندسازی و تحول دیجیتال کسب‌وکارهای کشور، علاوه‌بر سامانه مدیریت هوشمند ناوگان محصولات دیگری را نیز ارائه می‌کند که هر کدام در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، به‌نوعی راهگشا بوده‌اند. واکه سیستم بی‌سیم ایرانسل، سرویس VPN سازمانی و سرویس موبایل سازمانی تنها بخش کوچکی از این سرویس‌ها هستند.

درضمن در راستای تحول دیجیتال و ایجاد یک ارتباط راحت میان ما و شما مشترکین ایرانسل، از امروز می‌توانید از طریق کد دستوری ستاره ۳ مربع (#۳*)، تمام اطلاعات و جزییات مربوط به محصولات و خدمات راهکارهای سازمانی ایرانسل را به‌سادگی بر روی تلفن‌همراه خود دریافت کنید. البته که راه ارتباطی سابق ما از طریق ایمیل EB@mtnirancell.ir همچنان پابرجا است.

 

منبع:

https://otonomo.io/blog/smart-transportation/

5 1 امتیاز دهنده

نظرات و پیشنهادات

Subscribe
Notify of
 
0 نظر ثبت شده است
Inline Feedbacks
View all comments

مطالب مشابه

blog image

۱۳۹۹/۰۷/۲۲

کاربرد مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل در صنعت خودروهای استیجاری

چگونه می‌توان با هوشمندسازی ناوگان خودروهای استیجاری، بهره‌وری را افزایش داد؟

بازدید: 11950

blog image

۱۳۹۷/۱۱/۱۴

با کاربرد سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف آشنا شوید!

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان در صنایع مختلف، چه کارکردهایی دارد؟

بازدید: 8406

blog image

۱۳۹۹/۰۶/۲۶

حل چالش‌های گروه تولیدی عالیس با مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل

معرفی پروژه تجهیز ناوگان خودرویی گروه تولیدی عالیس

بازدید: 8382